ساماندهی نظام مهندسی: تحولات و مقاومت‌ها

ساماندهی نظام مهندسی: تحولات و مقاومت‌ها

فساد در نظام مهندسی؛ پدرخوانده‌ها سازمان را به تعطیلی می‌کشانند!


با راه اندازی سامانه جامع مدیریت یکپارچه سازمان نظام مهندسی، واکنش های زیادی از سوی مراجع مختلف مشاهده شد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان می گوید که این سازمان عملاً به تعطیلی کشانده شده و مقصر اصلی این وضعیت هم، پدرخوانده ها هستند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به فعالیت هایی که در طی این سال ها در سازمان انجام شده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، این سازمان نزدیک به ۶۲۰ هزار عضو در سراسر ایران دارد… حتی در برخی از شهرها، نمایندگی هایی از سازمان وجود دارد که به ارائه خدمات مهندسی، مشاوره و نظارت مشغول هستند.

حمزه شکیب در ادامه به این نکته اشاره کرد که ایران کشوری در حال توسعه است و به همین دلیل، ساخت و ساز می تواند رونق خوبی در اقتصاد ایجاد کند. بخشی از این چرخه اقتصادی به دست سازمان نظام مهندسی است. پتانسیل های بزرگی که برای چرخش مالی در سازمان وجود دارد را نباید نادیده گرفت.
وی در ادامه یادآور شد که در طی سه دهه ای که از تاسیس این سازمان می گذرد، عملکردهای متفاوتی در دوره های مختلف داشته است. مثلا در دوره دوم بود که سازمان، هویت پیدا کرد و دلیل اصلی این اتفاق هم، زلزله هایی بود که در آن سال ها رخ داد و موقعیت بهتری برای سازمان نظام مهندسی ایجاد کرد.

در دوره سوم که بیش از ۱۰ سال از آغاز آن می گذرد، مالکان ملزم شده اند که برای ساخت و ساز، به حساب سازمان، مبالغی را واریز کنند. در واقع از دوره ششم به بعد بود که شکل مدیریت سازمان تغییر پیدا کرد و حالا، تعیین هیئت مدیره سازمان، عملاً به دست شرکت ها افتاده است. به این ترتیب بیشتر کارهای سازمان را شرکت ها انجام می دهند، با این وجود اینکه بارها تلاش شد تا این رویه تغییر کند.
حمزه شکیب در بخش دیگری از صحبت های خود به تاریخچه کوتاه تعیین مدیران این سازمان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که وزارت راه و شهرسازی، بیشتر هیئت مدیره دوره ششم استان تهران را رد صلاحیت کرد تا توزیع کار انجام شود. البته این افراد رد صلاحیت شده، در دوره هشتم مدیریت سازمان حضور پیدا کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

در این دوره که بنده حضور دارم، اولین کاری که انجام شد، رفع مشکلات سازمان به شکل سیستمی بود. سامانه جامع یکپارچه ای که در اردیبهشت پارسال راه اندازی شد، فقط تا شهریور امسال قرارداد دارد. از سوی دیگر، این سامانه در اختیار سازمان استان ها، شورای مرکزی و وزارت راه نیست. از کل اعضای سازمان نیز، خدود ۵۷۰ هزار مهندس عضو سامانه شده اند.

این مقام مسئول همچنین از راه اندازی سامانه شورای انتظامی در ۱۵ استان خبر داد و اعلام کرد که در هفته های آتی، الباقی استان ها نیز به این سامانه متصل خواهند شد. سامانه یکپارچه مدیریت نیز از ۱۵ تیر به شکل آزمایشی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی در ادامه به مخالفت برخی از پدرخوانده های صنعت ساختمان در برابر راه اندازی این سامانه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که دلیل اصلی این مقابله، درآمد میلیاردی آن هاست که به خطر می افتد.
شکیب تصریح کرد که با راه اندازی سامانه جامع مدیریت یکپارچه سازمان نظام مهندسی، نظام ارجاع کارها اصلاح می شود. تا پیش از این، ۸۰ درصد ارجاع، به ۳ درصد از قشر مهندسان می رسید.

روند کار این سامانه، بدین شکل است که هر یک از اعضا، حق عضویت آنلاین خود را پرداخت می کند. در حال حاضر، سهم سازمان از درآمد مهندسان، ۲.۵ درصد است که از سوی اعضاء پرداخت می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، اعلام کرد که با مقاومت هایی در برابر سامانه مدیریت جدید رو به رو شده اند. مثلا در استان تهران، ۵۰ روز است که سازمان نتوانسته جلسه برگزار کند چرا که برخی از افراد در هیئت مدیره هستند که جلسات را از حد نصاب می اندازند.
هیئت مدیره ۹ نفره سازمان، به صورت هماهنگ جلسات را منحل می کنند و وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظر نیز، به شکل جدی وارد ماجرا نشده است. رئیس این سازمان می گوید که به این افراد نامه زده و اعلام کرده است که با این اقدامات، سازمان نظام مهندسی را به تعطیلی کشانده اند.
وی اعلام کرد که در حال حاضر، اداره امور به دست همین پدرخوانده ها افتاده و راهی هم برای رد صلاحیت این افراد وجود ندارد. جز سامانه یکپارچه، به هیچ طریق نمی توان با کارشکنی های این گروه، مقابله کرد.
حمزه شکیب تصریح کرد که به عنوان ریاست این سازمان، اعلام می کند که فساد در سازمان نظام مهندسی تهران و مازندران ریشه دوانده و حتی برای خود او نیز، پرونده سازی کرده اند. این در حالیست که ایشان نزدیک به ۳۰ است که پروانه دارند اما یک متر کار هم نگرفته اند. به نظر می آید که این پدرخوانده ها، با پول فراوانی که دارند، هر کاری بخواهند انجام می دهند.
ایشان در نهایت درخواست کرد که با اعضای هیئت مدیره استان تهران، مماشات نشود و اعضای علی البدل جایگزین گردند.

News summary in English

Organizing the engineering system: evolutions and resistances

The launch of the comprehensive integrated management system has sparked significant reactions from various authorities within the engineering system. The head of the Construction Engineering Organization states that the organization has practically been paralyzed, with the main culprits being the old-guard figures. This system, with its large membership and various activities, has brought about remarkable changes.

The head of the Construction Engineering Organization has emphasized the organization’s activities and its importance in the country’s development. He has underscored that the organization’s restructuring can lead to significant economic prosperity. Additionally, the historical activities of the organization and its managerial changes over the past decades have been discussed, along with current challenges.

دیدگاه ها غیرفعال است