ساخت ۱۷ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در صدرا

ساخت 17 هزار واحد مسکونی نهضت ملی در صدرا

پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در صدرا؛ ساخت مدارس و رفع چالش‌های زیرساختی در اولویت


در آخرین اخباری که از شهر جدید صدرا به گوش می رسد، به نظر می آید که ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن در ۱۰ سایت این شهر آغاز شده و ۲۰۰ هکتار از ۵۴۰۰ محدوده قانونی این شهر در طرح تفضیلی به این ساختمان سازی ها اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا، تعداد دقیق واحدهای نهضت ملی مسکن که در حال ساخت می باشند را ۱۷ هزار و ۳۰۱ واحد اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که در طی سال های گذشته، شرکت عمران به کمک شرکت توسعه شهر صدرا موفق به ساخت مدارس و مساجد زیادی شده است و اقدامات زیادی برای رشد شهر انجام گرفته!

مهدی پوربهی می گوید که با وجود تمام اقدامات انجام شده، اداره مالیات مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان از شرکت عمران شهر صدرا کسر مالیات کرده که قانوناً باید این مبلغ به شرکت عودت داده شود تا خرج زیرساخت ها گردد.

وی در ادامه به بی انصافی هایی که در حوزه نهضت ملی مسکن صورت گرفته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که شرکت عمران شهر جدید صدرا در قبال قانون جهش تولید مسکن و ساخت واحدهای جدید در قالب طرح نهضت ملی مسکن، وظایفی بر عهده دارد و نمی تواند آن ها را اجرا نکند. ایشان تاکید داشت که ساخت چنین واحدهایی در شهر جدید صدرا، یک فرصت است و نباید آن را به چشم تهدید نگاه کرد.

وی اعلام کرد: در همین سال گذشته، مبلغ ۸۶ میلیارد تومان از آورده های متقاضیان مسکن ملی در شهر جدید صدرا هزینه مجموعه آبفا شد تا زیرساخت های آب این شهر تکمیل شود. علاوه بر این، برای صدور پروانه ساختمانی هر واحد مسکونی، مبلغ هفت میلیون تومان هزینه عوارض شهر پرداخت شد که کمک بزرگی به شهرداری و شورای شهر محسوب می شود.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود به تنش آبی این شهر در یک ماه اخیر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که پیش از وقوع تنش آبی، از شرکت عمران شهر صدرا خواسته شد که آب طرح های نهضت ملی مسکن قطع شود که اجازه آن خیلی سریع صادر شد.

پوربهی در بخش دیگری از صحبت های خود به نواقص و ایرادهایی که در شهر صدرا وجود دارد، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که با وجود افزایش جمعیت این شهر بعد از شروع طرح نهضت ملی مسکن، دستگاه های اجرایی این شهر کم کاری می کنند و باید آن ها را پای کار آورد.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته برای تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی شهر صدرا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که ۳۰ هکتار از ۲۰۰ هکتار زمین هایی که برای طرح نهضت ملی مسکن شهر صدرا در نظر گرفته شده بود، به ساخت مراکز درمانی، آموزشی، مذهبی و فرهنگی اختصاص یافته است.

این مقام مسئول تاکید کرد که در ۱۰ سایت طرح نهضت ملی مسکن صدرا، ۶۶ قطعه به فضاهای مورد مطالبه مردم اختصاص یافته است. بودجه ای که قرار است صرف آماده سازی این فضاها صرف شود نیز، ۳.۵ همت است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا خاطرنشان ساخت که مهمترین مسئله در خدمات روبنایی و زیرساختی، احداث مدرسه و مسجد است که امروز در این سایت، کلنگ دو مدرسه ۱۲ و ۹ کلاسه زده شد. اعتباری که برای تکمیل این دو مدرسه در نظر گرفته شده، ۱۲ میلیارد تومان است. همچنین لازم به ذکر است که ساخت این مدارس با نام شهدای خبرنگار و شهید صارمی آغاز شده است.

از سوی دیگر، ساخت پنج باب مدرسه نیز در سایت های طرح ملی مسکن در نظر گرفته شده که طراحی آن ها در دست انجام است. بعد از برگزاری مناقصه، پیمانکار موردنیاز برای این ساخت این مساجد انتخاب خواهد شد و به این ترتیب، عملیات اجرایی این مساجد آغاز می گردد.

پوربهی در ادامه به مشکلات موجود در شهر جدید صدرا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در حوزه حمل و نقل، به ویژه خط مترو، رسیدگی زیادی به این شهر نشده است. اصلی ترین نیاز صدرا، کشیدن خط مترو است و اگر این پروژه، شکل اجرایی به خود پیدا کند، نیازمند ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه است. همچنین در صورتی که لازم به استفاده از ایستگاه راه آهن و امکانات آن باشد، باید شش هزار میلیارد تومان هزینه صرف شود.

وی این ماجرا به رویکرد مدیران شهر شیراز مرتبط دانست و خاطرنشان ساخت که فعلاً در طرح کنونی، برای شهر صدرا مترو پیش بینی نشده است. البته در حال حاضر، این طرح مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و اگر موضوع ساخت مترو، بیشتر دیده شود، خیلی از مشکلات مردم این شهر نیز حل خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد که یکی از اصلی ترین کمبودهای شهر جدید صدرا، مدرسه است و در حال حاضر، به ۱۷ مدرسه در این شهر احتیاج است. وی اعلام آمادگی کرد که در صورت همت آموزش و پرورش به ساخت مدرسه در این شهر، زمین رایگان به این وزارتخانه واگذار کند.

متاسفانه در طی سال های گذشته، زمین های مرغوب صدرا توسط برخی از افراد و ارگان تصرف شده اما به وظایف قانونی خود عمل نکرده اند. این افراد و نهادها قرار بود مدرسه، درمانگاه و دیگر خدمات عمومی را در این اراضی بسازند اما در طی این مدت، کار خاصی انجام نداده اند. به همین دلیل است که شرکت عمران شهر جدید صدرا به دنبال پس گرفتن این زمین هاست.

دیدگاه ها غیرفعال است