دلایل اصلی رکود تاریخی صنعت ساختمان

دلیل اصلی رکود تاریخی صنعت ساختمان چیست؟

این روزها، خبرهای مستمری پیرامون افت شدید صنعت ساخت و ساز و تولید مسکن به گوش می رسد. بسیاری از انبوه سازان، عطای ساخت و ساز را به لقایش بخشیده اند و راهی کشورهای دیگر شده اند. برخی دیگر از آن ها نیز که در کشور باقی مانده اند، جرئت و توان ساخت و ساز را ندارند چرا که مدام با ضرر مواجه بوده اند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس کانون انبوه سازان کشور در رابطه با این موضوع، به مشکلاتی مثل هزینه ی بالای صدور پروانه، عدم وجود سیاست های تشویقی، افزایش قیمت تمام شده ی ساختمان، مالیات های سرسام آور و افزایش دستمزدها اشاره کرد و اظهار نمود که این چالش ها، منجر به بروز یک رکود بی سابقه و تاریخی در صنعت ساختمان شده است.

سید محمد مرتضوی در ادامه ی سخنان خود چنین گفت: در سال ۹۱، تولید مسکن در کشور معادل ۲۰ هزار واحد در طول یک ماه بود. اما آمارها نشان می دهد که در ماه گذشته تنها قادر به ساخت ۲ هزار واحد مسکونی بوده ایم که در قیاس با سال گذشته، ۴۰ درصد افت داشته است.

وی در ادامه گفت: خیلی از متقاضیان به دلیل تورم نهاده های ساختمانی و رشد قیمت تمام شده ی مسکن، قادر به خرید مسکن مطلوب نیستند و در نتیجه، تعدادشان نیز کاهش چشمگیری داشته است. در نهایت تمام این عوامل به محدودسازی بازار مسکن منجر شده است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن چنین ادامه داد: خیلی از سازندگان و انبوه سازان از بابت فروش واحدهای تولید شده ی خود، نگرانی های زیادی دارند. به همین دلیل است که از سرمایه گذاری در چنین بازاری اجتناب می کنند. حتی این امیدواری وجود ندارد که سودهای متعارف هم نصیب این انبوه سازان شود.

محمد مرتضوی چنین اظهار نمود: در حالی که وضعیت مسکن به چنین شکل درآمده است و انتظار می رود که سیاست های تشویقی زیادی در بخش صنعت ساختمان اجرا شود، اما وضع قوانین سخت و آیین نامه های دست و پا گیر از طرف شهرداری ها و دیگر نهادهای بالادستی، چالش های بازار مسکن را دو برابر کرده است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در ادامه چنین گفت: رشد ۳۰ درصدی قیمت تمام شده ی مسکن، به خاطر افزایش ۶۰ درصدی اجرت و دستمزدها است. البته تورم ۵۵ درصدی قیمت نهاده های ساختمانی، بی ثباتی و ابهام در صنعت ساختمان نیز در این رشد بی تاثیر نبوده است.

وی گفت: در برخی از جاهای کشور، حتی قیمت واحد مسکونی از قیمت تمام شده ی ساخت هم پایین تر است. به این معنی که انبوه سازان ناچار هستند فروش آپارتمان های خود را با قیمتی کمتر از قیمت نهایی تمام شده، انجام بدهند.

رئیس کانون انبوه سازان در انتها چنین گفت: تمام این مشکلات و چالش هایی که بر سر راه ساخت و تولید مسکن است، در نهایت منجر به این رکود تاریخی و بی سابقه در صنعت ساختمان شده است که در سال های آتی، آثار زیان بار آن را خواهیم دید و لازم است که هرچه سریع تر، سیاست های درستی در آینده اتخاذ شود.

دیدگاه ها غیرفعال است