انواع طرح و سبک بام های ساختمانی

انواع بام های ساختمانی | انواع طرح و سبک بام های ساختمانی

هنگام طراحی یک ساختمان، اغلب این طور به نظر می رسد که بام همه سازه ها دارای یک شکل است، اما قطعاً این طور نیست. تعداد بسیار زیادی از بام ها وجود دارد که هرکدام هدف متفاوتی را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و سبک ساختمان دنبال می کنند.

انواع بام

 

۱. بام کلاهک دار

بام کلاهک دار

بام کلاهک دار در اصل یک بام چهار ترک برعکس است. یک بام کلاهک دار که به عنوان بام دارای پیش آمدگی نیز شناخته می شود، دارای چهار ضلع در بالای شیروانی با شیب تند و چهار ضلع با شیب ملایم تری در پایین است که در اطراف لبه های خانه پوششی برای ایوان ایجاد می کند. این سبک بیشتر در ساختمان های دهه ۱۷۰۰ مشاهده می شود، اما ازنظر سازندگان مدرن منسوخ شده به حساب می آید.

۲. بام شیروانی جعبه ای

بام شیروانی جعبه ای

بام های شیروانی جعبه ای دارای دو ضلع شیب دار هستند که برای تشکیل یک برآمدگی به هم می رسند و از هر سمت دارای یک ضلع مثلثی هستند که با دیوارها محصورشده اند. این نوع بام در مناطقی که دارای شرایط آب و هوایی سرد هستند، از محبوبیت خاصی برخوردار است و طرحی پایداری را ارائه می دهد که به خوبی با باران و برف مقابله می کند.

۳. بام پروانه ای

بام پروانه ای

یک بام پروانه ای که از سوی دیگر به عنوان یک بام قابی معکوس شناخته می شود، شبیه به بال های یک پروانه با دو جفت پوشش بام زاویه دار به سمت بالاست تا یک شکل V ایجاد کند. این سبک دارای ظاهری چشم نواز و مدرن برای ساختمان ها است و به دلیل داشتن روش مدیریت آسان جهت جمع آوری آب باران از طریق کانال میانی در پشت بام، مزیت افزوده ای ازنظر ساخت دیوارها و پنجره های بزرگ تر را فراهم می کند.

۴. پنجره بام

پنجره بام

یک پنجره بام دارای یک دیوار داخلی است که تا بالای یک بخش از بام امتداد دارد و این بخش از دیوار اغلب با چند پنجره یا یک پنجره بلند پوشیده شده است. معمولاً بخش های بام در دو طرف دیوار عمودی شیب دار هستند و اجازه می دهند مقدار زیادی نور طبیعی به داخل وارد شود.

بیشتر بخوانید: بامپوش شینگل

۵. بام ترکیبی

بام ترکیبی

یک بام ترکیبی، به معنای واقعی کلمه، ترکیبی از انواع بام ها است. غالباً به دلایل زیبایی شناسی و عملی بام های ترکیبی می توانند طیف وسیعی از سبک ها را با ترکیب دو یا چند طرح نمایش دهند. به عنوان مثال، یک پنجره بام و بام شیب دار از دو سو. این یک گزینه عالی برای داشتن یک ظاهر منحصربه فرد و جالب است.

۶. بام شیروانی متقاطع

بام شیروانی متقاطع

یک بام شیروانی متقاطع طرحی است که از دو یا چند پشته در بام شیروانی تشکیل شده است که در یک گوشه که معمولاً عمود بر یکدیگرند، تلاقی دارند. این نوع بام اغلب در ساختمان هایی با جانمایی پیچیده تر، به عنوان مثال خانه هایی که دارای یک پارکینگ متصل هستند، مشاهده می شود.

۷. بام شیب دار از دو سوی متقاطع

بام شیب دار از دو سوی متقاطع

بام شیب دار از دو سوی متقاطع یک نوع بام معمول، با بخش های تیزی عمود بر هم که یک شکل “L” یا “T” در تقاطع بام تشکیل می دهد، است. این گزینه برای ساختمان هایی با جانمایی پیچیده تر از مستطیل ساده، بسیار مناسب است و همچنین نوعی بام است که در شرایط باران، برف یا وزش باد بسیار مناسب خواهد بود.

۸. بام قوسی

بام قوسی

یک بام قوسی یک ویژگی بسیار مدرن و جالب به هر ساختمان می افزاید. بام های مدرن از انعطاف پذیری مصالح فلزی استفاده می کنند و یک سازه قوسی بزرگ ایجاد می کنند. بام های قوسی به کاهش مقاومت در برابر باد کمک می کنند، اما بیشتر به دلیل زیبایی خیره کننده ای که می توانند به ساختمان اضافه کنند، انتخاب می شوند.

۹. بام گنبدی

بام گنبدی

بام گنبدی، چنانچه انتظار می رود، یک بام به شکل گنبد است. یک طراحی پیچیده و بادوام است، جلوه زیبایی به یک ساختمان می بخشد.

۱۰. بام شیروانی

بام شیروانی

شیروانی ها حاوی پنجره ای هستند که به صورت عمودی از یک بام شیب دار سنتی بیرون زده است و یک پنجره طویل در بام ایجاد می کند. این نوع بام در تغییر اتاق زیرشیروانی بیش ترین محبوبیت را دارد و به راهی آسان برای گسترش فضا و نورگیری طبیعی در اتاق زیرشیروانی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: بتن چیست؟

۱۱. بام شیروانی هلندی

بام شیروانی هلندی

بام شیروانی هلندی (شیب دار از دو سو) ترکیبی از نوع بام شیروانی و شیب دار از دو سو است. یک شیروانی کامل یا جزئی در انتهای پشته ی پشت بام وجود دارد که امکان ایجاد فضای بیشتری در بام داخلی را فراهم می کند. همچنین، این سبک ظاهر بام را بهبود می بخشد، طراحی منحصربه فرد و جالب تری نسبت به بام شیب دار از دو سوی ساده ارائه می دهد.

۱۲. بام مسطح

بام مسطح

بام های مسطح فقط یک شیب جزئی برای تخلیه و زه کشی آب دارند. اگرچه آن ها بیشتر در ساختمان های صنعتی و تجاری مانند دفاتر و انبارها مورداستفاده قرار می گیرند، اما بام های مسطح می توانند یک نوع بام محبوب برای خانه ها نیز باشند، فضای مسطح برای باغ بام فوق العاده است!

۱۳. بام شیروانی از جلو

بام شیروانی از جلو

در بام شیروانی از جلو، برآمدگی پشت بام با ورودی ساختمان هم راستا است. این نوع بام معمولاً در خانه های به سبک استعماری دیده می شود، اما به طور فزاینده ای برای طراحی ساختمان های مدرن رواج پیداکرده است.

۱۴. بام شیروانی به همراه بام تک شیبی

بام شیروانی به همراه بام تک شیبی

برخی از طرح های بام شیروانی در یک سمت دارای یک بام تک شیبه اضافی هستند. این یک تغییر محبوب در بام شیروانی استاندارد است، بدون اینکه لازم باشد بام موجود به طور کامل تغییر یابد فاصله آزاد و فضای بیشتری برای گسترش فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: خانه های سنتی ایرانی

۱۵. بام پا اسبی

بام پا اسبی

بام پا اسبی معمولاً در انبارهای غله مشاهده می شود، یک بام دوطرفه متقارن با بخش فوقانی کم شیب و شیب تندتر در پایین از هر طرف است. این طراحی، فضای داخل انبار یک ساختمان را به حداکثر می رساند، اما به دلیل نامناسب بودن آن ها در مناطقی با باد های سنگین یا برف، بیشتر در خارج از منازل و انبارها مورداستفاده قرار می گیرد.

۱۶. بام نیمه شیب دار از دو سو

بام نیمه شیب دار از دو سو

یک بام نیمه شیب دار از دو سو تقریباً با یک طرح بام شیب دار از دو سو یکسان است، اما در عوض، دو طرف بام کوتاه می شوند و در هر دو طرف خانه یک پیش آمدگی ایجاد می شود. این نوع بام برای گسترش فضا به سمت داخل انبار و نصب پنجره گزینه های بیشتری فراهم می کند و باعث می شود مقدار بیشتری نور طبیعی به داخل اتاق وارد شود.

۱۷. بام آلاچیق شش وجهی

بام آلاچیق شش وجهی

این طراحی پیچیده پشت بام باعث می شود که هر نوع آلاچیقی چشمگیر و خوش آیند دیده شود. این نوع بام که از شش پانل بام یکسان و شش شاه تیر شیروانی کمکی تشکیل شده است، معمولاً برای یک آلاچیق باغ خاص و زیبا در منازل و یا باغ های تجاری استفاده می شود.

۱۸. بام شیب دار از دو سو با آبروی مشترک بین دو شیب بام

بام شیب دار از دو سو با آبروی مشترک بین دو شیب بام

بام شیب دار از دو سو با آبروی مشترک بین دو شیب بام درمجموع چهار سطح شیب دار دارد که دو سطح در یک پشته مشترک به هم می رسند و دوتای دیگر در دو انتهای پشته مرکزی قرار دارند. این طرح بسیار شبیه به ساختار ذوزنقه ای بام های شیروانی است و اضافه شدن دو بام شیب دار مثلثی از دو سو تنها وجه تمایز واقعی آن محسوب می شود.

۱۹. بام Jerkinhead

بام Jerkinhead

بام های Jerkinhead، به عنوان شیروانی های بریده شده یا شیروانی های پهن و کوتاه نیز شناخته می شوند، در اصل یک بام شیروانی هستند که دو انتهای نوک تیز آن بریده شده است. مزیت این طرح این است که انتهای بریده شده باعث کاهش آسیب احتمالی ناشی از باد در منازل می شوند و بام را پایدار تر می کند. علاوه بر این، انتهای بریده شده فضای بیشتری را برای اتاق زیرشیروانی نسبت به یک بام شیروانی سنتی فراهم می کند.

۲۰. بام چهار ترک

بام چهار ترک

یک بام چهار ترک، بامی به صورت چهارضلعی پا اسبی است که هر طرف دارای دو شیب، شامل یک شیب تند و یک شیب سطحی است. بام های چهار ترک گزینه ای محبوب برای ساختمان هایی است که می خواهند فضای زندگی در ساختمان را به حداکثر برسانند و امکان استفاده از زیرشیروانی را به عنوان یک فضای زندگی اضافی فراهم می کنند.

۲۱. بام M شکل

بام M شکل

یک بام M شکل یک بام دوتایی شیب دار و در اصل یک شیروانی دوتایی است. بام بر روی دو دیوار باربر و دو دیوار شیب دار قرار دارد که در وسط به هم می رسند تا شکل «M» را ایجاد کنند. برای جلوگیری از جمع شدن برف یا باران در فصل زمستان بین دو شیب یک ناودان مرکزی قرار دارد.

۲۲. بام شیروانی باز

بام شیروانی باز

یک بام شیروانی باز همانند یک بام شیروانی جعبه ای است و تنها فرق آن انتهای بسته شده در هر طرف است. در این نوع بام، انتها باز است تا مستقیماً به دیوارها برسند. هیچ مزیت اضافه ای در این طرح وجود ندارد و انتخاب صرفاً مبتنی بر دیدگاه زیبایی شناسی است.

۲۳. بام دارای جان پناه

بام دارای جان پناه

بام دارای جان پناه یک بام مسطح است که دیوارهای ساختمان در لبه های پشت بام به اندازه چند فوت ارتفاع دارند. افزودن جان پناه باعث می شود یک بام مسطح به مراتب ایمن تر شود، این مانع کوچک با کاهش احتمال سقوط هرکسی که روی لبه بام ایستاده است امنیت بیشتری را فراهم می کند.

۲۴. بام هرمی شیب دار از دو سو

بام هرمی شیب دار از دو سو

یک بام هرمی شیب دار از دو سو شبیه به بام شیب دار از دو سو است اما دیوارها به جای مستطیل، مربعی شکل هستند که باعث می شود شکل شیب بام ساختمان طوری باشد که به نقطه ای در بالای آن برسد و شکل هرم را به وجود آورد. این نوع بام در برابر بادهای شدید بسیار مقاوم است، بنابراین برای مناطق مستعد باد شدید یا طوفان ایده آل است.

۲۵. بام SALTBOX

بام SALTBOX

طرحی نامتقارن که در آن یک طرف بام، یک بام مسطح شیب دار و طرف دیگر آن بیشتر یک بام تک شیبه است و باعث ایجاد یک شیروانی در وسط می شود. بیشتر در خانه های قدیمی به سبک استعماری دیده می شود، این سبک بام بادوام و خاص امروزه اغلب در ساختمان های صنعتی و پارکینگ ها مشاهده می شود.

۲۶. بام تک شیبی یا Skillion

بام تک شیبی یا Skillion

یک بام skillion دارای یک سطح تخت و یکنواخت است که با شیب زاویه دار امکان عبور جریان آب را فراهم می کند. همچنین به عنوان «بام یک شیبه» نیز شناخته می شود و ازآنجایی که از یک بام ساده ساخته شده اند، ساخت آن ها بسیار آسان و ارزان است.

۲۷. بام ساده شیب دار از دو سو

بام ساده شیب دار از دو سو

بام ساده شیب دار از دو سو  نوعی بام بدون شیروانی و یا سطح های عمودی به سمت پشت بام است که در آن هر چهار طرف به صورت متقارن دارای شیب ملایم به سمت دیوارها هستند. ویژگی مشخص کننده بام های شیب دار از دو سو این است که وجوه بام معمولاً دارای زاویه شیب یکسانی هستند که این مسئله باعث می شوند که آن ها در نقطه مرکزی متقارن شوند.

۲۸. بام Skillion و تک شیبه (سینه دیواری)

بام Skillion و تک شیبه (سینه دیواری)

یک بام تک شیبه، مثل یک بام Skillion، دارای یک زاویه شیب است. بام در یک انتها توسط دیواری بالاتر از سمت دیگر نگهداری می شود که زاویه ی تندتر بام امکان جاری شدن باران شدید را فراهم می کند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است