قیمت سیمان در آبان ماه ۱۴۰۲ کاهش یافت

قیمت سیمان در آبان ماه 1402 کاهش یافت

سیمان یکی از اصلی ترین مصالح ساختمان سازی است بنابراین قیمت آن می تواند اثر زیادی روی قیمت تمام شده ی مسکن داشته باشد. حالا چنین گفته می شود که در آبان ماه، قیمت این محصول ارزان تر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، در ابتدای فصل تابستان دوباره قیمت سیمان بالا رفت و خیلی از تولیدکنندگان و انبوه سازان را نگران کرد. بر اساس گفته های رسمی، قیمت سیمان در تابستان ۱۴۰۲ حدود ۱۸ الی ۳۹ درصد افزایش پیدا کرد.

این افزایش قیمت تا انتهای فصل ادامه داشت اما حالا به نظر می رسد که بلاخره قیمت این مصالح ساختمانی رو به نزول است.

توجه داشته باشید که قیمت سیمان تولیدی کارخانه های مختلف، فرق دارد اما به طور کلی، سیمان تولید کارخانه های تهران و دیگر شهرستان ها از ۴۰ هزار تومان الی ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

در طی هفته های گذشته، اتفاقات مهمی مثل جنگ اسرائیل و حماس رخ داد که روی قیمت سیمان نیز اثر مختصری گذاشت و باعث کاهش قیمت آن شد. اما خیلی زود قیمت ها به حالت قبلی برگشتند.

در واقع می توان چنین گفت که از اواسط شهریور ماه، قیمت این مصالح ساختمانی تغییر چندانی نکرده و ثابت مانده است. این خبر می تواند برای انبوه سازان و سازندگان، خبر خوشی محسوب شود. همچنین اختصاص یک تالار جداگانه در بورس کالا به عرضه ی سیمان و فولاد برای پروژه های نهضت ملی مسکن، می تواند قیمت نهایی مسکن را پایین تر بیاورد و در نتیجه، مسکن را با قیمت ارزان تری به دست متقاضیان واقعی آن برساند.

البته لازم به ذکر است که قیمت سیمان همواره از نرخ ارز متاثر بوده است. از اواسط مهرماه که جنگ اسرائیل و حماس آغاز شد، قیمت دلار با افزایش ۲ هزار تومانی رو به رو شد که طبیعتا اثر خود را روی بازارهای مختلف گذاشت. اولین بازارهایی که از وضعیت کنونی متاثر شدند، بازارهای سرمایه مثل مسکن و طلا بودند.

البته برخلاف انتظار خیلی از کارشناسان اقتصادی، این قیمت ها چندان بالا نرفت و در یک محدوده ی خاص ثابت ماند چرا که جنگ به دیگر نقاط منطقه تسری پیدا نکرد.

بازارهای داخلی کشور ما همواره متاثر از اخبار داخلی و خارجی بوده اند. هرگونه تحول سیاسی می تواند منجر به نوسان یا ثبات بازار ارز شود. چنین موضوعی طبعاً روی بازار مسکن نیز اثر خواهد داشت.

البته نباید فراموش کرد که به هرحال، رکود سنگینی بر بازار ساخت و ساز حاکم شده و خیلی از سازندگان نیز با کمبود نقدینگی مواجه شده اند چرا که املاکشان به فروش نمی رود. در نتیجه، طبیعی است که پول زیادی برای خرید مصالح ساختمانی و آغاز پروژه های تازه نداشته باشند. تمام این موضوعات سبب شده که مصالح ساختمانی چندان تغییر قیمت ندهند.

در وضعیت کنونی بازارهای ساختمانی، قیمت سیمان کمتر شده اما بسیاری از کارشناسان و تولیدکنندگان این محصول می گویند که کاهش قیمت سیمان به دلیل رکود موجود در بازار مسکن نیست! بلکه اصلی ترین دلیل کاهش قیمت، افزایش تولید و ثبات در عرضه است.

یکی از بزرگ ترین معضلات تولیدکنندگان سیمان در فصل تابستان، قطعی برق و کاهش تولیداتشان است. همین موضوع اساسا به گرانی سیمان در این فصل منجر می شود. اما در تابستان امسال از ذخایر کلینکر استفاده شد و به این ترتیب توانستند بازار را کنترل کرده و تولید سیمان را در حد ثابتی نگه دارند.

یکی دیگر از دلایل ثبات بازار سیمان و کاهش قیمت ها، مدیریت عرضه ی سیمان در بورس کالا و جلوگیری از نوسانات قبلی عرضه، توسط وزارت صمت بود. خیلی از فروشندگان می گویند که کنترل و نظارت این وزارتخانه باعث شد که بازار ثبات داشته باشد.

لازم به ذکر است که در تیرماه سال ۱۴۰۲، قیمت این محصول افزایشی شد چرا که تولیدکنندگان سیمان دوباره درگیر قطعی برق و کاهش تولید شدند که طبیعتاً خیلی از کارشناسان، منتظر چنین اتفاقی بودند.

اما خیلی زود، رکود حاکم بر صنعت ساختمان سازی، گریبان صنعت سیمان را نیز گرفت و باعث شد که سیستم عرضه و تقاضا تعدیل شود. به این معنی که با وجود عرضه ی فراوان سیمان به بازار، خریداری وجود نداشت و به همین دلیل تولیدکنندگان سیمان ناچار بودند که قیمت محصول خود را پایین تر بیاورند.

در نهایت، قیمت سیمان در حال حاضر کاهشی شده و خیلی از تولیدکنندگان و مسئولینی که منتظر بهبود شرایط ساخت و ساز مسکن بودند، باید همین حالا ورود پیدا کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است