ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی توسط شهرداری تهران


یکی از اصلی ترین دلایل گرانی مسکن، کمبود ساخت و ساز و تولید مسکن است. شهرداری شهر تهران با همکاری تعدادی از سازمان ها و ارگان های مهم و بخش خصوصی، اقدام به ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، سهم بنیاد مسکن از این ساخت و ساز، ۱۰ هزار خانه است. همچنین در روزهای گذشته نیز تفاهمنامه ای مبنی بر تولید ۹ هزار واحد مسکونی با سه ارگان دیگر به امضا رسیده است.

بعد از تصویب طرح نهضت ملی مسکن، دولت سیزدهم و شهرداری تهران از سال گذشته، اقدام به زمینه سازی برای تولید و عرضه مسکن ملکی و استیجاری برای گروه های کم درآمد کرده اند.

در همین راستا، سرپرست نوسازی شهرداری تهران نیز اعلام کرده که شرایط مبادله تفاهمنامه همکاری مشترک با فعالان صنعت ساختمان سازی برای تولید ۵۰ هزار مسکن فراهم شده است. از این میان، ۹ هزار واحد به مرحله ی امضای تفاهمنامه نیز رسیده اند.

در اواسط تیرماه همین امسال بود که بحث اجاره داری حرفه ای توسط سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مطرح شد. این طرح به منظور ساماندهی به بازار اجاره عنوان شده بود. بر اساس این طرح، مجلس و دولت شرکت هایی را به خرید واحدهای مسکونی و اجاره دادن آن ها تشویق می کردند. ساخت این واحدها در اراضی شخصی یا اراضی دولتی امکان پذیر بود. به این ترتیب، شرکت های خاصی وارد حوزه اجاره داری حرفه ای می شدند.

از طرفی دیگر، بنیاد مسکن نیز علاوه بر دیگر فعالیت هایی که در حوزه مسکن روستایی دارد، احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت را با همکاری شهرداری تهران بر عهده گرفته است. از این میان ۶ هزار واحد به مراحل اجرایی رسیده اند و ۴ هزار واحد باقی مانده نیز در ماه آینده، اجرایی خواهند شد.

البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این واحدها بعد از احداث، در اختیار چه کسانی قرار می گیرند اما امکان دارد که بخشی از آن ها، به شکل استیجاری در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن چنین گفته است که در این پروژه مشارکتی، برخی از زمین ها توسط بنیاد مسکن ساخته می شود و صدور پروانه ساخت بر عهده شهرداری خواهد بود. در بعضی دیگر نیز زمین و پروانه ساخت توسط شهرداری تامین شده و ساخت و ساز نیز بر عهده ی بنیاد مسکن خواهد بود.

بر طبق این گزارش، ۳ هزار واحد از این مقدار، در منطقه ۱۸ در حال احداث می باشد. این تعداد واحد که تحت پروژه همکاری بنیاد مسکن و شهرداری تهران آغاز شده است، در اسفندماه سال گذشته کلنگ زنی شده و سه هزار واحد آن نیز در تیرماه همین امسال، آغاز به کار کرده است. قرار است که ۴ هزار واحد دیگر نیز در ماه آتی، آغاز به کار کرده و وارد مراحل اجرایی شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است