پایان بساط قراردادهای سرپایی مسکن

یکی از عجیب ترین اتفاقاتی که در حوزه معاملات مسکن رخ می دهد، عقد قرارداد سرپایی است. موضوعی که حتی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز به آن اشاره کرد و بخش زیادی از بدبینی نسبت به مشاوران املاک را، تقصیر همین افراد دانست که بدون مجوز و حتی دفتر، اقدام به عقد قرارداد می کنند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اصلی ترین نقاطی که این سوءاستفاده گران از آن برای پیدا کردن مشتریان خود استفاده می کنند، پلتفرم های مجازی است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان ساخت که قانون جدید ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره تکالیفی را برای این پلتفرم ها و سایت های اینترنتی مسکن در نظر گرفته است. از زمانی که این سایت ها پا به میدان گذاشته اند، منجر به بدنامی مشاوران املاک شده اند؛ چرا که مردم هر تخلفی که در این سایت ها رخ می دهد را به پای مشاوران املاک می نویسند. این در حالیست که پلتفرم های مزبور، بهترین فرصت را برای سودجویان فراهم می کند تا به اقدامات غیرقانونی خود ادامه دهند. بسیاری از افرادی که تحت نام مشاور املاک در این پلتفرم ها فعالیت دارند، اساساً فاقد مجوز هستند.

داوود بیگی نژاد اعلام کرد که با توجه به شرایط کنونی، مشاوران املاک بیشترین ضربه را می خورند. به همین دلیل، پیشنهاد کرده اند که فقط مشاوران دارای مجوز یا مالکان بتوانند آگهی های مسکن را درج کنند. به این ترتیب، تکلیف متقاضیان مسکن با طرف قرارداد خود روشن شده و بدنامی صنف بزرگ مشاوران املاک کمتر می شود.
وی در ادامه عنوان کرد:

فقط کسانی می توانند در این سایت ها اقدام به انتشار آگهی کنند که قابلیت پیگیری داشته و مسئولیتی در قبال انتشار این آگهی ها دارا باشند. به این ترتیب جلوی آگهی های جعلی گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که با چنین اقدامی، می توان جلوی تخلفات را گرفت و حتی امکان پیگیری تخلف و برخورد با متخلف نیز مهیا می شود. در شرایط کنونی، سایت های مزبور بارها برای کلاهبرداری، قیمت سازی جعلی و اقدامات متخلفانه مورد استفاده قرار گرفته اند اما قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره می تواند دست این سودجویی ها را بگیرد.

متاسفانه تا به امروز به دلیل ساز و کاری که بر این پلتفرم های اینترنتی مسکن حاکم است، امکان پیگیری و برخورد با این تخلفات وجود نداشته است. بسیاری از متخلفان به همین دلیل، تعارف را کنار گذاشته و علناً به اقدامات غیرقانونی خود ادامه می دهند و حتی کار را به انجام معاملات سرپایی کشانده اند.
بیگی نژاد تاکید کرد که در طی این سال ها، مشاوران املاک دارای مجوز هیچ نقش و تاثیری روی گرانی مسکن نداشته اند اما بیشترین اتهامات نصیب آن ها شده است. با محدود ساختن فعالیت های مجازی مشاوران املاک فاقد مجوز، شاید بتوان بخشی از خوش نامی مشاوران واقعی را به آن ها بازگرداند.
دولتمردان هم اگر به دنبال کنترل بازار مسکن هستند، حتما باید به این مسائل توجه داشته باشند و در سیاستگذاری های خود، جایی برای ساماندهی سکوهای اینترنتی مسکن بگذارند.

ماجرای قراردادهای سرپایی در منطقه ۲۲ تهران چیست؟!

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در بخشی از صحبت های خود به موضوع عجیب قراردادهای سرپایی در منطقه ۲۲ تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برخی از این افراد سودجوی فاقد مجوز، قراردادهای مسکن را بدون داشتن یک دفتر مشاوره املاک یا حتی مکانی فیزیکی می بندند.
بیگی نژاد در ادامه به توضیح این موضوع پرداخت و اعلام کرد که طرفین قرارداد روی یک چهارپایه می نشیند و قرارداد خود را ثبت می کنند. این در حالیست که برای این قرادادها، نه سندی ارائه می شود، نه اصلاً اعتبار حقوقی دارند. سودجویان دلال، روی یک کاغذ اعتبار حقوقی به قرارداد خود می بخشند و عملاً در بازار اختلال ایجاد می کنند.
این مقام مسئول تاکید کرد که چنین افرادی، مشاور املاک نیستند و صرفاً دلال محسوب می شوند. بنابراین اقدامات آن ها نباید به پای مشاوران املاک نوشته شود و اعتبار آن ها را زیر سوال ببرد.
متاسفانه بسیاری از خریداران مسکن به دلیل عدم آگاهی کافی در دام چنین افرادی می افتند و بعد از مدتی، تمام پول و سرمایه های خود را از دست می دهند. این در حالیست که حتی قدرت پیگیری هم ندارند چرا که قراردادهای مزبور توسط یک مشاور املاک مجوزدار ثبت نشده است و هیچ راهی برای برخورد با متخلف وجود ندارد.

نکات قابل توجه
  • فعالیت مشاوران املاک فاقد مجوز در پلتفرم‌های آنلاین مسکن، مشکلات زیادی را برای خریداران و فروشندگان مسکن ایجاد کرده است.
  • قانون جدید ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره می‌تواند به ساماندهی این پلتفرم‌ها و جلوگیری از فعالیت افراد غیرمجاز کمک کند.
  • لازم است که خریداران مسکن قبل از انجام هرگونه معامله، از مجوز مشاور املاک و اعتبار آگهی‌ها اطمینان حاصل کنند.
  • دولتمردان و سازمان‌های ذیربط باید نظارت بیشتری بر فعالیت پلتفرم‌های آنلاین مسکن داشته باشند و با متخلفان برخورد قاطع کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است