وضعیت مسکن روستایی استان کردستان

وضعیت مسکن روستایی استان کردستان

یکی از اصلی ترین محورهای عملیاتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رسیدگی به وضعیت مسکن روستاهاست. حال در جدیدترین خبرها، چنین به گوش می رسد که مدیر کل بنیاد مسکن کردستان، ضمن تاکید بر این مسئله، اعلام کرده است که فعالیت های متعددی در سال جاری برای بهبود وضعیت مسکن روستایی استان صورت می گیرد.

به گزارش پرشین سازه ، سعید رسولی اعلام کرد که اصلی ترین دغدغه ی بنیاد مسکن، تامین مسکن برای اقشار فرودست و کم درآمد جامعه است و در این حوزه، خدمات قابل توجهی نیز ارائه شده است.

وی در ادامه اعلام کرد که در سال گذشته، ۴ هزار واحد مسکونی روستایی در استان ساخته شده و در سال جاری نیز تاکید بر بازسازی و مقاوم سازی خانه هاست.

رسولی در ادامه خاطرنشان کرد که قرار است تا سال ۱۴۱۰، وضعیت مسکن روستایی در کل کشور بهبود پیدا کرده و این پروژه به پایان برسد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که در سال گذشته، کاستی هایی از جهت تامین وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن وجود داشت که امیدوار هستیم در سال جاری، این کاستی ها برطرف شود.

لازم به ذکر است که بر اساس گفته های رئیس بنیاد مسکن، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومانی وام مسکن روستایی با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۵ درصد، در سال جاری تغییر نخواهد کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کردستان ضمن صحه گذاشتن بر این موضوع، اعلام کرد که تا به امروز، ۴۳۵۱ متقاضی برای دریافت این وام به بانک های عامل معرفی شده اند. وی درخواست عاجزانه کرد که بانک ها در جهت پرداخت این تسهیلات، همکاری لازم را داشته باشند.

سعید رسولی در ادامه خاطرنشان کرد که وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی امسال بیشتر نمی شود. همچنین ادامه داد:

از سال ۸۶ تا به امروز، حدود ۵۳ هزار و ۹۶۰ واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شده اند. این تعداد یعنی حدود ۴۳ درصد واحدهای روستایی کل استان!

وی تاکید کرد که واحدهای مقاوم سازی شده، در برابر بلاهای طبیعی کاملا مقاوم خواهند بود و هیچگونه آسیبی نمی بینند.

مصالح رایگان برای ساخت مسکن اقشار فرودست

سعید رسولی، مدیرکل بنیاد مسکن استان کردستان در ادامه به امضای قرارداد همکاری با بنیاد مستضعفان اشاره کرد. در طی این قرارداد همکاری، قرار شده که مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض، ۲ تن میلگرد و ۱۰ تن سیمان رایگان در اختیار اقشار مستضعف و فرودست جامعه قرار داده شود تا اقدام به ساخت مسکن نمایند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا دو سال دیگر، هیچ یک از خانواده هایی که دارای ۲ فرزند معلول هستند، بدون خانه نماند.

این مقام مسئول در ادامه از واگذاری ۳۶۱ واحد مسکونی به روستاییان از طرف سپاه و کمیته امداد اشاره کرد.

سعید رسولی در ادامه اعلام کرد:

در سال ۹۶ که زلزله ی کردستان رخ داد، حدود ۲ هزار و ۱۵۲ واحد دچار آسیب و خسارت شدند. سیل سال ۹۸ نیز خسارت هایی پدید آورد و در سال ۱۴۰۰ نیز، زلزله ای رخ داد که به ۶۲۴ واحد خسارت وارد کرد. متولی مسکن روستایی، بنیاد مسکن است که به آسیب های ناشی از بلایای طبیعی نیز رسیدگی کرده است.

وی در نهایت اعلام کرد که حدود ۵۲۷۰ واحد مسکونی برای محرومان استان ساخته شده است. ۶۰ واحد دیگر نیز قرار است تا پایان امسال احداث شده و به مددجویان تحویل داده شود.

هفته آینده ۱۵۰ واحد مسکن ملی افتتاح می شود

بر اساس وعده های دولت سیزدهم، قرار بود که سالیانه ۱ میلیون واحد مسکونی ساخته شود. در همین راستا، مدیر کل بنیاد مسکن استان کردستان اعلام کرد که ۱۵۰ واحد مسکن ملی به پایان رسیده و تا هفته ی آینده افتتاح می شود و به دست متقاضیان خود می رسد.

رسولی در ادامه اعلام کرد که تعداد متقاضیان مسکن ملی در استان کردستان، ۳۴۰۵ نفر بوده که تا کنون برای ۲ هزار و ۹۲ نفر از این متقاضیان، مسکن مورد نیاز تامین شده است. الباقی زمین ها نیز در دست پیگیری می باشد.

این مقام مسئول در ادامه از روند ثبت نام واحدهای مسکن ملی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت سخن گفت و یادآور شد که حدود ۴۵۶ نفر ثبت نام کرده اند. از این میان، در ۱۱ شهر استان، متقاضی مربوطه دارای زمین می باشد. برای ۴ شهر نیز زمین لازم برای ساخت مسکن تامین شده است.

طرح هادی در استان کردستان

سعید رسولی در ادامه از طرح هادی روستا در استان کردستان سخن گفت و آن را یکی از اصلی ترین دغدغه های بنیاد اعلام کرد.

بر اساس گفته های ایشان، این طرح در ۵۶۴ روستای استان اجرا شده است. البته این آمار نشان می دهد که استان کردستان نسبت به میانگین های کشوری عقب است و باید پیگیری های بیشتری در این خصوص صورت بگیرد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان کردستان اعلام کرد که در سال جاری، برنامه ای برای اجرای طرح هادی در روستاهایی که بیش از ۲۰ خانوار دارند، وجود ندارد.

معابر روستایی استان کردستان، آسفالت می شوند

بخش دیگری از اقدامات بنیاد مسکن، اجرای آسفالت برای معابر ۳۰۳ روستای استان بود. سال گذشته برای ۱۵۰ روستا این طرح اجرا شد. در سال جاری نیز بودجه ای برابر با ۱۲۷ میلیارد تومان برای اجرای آسفالت معابر استان تخصیص داده شده است.

این مقام استانی اعلان کرد که اعتباراتی که در این حوزه وجود دارد، افزایش پیدا کرده است. حدود ۵۶۵ میلیارد تومان جهت اجرای طرح هادی روستایی اختصاص داده شده که حدود ۲۲۳ میلیارد تومان از آن نیز هزینه شده است. به طور کلی از محل این بودجه، ۲۲۴ پروژه طرح هادی در سال جاری اجرا می شود.

رسولی اعلام کرد که طرح هادی قرار است در ۱۷۹ روستای استان بازنگری شود. موفقیت های زیادی در این حوزه به دست آمده و استان کردستان در سال گذشته؛ به عنوان استان اول در زمینه ی جذب قیر رایگان و اجرای معابر روستایی شناخته شد.

وی اعلام کرد که استان کردستان آماده است که قیر رایگان دیگر استان ها را نیز جذب کند. این موضوع به اطلاع مدیران ارشد کشور نیز رسیده است.

برای ۹۱ هزار و ۹۳۸ واحد مسکونی روستایی در کردستان، سند صادر شد!

این مقام مسئول در نهایت از سنددار کردن بسیاری از خانه های روستایی استان کردستان سخن گفت و ضمن اعلام آمار، خاطرنشان ساخت که صدور ۲ هزار جلد سند مالکیت دیگر هم در دست بررسی است.

سعید رسولی اعلام کرد که در این حوزه، از میانگین کشوری که ۶۲ درصد است، بالاتر هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کردستان در ادامه اعلام کرد که حدود ۴۲ دستگاه سنگین بنیاد مسکن در اختیار دیگر دستگاه ها قرار گرفته است. همچنین در سال جاری هم حدود ۹ دستگاه به ارزش ۲۶ میلیارد ریال به ناوگان این اداره افزوده شده است.

این مقام مسئول در نهایت اعلام کرد که در روزهای آتی، قرار است پروژه های متعددی افتتاح شود. مجموع مبلغ کلی این پروژه ها؛، ۷۴۶ میلیارد ریال بوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است