خبر خوش برای متقاضیان وام ودیعه مسکن!

خبر خوش برای متقاضیان وام ودیعه مسکن!

بلاخره بعد از فراز و فرودهای فراوان اعلام شد که دریافت کد رهگیری برای مستاجران رایگان شده است. از آن جایی که بخش زیادی از خدمات دولتی مثل وام ودیعه مسکن و …منوط به ارائه ی کد رهگیری است، رایگان کردن دریافت آن می تواند برای خیلی از مستاجران خبر خوشی باشد.

به گزارش پرشین سازه ، نماینده وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که تمام مردم باید اطلاعات مربوط به خانه های خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. در غیر این صورت، خانه های آن ها خالی تشخیص داده شده و مشمول مالیات می شوند.

علیرضا مهلی، در جلسه کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات استان اردبیل، در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد که نیاز به استفاده از ابزارهای مدرن برای شناسایی خانه های خالی ضروری است.

نماینده وزارت راه و شهرسازی گفت:

گشت مشترک تعزیرات حکومتی باید از حالت سنتی خارج شود و آمار خانه های خالی اعلام شود. برگزاری گشت مستمر باعث شده که امروز شاهد کاهش قیمت مسکن و اجاره بها باشیم.

این نماینده دولت در کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن و املاک و مستغلات کشور در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد که برای کاربردی کردن سامانه ی اجاره بها، باید نگاه جدی تری به آن داشت. وی تاکید کرد که رایگان شدن دریافت کد رهگیری باید به اطلاع تمام مردم استان اردبیل برسد تا بتوانند از مزیت های آن بهره مند شود.

وی همچنین یادآور شد که عدم ثبت نام در سامانه املاک و مستغلات نشان دهنده ی خالی بودن خانه است. در نتیجه مردم باید به این سامانه مراجعه کرده و ثبت نام کنند. در گذشته، خیلی از مالکان به دلیل عدم آگاهی کامل، در سامانه ی مزبور ثبت نام نکردند و همین موضوع منجر به صدور برگه های مالیاتی برای آنان شد و عملکرد شناسایی خانه های خالی را دچار مشکل کرد.

مهلی در ادامه به شرح وظیفه های کارگروه کنترل و تنظیم املاک و مستغلات کشور پرداخت و خاطرنشان کرد که اصلی ترین وظیفه ی آن ها، جلوگیری از تورم مسکن و شناسایی خانه های خالی است. به این ترتیب می توان امیدوار بود که قیمت مسکن در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

در استان اردبیل نیز، سوداگران نقش مهمی در ایجاد خلال در بازار مسکن دارند. علیرضا مهلی ضمن اشاره به این موضوع، تاکید کرد که سوداگران مشاوران املاک، تبدیل به اصیل ترین معضل حوزه مسکن شده اند. در واقع همین افراد هستند که قیمت مسکن را بالا می برند و در نتیجه، مبالغ اجاره بها نیز افزایش پیدا می کند.

برای رسیدگی به وضعیت این سوداگران و بنگاه داران متخلف، گشت های بازرسی فراوانی در کشور راه افتاده تا این واحدها شناسایی شوند. تا کنون چند هزار واحد صنفی مشاوره املاک که تخلفات آن ها محرز شده، پلمپ شده اند و تاکید بر این است که گشت های مزبور ادامه پیدا کند.

نماینده وزارت راه و شهرسازی نیز از اعضای این کارگروه درخواست کرد که گشت های مشترک با حضور نماینده های دستگاه های اجرایی ادامه پیدا کند و تعزیرات نیز نظارت خود را بر این بنگاه داران متوقف نکند.

گرچه مسئولین باور دارند که پلمپ بنگاه های متخلف می تواند وضعیت قیمت مسکن را بهبود دهد، اما به نظر می آید که کاهش قیمت هایی که امروز در بازار مشاهده می شود، ناشی از رسیدن قیمت مسکن به سقف تاریخی خود است. به نحوی که بازار از خریدار خالی شده و فروشندگان چاره ای جز ارائه ی تخفیف ندارند.

۱۰ هزار واحد، قرارداد دریافت تسهیلات مسکن امضا کرده اند!

در بخشی دیگر از این نشست، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز به اهمیت موضوع مسکن اشاره کرد و تاکید داشت که باید سرعت ساخت واحدهای مسکونی بیشتر شود.

محبوب حیدری در بخشی دیگر از سخنان خود اعلام کرد که بانک های اردبیل، تا به امروز با ۱۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن، قرارداد پرداخت تسهیلات امضا کرده اند. تا پایان هفته نیز، مدارک مورد نیاز تکمیل شده و وام ها پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت که بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی برای متقاضیان اردبیلی در نظر گرفته شده است. همین موضوع کار مسئولین اداره راه و شهرسازی استان را سخت تر می کند اما تمام همکاران در تلاش هستند تا همه چیز به سرعت و به بهترین شکل پیش برود.

طرح نهضت ملی مسکن، سهمیه های مشخصی برای هر یک از استان ها در نظر گرفته است. البته با گذشت ۲ سال، هنوز هم مشخص نیست که سرانجام این طرح چه خواهد شد!

دیدگاه ها غیرفعال است