ضعف مدیریت در طرح نهضت ملی مسکن

قیمت مسکن در بازه ای قرار دارد که هر لحظه باید در انتظار افزایش قیمت ها باشیم. رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران نیز ضمن تاکید بر این مسئله، گفته است: بالا رفتن قیمت ها، به ضرر بازار مسکن می شود. چرا که در حالت رکود تورمی، قدرت خرید مردم پایین می آید و خرید و فروش قفل می شود.

به گزارش پرشین سازه ، وضعیت بازار مسکن مدت هاست که آشفته می باشد. بر اساس آخرین آمارهایی که از سوی مراجع رسمی منتشر شده، قیمت هر متر مربع مسکن تهران به ۴۸ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسیده است. با این تفاصیل به نظر می آید که دیگر کمتر کسی توان خرید خانه را خواهد داشت.

از دیگر مشکلات اصلی بازار مسکن، کمبود تولید و در نتیجه کاهش عرضه است. دولت سیزدهم با وعده ی ساخت خانه برای اقشار کم درآمد وارد میدان شد. این طرح دولتی که قرار بود در پایان کار چهار ساله ی خود، ۴ میلیون واحد مسکونی را تحویل متقاضیان بدهد، همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. ابراهیم رئیسی در سفر اخیر خود به یزد، دوباره این مسئله را تاکید کرد. وی افزود علیرغم تاخیر در پیشرفت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال، دولت مصمم است که چهار میلیون واحد را به متقاضیان تحویل بدهد.

از سوی دیگر، رئیس بنیاد مسکن نیز پیش از این اعلام کرده بود که در سال اول درگیر تامین زیرساخت و تدوین قوانین بوده اند. در حال حاضر این برنامه ها شتاب گرفته اند و تا پایان سال جاری، ۴۸ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده می شود.

باید برای طرح های حمایتی تقویت شوند

ایرج رهبر، رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران در مورد طرح های حمایتی دولت در بخش مسکن چنین گفت: اگر دولت واقعا به دنبال این است که مردم را خانه دار کند باید طرح های حمایتی خود مثل مسکن مهر و نهضت ملی مسکن را توسعه دهد. بیشتر مردم توان تامین مالی ندارند. بنابراین دولت باید تسهیلات بلندمدت با بهره ی کم در اختیار متقاضیان قرار بدهد تا مردم بتوانند از پس اقساط این تسهیلات بربیایند.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که طرح های دولتی مسکن ۱۰۰ درصد روی بازار مسکن و اجاره موثر هستند و گفت: وقتی که عرضه ی مسکن بیشتر می شود، فاصله ی میان تقاضا و عرضه کمتر می شود و بازار ثبات پیدا می کند.

ایرج رهبر در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بیشترین دلیل برای افزایش قیمت مسکن، فاصله ای است که میان عرضه و تقاضا وجود دارد. در حال حاضر به تولید مسکن فراوان نیاز داریم. بر اساس آمارها بیش از ۵۰ درصد مردم مستاجر هستند. مسئولین به غلط می گویند که ما خانه های خالی و اضافه داریم. در حالی که بیشتر این خانه ها برای سکونت افراد کم درآمد مناسب نیستند و توان مالی کافی برای خریدشان را ندارند.

فرصت های از دست رفته در طرح نهضت ملی

حالا که یک سال و نیم از آغاز طرح نهضت ملی مسکن می گذرد، دیگر می توان به خوبی آن را قضاوت کرده و به بررسی جنبه های مختلف آن پرداخت.

در حال حاضر این طرح به کُندی پیش می رود و هنوز پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است.

ایرج رهبر در خصوص این موضوع چنین می گوید: اگر مدیریت درستی روی این طرح ها صورت بگیرد؛ مشکلات حل می شود. در غیر این صورت ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال کار دشواری است. حالا که یک سال و نیم را از دست داده ایم، اما باید با توجه به بحران بازار و ضرورت ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد، تلاش ها را افزایش داده و عقب ماندگی از برنامه را جبران کنیم.

وی در ادامه گفت: اصلی ترین مشکل طرح نهضت ملی مسکن ضعف در مدیریت است. مثلا قانون تصویب کرده که زمین دولتی باید در اختیار این طرح قرار بگیرد اما از زمان تصویب این قانون تا به امروز، چقدر به آن عمل شده است. در حالیکه زمین عنصر اولیه برای ساخت و ساز است. در این راستا باید زمین های مازاد دولت در اختیار سازندگان مسکن قرار بگیرد.

رهبر گفت: در طرح نهضت ملی مسکن باید برای تامین منابع مالی و همچنین از نظر فنی به بخش خصوصی متکی شویم. ولی تا الان اصلا به توان مالی بخش خصوصی توجهی نشده است. در حالیکه دولت باید روی مشارکت بخش خصوصی حساب کند. دولت باید بگوید زمین با من و شما هم سرمایه بیاورید و مسکن بسازید. سپس با قیمت رقابتی، بازگشت سرمایه داشته باشید.

آینده ی بازار مسکن چه می شود؟

ایرج رهبر، رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن در آینده چنین گفت: با توجه به شرایط کنونی باید انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم. منتها افزایش قیمت به ضرر بازار خواهد بود. چرا که وقتی قیمت ها به دلیل تورم موجود بالا می رود، رکود تورمی رخ می دهد.

وی افزود: در چنین شرایطی قدرت خرید مردم پایین تر می آید و خرید و فروش قفل می شود. در این شرایط، امکان ساخت مجدد برای سازنده ها فراهم نیست. پس باید در وهله ی اول قیمت ها کنترل شوند و بالاتر نروند. همزمان با این مسئله، ساخت و ساز از طریق مشارکت با بخش خصوصی در سرمایه گذاری نیز باید بیشتر شود.

دیدگاه ها غیرفعال است