برای تخریب ساختمان به ماشین آلات تخصصی نیاز داریم!

برای تخریب ساختمان به ماشین آلات تخصصی نیاز داریم!

پیش از حادثه خلازیر نیز سازمان نظام مهندسی اعلام کرده بود که باید در تخریب ساختمان ها تجدیدنظر صورت بگیرد و صلاحیت تخریب بر عهده ی افراد ذیصلاح گذاشته شود.

رئیس این سازمان تاکید کرد که تخریب ساختمان ها باید با مطالعه و با استفاده از ماشین آلات تخصصی صورت بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، امیدرضا ریاحی در نشستی که برای بررسی موضوع تخریب ساختمان ها برگزار شده بود، خاطرنشان ساخت که در حال حاضر این موضوع به یک بحران شبیه شده! با توجه به وقوع ماجراهایی مثل خلازیر، می توان به صراحت اعلام کرد که افراد غیرمتخصص در تخریب ساختمان ها حضور دارند.

ریاحی تصریح کرد: نگاهی که در حال حاضر در حوزه ی تخریب ساختمان ها وجود دارد این است که این حوزه، فعالیتی پیش پا افتاده است و همه می توانند آن را انجام دهند. در حالیکه تخریب ساختمان ها هم مثل دیگر موضوعات نیازمند برنامه ریزی و مطالعه است.

وی تاکید کرد که نمی توان از ابزارهای سنتی و قدیمی برای تخریب ساختمان های بلند استفاده کرد. بلکه باید به سراغ تجهیزات مدرن و خاصی رفت که توانایی تخریب ایمن را دارند.

در قوانین و مقررات مربوط به تخریب هم تاکید شده که روش تخریب ساختمان ها باید حرفه ای باشد. در واقع، مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان به طور کلی در خصوص تخریب صحبت می کند.

امیدرضا ریاحی خاطرنشان ساخت که وزارت نفت با کمک موسسه استاندارد در حال تدوین آیین نامه تخریب هستند و پیش نویس آن نیز آماده شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد که تخریب یک ساختمان دارای سه مرحله است که هر سه مرحله باید طی شوند. در غیر این صورت، وقوع فجایعی مثل خلازیر، دور از انتظار نیست.

فاز اول تخریب به شناسایی و برنامه ریزی برای تخریب ساختمان مربوط است. در فاز بعدی به سراغ اجرای عملیات تخریب می روند و در مرحله ی سوم نیز اقدامات بعد از تخریب باید صورت بگیرد.

ریاحی تاکید کرد که در حال حاضر هیچ یک از این سه فاز، به درستی انجام نمی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی تصریح کرد که دلیل اصلی عدم رسیدگی به موضوع تخریب ساختمان ها، سود عجیبی است که از ضایعات تخریب ساختمان ها به دست می آید. این کسب و کار بی رقیب است و به همین دلیل، سود آن می تواند خیلی ها را وسوسه کند.

وی به توضیح ماجرای خلازیر نیز پرداخت و خاطرنشان ساخت که این ساختمان ها به شکل تخریب غیرایمن، قلع و قمع شده اند. شهرداری باید نکات ایمنی را در نظر می گرفت. نتیجه این شد که تعدادی از هموطنان خود را از دست دادیم.

این مقام مسئول مجددا تاکید کرد که برای تخریب ساختمان های بلندمرتبه باید اصول ایمنی و استانداردها را رعایت کرد. در غیر این صورت، دوباره شاهد وقوع حوادثی مثل خلازیر خواهیم بود.

به نظر می رسد که برای تخریب ساختمان های خلازیر از روش کششی استفاده شده است. اما این روش به شرطی قابل انجام است که ۵.۱ برابر شعاع ساختمان خالی باشد. اما می بینیم که این شرط رعایت نشده و منطقه بندی تخریب را انجام نداده اند.

بر اساس گفته های امیدرضا ریاحی، تخریب ساختمان ها در دست افراد باصلاحیت نیست. به همین دلیل سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی باید این صلاحیت ها را تعریف کنند.

بخش دیگری از مشکلاتی که در روند تخریب ساختمان ها به وجود می آید به عدم وجود ماشین آلات مجهز و نوین برمی گردد. معدود ماشین آلات پیشرفته در دست نهادهایی مثل قرارگاه خاتم الانبیا است.

رئیس سازمان نظام مهندسی تاکید کرد که برای ساخت واحدهای جدید، باید واحدهای قدیمی را تخریب کرد چرا که با کمبود زمین مواجه هستیم. اما از آن جایی که بخش زیادی از این خانه ها دارای اسکلت بتنی یا فلزی هستند و بلندمرتبه می باشند، نمی توان با بیل و کلنگ آن ها را تخریب کرد. بلکه نیازمند تجهیزات تخصصی خواهیم بود. اما در حال حاضر، کشور ما خالی از چنین تجهیزاتی است.

در واقع ضعف های زیادی در این حوزه وجود دارد که با توجه به طرح های مسکن سازی مثل نهضت ملی مسکن، باید هر چه سریع تر نسبت به برطرف کردن آن ها اقدام کرد.

وی در انتهای صحبت های خود تاکید کرد که مبحث ۱۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان باید تغییر کند و وزارت راه و شهرسازی نیز صلاحیت تخریب را بازتعریف نماید.

دیدگاه ها غیرفعال است