وضعیت قیمت سیمان آذر ماه ۱۴۰۱

آیا سیمان واقعا گران شده است؟!

چند روزی هست که زمزمه های گرانی مصالح ساختمانی، به خصوص سیمان به گوش می رسد. گزارش های میدانی از بازار نیز به خوبی نشان می دهد که این زمزمه ها رنگ و بوی واقعیت گرفته اند. حالا که وضعیت قیمت سیمان، بازار تولید مسکن را به چالش کشانده است، وزیر صنعت اعلام کرده که گرانی سیمان، شایعه بوده است و بر اساس پیگیری هایی که انجام گرفته، این موضوع صحت ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، سیدرضا فاطمی وزیر صنعت در خصوص موضوع گرانی سیمان چنین گفته است: در روزهای گذشته شایعاتی به گوش می رسید مبنی بر اینکه حالا که فصل سرما رسیده است، کارخانه های تولید سیمان گاز نخواهند داشت و همین موضوع به گرانی سیمان منجر می شود. در حالی که این موضوع کاملا شایعه است و خودم آن را پیگیری کردم.

فاطمی خاطرنشان ساخت: حتی قیمت سیمان که در بورس کالا تعیین می شود با کمی کاهش مواجه بوده است. به نحوی که یک پاکت سیمان ۵۰ کیلویی که حدود ۳۵ هزار تومان قیمت داشته، حالا با قیمت کمتری خرید و فروش می شود.

وی در ادامه به موضوع تناسب میان عرضه و تقاضای سیمان اشاره کرد و گفت که در هفته ی گذشته، میزان عرضه ی سیمان از تقاضا بیشتر بوده و به همین دلیل ناترازی وجود ندارد. وزیر صمت افزود: در خرده فروشی های سیمان، قیمت هر پاکت تا ۵۰ هزار تومان هم معقول است. بعد از این که خبر گرانی سیمان را شنیدم به چند نفر از همکارانم گفتم که پیگیری کنند. بعد از پیگیری های انجام شده در چند شهر مشخص شد که قیمت سیمان، همان پاکتی ۵۰ هزار تومان است.

وزیر صمت گفت: افراد سیمان را به صورت عمده از بورس کالا با قیمت ۳۵ هزار تومان خریداری می کنند. البته به این رقم باید ارزش افزوده را نیز اضافه کرد.

در این میان، مدیر کل صنایع معدنی وزارت صمت نیز در این خصوص اظهاراتی داشته است و تاکید کرده که قیمت سیمان در طول هفته های گذشته نه تنها افزایش پیدا نکرده است بلکه کمی کاهش قیمت نیز داشته است.

سازندگان چه می گویند؟

در این میان، اصلی ترین کسانی که می توانند در خصوص گرانی مصالح ساختمانی و به خصوص سیمان اظهار نظر کنند، سازندگان هستند که اخیراً خبر از گرانی سیمان می دهند. بسیاری از سازندگان می گویند که علت اصلی این معضل، افزایش قیمت پایه ی سیمان است. در همین راستا، رئیس کانون انبوه سازان مسکن اعلام کرد که سیمان افزایش قیمت داشته است.

رئیس کانون انبوه سازان سراسری مسکن، آقای سید محمد مرتضوی بعد از بیان این خبر، چنین گفت: در حال حاضر شرایط ساخت و ساز مسکن اصلا جالب نیست و هر ماه شاهد کمتر شدن تولید مسکن هستیم. در هفته های اخیر هم افزایش قیمت سیمان، یونولیت و دیگر نهاده های ساختمانی باعث شده است که میل سازندگان برای حضور در این بازار کمتر شود.

مرتضوی خاطرنشان ساخت که در طول هفته های گذشته قیمت سیمان از پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان رسیده است. قیمت یونولیت نیز به شکل انفجاری رشد کرده است و از ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

گرانی سیمان از کجا منشاء می گیرد؟!

در این میان، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در مورد موضوع گرانی سیمان اظهاراتی داشته است. حمید فرمانی گفت: قیمت سیمان از هر تن ۳۶۰ هزار تومان به ۴۸۶ هزار تومان رسیده است. البته این تغییر قیمت، اثر خاصی روی بازار نخواهد داشت چرا که بازار سیمان وابسته به سیستم عرضه و تقاضاست.

فرمانی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان در ادامه افزود: بر اساس توافق هایی که میان انجمن سیمان با وزارت صمت شکل گرفته است، قیمت های پایه با افزایش اقلام تشکیل دهنده، حدود ۳۵ درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر، آن چیزی که تغییر پیدا کرده است، قیمت مصوب کارشناسی است که از دو سال پیش تا الان هم ثابت باقی مانده است.

وی در خصوص این قیمت مصوب کارشناسی نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این قیمت در حقیقت، کف قیمت سیمان است و هیچ فروشنده ای حق ندارد که محصول خود را کمتر از رقم اعلام شده به فروش برساند. در صورتی که فروشنده ای اقدام به ارزان فروشی کند، متهم به دامپینگ و ایجاد اختلال در بازار خواهد شد و انجمن سیمان نیز با چنین افرادی برخورد خواهد کرد.

فرمانی در ادامه تاکید کرد که چنین اقداماتی در راستای مقابله با زیرفروشی در شماری از شرکت های سیمانی صورت می گیرد. شرکت هایی که سیمان را حتی ارزان تر از قیمت تمام شده ی تولید آن می فروشند و بازار را دچار اختلال می کنند.

وضعیت گرانی سیمان در شرایطی است که تولید مسکن تا حد زیادی به این مصالح ساختمانی وابسته است و هرگونه اختلالی در قیمت آن، باعث می شود که تولید مسکن نیز کاهش پیدا کند یا اینکه قیمت تمام شده ی ساخت مسکن بالاتر برود.

دیدگاه ها غیرفعال است