هزینه ساخت آپارتمان در مقایسه با خانه های ویلایی

هزینه ساخت آپارتمان در مقایسه با خانه های ویلایی

مدت هاست که سخنانی از مسئولین مبنی بر ساخت واحدهای ویلایی و یک طبقه به گوش می رسد. حال در جدیدترین خبرها، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن شروط اصلی ساخت خانه های یک طبقه را اعلام کرده و گفته است: هزینه ساخت واحدهای آپارتمانی ۳۲۰ میلیون تومان بیشتر از ساخت خانه ی یک طبقه است.

به گزارش پرشین سازه ، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن ضمن اعلام اینکه سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی ساخت واحدهای حیاط دار و یک طبقه در شهرهای واجد شرایط است، چنین افزود: دستور و تاکید اصلی رئیس جمهور و جناب وزیر، تراکم ۶۰ نفری به ازای هر هکتار و ساخت خانه هایی است که یک طبقه باشند. در طول ۵ ماه اخیر نیز اقدامات و تلاش های زیادی در این حوزه صورت گرفته است.

ابوالفضل نوری در ادامه به این نکته اشاره کرد که در تمام شهرهای استان یزد، روند ساخت و ساز واحدهای یک طبقه شروع شده است و در سفر اخیر رئیس جمهور به این استان، برخی از این واحدها نیز به مردم تحویل داده شده اند.

نوری در ادامه گفت: تمام مناطق شهری خراسان جنوبی نیز شاهد ساخت و ساز واحدهای یک طبقه هستند. در شهر بیرجند که مرکز این استان است، ساخت آپارتمان های ۳ الی ۴ طبقه شروع شده که با توجه به درخواست های مردم این شهر مبنی بر ساخت واحدهای یک طبقه ی حیاط دار، در شهر خوسف که ۲۰ دقیقه با بیرجند فاصله دارد، واحدهای یک طبقه و ویلایی ساخته و به مردم تحویل داده می شود.

وی در ادامه اشاره کرد که ساخت واحدهای ویلایی و تک طبقه در استان بوشهر به جز شهر بوشهر، شروع شده است. حتی روند واگذاری این واحدها به مردم نیز آغاز شده است. این مقام مسئول گفت: در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت که ۱۲۰۰ شهر هستند، فرایند ساخت واحدهای یک طبقه شروع شده است.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن تاکید کرد: برای این که سوداگران به این حوزه وارد نشوند، زمین های نهضت ملی مسکن به صورت ۹۹ ساله اجاره داده می شوند. به این معنی که مالکیت زمین به مردم واگذار نمی شود. در این اراضی واگذار شده، ابتدا ۲ سال اجاره ی موقت واگذار می شود. سپس به شرط ساخت، به مدت ۹۹ سال واگذاری تمدید می شود.

نوروزی در ادامه اعلام کرد که امکان فروش واحدهای یک طبقه ی طرح نهضت ملی مسکن بعد از اتمام ساخت و ساز، امکان پذیر است. در واقع این واگذاری به سه روش تحویل زمین، تحویل واحد آماده و تحویل تا مرحله ی قبل از نازک کاری می باشد. وی افزود: در بیشتر ۱۲۰۰ شهری که زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، ساخت و ساز به صورت یک طبقه ساخته می شود.

نوری گفت: علاوه بر شهرهایی که زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، شیوه ی دیگری از ساخت و ساز نیز انجام می شود که هم اکنون در شهر یزد پیگیری می شود. در این شیوه، دولت مراحل ساخت و ساز را تا فونداسیون، اسکلت و سفت کاری انجام می دهد و سپس مراحل نازک کاری توسط خود مردم انجام می شود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره تفاوت قیمت و متراژ واحدهای مسکونی آپارتمانی با واحدهای یک طبقه و ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن به وجود برخی هزینه های پنهان و مستقیم اشاره کرد و گفت: در آپارتمان سازی، حدود ۴۰ متر مشاعات وجود دارد که اگر هزینه ی ساخت را متری ۸ میلیون تومان حساب کنیم، هزینه ی واحدهای آپارتمانی حدود ۳۲۰ میلیون تومان بیشتر از ساخت واحدهای یک طبقه می شود. علاوه بر این، هزینه های دیگری مثل آسانسور، پروانه های ساختمانی و تورم های سالانه نیز بر افزایش قیمت ساخت نیز تاثیر دارد. چرا که ساخت آپارتمان حدود ۲ سال زمان می برد. در حالی که ساخت واحدهای یک طبقه و ویلایی، نهایتاً ۱ سال زمان بر است و مشمول تورم سالانه نمی شود.

این مقام مسئول در ادامه از هزینه های زیرساخت نیز نام برد و چنین توضیح داد: نتایج مطالعاتی که در دفتر اقتصاد مسکن صورت گرفته است، نشان می دهد که به طور میانگین، هزینه های زیرساخت که شامل آماده سازی، انشعابات و معابر می باشد، برای هر واحد ۲۰۰ متری یک طبقه و حیاط دار، حدود ۱۶۵ میلیون تومان خواهد بود. اما برای واحدهای آپارتمانی ۷۰ میلیون تومان می شود. اما با توجه به این که دیگر هزینه های ساخت و ساز در خانه های یک طبقه و ویلایی، کمتر از آپارتمان سازی است، باز هم مقرون به صرفه خواهد بود که به سراغ تامین زمین و ساخت خانه های ویلایی و حیاط دار برویم.

نوری در نهایت به تفاوتی که میان شهرها و استان ها در خصوص زمین اختصاص یافته وجود دارد، توضیح داد و گفت: در خیلی از استان های کشور، مشکلات چندانی از لحاظ زمین وجود ندارد.

دیدگاه ها غیرفعال است