دولت باید برای ساماندهی مسکن، دست به کار شود

دولت باید برای ساماندهی مسکن، دست به کار شود

مدت هاست که بازار مسکن در یک رکود بزرگ به سر می برد. خیلی از کارشناسان عقیده دارند که تنها راه خروج از این وضعیت رکودی، اجاره داری نوین با همکاری بخش دولتی و خصوصی است.

به گزارش پرشین سازه ، تمام استان های کشور درگیر این رکود در معاملات مسکن شده اند. صرف نظر از تهران، شهرهای بزرگ دیگری مثل اصفهان نیز دچار رکود شده اند. گشت و گذاری کوتاه در بنگاه های معاملات املاک این شهر به خوبی نشان می دهد که وضعیت بازار مسکن کاملا ناخوش است. خیلی از فعالیت بازار می گویند که این وضعیت ماه هاست که بر بازار ملک حاکم است و دولت نیز سیاست های درستی برای برون رفت از این شرایط در پیش نگرفته است.

در این میان، ارتباط میان مستاجرین و موجرین نیز شکرآب است و پرونده های مختلفی از دل آن بیرون می آید. خیلی از شهروندان مستاجر ناچار شده اند که برای تامین مسکن خود، به موسسات خیریه مسکن مراجعه کنند. به نحوی که قائم مقام یک موسسه خیریه به نام امام حسین اعلام کرده است که میزان مراجعه برای کمک هزینه ی رهن و اجاره نسبت به سال گذشته، حدود چهار برابر شده است.

رکود مسکن تا پایان سال ادامه دارد

این وضعیت بغرنج و بحرانی در حالی ادامه دار شده است که خیلی از کارشناسان بر این عقیده هستند که رکود مسکن قرار است تا انتهای سال ادامه داشته باشد. یکی از کارشناسان مسکن به نام آقای مهرداد رجبی در خصوص این موضوع چنین می گوید: حالا که قیمت مسکن به نقطه ی اوج خود رسیده است، طبیعی است که چنین شرایطی به کاهش تعداد معاملات منجر شود.

وی افزود: در صورتی که برنامه های دولت در بخش مسکن با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند، احتمالا شاهد ثبات قیمت در بازار خواهیم بود. اما حتی شروع به اجرای این برنامه ها هم منجر به ثبات در بازار نشده است چرا که عوامل بیرونی مختلفی مثل نوسانات اقتصادی هم بر بازار مسکن موثر است.

این کارشناس معتقد است که بعد از اتمام سال جاری، احتمال دارد که خیلی از سرمایه گذاران پول خود را از بازارهای موازی خارج کرده و به بازار مسکن وارد شوند. وی ادامه داد: این مسئله به دلیل رکودی که در بازار بورس حاکم می شود، رخ خواهد داد. چرا که غالباً سرمایه هایی که از بورس خارج می شود به سمت مسکن سرازیر خواهد شد.

فروش متری مسکن چگونه خواهد بود؟

یکی از ایده هایی که از سوی مسئولین شهرداری برای بهبود وضعیت مسکن پیشنهاد شد، طرح فروش متری مسکن بود. خیلی از کارشناسان عقیده دارند که چنین ایده هایی، تاثیر چندانی بر وضعیت بازار نخواهد داشت. رجبی گفت: فروش متری مسکن اساساً طرحی است که برای نجات بازار بورس از رکود، پیشنهاد شده است. در واقع می خواهند با این طرح از خروج سرمایه های بلوکه شده در بازار بورس جلوگیری کنند. البته که چنین طرحی برای حفظ سرمایه ی افراد خوب است اما به هرحال قرار نیست که کمکی به ساماندهی بازار مسکن یا خانه دار شدن مردم بکند.

وی در ادامه افزود که تعداد پروژه هایی که برای فروش متری مسکن در بورس تعیین شده است، اصلا با حجم معاملات بازار مسکن قابل مقایسه نیست. به همین دلیل قادر به اثرگذاری در بازار مسکن نخواهند بود.

سرمایه گذارهای بخش خصوصی بازار مسکن، کمتر شده اند

این کارشناس اعلام کرد که در شش ماه نخست سال، میزان رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازار مسکن بسیار کمتر شده است. وی تصریح کرد: برای این که بازار مسکن از این شرایط خارج شود، باید دولت به این مسئله ورود کرده و زمین رایگان به مردم واگذار کند. در حال حاضر ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن مشکلات عمده ی بسیاری دارد. مثلا اصلی ترین مشکل آن عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک هاست. در حالی که زمین های در مالکلیت دولت، فقط یک سری چالش حقوقی کوچک دارد و می توان به سادگی آن ها را برطرف کرد.
بنابراین اولویت اصلی باید واگذاری زمین به مردم برای ساخت مسکن باشد که می تواند اثر بهتری روی حوزه ی مسکن و خانه دار کردن افراد داشته باشد.

قیمت مسکن به صورت لحظه ای تغییر می کند

همین هفته ی گذشته بود که با افزایش قیمت دلار، بلافاصله خیلی از فروشندگان از فروش املاک خود پشیمان شدند یا این که بر قیمت آن افزودند. در خصوص همین موضوع، علی صالحی تبار، عضو انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان اصفهان چنین گفته است: متاسفانه در روزهای اخیر، نوساناتی که بر قیمت دلار و ارز حاکم بوده است، منجر به اثرگذاری روی بازار مسکن نیز شده است. به نحوی که اجاره بها به صورت لحظه ای در حال افزایش می باشد.

وی در ادامه اشاره کرد که در روزهای اخیر، هیچ فردی در بازار خرید و فروش مسکن وجود ندارد. صالحی تبار گفت: تعداد معاملات مسکن در اصفهان به شدت کاهش پیدا کرده است. از همین مسئله می توان نتیجه گرفت که سیاست های دولت دیگر جوابگو نیست و تا دیر نشده است باید راهکارهای درست و بنیادین در پیش گرفت.

توان خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است

این عضو انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان اصفهان، اعلام کرد که تا زمانی که نرخ ارز به صورت ثابت درنیاید، نمی توان انتظار داشت که وضعیت مسکن نیز ثبات پیدا کند. وی افزود: در طول سالیان گذشته هر زمان که نرخ ارز افزایش پیدا می کرد، ما شاهد بودیم که متقاضیان برای خرید مسکن مراجعه می کنند. اما در حال حاضر با وجود این که دلار به بالاترین قیمت خود رسیده است، دیگر چنین اتفاقی رخ نمی دهد. دلیل اصلی این موضوع هم نبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم است.

وی در انتها اشاره کرد که متوسط قیمت آپارتمان در محله های مختلف اصفهان، از ۱۲ میلیون تومان شروع شده و گاهی تا ۴۰ میلیون نیز می رسد. بازار اجاره بها نیز به شدت راکد است. با فرا رسیدن فصل پاییز، نرخ رشد کرایه های واحدهای مسکونی همچنان مثبت است.

دیدگاه ها غیرفعال است