سنگ کورین و مزایا و معایب آن در ساختمان

سنگ کورین | مزایا و معایب آن در ساختمان

همین استقبال از سنگ ها و کاربردهای آن ها موجب شده سنگ های زیادی هم با اسم های مختلف و البته ویژگی های متفاوت به بازار عرضه شود. با توجه به همین موضوع ما در این مقاله از وب سایت پرشین سازه به بررسی سنگ کورین می پردازیم و با بررسی کردن ویژگی های آن ها سعی می کنیم اطلاعاتی جامع و کاربردی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

سنگ کورین چیست؟

سنگ کورین یا صفحات کورین ازجمله صفحاتی یکپارچه و کاملاً مقاوم هستند که در مکان های مختلفی و حساسی نظیر روی کابینت و پیشخوان آشپزخانه، حمام و سرویس های بهداشتی، مراکز پزشکی، صنعتی و تجاری و … مورداستفاده قرار می گیرد.

سنگ کورین درواقع یک نوع سنگ مصنوعی است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن پلیمرهای اکریلیک با سایر مواد معدنی و سنگی می باشد. درواقع برای ساخت صفحات کورین این مواد باهم مخلوط شده و در داخل قالب های مخصوص ریخته می شود که در سه ضخامت استاندارد ۶، ۱۲ و ۱۹ میلی متر در سراسر دنیا تولید و به بازار فروش عرضه می شود. همچنین جالب است بدانید که این سنگ ها حداکثر ۵۰۰ کیلوگرم بر مترمربع وزن را می توانند تحمل کنند.

مواد تشکیل دهنده ی صفحات کورین چیست؟

به طورکلی برای ساخت صفحات کورینی و استفاده از آن در محیط داخلی ساختمان از ترکیبات مختلفی استفاده می شود که شامل:

آلومینیوم سه آبه

شاید با شنیدن این نام گمان کنید که سنگ آشپزخانه کورین یک متریال کاملاً شیمیایی است! اما واقعیت این است که هیچ جای نگرانی نیست به این دلیل که این ماده، درواقع نوع خاصی خاک است. نکته جالب تر آنکه آلومینیوم سه آبه سه چهارم از محصول نهایی را تشکیل و آن را آماده استفاده می کند.

رزین به عنوان ماده چسباننده

رزین در حقیقت شیمیایی ترین بخش سنگ مصنوعی است و برای اتصال و چسباندن خاک مورداستفاده، به کار می رود. بسته به این که چه مقدار رزین و چه نوع رزینی برای تولید کورین استفاده شود، سنگ کورین قابلیت خم شدن یا خمش پیدا می کند. درواقع در شرایط خاصی سنگ کورین قابلیت خم نمود و فرم دادن دارد که رزین به عنوان ماده چسباننده عاملی برای این مسئله می باشد.

مواد رنگی

برای اینکه کورین رنگ خاصی بگیرد، باید به آن مواد رنگی اضافه شود. اگر به نمونه ی کورین نگاه کنید، خواهید دید که رنگ های مختلف نظیر سفید، سیاه، خاکستری و حتی رنگ هایی نظیر قرمز، آبی و … در میان رنگ ها وجود دارند. جالب است بدانید که برای تولید سنگ به هرکدام از این رنگ ها، نیاز است تا مواد رنگی طی فرمولاسیون و اندازه خاصی به سایر مواد اولیه اضافه شوند تا رنگ موردنظر ساخته شود.

مواد تزئینی

اگر سمپل کورین را از نزدیک دیده باشید، احتمالاً سمپل هایی را دیده اید که روی آن ها شیشه وجود دارد! موادی نظیر شیشه خردشده، ماسه و یا بسیاری از مواد دیگر ازجمله مواردی است که برای ساخت و تزئین سنگ کورین مورداستفاده قرار می گیرد.

سنگ کورین

چگونگی ساخت سنگ کورین و سنگ های مصنوعی

به طورکلی برای ساخت انواع سنگ های مصنوعی، سنگ های طبیعی را با مواد افزودنی مختلفی ترکیب می کنند. به این ترتیب سنگ جدیدی شکل می گیرد که نسبت به سنگ اولیه وزن کمتری دارد. به همین دلیل نصبش سریع تر و ساده تر انجام می شود. به طورکلی سنگ های مصنوعی سالید سورفیس مختلف ازجمله کورین از ترکیب سیمان، رس، خاک سبک و آگرگات های حاصل از سنگ های ضایعاتی ساخته می شوند. آگرگات ها ذرات سنگی ای هستند که با مواد چسبنده موجود در مخلوط ترکیب می شوند و آن را فشرده تر می کنند.

علاوه بر این مواد ممکن است در طول این فرایند رنگ دانه هایی مثل اکسیدهای فلزی هم به این مخلوط اضافه کنند. درواقع مواد خام اصلی سنگ های مصنوعی شامل آگرگات ها، مواد معدنی پرکننده، مواد چسباننده، رنگ دانه ها و افزودنی ها می شود. در پایان، ترکیب حاصل را در قالب های مخصوص می ریزند که جالب است بدانید که این قالب ها به سنگ های مصنوعی ظاهری طبیعی می دهند.

به طورکلی تولید سنگ مصنوعی را می توان در سه مرحله خلاصه کرد:

  • ساخت بلوک
  • برش بلوک ها در ابعاد اسلب
  • پرداخت اسلب (انجام عملیات کالیبره، پولیش، ابزار کاری)

مزایا سنگ کورین

اما همانند باقی متریال ها کورین نیز دارای مزایا و معایبی است که برخی از مزایای آن به شرح زیر می باشند:

  • یکپارچگی و بدون درز بودن در کلیه محل های اتصال در این نوع سنگ
  •  مقاومت در برابر تغییرات دما و شوک های حرارتی
  • سنگی باقابلیت ضد لک، ضد آب، ضدزنگ و ضد جرم و آنتی باکتریال
  • قابلیت طراحی و فرم پذیری
  • مقاوم در برابر اسیدها و مواد شیمیایی
  • قابلیت ترمیم و تعمیر دائمی و جلا پذیری بالا
  • قابلیت بریده شدن و فرم دهی
  •  قابلیت عدم تخلخل و نفوذناپذیری، چراکه لکه ها به آسانی از سطح آن پاک می شوند.
  •  نگهداری آسان و راحت
  • دارای طول عمر زیاد
  • تنوع رنگی زیاد
  • قابلیت ایجاد سینک های یکپارچه توسط کورین
  • به طورکلی این نوع از سنگ ها ارزان تر از کوارتز و گرانیت می باشند.

 

سنگ کورین

معایب سنگ کورین

  • برخی مواد شیمیایی پاک کننده و یا قرار دادن وسایل داغ روی سطح سنگ کورین ممکن است رنگ آن را تغییر دهد؛ اما جای نگرانی وجود ندارد چراکه با تعمیرات جزئی به حالت اولیه برمی گردد.
  • باگذشت زمان از شفافیت سنگ کورین به مرور کم می شود. البته به دلیل داشتن خاصیت جلا پذیری با استفاده از پولیش می توانید این مشکل را رفع نمود.
  • مقاومت کورین در برابر خط و خش نسبتاً پایین است. به همین دلیل ممکن است در اثر برخورد مواد تیز خش هایی روی سطح سنگ ایجاد شود که در این مورد هم نگرانی وجود ندارد و این مشکل هم با پولیش به سادگی رفع می شود.

تنوع رنگ در سنگ های کورین مصنوعی

جالب است بدانید که درگذشته ی نه چندان دور رنگ های کورین بسیار محدود و خسته کننده بود؛ اما امروزه این طرح ها و رنگ ها از آن یکنواختی فراتر رفته و به بیش از صد رنگ رسیده است برخی از آن ها قابل مقایسه با عمق و زیبایی سنگ های طبیعی هستند. درواقع طرح ها و بافت های جدید کورین بسیار مناسب برای سرویس های بهداشتی و آشپزخانه های مدرن هستند.
همچنین لازم به ذکر است که رنگ های مشکی خالص و سفید کورین در زیبایی شناسی مدرن و مینیمالیستی بسیار پرکاربرد هستند و همچنین برای طراحی های کلاسیک و انتقالی نیز مناسب هستند. علاوه بر این، کورین دارای رنگ های جامد مانند زرد، آبی نیز هست که کم تر متریالی می تواند این رنگ ها ارائه دهد.

ویژگی های منحصربه فرد سنگ کورین

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که چرا از سنگ کورین به جای بسیاری دیگر از انواع سنگ استفاده می شود و این سنگ با چه ویژگی خاصی تا این حد محبوب شده است که در ادامه به این ویژگی ها می پردازیم.

۱. انعطاف پذیری مناسب کورین

حقیقتاً از بین تمام انواع سنگ های مختلف در جهان، سنگ کورین ازجمله مواردی است که به راحتی می تواند به غیراز خط مستقیم، به صورت اشکال زاویه ای نیز فرم بگیرد. درواقع با این نوع سنگ مصنوعی می توانید طراحی معماری را در جهت های جدیدی پیش ببرید که بسیاری از این طرح ها منحنی ها را شامل می شود و آنچه مدنظر دارید را پیدا می کند.

۲. درزها در کورین

بی تردید از ویژگی های مهم سنگ کورین درزهای نامرئی آن است. سنگ کورین مانند دیگر متریال قابلیت این را دارد که به صورت قطعه قطعه نصب شود؛ بنابراین به طور مثال صفحه روی کابینت شما دارای درزهایی خواهد بود اما برای اتصال از متریال و دستگاه هایی استفاده می شود که سطح کاملاً یکپارچه و بدون درز ایجاد می شود.

۳. انواع مختلف لبه ها

جالب است بدانید که سبک های مختلف لبه برای بیشتر ایده های طراحی سرویس بهداشتی و صفحه کابینت آشپزخانه با کورین امکان پذیر است. به طورکلی حدوداً ۲۰ سبک مختلف لبه را می توان به کمک سنگ کورین ایجاد کرد.

مشاهده کنید: قیمت لحظه ای سنگ

برخی کاربردهای مهم صفحات کورین

ازآنجاکه این سنگ مصنوعی ضد لک، ضد آب، ضدزنگ و ضد جرم و آنتی باکتریال است پس یک متریال مناسب برای مکان هایی مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی، آزمایشگاه، مراکز درمانی و بسیاری از مکان ها که رعایت بهداشت در آن ها ضروری است، مناسب می باشد؛ بنابراین همین ویژگی ها است که این سنگ را به یک المان مهم در مکان های مختلف تبدیل کرده است، ازجمله:

  • دیوار پوش کورین

به طورکلی دیوار پوش بین کابینتی کورین می تواند به صورت سنتی همانند گرانیت، سنگ مرمر و کوارتز نصب شود. شما می توانید یک دیوار پوش از همان رنگ کورین که برای صفحه روی کابینت استفاده کرده اید، برای بین کابینتی خود استفاده کنید که می تواند بدون درز به صفحه روی کابینت متصل شود. از طرفی روی سطوح کورین می توان با شیارهایی طرح های مختلف کاشی مانند کاشی مترو کوچک، الگوهای الماسی، مستطیل، مربع کوچک را ایجاد کرد؛ اما مزیت مهمی که سنگ کورین نسبت به کاشی ها دارد نگهداری و تمیز کردن آسان و همچنین به صرفه بودن آن است.

  • سینک یکپارچه کورین

سینک های کورین در چندین مدل یک لنگه و دولنگه در رنگ ها و سبک های مختلف ارائه می شوند. سینک های کورین به صورت کاملاً یکپارچه به صفحه کابینت متصل می شود. هیچ گونه درز و شکافی بین محل اتصال سینک کورین و صفحه کابینت وجود ندارد که از تجمع هرگونه کثیفی، جرم و باکتری جلوگیری می کند و محیطی کاملاً بهداشتی فراهم می کند که در مورد سینک ها به شدت ضروری است.

همچنین لازم به ذکر است که در آشپزخانه ها معمولاً از سنگ کورین در موارد زیر استفاده می شود:

  • صفحه روی کابینت
  • سنگ اوپن
  • سنگ پیشانی اوپن
  • بین کابینتی سنگی
  • سینک ظرف شویی

اصول مهم در نگهداری از سنگ کورین در خانه

همان طور که احتمالاً آگاهی دارید مراقبت و نگهداری از سنگ کورین بسیار مهم است. درواقع اگر در رویه کابینت های آشپزخانه تان از سطوح کورین استفاده کرده اید مهم است که آن ها را با تمیز کردن معمول، اقدامات حفاظتی علیه آسیب ها و حذف تخصصی خراش ها و لکه ها حفظ کنید. تمیز کردن صفحه کابینت، سینک و دیوارپوش هایی که از جنس سنگ کورین هستند، نه تنها به بهداشت و خوش جلوه تر شدن سنگ کمک می کند بلکه عمر مفیدشان را هم افزایش می دهد. به همین خاطر در این بخش از مطلب برای تمیز کردن این نوع سنگ ها راهکارهایی را در اختیارتان خواهیم گذاشت تا بتوانید مدت های طولانی از درخشندگی و زیبایی این سنگ ها در منزلتان لذت ببرید.

۱. تمیز کردن سنگ به سبک معمول

استفاده از ظرف صابون و آب برای پاک کردن سطوح کورین: به طورکلی برای تمیز کردن خاک و لکه و باقی مانده های غذا بر روی سنگ کورین از یکپارچه یا اسفنج مرطوب آغشته به آب و صابون استفاده کنید.

۲. سطوح کورین خود را با یک پارچه نرم خشک کنید

هنگامی که سطوح کورین تمیز هستند سطح آن ها را کاملاً خشک کنید. این کار به جلوگیری از تشکیل رگه ها و لکه های رسوبات آب کمک می کند. همچنین باعث می شود تا این سطوح براق تر به نظر بیایند. لازم به ذکر است که این روش تمیز کردن روزمره بهترین راه برای نگهداری است.

۳. لکه های مایعات را بلافاصله تمیز کنید

به محض ریختن مایعی روی میز آن را بلافاصله برای جلوگیری از ایجاد رگه و لک پاک کنید. می توانید این کار را با آب و صابون و یا مایع شستشو انجام دهید.

۴. از پاک کننده اسپری بر پایه آمونیاک استفاده کنید

بسیاری از پاک کننده های آشپزخانه حاوی آمونیاک هستند، بنابراین توصیه می کنیم حتماً برچسب را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که تمیزکننده حاوی این ماده است. کورین را با تمیزکننده اسپری کرده و با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. سپس با یک پارچه نرم سنگ را خشک کنید. همچنین به یاد داشته باشید که از شیشه پاک کن ها به هیچ وجه استفاده نکنید چراکه در کورین رگه هایی را ایجاد و از براقیت آن می کاهند.

همچنین اگر ترجیح می دهید از پاک کننده های شیمیایی اجتناب کنید، می توانید گزینه های تمیزکننده طبیعی را پیدا کنید. بسیاری از تمیزکننده های طبیعی محصولاتی هستند که به طور خاص برای تمیز کردن گرانیت، کوارتز و کورین ساخته شده اند.

سنگ کورین

نکات مهم برای تمیز کردن سنگ کورین

  1. اگر دغدغه محیط زیست را دارید، می توانید به جای استفاده از شوینده های شیمیایی از شوینده هایی استفاده کنید که از مواد طبیعی ساخته شده اند و مخصوص تمیز کردن صفحات سنگی (از جنس گرانیت، کوارتز و کورین) هستند.
  2. اگر سنگ کورین سفید دارید می توانید برای تمیز کردنش از مایع سفیدکننده استفاده کنید اما حتماً آن را با آب مخلوط کنید.
  3. هرگز از سفیدکننده های قوی تر از ۵۰% استفاده نکنید، چراکه به سنگ آسیب های فراوانی اعمال می کند.
  4. درصورتی که سنگ کورین تان سفید نیست از مایع سفیدکننده استفاده نکنید.
  5. برای تمیز کردن سنگ کورین هرگز از حلال های قوی مثل استون، تینر و یا مواد پاک کننده ی فر استفاده نکنید.
  6. اسید اگزلیک بهترین پاک کننده برای از بین بردن لکه های قهوه ای رنگ چای، قهوه و نوشابه از روی سطح کورین سفید است، فقط کافی است مقداری از محلول را روی لکه بریزید، چند دقیقه بعد با آب بشویید و سطح را کاملاً خشک کنید.

جمع بندی

همان طور که در طول این مقاله جامع از پرشین سازه مطالعه کردید، هدف ما آشنایی کامل شما با سنگ ساختمانی کورین بود که در طول مقاله نیز تمام مزایا و دلایل اهمیت این سنگ را خدمت شما عزیزان بازگو کردیم. همچنین در کنار آشنایی شما با این سنگ و ویژگی های آن اصول تمیز کردن این نوع از محصولات را نیز ذکر کردیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد. در پایان نیز از همراهی شما عزیزان با وبلاگ پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت کشور سپاس گزاریم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است