یکی از دلایل گرانی سیمان، هزینه های مربوط به حمل و نقل است

یکی از دلایل گرانی سیمان، هزینه های مربوط به حمل و نقل است

گرچه خیلی از تولیدکنندگان، افزایش قیمت سیمان و دیگر نهاده های ساختمانی را قطعی برق می دانند، اما ساختمان سازان، دلیل اصلی این افزایش قیمت را، در بورس بازی کارخانه‌جات تولید سیمان می دانند. در جدیدترین خبرها، رئیس سازمان صمت خوزستان نیز دلیل افزایش قیمت سیمان را کرایه حمل و نقل عنوان کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، در طول جلسه ای که برای تنظیم بازار خوزستان در تاریخ ۲۵ تیرماه برگزار شد، رئیس سازمان صمت خوزستان، آقای امیرحسین نظری به ثابت بودن قیمت سیمان اشاره کرد و در ادامه چنین اظهار نمود: در استان خوزستان، سه کارخانه ی تولید سیمان در شهرهای رامهرمز ، بهبهان و مسجدسلیمان فعالیت می کنند که کارخانه ی خوزستان ظرفیت تولید ۸ هزار تن ، بهبهان ۳ هزار تن و کارخانه ی کارون هم ۲۵۰۰ تن سیمان دارند.

نظری گفت: بر اساس مصوبه و ضوابط وزارت صمت ، تولیدی تمام کارخانه های سیمان از حدود یک سال و نیم پیش ، در بورس کالا عرضه می شود و تابع اوضاع عرضه و تقاضا است. ضوابطی که برای این کارخانه ها تعریف شده ، آن ها را موظف می کند که روزانه کالاهای خود را در بازار بورس عرضه کنند.

در یک ماه گذشته ، نگرانی های فراوانی بر تاثیر قطع برق بر میزان تولید و قیمت سیمان وجود داشت. اگر این مشکلات و محدودیت ها ادامه پیدا می کرد ، هر کیسه سیمان باید به قیمت ۸۰ هزار تومان می رسید. کما اینکه در یک مقطع کوتاه ، به دلیل محدودیتی که در مصرف برق کارخانه های تولیدی ، ایجاد شده بود ، قیمت هر کیسه سیمان به ۸۰ هزار تومان نیز رسید.

رئیس سازمان صمت در استان خوزستان ادامه داد: بعد از جلسات مستمری که در زمینه برق این کارخانه‌جات صورت گرفت و مساعدت هایی که نسبت به پایداری برق انجام شد، خوشبختانه توانستیم قیمت هر پاکت سیمان کارخانه ی خوزستان را که ظرفیت تولیدی بالایی هم دارد به ۵۰ الی ۵۳ هزار تومان کاهش بدهیم. البته نباید فراموش کرد که قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا بین ۳۸ الی ۳۹ هزار تومان است.

نظری یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت سیمان را هزینه های حمل و نقل دانست و چنین افزود: یکی از علت های اصلی افزایش قیمت سیمان این است که اجرت حمل و نقل بین ۸ الی ۹ هزار تومان است. این رقم در شهری مثل آبادان حتی به ۱۰ هزار تومان نیز رسیده است که طبیعتا بر قیمت سیمان نیز اثرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان صمت در استان خوزستان ضمن تقدیر و تشکر از معاون اقتصادی استاندار خوزستان چنین گفت: اصلی ترین فاکتوری که در بحث سیمان برای ما وجود دارد، موضوع عرضه ی هرچه بیشتر سیمان و پایداری برق است. خوشبختانه با همکاری معاون اقتصادی استاندار خوزستان توانسته ایم به پایداری برق برسیم و امیدواریم که این پایداری مستمر باشد و مثل امروز، ادامه پیدا کند.

وی در ادامه چنین گفت: یک هفته ای می شود که شرکت های سیمان کارون و بهبهان به خاطر تعمیران تعطیل هستند اما ذخیره ای که در انبار دارند مناسب بوده و از این راه، در حال عرضه ی سیمان می باشند. خوشبختانه در حال حاضر ثبات قیمتی در بازار سیمان وجود دارد و در طول ماه گذشته، هیچگونه تنشی نداشته ایم.

وی در ادامه به ثبات قیمت آهن آلات نیز اشاره کرد و اصلی ترین دلیل آن را صادرات آهن از کشور روسیه دانست و چنین ادامه داد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، قیمت آهن آلات تا ۱۰ درصد کاهش قیمت پیدا می کند. در مورد دیگر کالاهای اساسی ساختمانی مثل آهن آلات باید اشاره کنیم که گرچه بحث برق، اثرگذاری مستقیمی بر تولید آن ها دارد اما همواره در این حوزه، ذخیره سازی و عرضه ی مستمر وجود داشته است و اولین اولویت کارخانه‌جات فولاد خوزستان، همین بوده است. به همین دلیل، کارخانه های ما با تامین مواد اولیه رو به رو نشده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است