نهضت ملی مسکن: پیامک عجیب برای متقاضیان تهرانی

نهضت ملی مسکن: پیامک عجیب برای متقاضیان تهرانی

یکی از بزرگ ترین مشکلات طرح های دولتی مسکن سازی، دریافت آورده های مالی گزاف از متقاضیان است. حالا خبر می رسد که پروژه های نهضت ملی مسکن که هنوز رسما آغاز به کار نکرده، دوباره پیامک واریز برای متقاضیان ارسال کرده اند. اما نکته اینجاست که متن پیامک هشدار آمیز بوده و گفته است در صورت عدم افزایش آورده های خود به ۲۲۰ میلیون تومان، از پروژه حذف خواهند شد.

به گزارش پرشین سازه ، ارسال چنین پیامکی برای طرحی که هنوز پروژه های آن در استان تهران آغاز به کار نکرده اند، عجیب و غیرقابل قبول است.

بیشتر سازندگان این پروژه ها، عدم همراهی سیستم بانکی را مقصر اصلی تاخیر در آغاز پروژه ها می دانند. اما مثل همیشه، ضرر واقعی را متقاضیان مسکن می بینند که پولشان مدت هاست حبس شده و حالا توقع آورده ی بیشتری از آن ها می رود.

برخی از متقاضیان مسکن در تهران، در طی این دو سال ۱۶۰ میلیون تومان پول به حساب پروژه واریز کرده اند اما صبح امروز، پیامکی برایشان ارسال شد که تعجب و غافلگیری آن ها را برانگیخته کرد. متقاضیان باید یک ماه دیگر، ۶۰ میلیون تومان دیگر واریز کنند. این پیامک از سوی اداره راه و شهرسازی استان تهران برای متقاضیان واریز شده است:

متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقای/خانم/ با توجه به پیشرفت پروژه حداکثر تا تاریخ ۲۲/۰۸/۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰ مبلغ ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال را به شماره حساب ….واریز کنید.

نکته ی عجیبی که در این پیامک وجود دارد، صحبت از پیشرفت پروژه است. این در حالیست که بر اساس مشاهدات، پیشرفت فیزیکی پروژه های مزبور صفر بوده است.

یکی از این متقاضیان می گوید که تا به امروز؛ ۱۶۰ میلیون تومان در مراحل مختلف برای واحد خود در طرح نهضت ملی مسکن واریز کرده است. اما این پروژه هنوز آغاز هم نشده! بنابراین صحبت از پیشرفت فیزیکی و تقاضای پول بیشتر، اصلا درست نیست.

این متقاضی می گوید که اصلا دلیل واریز ۶۰ میلیون دیگر برای پروژه ای که هنوز آغاز هم نشده را نمی داند.

جالب این جاست که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در اوایل مهر ماه امسال با ارسال این پیامک به متقاضیان نهضت ملی مسکن، هشدار داده که در صورت عدم واریز ۲۴۰ میلیون تومان از پروژه های مسکونی حذف خواهند شد. در این پیامک برای متقاضیان، تا ۲۰ مهر مهلت پرداخت قائل شده اند.

متن پیامک هشدارآمیز اداره کل راه و شهرسازی

اخطار حذف از پروژه، به علتن عدم واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم…؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ ۲۰/۰۷/۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰ مبلغ ۲.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به شماره حساب…واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.

این پیامک برای متقاضیانی ارسال شده که تا پیش از اخطار حذف از پروژه، ۱۵۰ میلیون تومان آورده داشته اند و تا اینجای کار، مبلغ مورد نظر را تامین کرده بودند.

متقاضی توان پرداخت آورده ندارد!

بارها از سوی سازندگان بخش خصوصی هشدار داده شد که بیشتر متقاضیان توانایی لازم برای پرداخت آورده های سنگین را ندارند. همین مسئله منجر به توقف پروژه های ساختمانی شده و در نتیجه، تاوان عدم پرداخت آورده های مالی را، بخشی از متقاضیان که سر موقع پول خود را پرداخت کرده اند، می پردازند.

گرچه راه های زیادی برای جلوگیری از بروز این مشکل پیشنهاد شد اما به نظر نمی رسد که هیچ یک از این پیشنهادات، توانسته باشد که توان مالی متقاضیان را تقویت کند.

اما عجیب ترین نکته این است که برای پروژه ای که هنوز آغاز هم نشده، درخواست آورده ی مالی شود. بر اساس قوانین و مقررات، سازندگان تنها زمانی می توانند درخواست آورده ی مالی داشته باشند که پروژه ی مذکور به حد مشخصی از پیشرفت فیزیکی رسیده باشد. بسیاری از این پروژه ها هنوز گودبرداری هم نشده اند. این در حالیست که از متقاضیان خود ۱۵۰ میلیون تومان دریافت کرده اند. بنابراین متقاضی حق دارد که برای پرداخت آورده ی بعدی، پرسشگری داشته باشد.

با توجه به شرایط کنونی چندان دور از انتظار نیست که طرح نهضت ملی مسکن هم به عاقبت مسکن مهر دچار شود. در همان زمان که طرح نهضت ملی اعلام شد، برخی از کارشناسان اعلام کردند که نمی توان روی آورده های مالی متقاضیان حساب باز کرد. چرا که بیشتر جامعه هدف این طرح، اقشار کم درآمد و فرودست هستند.

حالا با توجه به وضعیت پیش آمده، بسیاری از آن ها به دلیل عدم پرداخت آورده ی بعدی، از پروژه ها حذف می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است