مسکن ملی، چهار سال بی خبری و تهدید

مسکن ملی، چهار سال بی خبری و تهدید

مسکن ملی، پروژه ای بود که توسط دولت حسن روحانی آغاز شد. حالا که چندین سال از آغاز این طرح می گذرد، نه تنها خبری از تحویل مسکن نیست، بلکه برخی از متقاضیان تهدید شده اند که در صورت عدم واریز مبالغ هنگفت، از طرح مزبور حذف می شوند. همین موضوع بسیاری از آنها را مقابل وزارت راه و شهرسازی کشاند.

به گزارش پرشین سازه ، چهار سال از آغاز طرح مسکن ملی می گذرد و نه تنها خبری از واحد مسکونی نیست بلکه، حالا با پیامک تهدیدآمیز حذف از پروژه هم رو به رو شده اند. این در حالیست که پرداخت مبالغ از سوی متقاضیان منظم بوده است.

مسکن دولتی، همواره برای مردم مشکل ساز بوده و در طی این سال ها، چوب سیاست های غلط دولت ها را مردم خورده اند. کافیست نگاهی به سیر اعتراضات مردم در خصوص عدم تحویل واحدهای خود؛ در طی این سال ها بندازیم تا موضوع را کاملا متوجه شویم.

دولت سیزدهم حالا وعده داده که تا چند ماه دیگر، پرونده ی ۱۸ ساله مسکن مهر را می بندد و تمام واحدهای مسکونی این طرح را تحویل می دهد. از سوی دیگر، با سر و صدای فراوان اعلام کرده که بعد از ۲ سال، بلاخره واحدهای نهضت ملی آغاز به ساخت کرده اند. اما تکلیف متقاضیان مسکن ملی که مدت هاست واریزی های خود را انجام داده اند، چه می شود؟

اعتراضی که امروز درب وزارت راه و شهرسازی شاهد آن بودیم، مربوط به همین متقاضیان مسکن بود.

حرف های معترضان مسکن ملی

سال ۹۸ بود که مسکن ملی آغاز به کار کرد. دولت حسن روحانی متعهد شد که در قبال آورده ی ۲۷۰ میلیونی، مسکن ملی را به مردم تحویل دهد. اما چهار سال گذشته و خبری هم از واحدهای مسکن ملی نیست.

یکی از شاکیانی که امروز در جلوی درب وزارتخانه تجمع کرده بودند، برگه شکایت خود را بالا می گیرد و می گوید که نزدیک به چهار سال است که برای مسکن ملی ثبت نام کرده اند اما هیچ قراردادی با آن ها بسته نشده و مدرکی هم دستشان نیست که از آینده مطلع شوند.

در زمان ثبت نام این طرح، وعده داده شد که در مدت ۲ سال و با آورده های ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان، خانه ها ساخته می شوند. آن زمان، ساخت مسکن متری ۲.۷۰۰ میلیون تومان هزینه بر بود. اما حالا این مبلغ به ۱۵ میلیون تومان رسیده است. اما سوال اینجاست که چرا کم کاری سازندگان دولت در ساخت این واحدها، به پای متقاضیان نوشته می شود و هزینه اش را باید آن ها بپردازند؟!

۲۵۰ میلیون واریز کنید تا حذف نشوید!

یکی دیگر از موضوعات اعتراض این متقاضیان، پیامک تهدیدآمیزی بود که خیلی از آن ها را به حذف از پروژه تهدید کرده بود.
خیلی از این متقاضیان در طی چهار سال، بین ۲۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان برای این طرح واریز کرده اند. اما حالا برایشان پیامک آمده که در صورت عدم واریز ۲۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان( بسته به پروژه و میزان آورده)، از پروژه حذف می شوند. مهلت واریز این مبلغ نیز تا ۲۰ آذرماه تعیین شده است.

متقاضیان می گویند که در طی این چند سال، آورده های ۴۰ الی ۶۰ میلیونی در دوره های مختلف واریز کرده اند. مبلغ این آورده ها، اخیراً به ۱۰۰ میلیون تومان نیز رسید. اما همین دو هفته پیش بود که برای برخی از متقاضیانی که تا ۵۰۰ میلیون هم پرداخت کرده بودند، پیامکی ارسال شد که در صورت عدم واریز مبلغ ۲۵۰ میلیون تا چند روز دیگر، از طرح مزبور حذف می شوند.

سوال اینجاست که کدام یک از این متقاضیان، می توانند در عرض چند روز، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان جور کنند؟ بیشتر این متقاضیان از اقشار کم درآمد هستند و اساساً تلاش کرده اند از طریق مسکن حمایتی، صاحب مسکن شوند.

یکی از این معترضان، پیرمرد ۶۵ ساله ای است که در صورت عدم واریز آورده ی ۲۵۰ میلیونی، باید آخرین امید خود به خانه دار شدن را از دست بدهد. وی می گوید که تمام این متقاضیانی که امروز جمع شده اند، هرچه داشته اند، فروختند تا بتوانند مبالغ آورده ها را فراهم کنند. بعضی خانه فروختند، برخی دیگر وام گرفتند و بعضی دیگر، قرض کرده اند. اما حتی دریغ از یک قرارداد ساده!

بعد از چهار سال باید کلید واحدها را تحویل می دادند، نه اینکه پیامک تهدیدآمیز ارسال کنند!
گفتنی است که برخی از پروژه های این طرح، حتی پیشرفت ۵۰ درصدی هم نداشته اند و بعید نیست که به زودی، آورده های بیشتری از متقاضیان طلب شود.

دیدگاه ها غیرفعال است