آشنایی با نرده های ساختمانی و انواع آن

نرده های ساختمانی | انواع نرده های ساختمانی | خرید نرده های ساختمانی

شاید در ابتدا مسئله ای ساده به نظر برسد و چندان توجه خاصی به آن در محیط های مختلف نشود، اما همه ما میدانیم که وجود آن ها ازجمله کاربردی ترین و بااهمیت ترین بخش های یک ساختمان هست. بله منظور استفاده از نرده ها و محافظ های ساختمانی است. به طورکلی همواره نرده ها در بخش هایی از یک ساختمان که در محیط های مستعد خطر همچون بالکنی ها و پله ها حضورداشته و به عنوان محافظ استفاده می شوند و طبیعتاً نقش مهمی در پیشگیری از حوادث مختلف بازی می کنند. از طرفی نقش انواع خوش ساخت آن ها را نیز در بحث دکوراسیون منزل نمی توان نادیده گرفت؛ بنابراین با این مقدمه در این بخش از پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت کشور به سراغ آشنایی با انواع مختلفی از نرده ها ساختمانی رفته و در کنار آن در باب بهترین انواع موجود در بازار ساخت وساز نیز بحث هایی خواهیم داشت، پس با وبلاگ پرشین سازه همراه باشید.

بیشتر بخوانید : بانک اطلاعات ساختمان

آشنایی با انواع نرده ها بر اساس کاربرد

نرده یا همان جان پناه محصولی است که معمولاً حافظ جان مردم است و از جنس های متفاوتی مانند فلز، سنگ، چوب و شیشه ساخته می شوند. درواقع نرده ها درگذشته به عنوان حائلی بین انسان ها و پرتگاه ها بوده، اما امروزه علاوه بر حافظ جان، کارایی های دیگری ازجمله زیبایی در ساختمان ها، راه پله و بخش های مختلف یک ساختمان را دارا هست و به یک سازه دکوراتیو تبدیل شده است. نرده ها در انواع و اقسام جنس و شکل به قصد استفاده در مکان ها و بخش های مختلف یک ساختمان مورداستفاده قرار می گیرند که ازجمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نرده تراس

این نوع از نرده می تواند نسبت ابعاد، اندازه، طول و عرض سکو تغییر یابد و انتخاب نوع نرده از حساسیت زیادی برخوردار است چراکه تأثیر به سزایی در زیبایی نمای ساختمان دارد. دلیل دیگر اهمیت مدل های نرده بالکن، انتخاب مناسب نرده استیل و خاصیت جان پناه بودن آن است. درواقع بالکن به عنوان فضایی که هم با محیط داخل آپارتمان و هم با محیط خارج آن ارتباط دارد محسوب می شود. به همین دلیل استفاده فراوانی که از بالکن می شود باید به عنوان فضایی امن که ایمنی افراد را تأمین می کند در نظر گرفته شود؛ بنابراین به جهت افزایش امنیت و ایمنی بالکن باید اقدام به نصب نرده بالکن نمود تا از درخطر بودن جان افراد جلوگیری کرد. لازم به ذکر است انواع مدل های نرده بالکن در سال های مختلف متفاوت بوده اما اصلی ترین انواع آن ها در ادامه این نوشتار از پرشین سازه خدمت شما عزیزان ارائه می شود.

 

نرده های ساختمانی

نرده راه پله

به طورکلی نرده راه پله ازجمله مواردی به حساب می آید که طراحی آن به منظور پایدارسازی یا فراهم آوری یک تکیه گاه جهت سهولت دررفت و آمد انجام پذیرفته است. نرده های راه پله عموماً برای بالا رفتن یا پایین آمدن از پلکان ها و یا پله برقی ها اعمال شده و به منظور پیشگیری از سقوط صدمه زننده به کار می روند. لازم به ذکر است که نرده های پله را نوعاً با استفاده از تیر یا بااتصال مستقیم به دیوار محکم می کنند.

نرده پنجره

به طورکلی نرده های پنجره برای حفاظت منازل است. اللخصوص اینکه برای ساکنین طبقه اول از مهمات واحد به حساب آمده و افراد باید نسبت به نصب نرده های آهنی و یا استیل بر روی پنجره ها بخصوص انواعی از پنجره ها که به سمت خیابان باز می شوند اقدام نمایند.

انواع نرده های ساختمانی بر اساس جنس

وجود انواع مختلفی از این نوع از محصولات در بازار ایران فضایی را جهت مقایسه انواع نرده های ساختمانی ایجاد کرده است که در این بخش به بررسی انواع آن می پردازیم.

نرده های استیل

به طورکلی می توان اذعان نمود که وجود این نوع از نرده ها در ابتدای ورود خود به بازار ساخت وساز شاید تنها برای ایجاد امنیت و استفاده به عنوان حفاظ بود، اما این روزها با انواع طرح و مدل در ساخت نرده های استیل می توان از این محصول نیز در طراحی دکوراسیون منزل نیز به خوبی استفاده کرد. همان طور که میدانید جنس استیل به علت مقاومت آن در برابر رطوبت و آب وهوای مرطوب می تواند جایگزین مناسبی برای سایر نرده ها باشد. نرده استیل در برابر انبساط، انقباض، رطوبت، تابش نور آفتاب، خط و خش مقاومت بسیار بالایی دارد. علاوه بر آن به مرورزمان تغییر رنگ نداده و همواره جلای خود را حفظ می کند. همچنین برای شما ممکن است جالب باشد اگر بدانید که نرده های استیل آلودگی را به خود جذب نمی کنند و برای راه پله تمام مکان ها خصوصاً بیمارستان ها و محیط های حساس مناسب می باشند.

لازم به ذکر است که اکسید کرومی که سطح استیل را پوشش داده مانع از خوردگی و یا زنگ زدگی نرده می شود؛ بنابراین این ماده ضدزنگ را می توان به صورت ترکیبی با شیشه طراحی نموده و جلوه ای بی نظیر به فضا بخشید. درواقع در صورت استفاده از نرده استیل برای راه پله می توانید کوچک ترین جزئیات معماری را به کار ببرید. اگر یک ایده جدید برای طراحی راه پله به کار ببرید، فضایی مدرن و جذاب خواهید داشت. نرده استیل برای پله های شیشه ای، چوبی و سنگی مورداستفاده قرار می گیرد و عموماً در دو نوع از رایج ترین انواع استیل یعنی استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ به بازار عرضه می شوند. همچنین لازم به اذعان است که قیمت نرده استیل ۳۰۴ گران تر از نرده استیل ۲۰۱ هست.

استیل ۲۰۱

به طورکلی استیل ۲۰۱ یک محصول رده میانی با استفاده های متفاوت و باکیفیت هست که مصارفی خاص دارد. این نوع از استیل یکی از آلیاژهای آستنیتی سری ۲۰۰ ضدزنگ هست که به نام استیل های کم نیکل نیز شناخته می شوند. به طورکلی قابل یادآوری است که استیل ۲۰۱ می تواند جایگزین استیل ۳۰۱ در بسیاری از موارد گردد اما دارای مقاومت به خوردگی کمتر نسبت به همتای خود به خصوص در محیط های خورنده است.

استیل ۲۰۱ جهت ساخت بعضی از لوازم خانگی نظیر سینک ها، ظروف پخت وپز، ماشین لباسشویی و در و پنجره ها استفاده می شود. همچنین از آن در تجهیزات خودرو، مصالح دکوراتیو ساختمان (نرده و راه پله و دیوار پوش ها)، تجهیزات راه آهن و قطارها و تریلرها و بسته های کاربردی در صنایع الکتریک استفاده می شود.

لازم به ذکر است که استفاده از آن در مصالح ساختمانی و دکوراتیو در فضای باز به علت حساسیت به خوردگی آن توصیه نمی گردد

استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ فولاد حاوی کروم و نیکل به اسم عناصر غیر آهنی عمده هست. این نوع استیل وابسته به خانواده فولاد ضدزنگ آستنیتی است و راهبرد الکتریکی و گرمایشی محدودتری نسبت به فولادهای کربنی دارند. همچنین باید مطرح کرد که استفاده این گونه استیل خواص مغناطیسی ندارد. به طورکلی استیل ۳۰۴ استقامت بالایی به زنگ زدگی داشته و به آسانی توانایی فرم پذیری به اقسام شکل های متنوع را دارد. لازم به ذکر است که معمولاً از استیل ۳۰۴ در صنایع گوناگونی همچون گاز، پتروشیمی، نفت، صنعت غذایی و دارویی و … استعمال متعددی می شود.

 

نرده های ساختمانی

نرده های فلزی

طبیعتاً اگر علاقه مند هستید که نرده های بیرون ساختمان شما طول عمر زیادی داشته و درعین حال مستحکم باشد و به تعمیر و مراقبت کمتری نیاز داشته باشد، می توانید از نرده های فلزی استفاده نمایید. درواقع شما می توانید نرده های فلزی را می توانید رنگ کنید تا بارنگ و نمای بیرونی ساختمان شما مطابقت داشته باشند که این مورد معمولاً با طراحی های امروزی بیشتر به کار می روند. همچنین از نکات مهمی که در هنگام استفاده از این نرده ها باید موردتوجه قرار گیرد، جلوگیری از زنگ زدگی آن ها هست و اینکه این نوع از نرده ها در مقایسه با انواع دیگر نرده های موجود در بازار از امنیت بالاتری برخوردار بوده و استفاده از آن ها مقرون به صرفه است.

نرده های آهنی

جالب است بدانید که بر اساس آنچه اکثریت تصور می کنند نرده های آهنی معمولاً زیبا و باظرافت هستند. درواقع شما بیشتر مواقع نرده های آهنی را در راه پله های بیرونی، در نزدیکی درب های شیشه ای، تابلوها و نقاشی ها می بینید تا با قاب ها و تابلوهای روی دیوار و دکور خانه هماهنگ شوند. همچنین قابل ذکر است که میله های نرده آهنی معمولاً سبک تر هستند.

نرده های چوبی

به طورکلی نام چوب در دکوراسیون همواره با انواع مدل های کلاسیک همراه است، به همین دلیل نیز بسیاری افراد برای خانه خود این نرده ها را انتخاب و خریداری می کنند. به طورکلی برای اینکه به نرده های چوبی ظاهری مدرن و امروزی ببخشید معمولاً با استفاده از مواد مختلف چوب ها را جلا می دهند. همچنین، می توان آن ها را حکاکی و منبت کاری کرد و به این طریق ظاهری کلاسیک به آن بخشید. جالب است بدانید که نرده چوبی راه پله طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است، زیرا چوب به دلیل داشتن طرح و بافت بی نظیر و منحصربه فرد خود زیبایی فوق العاده ای به فضا می بخشد. لازم به ذکر است که چوبی که برای ساخت نرده راه پله استفاده می شود از اغلب چوب راش و روس است که هرکدام زیبایی خاص خود رادارند. علاوه بر آن چوب به عنوان عنصری طبیعی فضا را گرم تر می کند و صمیمیت را افزایش می دهد. تنها عیب چوب این است که باگذشت زمان جلای خود را از دست می دهد و باید آن را جلا داد یا رنگ نمود. ازاین رو مراقبت و نگهداری از چوب امری بسیار ضروری است و می تواند به طول عمر نرده ها کمک کند.

نرده شیشه ای

همان طور که میدانید شیشه یک متریال دکوراتیو در طراحی ساختمان است که شفافیت خاصی به فضا می بخشد. این متریال نور را از خود عبور می دهد و روشنایی مناسبی را برای فضا به ارمغان می آورد. جالب است بدانید که هرچند شیشه ماده ای شکننده است و در اثر ضربه به سرعت می شکند اما این ماده انواع مختلفی دارد که برای راه پله از نوع نشکن آن ها استفاده می شود. شیشه نشکن مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی و ضربه دارد، ازاین رو به راحتی نمی شکند و امنیت را برای ساکنین به ارمغان می آورد. شیشه سکوریت و شیشه لمینت ازجمله شیشه های مناسب برای ساخت نرده راه پله هستند، زیرا در برابر فشار و ضربه مقاوم می باشند. لازم به ذکر است که نصب پانل ها یا حفاظ های شیشه ای باید توسط نصابان حرفه ای صورت گیرد، چراکه این افراد از نکات ایمنی هنگام نصب آگاهی کامل داشته و شیشه را به درستی نصب می کنند. به یاد داشته باشید که حفاظ شیشه ای باید با استفاده از مهارکننده های شیشه نصب شود تا از خطر سقوط ممانعت شود.

نرده های آلومینیومی

همان طور که احتمالاً نیز به گوشتان خورد است، نرده آلومینیومی معمولاً کاربردهای زیادی داشته و در اکثر بالکن ها، فروشگاه ها، استخرها و… برای حفاظت و در بعضی شرایط برای زیبایی بخشیدن به محیط زیست استفاده می شود. جالب است بدانید که نرده آلومینیومی از یراق آلات آلومینیوم برای اتصالات بهتر پروفیل آلومینیوم ساخته شده است و جزو نرده های کم وزن به حساب می آید. به طورکلی نرده آلومینیومی تنوع بالایی در شکل و رنگ داشته و ماندگاری بالایی نسبت به سایر نرده ها دارد.

نرده های پلک سی

نرده های پلکسی که به اختصار PMMA نیز خوانده می شوند یک ترکیب شیمیایی است که ازجمله سخت ترین و محکم ترین پلیمرها با شفافیتی بالاتر از شیشه بوده که سطحی صیقلی و مقاوم در برابر عوامل مختلف جوی دارد. به طورکلی ازجمله مهم ترین ویژگی های صفحات پلکسی شامل استحکام بالا در برابر ضربه و در کنار آن شکل لوکس آن هست. همچنین سطح صاف و صیقلی این نوع از متریال به راحتی تمیز و براق می شود.

 

نرده های ساختمانی

اهمیت استفاده از نرده های ساختمانی در راه پله

به طورکلی نرده های راه پله در ساختمان، اساساً به منظور ایمنی بکار گرفته می شوند. این نرده ها در مواقعی بدل به وسیله ای می گردند که اشخاص کهن سال، کودکان خردسال و بیماران کم توان از آن کمک می گیرند تا آسان تر از پله ها بالا رفته یا پائین بیایند. به این ترتیب در طراحی نرده راه پله ها، حتی وقتی به عنوان جزئی از دکوراسیون داخلی ساختمان بکار می روند، عنصر استحکام و سهولت دست گیری و کاربرد بسیار بااهمیت است. همچنین می توان مطرح کرد که برای نصب انواع نرده راه پله، گاهی باید به ویژه قبل از اجرای پله، تمهیدات جدی اندیشید. درواقع اجرای هر یک انواع نرده راه پله چوبی، استیل، فلزی و بسیاری از انواع دیگر همواره دارای اصول و قواعد خاص خود است که هم در فونداسیون و هم در نصب باید لحاظ شود.

توجه به استانداردهای تعریف شده برای انواع نرده ها

باید بدانید که نرده چوبی بااینکه نمایی بسیار زیبا و جذاب به خانه ها می بخشد اما امکان آتش سوزی و خسارت جانی و مالی بالایی دارد و به همین دلیل است ک آتش نشان ها استفاده از آن را منع کرده است. از طرف دیگر نرده های شیشه ای نورپردازی بسیار خوبی دارند و باعث روشن شدن منازل شما می شود اما به دلیل شکننده بودن و ظریف بودنش استفاده در مکان های پر رفت وآمدی مانند مدارس، بیمارستان ها و مکان های عمومی و همچنین منازلی که کودکان پر جنب وجوشی دارند، مناسب نمی باشند. درواقع بهترین نرده برای تمامی مکان ها نرده هایی از جنس فلز و یا آلومینیومی است؛ اما از طرف دیگر نرده استیل به طورکلی ۲.۵ برابر نسبت به نرده های دیگر دارای منگنز هست و منگنز عنصری سرطان زا است و مسلماً احتمال آسیب هایی وجود دارد؛ بنابراین باید استانداردهای تعریف شده در هر محصولی را بررسی کرده و با توجه به یک برآیند کلی از مزایای و معایب آن اقدام به خریداری نرده های موردنظر نمود.

توجه به ابعاد نرده

به طورکلی برای حفظ جان خود و کودکان بعد از جنس نرده ابعاد نرده موردتوجه قرار می گیرد، ابعاد نرده راه پله باید به طوری باشد که میله ها بافاصله های مناسبی باشد، به طوری که یک کودک نتواند از آن عبور و یا سر و گردن خود را عبور دهد. در غیر این صورت نرده استاندارد خود را از دست می دهد. به صورت استاندارد فاصله ی نرده ها از هم باید بین ۱۱ تا ۱۵ سانتی متر باشد.

نوع میله های راه پله ها

بعضاً در بعضی از مکان ها فرفورژه های نرده دیده می شود که معمولاً بسیار تیز و برنده است. درواقع حضور این فرفورژه ها در نرده ابداً توصیه نمی شود چراکه در صورت افتادن ناگهانی صدمات جانی و مالی هنگفتی به بار می آورند.

وزن نرده

به یاد داشته باشید که معمولاً برای نرده ها نمی توان وزن دقیقی مشخص کرد، چراکه نرده ها معمولاً بر اساس تغییر ابعاد دارای تغییر وزن نیز می شوند؛ اما به طورکلی باید وزن نرده به صورتی باشد که بعد از نصب و جوشکاری در محل خود ثابت بماند و تکان نخورد. همچنین نرده نباید زیاد سنگین باشد تا در صورت شکستن ناگهانی قسمتی از گل نرده و افتادن آن بر روی زمین یا افراد خسارت وارد نکند.

جوش نرده

به طورکلی جوشکاری نرده ها را باید بسیار جدی بگیریم و به هیچ عنوان برای کاهش هزینه جوشکاری را به یک فردی بی تجربه نسپاریم و یا خودمان اقدام به جوشکاری نکنیم. درواقع نرده راه پله باید از چند قسمت مختلف به زمین پرچ شود و یا جوش گل محکم شوند. بهترین جوش برای نرده جوش در اکسید کربن هست. همچنین باید به این نکته توجه داشت که هدف اول را بر روی امنیت متمرکز کنیم و در وهله ی بعدی به دنبال زیبایی نرده باشیم.

بیشتر بخوانید : نرده استیل و انواع آن

کلام آخر

همان طور که تا بدین جای این مقاله از وبلاگ پرشین سازه همراه ما بودید، متوجه شدیم که نرده ها علاوه بر جنس های مختلف دارای استانداردهای متنوعی نیز هست که در امر خرید آن ها حتماً باید موردتوجه واقع شود. همچنین در پایان از اینکه تا بدین جای این مقاله همراه ما بودید بی اندازه سپاس گزاریم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است