استقبال از بسته های تشویقی نوسازی بافت فرسوده

استقبال از بسته های تشویقی نوسازی بافت فرسوده

بازسازی بافت فرسوده یکی از اصلی ترین محورهای اقدامات دولت سیزدهم در راستای ساخت مسکن بود. حالا به نظر می آید که این روند سرعت بیشتری پیدا کرده و خیلی از سازندگان نیز، استقبال خوبی از ساخت و ساز در بافت فرسوده داشته اند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که شهرداری های کشور باید تا پایان ماه خرداد، محله هایی که می توانند از بسته های تشویقی نوسازی بافت فرسوده استفاده کنند را معرفی کند. وی همچنین خبر داد که صدور مجوزهای ساختمانی در این محلات بیشتر شده و به نظر می آید که یکی از دلایل آن، بسته های تشویقی باشد.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی اعلام کرد که این بسته های تشویقی در محدوده های مصوب ۳۱ شهر کشور، اهدا شد. در این میان می توان نام کلانشهرهایی مثل تهران، تبریز و کرج را نیز نام برد.

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد که تمام فعالیت هایی که برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده انجام می شود، در واقع بخشی از طرح نهضت ملی مسکن است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت:

اصلی ترین راهکار ما برای نوسازی در این بافت های فرسوده، مردمی سازی و ارائه ی بسته های تشویقی به سازندگان بود. این بسته ها حاصل همکاری دولت و شهرداری می باشد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که بسته های تشویقی متعددی تدوین شده است اما مهم ترین بسته، مربوط به بسته ای با ۱۹ بند است که رویکرد اصلی اش، شهرسازی است.

آئینی تاکید کرد که بدون همکاری شهرداری، اجرای این بسته به نتیجه نخواهد رسید. در نتیجه، شهرداری های کل کشور باید نسبت به صدور پروانه های ساختمانی و اجرای آن ها اقدامات عاجلی به عمل بیاورند.

شهرهای هدف اجرای بسته های تشویقی نوسازانه

همان طور که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد، این بسته های تشویقی در محدوده ی مصوب ۳۱ شهر کشور، اجرا شد. کلانشهرهایی مثل تهران، تبریز و کرج نیز بخشی از این محدوده بودند.

محمد آئینی اعلام کرد که بر اساس گزارش هایی که شهرداری به آن ها ارائه کرده است، از میان ۱۰۶ شهری که دارای بافت فرسوده هستند، ۳۱ شهر نسبت به اجرای این بسته های تشویقی اقدام نموده اند. صرف نظر از تهران، شهرهای دیگری مثل کاشان، بروجرد، یزد و اراک نیز جزوی از همین شهرها هستند.

در مصوبه ۱۹ شورای عالی شهرسازی و معماری، تاکید شده بود که اگر در شهری از کشور، ظرفیتی وجود داشت که با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و…تطابق دارد، باید به دنبال تدوین بسته های تشویقی موثرتری باشند.

بر اساس گزارش های آئینی، به نظر می آید که ۲۰ شهر در کشور، چنین ظرفیتی داشته اند و به دنبال تدوین بسته ی جدید می باشد تا در کمیسیون ماده ۵ استان ها به تصویب برسد.

از جمله این شهرها می توان به کلانشهرهایی مثل اهواز و شیراز اشاره کرد. همچنین ارومیه، اردبیل، زاهدان، ساری، خرم آباد، بوشهر و سمنان نیز بخشی از این شهرها به حساب می آیند.

محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد:

انتظار ما این است که شهرداری ها، خیلی زود مقدمات لازم برای اجرای این بسته های تشویقی را فراهم کند تا مردم بتوانند از حق قانونی خود برای نوسازی بافت فرسوده اقدام نمایند. لازم است که شهرداری ها در اقدامات خود، سرعت لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد که تنها اقدامی که برای اختصاص بسته های تشویقی باقی مانده، شناسایی محلات مشمول توسط شهرداری است.

وی تاکید کرد که بیشتر محله های واقع در بافت فرسوده، شامل این بسته های تشویقی می شوند. شهرداری ها نیز موظف هستند که آمار دقیق محله های مشمول بسته ۱۹ بندی تشویقی را تا پایان خرداد ماه، مشخص کنند تا در کمیسیون ماده ۵ استان ها مصوب شود.

صدور پروانه ساختمانی در محله های مشمول بسته های تشویقی

یکی از اصلی ترین اهدافی که شرکت بازآفرینی شهری با تدوین بسته های تشویقی دنبال می کرد، ترغیب سازندگان و مالکان به احیاء واحدهای مسکونی خود بود. حالا به نظر می رسد که این هدف برآورده شده است و تعداد پروانه های ساختمانی که در محله های مشمول صادر شده، افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر اعلام کرد که تمام شهرهایی که این بسته های تشویقی را به اجرا درآورده اند، شاهد رشد ۱۰ الی ۴۳ درصدی صدور پروانه ساختمانی بوده اند.

مدت ها بود که کارشناسان مختلف اعلام می کردند که بافت فرسوده، می تواند یکی از بهترین نقاط برای ساخت و ساز مسکن باشد. چرا که در بافت شهری واقع شده و خدمات زیربنایی و روبنایی را در اختیار دارد.

وزیر راه و شهرسازی نیز با روی کار آمدن، تاکید ویژه ای روی احیای بافت فرسوده و نوسازی آن داشت. در واقع از اولویت های اصلی وزارتخانه، همین موضوع بود.

بر اساس قرارهایی که منعقد شده، قرار است بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت فرسوده باشد. در این میان، وظیفه ی اصلی پیگیری این موضوع، به عهده ی شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری ها گذاشته شده است که تا به امروز نیز شاهد اقدامات متعددی توسط آن ها بوده ایم.

یکی دیگر از بخش های اصلی این طرح، مشارکت مردم در بازسازی است که البته لازم است حمایت های بیشتری از متقاضیان صورت بگیرد تا همکاری آن ها نیز در نوسازی بافت فرسوده افزایش پیدا کند.

صرف نظر از ساخت مسکن، بافت فرسوده ی شهری، پتانسیل وقوع فجایع مختلفی را دارد و باید اقدامات زیادی برای نوسازی آن صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است