نوروز سال ۱۴۰۲، فرصت مناسبی برای رونق بازار ملک های شمالی

نوروز سال 1402، فرصت مناسبی برای رونق بازار ملک های شمالی

بازار ملک و ویلا در استان های شمالی کشور همواره پر رونق بوده است. اما حالا که در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ هستیم، به نظر می آید که این بازار با سال های گذشته تفاوت های زیادی پیدا کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی هایی که در خصوص بازار ملک شمال انجام شده نشان می دهد که رونق چندانی بر آن حاکم نیست. البته ناگفته نماند که متقاضیان همچنان جستجوهای اینترنتی فراوانی در حوزه ی خرید ملک در شمال دارند، اما رفتارهای هیجانی هم از آن ها سر نمی زند. به نظر می رسد که در یک وضعیت رکود و رونق اسیر شده اند که شرایط کاملا جدیدی به حساب می آید.

در واقع متقاضیان ملک همچنان پیگیر قیمت ویلا و ملک در شمال کشور هستند اما دست به خرید نمی زنند که موضوع جالب توجهی است.

به نظر می آید که بازار ملک استان های شمالی نیز تحت تاثیر بازار مسکن تهران باشد. مدت هاست که از سوی کارشناسان هشدار داده می شود که قیمت کنونی مسکن حباب است و قیمت ها در تهران واقعی نیست. همین موضوع سبب شده که خیلی از سرمایه گذاران ملکی به سمت ویلاهای لوکس در مناطق خوش آب و هوای شمالی بروند.

این موضوع به خصوص در مورد ویلاهای استان مازندران صدق می کند. بررسی بازار ملک در شب عید، نشان می دهد که تقاضای خرید افزایش پیدا کرده است. اما با این وجود نمی توان گفت که این بازار، رونق داشته و اوضاع خوبی بر آن حاکم بوده است.

بیشتر تقاضاهایی که در استان های شمالی می شود، از جنس تقاضاهای سرمایه ای است. به این معنی که این جا هم دست مصرف کنندگان واقعی مسکن از بازار کوتاه است. کافیست سری به بنگاه های معاملات املاک در شهرهای محبوب مازندارن بزنید تا متوجه شوید از چه سخن می گوییم.

وضعیت این بازار به خوبی نشان می دهد که بیشتر متقاضیان ویلا در شهرهای شمالی، کسانی هستند که تا پیش از این سرمایه های خود را به بازار ملک حومه ی تهران می بردند. اما حالا به دلایل مختلف ترجیح می دهند که سرمایه های خود را صرف خرید زمین و ملک در شمال کشور کنند.

یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع، این است که احتمالا قدرت خرید این سرمایه گذاران برای خرید ملک در حومه ی تهران نیز کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل ناچار شده اند که به بازار ملک شمال سرازیر شوند.

سال هاست که این سنت قدیمی پا برجاست: خیلی از متقاضیان ملک در شمال، از تعطیلات دو هفته ای نوروز استفاده می کنند تا سری به شهر مورد نظرشان بزنند و فایل های منطقه را بازدید کنند. به همین دلیل است که این بازار همواره در روزهای ابتدایی سال، پر رونق بوده است.

اما حالا به نظر می آید که با شرایط جدیدی رو به رو هستیم. تا پیش از این، مسافران نوروزی می توانستند ضمن گذراندن تعطیلات خود در شمال، قیمت املاک را نیز بررسی کرده و احیاناً دست به خرید و فروش هم بزنند. این روند در سال هایی که کرونا شیوع فراوانی پیدا کرده بود، اندکی دستخوش تغییر شد.

در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، ممنوعیت های فراوانی در خصوص سفر به شهرهای مختلف به وجود آمد. جریمه های سنگینی در خصوص سفرهای غیرمجاز وضع شد و در نتیجه امکان بازدید از املاک و ویلاهای شمال محدودتر شد. به همین دلیل بود که در روزهای پایانی سال ۹۹ و ۱۴۰۰، آن طور که انتظار می رفت بازار ملک شهرهای شمالی پر رونق نبود.

با آغاز سال ۱۴۰۰، به نظر می آمد که وضعیت بازار ملک اندکی ثبات پیدا کرده است. این موضوع در شهر تهران که پیشروی بازار ملک کل کشور است، نمود بیشتری داشت. اما با تمام این تفاصیل و حتی با وجود کاهش شیوع کرونا، ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز بازار ملک شمال، رونق سال های پیشین را نداشت.

کرونا تقریبا فروکش کرد و وضعیت بازار ملک به شرایط پیشین بازگشت اما با وجود تخفیف های ۱۰ الی ۱۵ درصدی که برخی از فروشندگان ارائه می کردند، باز هم متقاضیان خرید چندان زیاد نبودند.

سال ۱۴۰۲ نیز با وضعیت پیشین آغاز به کار کرد. گرچه باز هم میزان تقاضای ملک در شمال بیشتر شد، اما هرگز به روزهای اوج خود نمی رسد. حتی با وجود اینکه شرایط خرید از سوی فروشندگان خیلی ساده تر شده بود.

در واقع اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی در خصوص وضعیت بازار ملک شهرهای شمالی برسیم باید بگوییم که وضعیت این بازار به اندازه ی سال ۱۴۰۱ راکد نبود اما رکود سال ۹۸ را نیز نداشت.

در نتیجه می توان به سادگی چنین برآورد کرد که شرایط بازار تا رونق گذشته، فاصله ی خیلی زیادی دارد.

بازار ملک استان های شمالی در حالتی قرار گرفته که به نظر می آید فاز میانه باشد. به این معنا که متقاضیان و پیگیران ملک های شمالی بیشتر شده است و تعداد تماس هایی که به دنبال خرید ملک در سال ۱۴۰۲ هستند، بیشتر شده اما هنوز رفتارهای هیجانی از آن ها سر نزده است. در واقع خیلی از متقاضیان تلاش می کنند که با آرامش بیشتری وارد بازار خرید شوند.

همین موضوع خیلی از بنگاه داران و واسطه ها را امیدوار کرده است که شاید شرایط در سال جاری بهتر شود. به خصوص با توجه به تعطیلات عید که می تواند فرصت مناسبی برای بازدیدهای ملکی باشد.

شرایط بازار ملک در نوروز ۱۴۰۲ چگونه است؟

تمام المان ها نشان می دهد که نوروز سال ۱۴۰۲ می تواند فرصت مناسبی برای رونق بازار ملک شهرهای شمالی باشد. البته تمام این مسائل، منوط به این است که تقاضایی که در حال حاضر بالقوه است، بالفعل شود و خریداران به این سمت سرازیر شوند.

بازار ملک در شهرهای شمالی دو خصوصیت بارز دارند که می تواند به این وضعیت کمک کند و بازار را از حالت رکود خارج کند. اولین ویژگی این است که بیشتر خریداران این بازار، کسانی هستند که به دنبال جایی امن برای سرمایه های خود هستند. برخی از آنان هم کسانی اند که پول کافی برای خرید ملک در تهران ندارند و در نتیجه به سراغ استان های شمالی و به ویژه مازندران می آیند.

خصوصیت دوم، مربوط به قیمت های این بازار است که در قیاس با قیمت ملک در تهران بسیار پایین است. شاهد بودیم که در ماه های آخر پاییز و زمانی که قیمت دلار به سرعت رشد پیدا می کرد، بازار ملک تهران خیلی زود به این نوسانات ارزی واکنش نشان داد و همگام با آن افزایش قیمت پیدا کرد.

اما وضعیت بازار ملک شمال آرامش بیشتری داشته و نوسانات ارز، تغییر زیادی روی قیمت ها ایجاد نکرد. در نتیجه، خیلی از سرمایه گذاران و خریداران به این سمت روانه شدند.

البته ناگفته نماند که خیلی از سازندگان می گویند که در سال جاری، قیمت ویلاهای نوساز با توجه به قیمت مصالح ساختمانی مشخص می شود. سپس قیمت ویلاهای نوساز روی الباقی ویلاها نیز اثر خواهد داشت.

دیدگاه ها غیرفعال است