اخبار واحدهای مسکونی روستایی آذر ۱۴۰۱

چه خبر از ساخت واحدهای مسکونی روستایی؟!

سازمان ها و دستگاه های دولتی زیادی متعهد شده اند که بخشی از ساخت و ساز مسکن ملی را بر عهده بگیرند. در این میان سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی است. در این میان رئیس این بنیاد اعلام کرده است که در حال برنامه ریزی برای ساخت این تعداد واحد مسکونی هستند و افزود: در حال حاضر نیز مشغول ساخت ۳۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن هستیم. این تعداد واحد، تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن را دریافت کرده اند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس بنیاد مسکن در جریان بازدید از پروژه ی ساخت ۳ هزار و ۱۵۲ واحد مسکونی در شهر صدرای شیراز در خصوص این موضوع صحبت کرد و گفت: بر طبق قانون، تخفیف ۳۰ درصدی شامل حال عوارض ساخت در طرح نهضت ملی مسکن می شود که در برخی مواقع، شورای شهر تخفیف های بیشتری برای خانه دار کردن مردم در نظر گرفته اند.

اکبر نیکزاد در ادامه به تعرفه هایی که برای ساخت خانه لازم است پرداخت شوند اشاره کرد و گفت: در بخش تعرفه نظام مهندسی نیز تخفیف هایی از سوی قانونگذار برای این واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده است. همچنین اجرای بخش زیرسازی واحدها بر عهده ی دولت خواهد بود. به این نحو که شبکه ی آب، گاز و فاضلاب را دولت انجام می دهد و دریافت کنتور و انشعاب نیز بر عهده ی متقاضی مسکن خواهد بود.

یکی دیگر از محل های مورد بحث در طول این بازدید، اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها بود که نیکزاد در مورد آن چنین گفت: ۳۲۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در روستاها ساخته می شود. این واحدهای مسکونی در حال حاضر تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن را دریافت کرده اند. برنامه هایی که دولت برای ساخت خانه در روستاها و شهرهای کم جمعیت(زیر ۲۵ هزار نفر) داشت، به خوبی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال اجرا می باشد.

وی در ادامه اشاره کرد که تمامی ۴۰ هزار روستای کشور که جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار دارند، دارای طرح هادی می باشند. نیکزاد در ادامه گفت: بازنگری طرح های هادی بر اساس قانون باید سالانه در چهار هزار روستا و در طول ۱۰ سال اجرا شود. دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، هزار و ۳۰۰ روستا را بازنگری کرده است.

رئیس بنیاد مسکن در ادامه خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، قرار است سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی و بهسازی شوند. در سال ۱۴۰۱، جشن پایان مقاوم سازی خانه های روستایی را در کشور برگزار خواهیم کرد و این پروژه به اتمام خواهد رسید.

وی در ادامه چنین گفت: بر اساس وظیفه ای که از سوی دولت بر عهده ی ما گذاشته شده، ساخت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را در اختیار داریم که از این میان، ۳۲۰ هزار واحد در حال اجراست. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، دولت باید سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازد. از این تعداد، ۸۰۰ هزار واحد شهری باید باشند و ۲۰۰ هزار واحد نیز در روستاها واقع می شوند.

این مقام مسئول در خصوص این پروژه چنین توضیح داد: در سال نخست اجرای طرح نهضت ملی مسکن به دلیل عدم مکان یابی، تامین زمین، طراحی و هماهنگی میان دستگاه های مختلف، ساخت این واحدهای مسکونی با تاخیر همراه بود. اما حالا سرعت کار بیشتر شده است و در سال های آتی نیز سرعت ساخت خانه ها افزایش پیدا می کند.

وی در انتها از همراهی خیرین کشور تشکر کرد و گفت: خیرین با ساخت مسکن و اشتغال برای جوانان، نقش مهمی در پیشبرد برنامه های کشور دارند. همت دولت و مسئولین برای سرعت بخشیدن به عملیات مقاوم سازی خانه های روستایی بسیار قابل تحسین است. به نحوی که تا امروز، حدود ۵۰ درصد از خانه های روستایی مقاوم سازی شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است