زمان انتظار صدور مجوز ساخت

زمان انتظار صدور مجوز ساخت چقدر شد؟!

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که بر سر ساخت و ساز وجود دارد، مدت زمانی است که سازندگان باید در صف انتظار برای صدور پروانه های ساختمانی باشند. گرچه مسئولین شهرداری از کاهش مدت زمان انتظار به دو ماه خبر داده اند اما حالا که ۶ ماه از این وعده گذشته است، هنوز هم مشخص نیست که سرنوشت واقعی آن چه شده است.

به گزارش پرشین سازه، در اردیبهشت امسال بود که علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد که مدت زمان انتظار برای صدور پروانه دو ماهه خواهد شد و این طرح تا پایان خرداد ماه عملی می گردد.

بررسی وضعیت و آمارها نشان می دهد که در حال حاضر مدت زمان انتظار برای صدور جواز ساخت و ساز در شهر تهران حدوداً ۸ الی ۱۰ ماه است و حتی گاهی مواقع به یک سال نیز می رسد. البته نباید فراموش کنیم که در برخی بروکراسی های پیچیده ی شهرداری، این مدت زمان گاهی به دو سال نیز رسیده است. انتظاری بیهوده که گاهی سرمایه گذاران را نا امید کرده و مانع از رونق یافتن ساخت و ساز در کشور می شود.

با اعلام خبر صدور مجوز در کمتر از ۲ ماه، خیلی از سازندگان امیدوار شدند اما حالا که چندین ماه از این وعده گذشته است، هنوز هم تکلیف آن روشن نیست و هیچ کس نمی داند که این هدف تا چه اندازه محقق شده است.

البته در این میان چند تن از مدیران ارشد شهری گاهی مدعی می شوند که با تلاش فراوان موفق شده اند که در برخی مناطق، مدت زمان صدور پروانه ی ساخت را به همین ۲ ماه کاهش دهند. اما در برخی مناطق به دلیل این که موانع بین نهادی وجود دارد، صدور پروانه ساختمانی در کمتر از ۲ ماه محقق نشده است. ادعایی که باید صحت آن مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در حاشیه ی جلسه ی علنی شورای شهر تهران در این خصوص چنین گفت: باید توجه داشته باشیم که این قانون و فرآیند در سال ۱۳۷۱ تصویب شده است. به همین دلیل است که نیازمند تغییرات عمده ای بوده است. البته در دوره ی جدید مدیریت شهری، تلاش شده که اقدامات لازم برای کاهش مدت زمان صدور پروانه ی ساختمانی انجام شود و همان طور که می بینیم، این مدت زمان کمتر شده است.

شهردار تهران در ادامه گفت: در بعضی مناطق، این مدت زمان به ۶۰ روز رسیده است. گاهی هم ممکن است که زمان انتظار برای دریافت پروانه ساخت و ساز ۱۵۰ روز باشد. باز هم تلاش می کنیم که این مدت زمان را کمتر کنیم.

با توجه به اظهارات شهردار تهران و توضیحات دیگر مدیران شهری چنین به نظر می آید که فقط سرعت صدور پروانه ساختمان سازی بیشتر شده است. اما هنوز هم مشخص نیست که در کدام مناطق، این زمان به کمتر از ۲ ماه و طبق وعده ی مسئولین شهرداری رسیده است. به همین دلیل عملا امکان ارزیابی و صحت سنجی این ادعا وجود ندارد. حتی مشخص نیست که فرآیند اخذ این مجوز چه تغییراتی کرده است که منجر به کوتاه شدن مدت زمان انتظار شده!

از طرفی دیگر، مدیران شهرداری باید در خصوص موانعی که مانع از سرعت گرفتن صدور مجوز در برخی مناطق شده است، توضیحاتی ارائه کنند و به سوالات موجود پاسخ بدهند.

دیدگاه ها غیرفعال است