ساخت طرح نهضت ملی مسکن با فناوری های جدید

ساخت طرح نهضت ملی مسکن با فناوری های جدید!

خیلی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نسبت به قیمت تمام شده ی واحدهای این طرح معترض هستند. اما در جدیدترین خبرها، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن معرفی فناوری های جدید ساختمانی در اجرای این طرح، چنین گفته است که پروژه های طرح نهضت ملی مسکن با بهره گیری از این فناوری ها توانسته اند تا ۲۰ درصد قیمت تمام شده را پایین بیاورند.

به گزارش پرشین سازه ، محمدمهدی حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد ورود شرکت های دانش بنیان و فناوری های تازه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن چنین گفته است: در همین اواسط سال پیش بود که فناوری خانه های سه بعدی در دستور کار قرار گرفت و مجوز آن نیز صادر شد. در حال حاضر هم واحدهای طرح نهضت ملی به عنوان الگو و نمونه ی این سیستم قرار گرفته اند.

حیدری در ادامه افزود: از دیگر فناوری های جدیدی که توسط قرارگاه شهید رجایی و قرارگاه خاتم در دست اجراست، می توان به سیستم های ساختمانی پنل های AAC و لارج پنل اشاره کرد. این دو فناوری جدید نیز مجوز گرفته اند و در حال حاضر هم سیستم لارج پنل توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در مهرگان قزوین، شروع شده است.

به نظر می آید که استفاده از این سیستم های نوین باعث شده است که هزینه های ساخت و ساز تا حد زیادی کمتر شود و به این ترتیب قیمت تمام شده ی خانه های طرح نهضت ملی مسکن نیز کاهش پیدا کند.

حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه چنین خاطرنشان کرد: با اجرای این فناوری های جدید سه مزیت بزرگ به دست می آید. اولین مزیت مربوط به کاهش قیمت تمام شده ی خانه هاست. در ضمن سرعت انجام کار نیز بالاتر می رود و در نهایت کیفیت ساخت نیز افزایش پیدا می کند.

بر اساس گزارش هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است، حیدری چنین تشریح نمود: در حال حاضر یکی از این سیستم ها، یعنی سیستم لارج پنل در پروژه ی مهرگان قزوین و در قرارگاه شهید رجایی که مربوط به قرارگاه خانم و امام حسن است، در حال اجراست و مرکز تحقیقات نیز کار نظارت بر این پروژه را در چهار نوبت انجام داده است.

اما در مورد پرینت سه بعدی نیز قرار است که در مهرگان قزوین، برخی از واحدهای تجاری با همین سیستم اجرا شوند.

حیدری در خصوص پرینت سه بعدی، به ایوانکی و پروژه های نهضت ملی مسکن در یزد نیز به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت که برخی از واحدهای مسکونی و تجاری در این دو شهر، به صورت پرینت سه بعدی اجرا می شوند.

وی همچنین در مورد مراحل بهره برداری از سیستم های نوین ساختمانی نیز چنین توضیح داد: صاحبان صنعت برای اجرای این سیستم های نوین با اداره های کل راه و شهرسازی و شهرهای جدید وارد مذاکره می شوند. از طرفی دیگر بخش نظارت مرکز تحقیقات نیز از همان ابتدای پروژه ها تا انتها در کنار تیم اجرایی حضور خواهد داشت.

حیدری تصریح کرد: اجرای فناوری های جدید ساختمانی مثل سیستم لارج پنل، سیستم پرینت سه بعدی و …توانسته است که تا ۲۰ درصد از قیمت تمام شده ی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن کم کند. این مبلغ بسیار قابل توجه است و می تواند فشاری که بر روی متقاضیان وجود دارد را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین سرعت ساخت را نیز بالاتر برده است.

در حال حاضر، یکی از مشکلات اصلی طرح نهضت ملی مسکن، بلاتکلیفی در حوزه ی تامین زمین و قیمت تمام شده ی واحدهاست. اما با وجود چنین طرح هایی می توان به آینده ی این واحدها مطمئن تر بود.

دیدگاه ها غیرفعال است