آیا سقف وام مسکن افزایش پیدا می کند؟

آیا سقف وام مسکن افزایش پیدا می کند؟

این روزها خبر افزایش سرمایه بانک مسکن به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان در حالی به گوش می رسد که خیلی از افراد می گویند که باید سقف وام مسکن افزایش پیدا کند چرا که این مبلغ به هیچ وجه کفاف خرید خانه را نمی دهد.

به گزارش پرشین سازه ، بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن به متری ۴۸ میلیون تومان رسیده است. این مبلغ نشان می دهد که متوسط قیمت مسکن حدود ۲.۹ درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته است. در طول ۱۷ ماه گذشته، متوسط قیمت مسکن حدود ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است. اصلی ترین دلیل این افزایش قیمت کم کاری دولت های قبل و به خصوص وزیر اسبق راه و شهرسازی بوده است. در دولت های یازدهم و دوازدهم، حمایت از ساخت مسکن جدی گرفته نشد و به اندازه ی یک دهه، عقب افتادگی در حوزه ی مسکن وجود دارد.

از سوی دیگر، افزایش قیمت مسکن در طول این دهه باعث شد که خیلی از متقاضیان واقعی توان ورود به بازار را نداشته باشند. حتی رئیس کانون انبوه سازان سراسری نیز به این موضوع اشاره کرد.

مرتضوی در خصوص این موضوع چنین توضیح داد: کاهش شدید صدور پروانه های ساختمانی باعث شده است که خیلی از سرمایه گذاران و سازندگان تمایلی هم برای حضور در این حوزه نداشته باشند. بازار مسکن غیرقابل پیش بینی شده است. به واسطه ی نوسانات مداوم قیمت ها، اصلا معلوم نیست که هزینه ی تمام شده ی مسکن چقدر خواهد شد. از سوی دیگر دستمزدها نیز بیشتر است و رشد قیمت ها به مصالح ساختمانی نیز رسیده است.

وی در ادامه گفت که این موضوعات باعث خروج خیلی از افراد از بازار مسکن بشود و تاکید کرد: از آن جایی که هزینه های زندگی و به خصوص مسکن در سبد خانوار بسیار زیاد شده است، خیلی ها توان خود را از دست داده اند. مثلا اگر در گذشته مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن ۲۰ الی ۳۰ سال بود، در حال حاضر این مدت زمان به بالای یک قرن افزایش پیدا کرده است. مدت زمانی که با هیچ کشور دیگری قابل قیاس نیست.

علاوه بر کنترل تورم و ساماندهی بازارهای اقتصادی، باید قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا کند تا فاصله ی شدید افزایش قیمت جبران شود. وزیر سابق راه و شهرسازی در خصوص وام خرید مسکن چنین گفته بود: پیشنهاد ما این بود که برای شهروندان تهرانی وام خرید مسکن ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومانی ارائه شود که امیدواریم دولت با آن موافقت کند.

وام خرید مسکن به کار نمی آید

در حال حاضر به زوج های تهرانی برای خرید مسکن وام ۴۸۰ میلیون تومان پرداخت می شود. نکته این جاست که جهت دریافت این وام در ابتدا باید ۱۲۰ میلیون تومان اوراق تسه خریداری شود که عملا از مبلغ وام، تنها ۳۶۰ میلیون تومان باقی می ماند.

با این مبلغ و با توجه به قیمت جدید مسکن تنها می توان ۷ متر خانه در تهران خریداری کرد. واقعیت این جاست که قدرت خرید وام مسکن در تهران به قدری پایین آمده است که اخذ یا عدم اخذ آن هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند. در نتیجه نمی توان انتظار داشت که پرداخت این وام تاثیری در خانه دار شدن مردم داشته باشد.

در بحبوبه ی این اتفاقات و ماجراها، خبرهایی از موافقت دولت با افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه ی بانک تخصصی بخش مسکن به گوش رسید. در هفته ی گذشته، سرپرست بانک مسکن در خصوص این موضوع چنین گفته بود: افزایش ۱۰ هزار میلیاردی سرمایه ی این بانک باعث می شود که فعالیت های بانک مسکن در حوزه های مختلف، مثبت و موثر شود.

کفایت سرمایه بانک مسکن به کمتر از حد استاندارد رسیده است

سرپرست بانک مسکن در ادامه چنین گفت: نسبت کفایت سرمایه بانک مسکن در پایان سال مالی ۱۴۰۰، حدود هشت درصد بوده است. اما با توجه به افزایش سرعت در پرداخت تسهیلات و عملکرد مطلوب این بانک در طرح نهضت ملی مسکن، این نسبت به مرور کمتر شد. به نحوی که در انتهای آبان سال جاری، این نسبت به کمتر از حد استاندارد تنزل کرد. در صورتی که این روند در پرداخت تسهیلات ادامه پیدا کند، پیش بینی می شود که روند کاهشی نسبت مربوطه، سرعت بیشتری پیدا کند.

وی در ادامه توضیح داد که در صورت افزایش سرمایه ی بانک مسکن، این نسبت به ۱۴ درصد می رسد گفت: اگر وضعیت کفایت سرمایه که یکی از اصلی ترین شاخص های سلامت بانکی است، بهبود پیدا کند، بانک در برابر زیان های غیرمنتظره حمایت خواهد شد و سرمایه گذاران نیز از بابت سپرده های خود آسوده خاطر می شوند. علاوه بر این اعتماد عمومی به بانک نیز بیشتر می شود و در نهایت، شرایط تامین مالی داخلی و خارجی جهت اعطای تسهیلات در طرح های تکلیفی و حمایتی از جمله طرح نهضت ملی مسکن ساده تر خواهد شد.

این مقام مسئول بانکی در ادامه گفت: در صورتی که سرمایه بانک مسکن افزایش پیدا کند، بانک مسکن این توان را پیدا می کند که حضور قدرتمندتری در تسهیلات دهی داشته باشد و نقش تاثیرگذاری در بخش مسکن و ساختمان کشور ایفاء کند. همچنین بر اساس سهمیه ای که برای این بانک تعیین شده، تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن را به شکل بهتری انجام دهد.

از آن جایی که فعلا بازار مسکن با رکود تورمی مواجه شده است، باید منتظر ماند و دید که آیا سرپرست بانک مسکن اقدامی در جهت افزایش سقف وام مسکن انجام می دهد یا خیر! البته نباید فراموش کرد که این افزایش قیمت به هرحال دردسرهای زیادی برای متقاضیان به همراه خواهد داشت. به خصوص از بابت خرید اوراق حق تقدم که همواره مصائب خاص خود را دارد. با قیمت کنونی اوراق تسه، متقاضیان برای دریافت وام ۷۰۰ میلیون تومانی باید ۱۷۰ میلیون تومان اوراق خریداری کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است