آیا وزیر راه و شهرسازی استیضاح خواهد شد؟!

آیا وزیر راه و شهرسازی استیضاح خواهد شد؟!

وضعیت بحرانی مسکن در کشور، خیلی ها را به فکر انداخته است که باید هر چه سریع تر مدیران و مسئولین ناکارآمد تغییر کنند و سیاست ها و تصمیمات کشوری به سمتی پیش برود که مردم، این تغییرات را به شکل ملموس تری احساس کنند. در این میان زمزمه هایی که در خصوص استیضاح وزیر صمت و وزیر راه و شهرسازی به گوش می رسد، حدس و گمان ها را تقویت کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، در شرایط کنونی جامعه که اینترنت فیلتر شده است و بسترهای گفتگو در جامعه مسدود هستند، به نظر می آید که بیش از همیشه به اصلاح سیاست ها و تصمیمات نیاز داریم. به خصوص فراهم آوردن شرایطی که اینترنت را رفع فیلتر کند چرا که تنها جایی که می توان به راحتی صدای مردم را به مسئولین رساند، اینترنت است.

گرچه در طول اتفاقات اخیر کشور، مسائل و مشکلات مهمی مطرح شده است اما در این میان، مسئله ای که به خصوص از سوی دولت و مجلس مورد پیگیری قرار نگرفته است، تغییر مدیران و مسئولینی است که در طی این سال ها، عملکرد مناسبی نداشته اند و نتوانسته اند که به وعده های خود عمل کنند.

وزیر راه و شهرسازی، آقای رستم قاسمی یکی از کسانی است که خیلی از کارشناسان بر این باورند که نتوانسته به درستی به وعده هایی مثل ساخت ۴ میلیون مسکن عمل کند و چشم انداز روشنی هم در برابر این طرح نیست.

با وجود گذشت ماه ها از آغاز دولت سیزدهم، هنوز هم تکلیف طرح نهضت ملی مسکن روشن نیست. بسیاری از متقاضیان، آورده ی اولیه را واریز کرده اند و کارهای اداری مربوط به ثبت نام را انجام داده اند اما همچنان مشخص نیست که چه زمانی واحدهای خود را تحویل می گیرند یا این که قیمت تمام شده ی مسکن ها چقدر خواهد بود.

البته این ها تنها بخش کوچکی از معضلات و مشکلات پیش روی طرح نهضت ملی مسکن است. عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن، واگذار نکردن اراضی مازاد توسط دستگاه های دولتی، گرانی بیش از حد نهاده های ساختمانی و ده ها مشکل دیگر، مانع از اجرای درست و دقیق پروژه های نهضت ملی مسکن شده است.

موانعی که با پیگیری های درست از سوی وزیر راه و شهرسازی و الزامات قانونی قابل حل و فصل بود. اما در حال حاضر، علاوه بر این که بسیاری از مشکلات موجود حل نشده اند، بلکه وضعیت های بغرنج دیگری نیز در پیش است که احتمالا شرایط طرح نهضت ملی مسکن را از این نیز بدتر خواهند کرد.

با این وجود، استیضاح و یا اصلاح کار وزیر راه و شهرسازی می تواند روزنه ی امیدی برای مردم باشد. به خصوص از این جهت که وزیر کنونی راه و شهرسازی، نتوانسته است در اجرای وعده های خود صادق باشد و یکی از اصلی ترین مشکلات مردم، یعنی خانه دار شدن را حل و فصل کند.

بر اساس گفته های خیلی از کارشناسان، ورود دولت به امر خانه سازی، بزرگ ترین اشتباه است و دولت ها وظیفه دارند بیش از هر چیزی نقش راهبردی و نظاره گر داشته باشند. اما حالا که خود دولت در قامت پیمانکار وارد شده و می خواهد خانه سازی کند، چنین مسائلی کاملا قابل پیش بینی بوده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است