جهش ۲۸۰ درصدی نوسازی بافت فرسوده پایتخت

جهش 280 درصدی نوسازی بافت فرسوده پایتخت

3 برابر شدن صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده تهران!


یکی از متولیان اصلی نوسازی بافت فرسوده، سازمان شهرداری است و حالا شهردار تهران می گوید که در طی سه سال گذشته، آمار صدور پروانه ساختمانی در این بافت سه برابر شده است. همچنین توسعه نوسازی در این بافت، ۲۸۰ درصد شده است.

به گزارش پرشین سازه ، در مراسمی که به مناسبت آغاز عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران برگزار شده بود، برخی از مسئولین شهری و کشوری حضور داشتند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در بخشی از این مراسم به اهمیت ساخت مسکن در تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در این شهر، ۹۳۰ هزار پلاک فرسوده وجود دارد که بخش زیادی از جمعیت پایتخت را در خود جا داده اند. علاوه بر این، کشور ما به ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال احتیاج دارد. از آن جایی که قدرالسهم تهران از کشور، ۱۸ درصد است، باید بخش زیادی از این واحدها در پایتخت ساخته شود.
وی در ادامه به وعده و تاکیدات ابراهیم رئیسی برای ساخت مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که دولت و شورای اسلامی شهر تهران، همواره در راستای رفع این نیاز مردم همکاری داشته اند. به همین جهت در سال ۱۴۰۰، قرارگاه جهادی مسکن با همت شهرداری تهران راه اندازی شد.

زاکانی در بخش دیگری از صحبت های خود به کم کاری دوره قبلی مدیریت شهری در حوزه صدور پروانه ساختمانی مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که چنین موضوعی، رویکرد آن دوره بوده است. به همین جهت در سال ۱۴۰۰، فقط ۵۴۰۰ پروانه ساختمانی در شهرداری تهران صادر شد که در ده سال گذشته، بی سابقه بوده است.
بهترین سال های مسکن سازی در تهران به اوایل دهه ۹۰ برمی گردد که ۳۱ هزار پروانه ساختمانی در تهران صادر شد. شهردار تهران اعلام کرد که روند مدیریت دوره قبلی ادامه پیدا می کرد، یک دور نوسازی پایتخت ۱۴۰ سال زمان می برد.
بر اساس گزارش های موجود، تهران دارای ۲۶۰ هزار پلاک ناپایدار است که از این میان، ۹۳ هزار پلاک در بافت فرسوده واقع شده اند. الباقی نیز در بافت ناکارآمد شهری قرار دارند که با کوچکترین بلای طبیعی، جان ساکنان خود را به خطر می اندازند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از مراسم امروز که با حضور سرپرست ریاست جمهوری برگزار شده بود، به اقداماتی که در جهت نوسازی شهر تهران صورت گرفته نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

با شناسایی ظرفیت ها، نوسازی شهر تهران در دستور کار شهرداری قرار گرفت و به همین جهت، صدور پروانه ساخت روند صعودی پیدا کرد و در طی سه سال، آمارها سه برابر شد. فقط در سال گذشته، ۱۴ هزار و ۴۰۰ پروانه ساخت صادر شد.

وی همچنین به رشد ۲۸۰ درصدی توسعه نوسازی در بافت فرسوده نیز اشاره کرد و تاکید داشت که اتفاق مهمی در این خصوص، رخ خواهد داد. همزمان با افتتاح عملیات ساخت و ساز این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، ۱۵ هزار واحد دیگر نیز در منطقه ۱۵ تهران تکمیل شده است.

شهرکهای الگو در تهران ساخته می شود!

شهردار تهران در ادامه به این نکته اشاره کرد که ۲۰۰ هزار واحد مزبور در ۹۲ نقطه از پایتخت ساخته می شوند و بخشی از این واحدها نیز در ۲۴ شهرک الگو خواهند بود. بر اساس گفته های ایشان، بعد از انقلاب هیچ شهرک الگویی در کشور ساخته نشده و برای اولین بار، در این دوره از مدیریت شهری قرار است این هدف پیگیری شود. در این راستا، با دانشگاه نیز همکاری هایی صورت گرفته شده تا ۲۴ شهرک الگو به بهترین نحو ساخته شوند.

در شهرک های مزبور، هفت سرانه شهری تامین می شود و تلاش بر این است که از الگوهای معماری اصیل ایرانی اسلامی استفاده گردد. همچنین استفاده از ظرفیت های بومی نیز در دستور کار قرار می گیرد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در انتهای سخنان خود به اقدامات دولت سیزدهم و شخص ابراهیم رئیسی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در روزهای پایانی مسئولیت، ایشان تاکید زیادی روی به سرانجام رسیدن طرح ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران داشت. دومین تاکید رئیس جمهور فقید به همراهی دولت و شهرداری در راستای تامین معیشت شهروندان تهرانی مربوط می شد. به همین جهت شهرداری تهران برنامه دارد که در روزهای پایانی خرداد ماه، اقداماتی در این زمینه داشته باشد.
وی در انتهای کلام خود اعلام کرد که با ساخت این واحدهای مسکونی و جهش آمار صدور پروانه های ساختمانی در پایتخت، امیدواری می رود که قیمت مسکن کنترل شود و بتوان مسکن استطاعت پذیر برای شهروندان تامین کرد.

News summary in English

A 280 percent jump in the renovation of the worn-out fabric of the capital

Tehran’s Mayor, Alireza Zakani, has announced a significant surge in building permit issuance for the city’s dilapidated areas. According to Zakani, the number of permits issued has tripled over the past three years, demonstrating a 280% increase in the pace of renovation efforts.

Zakani emphasized the urgency of addressing the capital’s 930,000 dilapidated structures, which house a substantial portion of the city’s population.

He underscored the government’s commitment to constructing one million housing units annually nationwide, with Tehran’s share estimated at 18%.

Zakani also acknowledged the shortcomings of the previous administration, criticizing their lackluster approach to housing construction. He pointed to the dismal figure of only 5,400 building permits issued in 2021, the lowest in a decade.

He elaborated on the plans for these 200,000 units, spread across 92 locations in the city. Notably, a portion of these units will be situated within 24 specially designed “model towns.”

دیدگاه ها غیرفعال است