بازدید معاون شهرسازی از آزمایشگاه ایمنی سازی در برابر زلزله

بازدید معاون شهردار از آزمایشگاه ایمنی سازی در برابر زلزله

در طول چند سال اخیر، بارها در خصوص ایمن سازی شهر و ساختمان در برابر زلزله و حوادث طبیعی صحبت شده است. تجربه های تلخ و ناگواری مانند متروپل و پلاسکو نیز حساسیت ها را بر سر ایمنی سازی بیشتر کرده است. حال در جدیدترین خبرها به گوش می رسد که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن بازدید از آزمایشگاه پیشرفته ی مهندسی زلزله که در محله ی سوهانک تهران واقع شده است، دستاوردهای علمی و تخصصی این آزمایشگاه در حوزه ی ایمنی سازی و مقاومت در برابر زلزله را بررسی کرده و به بحث و گفتگو در خصوص زمینه های همکاری مشترک پرداخته است.

به گزارش پرشین سازه ، حمیدرضا صارمی که سمت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران را بر عهده دارد، به همراه اقبال شاکری که عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است، به بازدید از این آزمایشگاه علمی و تخصصی پرداختند. در جریان این بازدید، مسئولین مرکز پژوهش های مجلس و جمعی از کارشناسان مرکز مطالعات شهرداری تهران نیز حضور داشتند.

در طی این بازدید، صارمی در خصوص ایمنی سازی در شهرها تاکید کرده و چنین گفت: برای این که خطرات و آسیب های ناشی از زلزله و دیگر حوادث طبیعی کمتر شود، مدیریت های شهری باید طرح و برنامه های ویژه ای داشته باشند.

حمیدرضا صارمی در ادامه گفت: بسیار مهم است که نحوه ی عمل و رفتار زلزله در مناطق شهری شناسایی شوند و با توجه به آن، استراتژی های مناسبی در زمینه ی برنامه ریزی، طراحی شهری، طراحی ساختمان و روش های مناسب ساخت و ساز در پیش گرفته شود. به این ترتیب آسیب های بالقوه کمتر می شود و مخاطرات زمین لرزه نیز به حداقل می رسد.

وی افزود: از جمله اقدامات مهمی که می توان برای ایمن سازی شهرها در برابر زلزله در پیش گرفت، سنجش مقاومت بنا در برابر نیروهای امواج زمین لرزه و تعریف استانداردها برای ساخت بناهاست. در راستای تحقق این هدف نیز وجود چنین پژوهشگاه هایی می تواند در استفاده از شیوه هایی که جهت افزایش ایمنی ساختمان و طراحی بناها به شیوه ای که از انعطاف پذیری لازم برای جذب ارتعاش ها برخوردار باشد، کمک کند.

لازم به ذکر است که در طول این بازدید، مسئولین آزمایشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، روند طراحی و اجرای این پروژه و توان این مجموعه در انجام آزمایش های مختلف و مورد نیاز کشور در بحث عمران را شرح داده و به توضیح آن پرداختند.

از سوی دیگر، به جهت آشنایی بازدیدکنندگان با دیگر ماموریت های این آزمایشگاه، فرصت بازدید از امکانات شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور، آزمایشگاه کف قوی-دیوار عکس العمل، میز لرزان و دستگاه سانتریفیوژ مهیا گردید. در انتها نیز، معاون شهردار تهران، نماینده ی تهران در مجلس و مسئولین این آزمایشگاه پیشرفته ی مهندسی زلزله در زمینه های همکاری مشترک به بحث و گفتگو پرداختند.

شهرداری تهران به همراه مسئولین دیگر مدت هاست که تاکید ویژه ای بر نوسازی بافت فرسوده ی شهری و مقاوم سازی آن دارند. از آن جایی که خطرات جانی و مالی فراوانی ساکنین این مناطق را تهدید می کند، وجود چنین آزمایشگاه هایی که قدرت تشخیص فوری زلزله و مقاوم سازی ساختمان در برابر آن را داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است.

ریزش ساختمان ها و غیر ایمن بودن آن ها، مدت هاست که جان های عزیز بسیاری را گرفته است. در طول همین سال گذشته، ماجرای متروپل را پشت سر گذاشتیم و دیدیم که عدم توجه به اصول ایمنی در ساخت و ساز می تواند تا چه حد، فجایع بزرگی به بار بیاورد.

آزمایشگاه هایی که بتوانند به شکل مهندسی و علمی ساختمان ها را در برابر زلزله مقاوم سازی کنند، می توانند نقطه ی عطفی در ساخت و ساز کشور باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است