بازآفرینی شهری؛ نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲.۵ سال

بازآفرینی شهری؛ نوسازی 100 هزار واحد مسکونی در 2.5 سال

نوسازی 100 هزار واحد مسکونی فرسوده؛ دستاورد بزرگ دولت سیزدهم


دولت سیزدهم تمرکز بالایی روی نوسازی بافت فرسوده داشت و حالا گفته می شود که با همت مسئولین شرکت بازآفرینی شهری، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و مردم، در طی ۲.۵ سال، نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده نوسازی شدند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که بر اساس اعلام سازمان ملی بهره وری ایران، شرکت بازآفرینی شهری مطلوب ارزیابی شده و رتبه خوبی دریافت کرده است.

محمد آئینی در گردهمایی عاملین ذیحساب شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، به نقش مهم مردم در نوسازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که مردم باید در صف اول حضور داشته باشند. نقش دولت مربوط به برداشتن موانع و مشکلات است. همچنین دولت با تعریف بسته های مشوق برای سازندگان، مالکان و سرمایه گذاران تلاش می کند که به وضعیت نوسازی رونق ببخشد.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که متاسفانه خیلی از مردم، هنوز هم از بسته های تشویقی مطلع نیستند و به همین دلیل نمی توانند از مزیت های آن بهره ببرند. تمام دستگاه های تاثیرگذار در این حوزه، باید نسبت به اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از بسته ۱۹ بندی تشویقی دولت اهتمام ورزند.

در طی این مدت، اقدامات خوبی برای نوسازی بافت فرسوده صورت گرفته که قطعاً باید افزایش پیدا کند. دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به بخشی از افتخارات و توفیق هایی که در حوزه بازآفرینی شهری به دست آمده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در طی سه سال گذشته، عملکرد صورت های مالی شرکت در پنچ مجمع برگزار شده از سوی اعضای این مجمع؛ مطلول و منصفانه ارزیابی شده است.

این موضوع نشان می دهد که تمام اهتمام شرکت بازآفرینی شهری ایران بر نوسازی بافت فرسوده بوده و خوشبختانه کارنامه قبولی در این حوزه دریافت کرده اند. حالا که زمام مسئولیت باید به دست کسانی دیگر سپرده شود، امیدواری بر این است که این رویکرد ادامه داشته باشد.

بر اساس ارزیابی هایی که سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص عملکرد این شرکت انجام داده، مشخصاً رضایت مردم از خدمات رسانی شرکت بازآفرینی شهری ایران مطلوب بوده است. بر اساس گفته های محمد آئینی امید می رود که این روند بهتر هم شود و رتبه بهره وری شرکت، بالاتر برود.

وی در ادامه به برنامه هفتم توسعه و حمایت همه جانبه آن از اقدامات بازآفرینی شهری در محلات فرسوده اشاره کرد وخاطرنشان ساخت:

در برنامه هفتم توسعه، تمام حمایت ها، تخفیف ها و مساعدت ها در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته برای محله های هدف بازآفرینی شهری پیش بینی شده است. علاوه بر این، برنامه هفتم توسعه می گوید که مدت زمان انتظار برای صدور پروانه ساخت باید حداکثر سه ماه باشد.

بر اساس گزارش هایی که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرده، رکورد صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته زده شد و در مدت زمان ۲.۵ سال، ۱۰۰ هزار بنای فرسوده و ناپایدار نوسازی شدند.

آئینی می گوید که یکی از افتخارات اصلی بازآفرینی شهری، افتتاح صدها پروژه نوسازی در بافت های فرسوده بود. وی همچنین به دولت چهاردهم و برنامه های آن برای نوسازی و حوزه بازآفرینی شهری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در جلسه ای که نمایندگان مجلس به وزاری دولت چهاردهم رای اعتماد دادند، وزیر راه و شهرسازی، اولویت خود را بر نوسازی ابنیه ناپایدار گذاشت.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که در دولت چهاردهم سرعت نوسازی بافت فرسوده با مشارکت مردم و همکاری متخصصان، فناوران و جامعه حرفه ای، سرعت بیشتری پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که فعلاً گریبانگیر حوزه بازآفرینی شده، پروژه های نیمه تمام در کل کشور است که باید هرچه سریع تر، تعیین تکلیف شده و به سرانجام برسند. علاوه بر این باید پروژه های بازآفرینی شهری جدیدی در بافت های ناکارآمد شهری و محلات هدف تعریف شود و شاخص ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان این محلات موردتوجه باشد.

وی در ادامه تصریثح کرد که در پروژه های بازآفرینی شهری باید توجه زیادی به بهره برداری درست و کامل صورت بگیرد. مثلاً برای بهسازی معابر مناطق فرسوده، باید زمینه استفاده از قیر رایگان فراهم شود و شهرداری ها بتوانند از چنین مزیت هایی در راستای بهبود وضعیت محلات هدف بهره ببرند.

همایش عاملین ذیحساب بازآفرینی شهری به منظور آموزش استفاده از سامانه سام و بررسی وضعیت جذب اعتبارهای مربوط به طرح تملک دارایی های سرمایه ای شرکت بازآفرینی شهری ایران در استان ها برگزار شد و در خصوص نکات مختلف، بحث و گفتگو صورت گرفت.

با توجه به گفته های مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، وضعیت نوسازی مطلوب بوده و یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم به حساب می آید. حالا باید منتظر ماند و دید که دولت چهاردهم با این میراث چه خواهد کرد و آیا بهبود وضعیت محله های هدف بازآفرینی را دنبال می کند یا خیر؟!

دیدگاه ها غیرفعال است