شرایط حضور چینی ها در پروژه نهضت ملی مسکن

شرایط حضور چینی ها در پروژه نهضت ملی مسکن

اخبار مربوط به حضور چینی ها در طرح نهضت ملی مسکن بعد از سفر رئیس جمهور به پکن قوت گرفت. حالا که عملاً از سوی مسئولین دولتی تایید شده که چینی ها در طرح نهضت ملی مشارکت خواهند داشت، نگرانی های زیادی مطرح شده است.

دستیاز ویژه ی وزیر راه و شهرسازی می گوید که به زودی، گروه ها و شرکت های مختلفی از چین می آیند تا بر سر اجرای طرح نهضت ملی مذاکره کنیم. پیش از این نیز، یک شرکت چینی آمده بود اما توافق حاصل نشد.

به گزارش پرشین سازه ، حالا دیگر حضور شرکت های چینی در طرح نهضت ملی مسکن قطعی و صد در صد شده است. گرچه نظرات مثبت و منفی زیادی در خصوص این تصمیم دولت مطرح می شود، اما به هرحال حالا باید حضور چینی ها را در این طرح قبول کنیم.

روح الله اکبری، دستیار ویژه ی وزیر راه و شهرسازی در طی جلسه ای که برای ساخت ۸۴ هزار واحد از پروژه ی نهضت ملی مسکن برگزار شده بود، به این موضوع اشاره کرد و گفت:

در بحث مشارکت چینی ها در طرح نهضت ملی مسکن باید بگوییم که تلاش بر این است که از دیگر ظرفیت ها مثل یوزانس کوتاه مدت، تهاتر و فاینانس کار کنیم. از آن جایی که پروژه های زیربنایی دولتی قائل به یک روش نیستند، باید از دیگر روش ها و راهکارها نیز استفاده کرد.

این مقام مسئول در ادامه به موضوعی که این روزها مطرح می شود، یعنی تهاتر نفت؛ پرداخت! وی به طور ضمنی تایید کرد که تهاتر نفت انجام می شود اما لازم است که از ابزارهای دیگری مثل فاینانس و یوزانس کوتاه مدت هم استفاده شود.

روح الله اکبری خاطرنشان ساخت که بعد از سفر ابراهیم رئیسی به چین، گروه ها و شرکت های مختلفی برای عقد قرارداد همکاری و مذاکره به ایران می آیند. وی تاکید کرد که تمام تلاش دولت و وزارت راه و شهرسازی این است که با رعایت منافع ملی و مصالح مردم، بهترین تعامل ممکن را با این شرکت ها داشته باشیم. تلاش دولت این است که بر سر ساخت تعدادی واحد مشخص، به نتیجه برسیم.

دستیار ویژه ی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که در طی این مذاکرات، شرایط اجرای طرح را در کشور خودمان لحاظ کرده ایم. وی خاطرنشان ساخت که وضعیت ایران با کشورهای دیگر از لحاظ زلزله خیز بودن، فرق دارد. در نتیجه باید این موارد نیز لحاظ شوند.

اکبری اذعان کرد که عده ای از همکاران و دوستان در حال هدایت این مذاکرات هستند تا در کوتاه ترین زمان ممکن و با کاهش بروکراسی های رایج اداری، بتوان این موضوع را حل کرده و عملیات ساخت و ساز را اجرایی کرد.

وی تاکید کرد که بر خلاف شایعات موجود، تا به این لحظه هیچ یک از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به شرکت های خارجی واگذار نشده است و فعلا در تلاش برای مذاکره هستند تا بتوان از ظرفیت خارجی نیز برای ساخت پروژه های این طرح بزرگ استفاده کرد.

همچنین سخنان و شایعات مختلفی هم در مورد هزینه ی تمام شده ی مسکن ملی به گوش می رسد. برخی می گویند که وزارت راه و شهرسازی با برخی از شرکت های چینی به توافق رسیده که ساخت این واحدها، متری ۴.۵ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

دستیار ویژه ی وزیر راه و شهرسازی ضمن رد این شایعات، عنوان کرد که صحبت هایی با یکی از شرکت های چینی در این خصوص صورت گرفته بود. وزارت راه و شهرسازی به این شرکت پیشنهاد کرده بود که شما هم مثل پیمانکاران داخلی، واحدهای ویلایی بسازید. این در حالیست که قواعد موجود برای ساخت واحدهای ویلایی برای ایرانی ها مطلوب نیست. اگر قرار باشد که به روش های سنتی کار کنیم، همان پیمانکاران داخلی هم هستند و می توان از آن ها استفاده کرد.

در ضمن، شرکت مزبور قادر به تامین مالی چندانی هم نبود. در نتیجه، مذاکرات با این شرکت، نتیجه ای نداشت.

در حال حاضر، بزرگ ترین چالشی که بر سر راه طرح نهضت ملی مسکن است، قیمت تمام شده ی واحدهاست. خیلی از متقاضیان این واحدهای مسکونی از دهک های پایین جامعه هستند و حتی قادر به پرداخت آورده ی خود نیستند. در نتیجه نمی توان انتظار داشت که با افزایش قیمت ها کنار بیایند.

روح الله اکبری نیز در انتهای سخنان خود به این موضوع اشاره کرد و تاکید نمود که قیمت تمام شده ی مسکن در این طرح، بالاست. از آن جایی که قیمت مصالح ساختمانی مشخص نیست و مدام در نوسان می باشد، باید فوراً نقدینگی لازم را به پروژه های صنعتی سازی مسکن تزریق کرد. به همین دلیل است که باید از شرکت های خارجی یا دیگر روش های تامین مالی استفاده کرد تا این طرح به نتیجه برسد.

بیشتر متقاضیان این طرح، از لحاظ مالی ضعیف هستند و نمی توانند هزینه های سنگین ساخت و ساز را تامین نمایند. متاسفانه در طرح مسکن مهر، بدون در نظر گرفتن جامعه ی هدف این اقدام صورت گرفت و با انبوهی از خانه های نیمه ساخته مواجه شدیم. خانه هایی که به دلیل عدم دریافت پول از متقاضیان، نیمه کاره مانده اند و تبدیل به گرهی کور برای دولت و مردم شده اند.

امیدواری بر این است که در طرح نهضت ملی مسکن، اشتباهات طرح مسکن مهر تکرار نشود و قبل از هر چیزی، وضعیت منابع مالی این ابرپروژه مشخص شود. سپس می توان به اتمام این پروژه ها امیدوار بود.

دیدگاه ها غیرفعال است