بالابر مصالح چیست و کاربرد و مزایای آن

بالابر مصالح | مزایا و معایب بالابر مصالح | کابرد بالابر مصالح

بالابر مصالح

احتمالاً شما هم مثل من با خواندن یا شنیدن واژه ساختمان سازی، به یاد کارتون هایی می افتید که در آن ها کارگران ساختمانی با شادی و آواز، مصالح را برای هم به بالا پرتاب می کنند و به خوشی و شادی ساختمان را تکمیل می کنند.

اما هرکسی که حتی یک روز در کار ساخت وساز ساختمان ها بوده است؛ می داند که هیچ خوشی یا شادی در بالا بردن دستی مصالح ساختمانی وجود ندارد. سطح ایمنی کار به شدت پایین می آید. کارگران و استادکاران خسته و عاجز می شوند و حقیقتاً که مدت زمان ساخت پروژه را نیز تا حد زیادی بالا می برد. خلاصه این که به هیچ وجه دیگر صرف ندارد که بخواهید مصالح را به صورتی دستی به طبقات بالاتر ساختمان برسانید، حتی اگر به شما کلی وعده ی شادی و آواز و خنده بدهند!

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان

به همین خاطر است که دستگاه های متعددی برای بالا بردن مصالح ساختمانی ساخته شد. شاید درگذشته می توانستیم تعدادی آجر یا سیمان را با فرغون به طبقات بالا برسانیم اما امروزه باوجود مصالح ساختمانی پیچیده، این کار عملاً غیرممکن شده است و هیچ راه دیگری غیر از استفاده از بالابر مصالح باقی نمی ماند.

بیشتر بخوانید : قیمت تیرآهن

 

بالابر مصالح

خب حالا که متوجه شدیم چرا باید از بالابر مصالح استفاده کنیم، با ما همراه باشید تا با دیگر جوانب و مزایای بالابر مصالح آشنا شویم. به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

بالابر مصالح ساختمانی چیست؟

خب همان طور که احتمالاً خودتان هم می توانید حدس بزنید، بالابر مصالح نوعی دستگاه است که برای انتقال دادن مصالح ساختمانی به جاهای مختلف سازه و طبقات بالاتر استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : قیمت میلگرد

یک نکته ی مهم اینجاست که خود بالابرها هم به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند. به عنوان مثال باید اول ازهمه بررسی کرد که این بالابر تا چه حد توان حمل مصالح را دارد، میزان ایمنی کار با آن چقدر است، چقدر ظرفیت حمل دارد و ده ها سؤال دیگر!

سپس با توجه به ویژگی هر یک از این بالابرها می توان، آن ها را دسته بندی نمود.هم چنین نباید از این نکته ی مهم غافل شوید که محیطی که در آن از بالابر مصالح استفاده می کنید نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین علاوه بر تمام ویژگی های منحصربه فرد بالابر مصالح باید به این نکته دقت داشته باشید که در چه محیطی از آن استفاده شده است و این که چه مکانیزمی برای ساخت آن به کاررفته است.

بیشتر بخوانید : قیمت سیمان

نیاز به توضیح ندارد که از بالابر مصالح برای بالا بردن مصالح استفاده می شود. به خصوص در ساختمان هایی که چندطبقه دارند، باید از باربر مصالح استفاده کنید تا کار کارگران و استادکاران ساده تر و راحت تر شود. علاوه بر این، سرعت کار خود را نیز افزایش خواهید داد.

البته این نکته را هم باید بگوییم که بالابرها فقط در جابه جایی مصالح ساختمانی کاربرد ندارند. تقریباً هرجایی که نیاز به حمل کالا داشته باشید( مثل رستوران های شلوغ، فروشگاه ها و …) می توان از بالابر استفاده کرد. اما بالابر مصالح ساختمانی نوع ویژه و خاصی از بالابر است که برای جابه جایی مصالح ساختمان به کار می رود.

 

بالابر مصالح

البته باید ذکر کنیم که استفاده از واژه ی بالابر در این دستگاه، به این معنی نیست که فقط برای بالا بردن مصالح از آن استفاده می شود. گاهی لازم است که مصالح را از طبقات بالاتر نیز به پایین فرستاد.

بیشتر بخوانید : قیمت فلنج کور

کاربرد بالابر مصالح | مزایای بالابر مصالح ساختمانی

نیازی به گفتن نیست که اصلی ترین مزیت این نوع دستگاه ها این است که سهولت زیادی در انجام کار ایجاد می کنند. به این معنی که دیگر نیازی نیست کارگران از ابزارهای دستی (مانند فرغون) برای جابه جایی مصالح استفاده کنند.

به این ترتیب سرعت اجرای کار نیز تا حد خیلی زیادی بالا می رود و دیگر معطلی و اتلاف وقت وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : قیمت شیشه سکوریت

البته باید در نظر بگیرید که بالابر مصالح انواع و اقسامی دارند و هریک می توانند مزایای مخصوص به خود را داشته باشند.

یکی دیگر از بزرگ ترین مزایای بالابرهای ساختمانی این است که وزن زیادی ندارند و به این ترتیب راحت قابل جابه جایی خواهند بود. می توانید بالابر مصالح ساختمانی را به سادگی با یک کامیون جابه جا کنید و از یک پروژه ی ساختمانی به پروژه ی دیگری انتقال دهید.
به این ترتیب قوای کارگران حفظ خواهد شد و انرژی آن ها صرف کارها ی مفیدتر و خلاقه تری می شود.

 

بالابر مصالح

شاید برایتان عجیب باشد اما از بالابرهای ساختمانی در دیگر جاها نیز استفاده می شود. به عنوان مثال درصورتی که نیازمند بالا کشیدن آب از داخل چاه داشتید، می توانید از بالابرهای مصالح ساختمانی استفاده کنید.

هم چنین در حفاری چاه و ..نیز کاربرد دارند. بنابراین خودتان را محدود نکنید و اگر یک دستگاه بالابر ساختمانی دارید، از آن در دیگر امور نیز می توانید بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید : قیمت سنگ

خلاصه بگوییم که مزایا و کاربردهای بالابر مصالح ساختمانی بسیار زیاد و متنوع است اما مهم ترین دلیلی که باید اقدام به خریدن آن نمایید، این است که زحمت کارگران را کاهش می دهد و در طول ساخت یک پروژه ی ساختمانی هیچ چیز به اندازه ی نیروی انسانی حائز اهمیت نخواهد بود.

ساختار بالابر ساختمانی | مشخصات فنی بالابر ساختمانی

حالا که با کاربرد بالابر مصالح ساختمانی آشنا شدید شاید برایتان جالب باشد که بدانید این دستگاه چگونه عمل می کند و چه ساختاری دارد!
همان طور که گفتیم بالابرها انواع مختلفی دارند اما رایج ترین آن ها، بالابرهای سه فاز یا تک فاز هستند. بسته به تعداد فازهای آن ها، از یک الکتروموتور، گیربکس و کالکسه، سیم بکسل و پایه، ریل و قلاب و .. تشکیل شده است.

تمام این اجزا در کنار هم نوعی محفظه را شکل می دهند که می توانید به راحتی بار خود داخلشان بگذارید و به طبقات بالاتر بفرستید.

بیشتر بخوانید : قیمت کابل شبکه

یکی از جدیدترین انواع بالابرهای مصالح ساختمانی، حتی مجهز به کنترل از راه دور هستند. به این ترتیب درصورتی که هرگونه خطری جان کارگران را تهدید کرد، می توانید با استفاده از یک ریموت کنترل، آن را ناچار به توقف نمایید.

قیمت بالابر مصالح ساختمانی

اگر تصمیم دارید که ساختمانی چندطبقه بسازید؛ باید به فکر خرید یک دستگاه بالابر هم باشید. در حقیقت بدون این دستگاه کارتان حسابی لنگ خواهد بود. البته باید بگوییم که قیمت این دستگاه به فاکتورهای زیادی بستگی دارد و نمی توان قیمت مشخصی را عنوان نمود. اما به طورکلی چند نکته ی مهم در تعیین قیمت بالابر مصالح ساختمانی مؤثر هستند:

اول ازهمه باید ببینید که بالابر موردنظر شما از چه نوعی است. آیا تک فاز است یا سه فاز؟ به عنوان مثال دستگاه های بالابر مصالح که سه فاز هستند، قابل قبول تر هستند و کیفیت خیلی خوبی دارند. بنابراین طبیعی خواهد بود که قیمت آن ها نیز در قیاس با دستگاه های تک فاز بیشتر باشد.
هم چنین باید به ظرفیت بار و تحمل وزن بالابر نیز دقت داشته باشید. البته که هرچقدر تحمل وزن و ظرفیت بالابر بیشتر باشد، احتمالاً قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. به عنوان مثال بالابرهایی در بازار هستند که توانایی وزن ۳۰۰ کیلو الی ۱ تن را نیز دارا هستند که طبیعتاً ممکن است قیمت های متفاوتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید : قیمت کاشی
یکی دیگر از نکاتی که ممکن است در تعیین قیمت بالابر اثر ویژه ای داشته باشد، توان الکتریکی بالابر مصالح است. اولین نکته ای که باید بدانید این است که توان الکتریکی بالابر بر واحد اسب بخار تعیین می شود و نشان دهنده ی توان بالابر برای بالا بردن بار است. به عنوان مثال یک بالابر که توان الکتریکی ۱۰ اسب بخار دارد، قادر است بارهایی با وزن بیش از ۱ تن را جابه جا کند.

 

بالابر مصالح

در ضمن همان طور که عنوان کردیم، یک دستگاه بالابر از اجزای مختلفی مانند گیربکس و سیم بکسل نیز تشکیل شده است. طبیعتاً هرچقدر کیفیت این اجزا بالاتر باشد، قیمت نهایی بالابر مصالح بر نیز بیشتر خواهد بود.

چند نکته ایمنی به هنگام استفاده از بالابر ساختمانی

جابه جایی بارهای سنگین، به هرحال خطرات خاص خود را به همراه دارد. به همین خاطر توصیه می کنیم که حتماً حواستان به چند نکته ی مهم باشد:

پایه های بالابر را تا جایی که می توانید با استفاده از وزنه، سنگین کنید تا احتمال سقوط بالابر و بارش کمتر شود.

بیشتر بخوانید : قیمت ورق روغنی

اگر متوجه شدید که شرایط آب و هوایی برای استفاده از بالابر مناسب نیست، آن را کنار بگذارید. هرگونه باد شدید یا بارانی ممکن است منجر به سقوط بالابر شود.

همان طور که از نامش هم پیداست از بالابر مصالح ساختمانی فقط برای جابه جایی بار استفاده می شود. بنابراین جابه جایی افراد با این دستگاه، ممنوع!!!

اگر باری که حمل می کنید، سنگین است و خطراتی به همراه دارد( مثل حمل تیرآهن) بهتر است نکات ایمنی را با جدیت بیشتری رعایت کنید. بسته بندی آن ها را به درستی انجام دهید تا هیچ گونه مشکلی در ادامه پیش نیاید.

بیشتر بخوانید : قیمت موزاییک

عددی که در مشخصات بالابر مصالح می نویسند، نشان دهنده وزنی است که قادر به تحملش می باشد. بنابراین بیشتر از تحمل بالابر، باری رویش نگذارید که خطر سقوط و آسیب جانی و مالی به همراه خواهد داشت.

تعمیر بالابر مصالح ساختمانی

مثل هر وسیله ی دیگر، بالابرهای ساختمانی نیز ممکن است دچار آسیب و خرابی شوند. در ادامه می خواهیم به شیوه ی نگه داری از این وسیله اشاره کنیم و به شما بگوییم اگر دچار مشکل و ایراد شد، چگونه قادر به رفع آن خواهید بود.

اول ازهمه بهتر است چک مدام شش ماهه برای الکتروموتور دستگاه انجام شود. یک برق کار بیاورید و اجازه بدهید نگاهی به موتور دستگاه بیندازد.

بیشتر بخوانید : قیمت قیر

اگر می خواهید که دستگاه خود را به هر دلیلی تعمیر کنید، حتماً به سراغ قطعات اصل و اورجینال بروید. استفاده از قطعات بی کیفیت چینی، فقط ایمنی کار را پایین می آورد.

اگر می خواهید دستگاه را به برق بزنید، همیشه قبلش سیم اتصال دستگاه به برق را بررسی کنید که مبادا دچار آسیب شده باشد.

یکی از مهم ترین قطعات دستگاه بالابر مصالح ساختمانی، گیربکسش است. بنابراین حتماً به صورت مداوم آن را چک کنید و واسکازین داخلش بریزید.

بیشتر بخوانید : قیمت نبشی

سیم بکسل هم یکی از مهم ترین بخش های دستگاه است. درواقع وظیفه ی اصلی حمل باربر عهده ی همین سیم است. بنابراین باید همیشه مطمئن باشید که در بهترین شکل و حالت خود است و هیچ گونه زدگی یا پیچ خوردگی ندارد.

یک نکته ی مهم دیگر این است که معمولاً با روشن کردن خود دستگاه می توانید عیب و ایرادش را متوجه شوید. به عنوان مثال اگر دستگاه به هنگام روشن بودن و بالا بردن بار، صدایی از موتورش خارج کرد، احتمالاً ایراد دارد و بهتر است آن را بررسی کنید.

به طورکلی بهتر است این دستگاه به طور مداوم چک شود و آسیب های برطرف شوند.

قیمت بالابر ساختمانی دست دوم

نکته ای که احتمالاً نمی دانید این است که این دستگاه عمر نسبتاً خوبی دارند و صرفاً در یک پروژه ی ساخت وساز از آن ها استفاده نمی شود. به همین خاطر پیدا کردن جنس دست دوم بالابر ساختمانی، کار سختی نیست و با جستجو در بازارهای دست دوم آنلاین و حضوری می توانید یکی از آن ها را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید : قیمت ناودانی

نکته ی مثبتی که در مورد خرید بالابر ساختمانی دست دوم وجود دارد این است که اساساً قیمت پایین تری دارند. اما باید توجه داشته باشید که دستگاه موردنظر مستهلک نشده باشد. درواقع هرگونه آسیب در اجزای دستگاه، می تواند خطر جانی برای نیروهای انسانی در برداشته باشد.

بنابراین اگر می خواهید که یک دستگاه بالابر ساختمانی دست دوم خریداری کنید، قبل از هر چیزی دقت داشته باشید که موتور، سیم بکسل، گیربکس و …آن سالم باشد. درصورتی که نیازمند تعویض قطعه ای از دستگاه رادارید، حتماً به سراغ قطعات اصل بروید تا کارایی دستگاه پایین نیاید.

بیشتر بخوانید : قیمت آجر و سفال

درنهایت این که باید بگوییم دستگاه بالابر مصالح ساختمانی، از اصلی ترین وسایلی است که به هنگام ساخت وساز باید در اختیار داشته باشید. بنابراین اگر کار شما به طور مداوم با ساختمان سازی سروکار دارد، بهتر است که دستگاه بالابر نو خریداری کنید.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. فراموش نکنید که وب سایت سازه افزار پاسخ گوی تمام سؤالات در این زمینه می باشد. کافی است با شماره تماس های وب سایت تماس حاصل فرمایید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است