گرانی مسکن در شیراز، مستاجران را به حاشیه ی شهر کشاند

گرانی مسکن در شیراز، مستاجران را به حاشیه ی شهر کشاند

گرچه بازار کل کشور از بازار تهران تاثیر می گیرد اما در حوزه های مسکن، هر یک از شهرهای کشور ساز خود را می زنند. در هیچ یک از شهرهای کشور، وضعیت اجاره نشینی به نحوی نیست که بتوان آن را مثبت قلمداد کرد.

به گزارش پرشین سازه ، بعد از سه ماه آرام تابستان در بازار مسکن، حالا به نظر می رسد که وضعیت اجاره نشینان بغرنج تر شده و حتی با تورم نقطه به نقطه ی نزدیک به ۴۰ درصد در اجاره مسکن، مواجه هستند.

بازار مسکن شیراز نیز خارج از این قاعده نیست و نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک این شهر می گوید که اصلا نمی توان آینده ی بازار مسکن در این شهر را پیش بینی کرد.

عبدالرضا رزم آهنگ می گوید که در حال حاضر، بازار مسکن شیراز خالی از معامله گر شده و خرید خانه نیز به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

این مقام مسئول می گوید که گرچه برخی از مالکان به هوای گران تر شدن، خانه های خود را نفروختند اما واقعیت اینجاست که اصلا خریداری در بازار پیدا نمی شود.

بر اساس گفته های ایشان، تنها کسانی که امروز در بازار مسکن شیراز حضور دارند، کسانی هستند که نیاز به پول دارند و ناچارند خانه های خود را بفروشند. از سوی دیگر، سمت تقاضا را افرادی تشکیل می دهند که وضع مالی متوسطی دارند و می خواهند ملک خود را به احسن تبدیل کنند.

رزم آهنگ خاطرنشان کرد:

تا سال گذشته اگر شخصی می خواست ملک خود را به احسن تبدیل کند و یک آپارتمان دو یا سه خوابه بخرد، باید ۲ میلیارد تومان نقدینگی می داشت. اما حالا این عدد به سه میلیارد تومان رسیده است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز می گوید که در حال حاضر قیمت مسکن در این شهر، از متری ۲۰ الی ۳۰ میلیون شروع شده و گاهی به متری ۲۰۰ میلیون تومان هم می رسد.

رکود تورمی، بر بازار مسکن شیراز!

بازار مسکن شیراز نیز از سایه ی رکود تورمی بیرون نیامده است. برخلاف نظر بسیاری از افراد، گرانی مسکن باعث رونق خرید و فروش نمی شود. چرا که بخش زیادی از متقاضیان را از بازار خارج می سازد.

عبدالرضا رزم آهنگ خاطرنشان کرد که مشاوران املاک، وظیفه ی سختی دارند و خیلی مواقع شرمنده ی مستاجران می شوند.

وی اذعان داشت که در حال حاضر، فقط برخی از صنف های مرفه مثل پزشکان هستند که قادر به خرید خانه های گران قیمت شیراز می باشند.

مستاجران به حاشیه ی شهر رفته اند!

یکی دیگر از معضلات مشابهی که بازار مسکن شیراز را درگیر کرده، کوچ مستاجران به اطراف شهر است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز می گوید که بدون همراهی موجر، مستاجران درگیر مشکل می شوند.

شرایط اجاره نشینی به قدری سخت شده که برخی از افرادی که قبلا در خانه های بزرگ سه خوابه می نشستند، حالا ناچارند واحدهای دو خواب و یک خواب بدون امکانات، اجاره کنند.

رزم آهنگ می گوید که برخی از مستاجران ناچار شده اند به مناطقی مثل شاپور جان، پیربنو و دیگر نقاط جنوبی شهر کوچ کنند. اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، اصلا بعید نیست که در سال آینده شاهد کوچ مستاجران به روستاها هم باشیم.

بازار مسکن شیراز خالی از تحرک است!

بر اساس گفته های عبدالرضا رزم آهنگ، بازار مسکن شیراز هیچگونه تحرکی ندارد و رونق از آن پر کشیده است.

خسرو رزمجویی، یکی دیگر از اعضای اتحادیه مشاوران املاک این شهر می گوید که احتمال ارزان شدن قیمت مسکن در شیراز وجود دارد چرا که فعلا بازار ساکت و آرام است. اگر دولت هم اقدامی در راستای مسکن سازی داشته باشد، امیدواری برای کاهش قیمت ها، بیشتر می شود.

رزمجویی به مشکلات اعضای صنف خود نیز اشاره کرد و تاکید داشت که بیشترشان از وضعیت کمبود مشتری و عدم تنظیم قراردادهای خرید و فروش گلایه دارند. اجاره بهای واحدهای صنفی خیلی بالاست و به دلیل عدم رونقی که در بازار مسکن به وجود آمده، خیلی از مشاوران ناچار شده اند واحد خود را تحویل بدهند و به جای دیگری نقل مکان کنند.

این مقام مسئول اعتقاد دارد اصلی ترین دلیل گرانی های مسکن در بازار شیراز، آهن فروشان و فعالان بازار مصالح ساختمانی هستند.

روند کنونی باعث شده که خیلی از مستاجرانی که شغل کارمندی دارند، عملا از خرید خانه دست بکشند و امید خود را برای صاحبخانه شدن از دست بدهند.

در واقع به نظر می رسد که با وجود گرانی های سرسام آور مسکن، خرید مسکن به طول عمر خیلی از مردم نرسد.

دیدگاه ها غیرفعال است