وضعیت واحدهای مسکونی فاز ۹ قدیم پردیس

تکلیف واحدهای مسکونی فاز 9 قدیم پردیس چه شد؟!

در حال حاضر بخش های زیادی از پروژه های مسکن مهر نیمه کاره باقی مانده اند. بیش از ۱۶ سال از آغاز این طرح گذشته و در حالی که به نظر می رسد این طرح باید مدت ها پیش تمام می شد، هنوز هم با پروژه های قدیمی و نیمه کاره سر وکله می زند. یکی از این پروژه ها مربوط به واحدهای مسکن مهر فاز ۹ قدیم پردیس است که موانع آن حل نشده و به متقاضیان تحویل داده نشده است.

به گزارش پرشین سازه ، شاید یکی از قدیمی ترین پروژه های شهر پردیس، فاز ۹ باشد که قرار بود حدود ۳۷۰۰ واحد مسکن مهر در آن ساخته شود اما روزگار امروز این فاز، بیشتر نشان از فراموش شدگی می دهد.

متقاضیان این واحدهای مسکونی هنوز هم با مشکلاتی مثل اجرای بد پروژه و ساخت و ساز غیراصولی دست و پنجه نرم می کنند. مشکلاتی که باعث شده هنوز هم نتوانند خانه های خود را تحویل بگیرند.

دیوارهای حائل این واحدهای مسکونی، به شکل کاملا غیراستاندارد ساخته شده اند که همین موضوع، هزینه های زیادی را بر دولت تحمیل کرده است. علاوه بر این، تحویل آن ها به متقاضیان را نیز با تاخیر فراوان مواجه کرده است.

واحدها به شکل مشروط تحویل داده می شوند!

فاز ۹ قدیم پردیس، یادآور تصمیمات و رویدادهای مختلفی است که در نهایت هیچکدام نتوانستند در تحویل واحدها به متقاضیانشان، موفق ظاهر شوند.

در دولت یازدهم و در سال ۹۵، شرکت عمران پردیس اعلامیه ای را منتشر کرد که بر اساس آن، مسکن مهر فاز ۹ قدیم پردیس منوط به یک سری شرایط افتتاح خواهد شد. در این اطلاعیه آمده بود که فاز اول و دوم این پروژه تا خرداد ۹۶ افتتاح می شوند. این شرکت تاکید کرده بود که اگر متقاضیان می خواهند واحدهای خود را به موقع تحویل بگیرند، باید آورده ی خود را به موقع پرداخت کنند.

قرار بود که سه پروژه ی هسا، بتن نما و آفاق سپهر که در فاز ۹ قدیم پردیس واقع شده بودند و هرکدام به ترتیب ۲۸۴، ۲۲۰ و ۹۶ واحد داشتند، تا پایان بهمن سال ۹۶ تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده شوند.

فاز دوم این پروژه نیز به تکمیل واحدهای بتن نما، لیان سازه، عمران پژوه سهند، ساتراب، هسا، سازه کاران ایلام، آتیه تخت جمشید و دیماس شرق مربوط می شد و قرار بود که مجموعا ۹۱۶ واحد ساخته شده و تا خرداد سال ۹۶ تحویل داده شود.

وعده های پوچی که رنگ واقعیت نگرفت!

طبیعتا با وجود وعده های مسئولین شرکت عمران پردیس، هیچوقت خبری از تکمیل پروژه های فاز ۹ قدیم پردیس به گوش نرسید.

در شهریور ۹۶ و زمانی که ۳ ماه هم از مهلت تحویل گذشته بود، مدیر پروژه اعلام کرد که دیوارهای حائل بین بلوک های فاز ۹ به درستی اجرا نشده اند اما به زودی مشکل برطرف شده و واحدهای فاز ۹ به دست متقاضیان خود خواهد رسید.

حمیدرضا ملکی که مدیر پروژه ی مزبور بود، خاطرنشان ساخت که با وجود طولانی شدن زمان ساخت این واحدهای مسکن مهر پروژه ی بتن نما، دیوارهای حائل به شکل استانداری اجرا نشده اند و نیازمند بازسازی هستند.

وی تاکید کرده بود که شرکت عمران پردیس، می خواهد قراردادی ژئوتکنیک امضا کند تا زمین مزبور مورد بررسی قرار بگیرد.

با تمام وعده و وعیدهایی که مسئولین شرکت عمران پردیس و مدیران پروژه های مختلف فاز ۹ قدیم پردیس دادند، هنوز هم خبری از تحویل واحدهای این فاز نیست. حالا که خرداد سال ۱۴۰۲ فرا رسیده و ۶ سال از وعده ی مسئولین مربوطه می گذرد، هنوز هم متقاضیان به دنبال دریافت واحدهای خود هستند.

وعده های مجدد، ناکامی دوباره!

سیر وعده دادن مسئولین و مدیران پروژه به سال ۹۶ ختم نشد و در دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز، یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت عمران پردیس این خبر را اعلام کرد:

پرونده ی فاز ۹ قدیم پردیس تا پایان سال بسته می شود و تمام واحدها تا ۷۵ روز دیگر به متقاضیان خود تحویل داده می شوند.

ابراهیم نظری نیا، عضو هیئت مدیره شرکت عمران پردیس اعلام کرد که پیش از سال ۹۰، ۳۷۰۰ واحد مسکونی در فاز ۹ قدیم پردیس جانمایی شده اند. البته قرار بود که این تعداد واحد، در فاز ۳ جانمایی شوند که به دلیل کمبود زمین به فاز ۹ قدیم منتقل شدند.

این مقام مسئول اعلام کرده بود که خاک منطقه فاز ۹ قدیم پردیس خاص است و مشکلات زیادی دارد. البته این مشکلات برطرف شده اند و حالا معضل دیوارهای ناپایدار نیز حل شده است.

وی گفته بود: در سال ۹۰ که این دیوارهای حائل ساخته شد، مقداری ناپایداری وجود داشت که از سال ۹۶، یک پیمانکار مقاوم ساز به کار گرفته شد. هزینه ای که برای مقاوم سازی صرف شد، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود. البته مشکل صرفا به دیوارهای حائل خلاصه نمی شد، بلکه خاک این منطقه پر از آب های زیرزمینی و چشمه است که پس از مطالعه، باید آن ها را مدیریت کنیم.

این عضو هیئت مدیره شرکت عمران پردیس در سال های گذشته خاطرنشان ساخت که بخشی از مشکلات فاز ۹ قدیم پردیس، مربوط به پیمانکاران بد و مشکل دار بوده است. وی تصریح کرد که سه تا از این پیمانکاران را که متعهد به ساخت ۱۰۰۰ واحد را داشتند تعویض کرده و سه پیمانکار خوب را جایگزین کرده اند.

ابراهیم نظری نیا تاکید کرده بود که سه پیمانکار جدید، کار خود را به خوبی انجام می دهند و به زودی واحدهای متقاضیان تحویل داده می شود.

این مقام مسئول آمارهایی نسبت به تکمیل و تحویل برخی از پروژه های فاز ۹ قدیم پردیس اعلام کرده بود. بر اساس گزارش های وی در اواخر سال ۱۴۰۰، پروژه ی ساتراب تکمیل و به متقاضیان خود تحویل داده شد.

وی عنوان کرده بود که از میان ۳۷۰۰ واحد مزبور در این فاز، ۲۷۰۰ واحد تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده شده اند. ۷۰۰ واحد نیز نواقص جزئی و کوچک دارند که به زودی برطرف می شوند.

اما آمارهای کنونی چیز دیگری را نشان می دهد. به طور کلی حدود ۳۶۴۵ واحد در فاز ۹ قدیم پردیس در حال ساخت هستند که از این میان، ۱۵۵۰ واحد تکمیل نشده است. بنابراین به نظر می آید که آمارهای این عضو هیئت مدیره شرکت عمران پردیس، چندان هم دقیق نبوده است.

بیش از ۱ دهه است که مالکان این واحدها در انتظار تحویل املاک خود هستند. پیشرفت فیزیکی برخی از این واحدها ۸۷ درصد است. در بحث خدمات روبنایی نیز پیشرفت جالب توجهی حاصل نشده و این فاز، فقط ۴۵ درصد پیشرفت در ساخت طرح های روبنایی داشته است.

شرکت عمران پردیس که مسئولیت اصلی اجرای این پروژه ها را به دست داشته، خود با عزل و نصب های مداوم رو به رو بوده است و به همین دلیل، ضعف های مدیریتی در آن واضح روشن است.

اما از زمانی که خلیل محبت خواه به عنوان مدیر این شرکت تعیین شده، انتظار می رود که بلاخره تکلیف بیش از ۳۰ هزار واحد مسکن مهر این شهر روشن شود و بلاخره به دست متقاضیان خود برسد.

دیدگاه ها غیرفعال است