هفت شرکت صنعتی برای کارکنان خود مسکن می سازند

به نظر می آید که در چند هفته ی اخیر، وضعیت ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری پیدا کرده است. در جدیدترین خبرها به گوش می رسد که یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد که هفت شرکت صنعتی در دولت تصویب شده اند که با دریافت زمین از سازمان ملی زمین و مسکن، بدون اینکه تسهیلات بانکی دریافت کنند، برای کارکنان خود خانه بسازند.

به گزارش پرشین سازه ، محمدمهدی بلوردی در نشستی که مدیران اجرایی طرح نهضت ملی مسکن برگزار کردند، اشاره کرد که بیش از ۴۰ سفر به استان های مختلف توسط مدیران سازمان ملی زمین و مسکن صورت گرفته است. این عضو هیئت مدیره سازمان در ادامه گفت: برخی تغییرات و تصمیماتی که صورت می گیرد، روی سرعت پیشروی طرح نهضت ملی مسکن اضافه خواهد کرد.

وی در ادامه به یکی دیگر از نکات مهم طرح نهضت ملی مسکن یعنی سرمایه گذاری و مشارکت پرداخت و اشاره کرد که تامین مالی باید پیگیری شود. بلوردی گفت: روش هایی از جمله، اعطای وام و تسهیلات، مشارکت، تامین مالی پروژه ها توسط بازار سرمایه و تاسیس صندوق زمین و مسکن در طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار گرفته است.

در واقع مشکل تامین مالی، اصلی ترین دلیلی است که منجر به تاخیر ساخت واحدهای مسکونی این طرح شده است.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت: روش های دیگری مثل عرضه ی اوراق سلف موازی استاندارد در بازار سرمایه و همچنین فروش متری زمین در فرآیند تصویب قرار دارند و به زودی اجرایی خواهند شد.

بلوردی در خصوص موضوع مشارکت در ساخت نیز چنین توضیح داد: در روش مشارکت، قرار است که حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد از واحدها سهم دولت باشد. در روش عرضه ی اوراق سلف حدود ۴۰ درصد از واحدها سهم دولت می شود. باقیمانده ی واحدها نیز عرضه ی عمومی خواهد شد و مردم به خرید آن ها می پردازند.

وی در ادامه اشاره کرد که اخیراً اقدامات مهمی در سازمان ملی زمین و مسکن صورت گرفته است که بسیار کارگشا و مهم بوده اند. این عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن گفت: از جمله اقدامات مهمی که توسط سازمان صورت گرفته است، می توان به تدوین و ابلاغ شرح خدمات پیشنهادی و مطالعه ی پهنه بندی حریم های شهرها به ادارات کل استانی، ابلاغ شناسایی اراضی مستعد شهرک سازی است.

این مقام مسئول در ادامه به بحث تامین مسکن کارکنان شرکت های پیشران توسط خود شرکت ها نیز اشاره کرد و چنین توضیح داد: پیش نویس تفاهم نامه ای که به این موضوع می پردازد؛ آماده شده است و در خیلی از استان ها، زمین های مورد نیاز شناسایی شده تا با تحویل این زمین ها به شرکت ها ( بدون پرداخت وام و تسهیلات بانکی)، مسکن مورد نیاز کارکنان خود را بسازند.

وی در ادامه چنین گفت: در این روش، حدود هفت شرکت صنعتی توسط دولت انتخاب و تصویب شده اند که از این روش استفاده کنند.

بلوردی، از اعضای هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن توضیح داد که وضعیت مسکن در شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر چگونه است و افزود: بیش از ۲۰۹ هزار تفاهمنامه ی سه جانبه برای ساخت حدود یک میلیون و ۲۰۰ واحد در شهرهایی که جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر دارند، منعقد شده است که از این تعداد نیز، ساخت ۱۸۷ هزار واحد به اتمام رسدیه است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: بیش از ۳۸۳ هزار واحد نیز با تعاونی ها قرارداد بسته اند که حدود ۳۶۱ هزار واحد از آن ها در حال اتمام می باشد.

همچنین لازم به ذکر است که ۵۹۰ هزار واحد نیز به صورت خودمالکی منعقد شده اند که از این میان ساخت ۵۷۰ هزار واحد آن در حال اتمام می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است