طرح مسکن تدریجی در استان هرمزگان اجرایی شد

طرح مسکن تدریجی در استان هرمزگان اجرایی شد

وضعیت بازار مسکن به قدری آشفته و بحرانی است که هر روز با اجرا شدن یک طرح جدید مواجه می شویم. مسئولین تلاش می کنند که از راه های خلاقانه و جدید استفاده کنند تا مردم را صاحب خانه کنند. حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که طرح مسکن تدریجی در استان هرمزگان اجرایی شده است.

به گزارش پرشین سازه ، این طرح اینگونه است که در قالب نهضت ملی مسکن اجرا می شود. زمانی که بخشی از واحد مسکونی ساخته شد، به متقاضی واگذار می شود. متقاضی نیز با توجه به توان مالی و تسهیلاتی که دریافت می کند، می تواند الباقی خانه را بسازد.

این طرح که زیرمجموعه ی واگذاری زمین به متقاضیان است، از ابتدای امسال مطرح شد. البته موضوع واگذاری زمین به متقاضیان زمانی شدت گرفت که بیشتر بانک های عامل، به تعهدات خود در راستای قانون جهش تولید مسکن عمل نکردند.

از سوی دیگر، خیلی از متقاضیان نیز توان مالی کافی برای پرداخت آورده ی خود را ندارند. در نتیجه، به نظر می رسید که طرح نهضت ملی مسکن با چالش های جدی رو به رو خواهد شد.

بر اساس گزارش هایی که منتشر شده است، تا به این لحظه بانک مسکن توانسته ۵۱ هزار میلیارد تومان به طرح نهضت ملی مسکن تزریق کند. البته حدود ۱۹ میلیارد تومان از این رقم، از محل آورده های متقاضیان بوده است.

گرچه عملکرد بانک مسکن در اجرای این طرح مسکن سازی، تا حدی قابل قبول بوده اما دیگر بانک ها که تعدادشان به ۲۶ عدد می رسد، نتوانسته اند کاری از پیش ببرند و عملا عملکرد خاصی در راستای اجرای این طرح نداشته اند.

این در حالیست که تمام بانک های عامل، بر اساس قانون جهش تولید مسکن موظف بودند که سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات خود را به تسهیلات بانکی برای مسکن اختصاص بدهند.

وضعیت عملکرد بانک ها و توان مالی پایین متقاضیان، باعث شد که از مدت ها پیش برنامه های دیگری از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شود. برنامه هایی که قرار بود در نهایت به افزایش سرعت ساخت و ساز پروژه های این طرح منجر شود.

از جمله طرح هایی که وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرایی شدن آن بود، تهاتر زمین است. قرار بود که با ارائه ی زمین به سازندگان، هزینه های ساخت را کاهش دهند. همچنین پیشنهادهایی از سوی انبوه سازان ارائه شد که می توانست هزینه ها را کمتر کند.

از سوی دیگر، تفاهم نامه هایی با بانک ها نیز منعقد شد که بر اساس آن، اعتبارات لازم برای طرح نهضت ملی مسکن فراهم شود.

یکی از طرح های جدیدی که مطرح شد، احداث مسکن به شکل تدریجی بود. این موضوع که توسط مدیران استانی پیشنهاد شده است، با هدف بهبود وضعیت ساخت و ساز اجرایی می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان هرمزگان اعلام کرد که طرح مسکن تدریجی، نوعی تفاهم نامه ی سه جانبه میان وزارت راه و شهرسازی، بخش خصوصی و بانک مسکن است. بر اساس این قرارداد، زمانی که بخشی از خانه ساخته شد، به متقاضی تحویل داده می شود تا با توجه به توان مالی خود و تسهیلاتی که از بانک دریافت می کند، خانه را تکمیل کند.

عباس کمالی در ادامه افزود:

پایلوت این طرح در شهرستان میناب اجرا شده است. تا به این لحظه، حدود ۱۳ واحد توسط بخش خصوصی در حال احداث می باشد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که تعداد ثبت نامی های طرح نهضت ملی مسکن در استان هرمزگان بسیار بالا بوده و حدود ۱۲۶۱ هکتار زمین برای ساخت ۳۷ هزار واحد مسکونی اختصاص داده شده است. از این میان، ۲۵ هزار واحد به پیشرفت فیزیکی ۱۰ الی ۸۰ درصد رسیده اند.

اجرایی شدن طرح هایی مثل مسکن تدریجی، در نتیجه ی درخواست وزیر راه و شهرسازی بود. ماه گذشته، مهرداد بذرپاش از مدیران استانی درخواست کرد که در جهت تسریع اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ایده های مبتکرانه ای بدهند. وی به این مدیران، اختیار حداکثری برای اجرای طرح هایشان داد. همچنین درخواست کرد که از تمام ظرفیت دولتی و خصوصی استان ها استفاده شود تا این طرح، هرچه سریع تر اجرایی شود.

از دیگر برنامه هایی که جهت تسریع در امر ساخت و ساز واحدهای مسکونی این طرح، پیشنهاد شده است؛ می توان به واگذاری زمین، مزایده ی املاک سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین درآمدزایی از طریق فروش اقساطی اشاره کرد.

طرح هایی که هرکدام، شاید بتوانند گرهی که در طرح نهضت ملی مسکن ایجاد شده است را به نحوی باز کنند. به خصوص با توجه به اینکه، وضعیت بازار مسکن هر روز بدتر می شود و نیاز مردم به خانه، شدیدتر خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است