گمانه زنی های برکناری وزیر راه و شهرسازی

قرار است وزیر راه و شهرسازی برکنار شود؟!

گمانه زنی های مختلفی در مورد تعویض برخی از وزرای ضعیف وجود دارد. گرچه معمولا چنین خبرهایی فورا تکذیب می شود اما به نظر می آید که برخی اخبار، صرفا برای دیدن بازخورد جامعه است. در صورتی که پالس مثبتی از سوی جامعه دریافت شود، این تغییرات در کابینه خیلی زود اجرایی می شود.

به گزارش پرشین سازه ، در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، خیلی از افراد گمان می کردند که اولین تغییرات در کابینه صورت بگیرد. تغییراتی که عده ای آن را مربوط به وزیر اقتصاد می دانستند و تعدادی هم مربوط به وزیر راه!

اما در ادامه، اولین استعفاء از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت. استعفایی که با فشار و تهدید مجلسی ها به استیضاح وزیر ضعیف صورت گرفت.

تقریبا در همان زمان بود که گمانه زنی های بیشتری انجام شد و خیلی ها تصور می کردند که برکناری بعدی متعلق به وزیر راه، آقای رستم قاسمی است. وزیری که خود را لایق ریاست جمهوری می دید اما به نفع یکی دیگر از کاندیدا، کناره گیری کرد و بر کرسی وزارت راه نشست. پُستی که به نظر می آمد در ابتدای کار برای خود قاسمی هم به درستی جا نیفتاده بود و به اشتباه خود را وزیر نفت تلقی می کرد.

پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، با وجود عدم تحقق وعده های این وزیر مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن و همچنین به بهانه ی بیماری خود رستم قاسمی، زمزمه های دیگری مبنی بر استعفای وزیر راه و شهرسازی در فضای مجازی به گوش رسید.

برخی از این شایعات به موضوع تمایل رستم قاسمی برای ریاست جمهوری اشاره کردند و گفتند وی خود را در قد و قامت ریاست جمهوری می بیند و حالا وزیر راه است. او که به کمتر از وزارت نفت راضی نبود، کمی طول کشید تا متوجه شود وزیر راه و شهرسازی شده است. موقعیتی که به نظر می آید چندان هم برای او ماندگار نیست. خیلی از این شایعات، دلیل اصلی کناره گیری رستم قاسمی را بیماری سخت او دانستند. این بیماری امکان ادامه فعالیت اجرایی را از وی سلب کرده است.

این شایعات تا جایی پیش رفت که حتی سعید محمد را برای جایگزینی در نظر گرفته بودند اما اوضاع، طور دیگری رقم خورد. مهرماه سال ۱۴۰۰ بود نیز که اخباری مبنی بر استعفای این وزیر به گوش رسید. در طول این اخبار، دلیل اصلی استعفای وزیر راه و شهرسازی، بیماری سخت او تلقی شد و احتمال می دادند که قاسمی ناچار به استعفاء برای درمان شود. حتی برخی از منابع خبری، چنین گزارش دادند که وزیر، چند روز است بستری شده و تحت جراحی روده قرار گرفته است. احتمالاتی که هرگز تایید و تکذیب نشد و به مرور زمان، فراموش شدند.

اما این ماجرا، به همین جا ختم نشد و در سوم آبان ماه سال ۱۴۰۰ نیز دوباره موضوع استعفاء وزیر به دلیل بیماری مطرح گردید. خبرهای مختلف چنین می گفتند که بیماری وزیر راه و شهرسازی پیشرفت کرده است و وی به زودی ناچار به استعفاء خواهد شد. اما یک ماه بعد و در آذر سال ۱۴۰۰، روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی چنین خبری را تکذیب کرد و گفته بود: انتشار چنین شایعات و مطالبی، انگیزه و اراده ی کارکنان و مدیران وزارت راه و شهرسازی را برای تحقق ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی نابود نخواهد کرد و از اقدامات کلان آن ها در این حوزه نمی کاهد.

این شایعات به حدی رسید که حتی سخنگوی دولت نیز ناچار به واکنش شد. علی بهادری جهرمی در ۲۱ آذر سال گذشته با تکذیب شایعاتی که پیرامون بیماری قاسمی وجود داشت گفت: این مطالب در مورد آقای قاسمی صحیح نیست. به خصوص این که ایشان در مورد پروژه ساخت مسکن جلسات مختلفی برگزار کرده و در حال پیگیری هستند. در حال حاضر مقدمات اولیه برای ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی را به انجام رسانده است.

اما بعد از گذشت چند ماه از آخرین شایعاتی که پیرامون استعفای وزیر راه و شهرسازی وجود داشت و با وجود تکذیب دولت، این روزها دوباره شایعاتی در خصوص استعفای این وزیر و شدت گرفتن بیماری او به گوش می رسد.

در همین راستا، برخی از خبرگزاری ها چنین گفته اند که احتمالاً علی نیکزاد که در حال حاضر نائب رئیس مجلس است و در گذشته نیز سابقه وزارت راه و شهرسازی دولت احمدی نژاد را داشته است، سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده خواهد گرفت.

خیلی از افرادی که از استعفای رستم قاسمی و معرفی نیکزاد حمایت می کنند، اعتقاد دارند که در مدت وزارت آقای قاسمی، طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت چندانی نداشته است و زمان تعویض ایشان فرا رسیده است. البته مخالفین ایشان، انتقادات زیادی هم به مسائل درون وزارتخانه وارد می کنند و می گویند: خیلی از معاونین قبلی هنوز عوض نشده اند. این وزارتخانه دچار چند دستگی و آشفتگی شده است و انتصابات جدیدی هم که صورت گرفته، رضایت بخش نیست.

بر اساس این خبرها، معاون اول دولت از آقای نیکزاد درخواست کرده که برنامه های خود را برای تصدی پست وزیر راه و شهرسازی ارائه کند و نیکزاد نیز برنامه های خود را ارائه کرده است.

این روزها و با توجه به این که اوضاع کابینه، چندان مساعد نیست، تغییر یک وزیر ضعیف نیز می تواند امیدها را افزایش دهد اما سوال اصلی این جاست که آیا وزیر جدید، صلاحیت و کارایی بیشتری نسبت به وزیر قبلی خواهد داشت یا خیر!

همواره این موضوع مطرح بود که شایعات و گمانه زنی هایی که پیرامون برکناری یا استعفای یک وزیر که به گوش می رسد، برای گرفتن بازخورد از جامعه است. در صورتی که جامعه به چنین اخباری روی خوش نشان دهد، تغییرات مربوطه در اسرع وقت اعمال می شود.

در این میان، یکی از منابع نزدیک به علی نیکزاد نیز احتمال سرپرستی وی را منتفی دانست و چنین خبری را تکذیب کرد.

نکته این جاست که شایعات برکناری و تعویض رستم قاسمی به دلیل انتقادهای فراوانی است که از درون دولت و مجلس به وی وارد بوده است. در واقع اقدامات این وزیر در طول ۱ سال، برای خیلی ها قابل قبول نبوده است و به همین دلیل، درخواست استعفای وی را دارند.

از طرفی دیگر، علی نیکزاد نیز که در دولت احمدی نژاد وزیر راه و شهرسازی بوده است و سابقه ساخت مسکن مهر را دارد، از گزینه هایی است که نامش برای سرپرستی وزارت راه و شهرسازی به گوش می رسد.

دیدگاه ها غیرفعال است