چرا باید عوارض ملک را سالیانه تسویه کنیم؟

چرا باید عوارض ملک را سالیانه تسویه کنیم؟

شاید تصور کنید که تسویه عوارض ملک به‌صورت سالیانه لزومی ندارد و می‌توانید این عوارض را هنگام خرید و فروش ملک یا جابه‌جایی تسویه کنید؛ اما خوب است بدانید که عدم پرداخت به‌موقع عوارض شهرداری ملک و املاک، عواقبی دارد که ما در این متن، آن را توضیح می‌دهیم و روش‌های پرداخت این عوارض را شرح می‌دهیم.

عوارض ملک شهرداری چیست؟

هزینه‌ای که افراد به‌صورت سالیانه به‌عنوان عوارض پسماند و نوسازی به حساب شهرداری واریز می‌کنند، عوارض ملک شهرداری نام دارد.
این عوارض صرف هزینه‌های مربوط به خدمات پسماند و نوسازی می‌شود و تسویه آن اجباری است. توجه داشته باشید که عوارض سالیانه ملک تنها مربوط به ساختمان‌های مسکونی نیست بلکه ساختمان‌های تجاری و کارگاهی را هم شامل می‌شود.

چگونه عوارض پسماند و نوسازی ملک را محاسبه کنیم؟

عوارض پسماند و نوسازی شهرداری، ۱.۵ درصد از ارزش کلی ملک است که سالیانه محاسبه می‌شود. منظور از ارزش ملک، قیمت ساختمان به تنهایی نیست؛ بلکه مجموع ارزش ساختمان و ارزش زمین آن است.

فرمول محاسبه عوارض نوسازی و پسماند

ارزش ساختمان = (قیمت بنا × ۳۰٪ ارزش معبر) × مساحت مشمول ساختمان

ارزش زمین = قیمت منطقه‌ای × مساحت زمین

ارزش ملک = ارزش ساختمان + ارزش زمین

۱ سال مهلت پرداخت عوارض ملک شهرداری!

مهلت پرداخت عوارض پسماند و نوسازی ملک ۱ سال است یعنی شما از ابتدای هر سال تا انتهای آن فرصت تسویه عوارض سالیانه ملک را دارید.
۹٪ جریمه برای عدم تسویه عوارض ملک به‌صورت سالیانه!

۹٪ جریمه برای عدم تسویه عوارض ملک به‌صورت سالیانه!

شما از ابتدا تا انتهای هر سال برای تسویه عوارض فرصت دارید اما اگر این مهلت را رعایت نکنید، ۹٪ مبلغ کل قبض عوارض، جریمه می‌شوید.
درصورت بی‌توجهی به جریمه ۹ درصدی، شهرداری از روش‌هایی مانند قطع آب و برق و گاز همچنین توقیف ملک برای برخورد با این افراد استفاده می‌کند.

تخفیف خوش‌حسابی برای تسویه به‌موقع عوارض ملک

تخفیف خوش‌حسابی برای تسویه به‌موقع عوارض ملک

افرادی که قبل از اتمام مهلت پرداخت عوارض ملک برای تسویه آن اقدام کنند، تخفیف خوش‌حسابی دارند؛ مثلا شهروندان تهرانی در سال ۱۴۰۲ به‌شرط تسویه به‌موقع عوارض ملک، ۱۰٪ تخفیف خوش‌حسابی خواهند داشت.

روش‌های پرداخت عوارض ملک شهرداری

برای پرداخت عوارض ملک شهرداری می‌توانید از انواع روش‌های حضوری و غیرحضوری استفاده کنید. روش‌ حضوری همان مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری است که باعث هدر رفتن وقت و پول شما می‌شود. بهترین گزینه استفاده از روش‌های غیرحضوری یا آنلاین است.

پرداخت عوارض ملک با قبضینو

برای تسویه عوارض ملک شهرداری با قبضینو فقط به یک کد شناسایی ملک نیاز دارید که می‌توانید آن را از بخش «موقعیت‌یابی» در خدمت استعلام و پرداخت عوارض شهرداری ملک قبضینو بیابید؛ سپس مراحل را طی کنید:
۱. انتخاب گزینه عوارض ملک از فهرست قبوض قبضینو
۲. پیدا کردن کد شناسایی ملک از روی نقشه
۳. استعلام و پرداخت عوارض ملک

پرداخت عوارض شهرداری ملک از سامانه شهرداری

اگر می‌خواهید عوارض ملک را در سامانه شهرداری تسویه کنید، باید وارد سامانه شوید سپس از بخش خدمات، گزینه مربوط به عوارض نوسازی و پسماند را انتخاب کنید تا وارد مراحل استعلام و پرداخت شوید.

روش‌های به‌دست‌آوردن کد ملک

شما می‌توانید کد ملک ۱۵ رقمی املاک مسکونی یا کد ملک ۱۲ رقمی املاک غیرمسکونی را با استفاده از روش‌هایی که در ادامه آمده است، پیدا کنید:
● استفاده از نقشه موقعیت‌یابی قبضینو
● استفاده از نقشه سامانه شهرداری
● استفاده از قبض‌های قبلی
● و …

عوارض نوسازی و پسماند را سالیانه تسویه کنید!

در نهایت، پیشنهاد ما این است که عوارض ملک را سالیانه تسویه کنید تا هم مشمول جریمه ۹ درصدی نشوید و هم تخفیف خوش‌حسابی را بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در متن معرفی شد، برای استعلام و پرداخت به‌موقع عوارض ملک ۱۴۰۲ اقدام کنید؛ اما خوب است بدانید که ساده‌ترین و سریع‌ترین روش، استفاده از سامانه قبضینو یا اپلیکیشن قبضینو است که امکان استفاده از نقشه موقعیت‌یابی را برای به‌دست‌آوردن کد ملک فراهم کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است