ابعاد پروفیل قوطی موجود در بازار ایران (سایز قوطی پروفیل چیست؟)

ابعاد پروفیل قوطی

پروفیل قوطی از مقاطع فولادی پرکاربردی است که استفاده‌های فراوانی در صنایع و زمینه‌های مختلف دارد. با وجود این مصالح، امکان پیش‌برد اهداف گوناگونی مقدور می‌شود. پروفیل‌ها انواع مختلفی هم دارند و برای به‌کارگیری صحیح و مقرون‌به‌صرفه‌شان نیازمند شناخت آنها هستید.

در این مقاله می‌خواهیم از ابعاد پروفیل قوطی موجود در بازار ایران بگوییم. سایز قوطی‌های چهارگوش و مربع‌مستطیلی موجود چقدر است؟ برای خرید انواع پروفیل و آگاهی از نرخ محصولات مختلف از جمله قیمت پروفیل زد یا هر نوع دیگری از پروفیل‌ها باید با اندازه و ابعاد تولیدات آشنا باشید.

پروفیل قوطی فلزی چیست؟

پروفیل‌ها محصولات فلزی هستند که شکل مقطع آن‌ها متفاوت است. اگر شکل مقطع آن‌ها چهارگوش (مربع و یا مستطیل) باشد، اصطلاحا به آنها قوطی فلزی گفته می‌شود. شکل مقطع پروفیل در سرتاسر طول آن ثابت است. این محصولات را با ورق‌های فولادی تولید می‌کنند.

در ساختار این ورق‌ها از عناصری نظیر کربن، گوگرد، سیلیسیم، منگنز و فسفر استفاده می‌شود. برای اینکه ورق‌های فولادی قابل‌ تبدیل به عرض‌های لازم برای تولید پروفیل قوطی شوند، دستگاه‌های مخصوصی وجود دارند. این دستگاه‌ها می‌توانند ورق فولادی را به شکل جعبه‌های مربعی و مستطیلی درآورند. برش‌زدن قوطی‌فلزی از طول و عرض با ابزارهای ویژه این کار پیش می‌رود.

روش‌های تولید پروفیل قوطی چیست؟

معمولا انواع پروفیل به دو روش مستقیم و روش غیر مستقیم تولید می‌شوند. در روش مستقیم ورق فولادی به کمک دستگاه رول فرمینگ به شکل پروفیل مورد نظر در می‌آید و سپس در صورت نیاز لبه‌ها آن را با جوشکاری محکم می‌کنند. در روش غیر مستقیم پروفیل قوطی، در مرحله اول از ورق لوله فولادی درزدار تولید می‌شود. در ادامه با فرآیند فرمینگ، لوله با مقطع دایره‌ای به شکل چهارگوش در می‌آید.

پروفیل های قوطی را می‌توان در جنس و آلیاژهای متنوعی تولید کرد. البته باید دقت کنید که قیمت قوطی صنعتی با توجه به جنس آن متفاوت خواهد بود. در بازار معمولا قوطی آهنی، کامپوزیتی، گالوانیزه و آلومینیومی قابل تهیه است.

سایز های پروفیل قوطی

 

ابعاد استاندارد پروفیل‌ قوطی چقدر است؟

برای آشنایی با پروفیل‌ها و آگاهی از قیمت پروفیل ساختمانی باید با ابعاد و اندازه‌ها آشنا باشید. هر پروفیل سه اندازه در شناسنامه خود دارد. اعداد و اندازه‌هایی که معرف ابعاد، ضخامت و طول پروفیل هستند.

این موارد در هنگام خرید پروفیل اهمیت زیادی دارند. اگر شکل مناسبی از قوطی‌ها را برای هر پروژه تهیه نکنید، خسارت و هزینه بیهوده‌ای از نظر مالی و زمان‌بندی پروژه به شما تحمیل می‌شود.

به طور کلی ضخامت پروفیل از حدود ۰.۲ میلی‌متر شروع می‌شود و بنا به اینکه پروفیل‌ها در چه زمینه‌ای کاربرد دارند، ضخامتشان هم متغیر خواهد بود. برای مثال، ضخامت لازم برای صنایع لوازم خانگی و مبلمان در حدود ۰٫۵ تا ۱٫۵ میلی‌متر است.

ضخامت محصولات لازم برای ساخت‌وساز هم به ۲ تا ۳ میلی‌متر می‌رسد. این محصولات در خودروسازی هم کاربرد دارند و ضخامتشان بالاتر از این ارقام می‌شود. معمولا ضخامت پروفیل قوطی که در صنعت کاربرد دارد، حدود ۲ میلی‌متر به بالا خواهد بود.

سایز قوطی پروفیل مربع و مستطیلی چقدر است؟

سایز قوطی پروفیل در محدول ۱۰۰*۱۰۰ تا ۴۰۰*۴۰۰ متغیر است. در صورتی که قوطی مربعی باشد طول و عرض آن با هم برابر خواهد بود و در غیر این صورت، پروفیل مقطع مستطیل شکل خواهد داشت.

قوطی فلزی ۴۰*۸۰، ۳۰*۶۰ و ۵۰*۱۰۰ نمونه‌ای از ابعاد رایج برای پروفیل مستطیلی است. هر شاخه از پروفیل قوطی به طور معمول به طول ۶ و یا ۱۲ متر تولید می‌شود.
برای بررسی سایز قوطی پروفیل و وزن انواع مختلف آن، به جدول زیر توجه کنید:

 

جدول سایز انواع پروفیل

 

در آخر

برای تهیه و خرید انواع محصولات فولادی و فلزی باید نگاهی به نرخ آنها داشته باشید. با وجود نوسانات شدید قیمت‌ها و اثرپذیری هزینه تأمین محصولات این حوزه از عوامل گوناگون، نیازمند دسترسی به بستری معتبر هستید که اطلاعات کامل و دقیقی درباره قیمت‌ها در اختیارتان می‌گذارد.

یکی از این مراجع، شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت از منابع و پایگاه‌های قابل‌اعتمادی است که به شما اجازه استعلام‌گیری قیمت محصولات گوناگون از جمله انواع سایز قوطی پروفیل را می‌دهد. با مراجعه به آیرومارت (www.iromart.com) می‌توانید از آخرین نرخ مقاطع فولادی گوناگون باخبر شوید.

در ضمن، تحلیلی از نوسانات و تغییرات قیمتی هم به شما ارائه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و صحبت با کارشناسان مجرب مجموعه آیرومارت، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه ها غیرفعال است