توقف ساخت مسکن ۲۵ متری؛ مخالفت جدی وزارت راه و شهرسازی

همین چند روز گذشته بود که خبری پیرامون کلنگ زنی احداث مسکن اقتصادی با محوریت خانه های ۲۵ متری به گوش رسید اما حالا، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز می گوید که مجوز چنین طرحی از سوی این اداره صادر نخواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به ابعاد مختلف احداث چنین خانه هایی در استان البرز پرداخت و خاطرنشان ساخت که مجوز احداث این طرح صادر نمی شود. گفتنی است که کلنگ زنی مسکن اقتصادی ۲۵ الی ۸۰ متری در ماهدشت کرج زده شده بود.

حالا با توجه به شرایط کنونی، این سوال مطرح می شود که تکلیف طرح مزبور چه خواهد شد و آیا در نهایت می تواند روند ساخت و ساز خود را به شکل قانونی پیش ببرد؟ صابری، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به شکل مستقیم و شفاف اعلام کرد که وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در خصوص این طرح، مخالفت های شدید خود را ابراز کرده اند و هیچوقت مجوز آن را صادر نکرده اند.

طرح خانه های ۲۵ متری با هدف تامین نیاز متقاضیان مسکن به خانه های کوچک متراژ در پیش گرفته شد اما بسیاری از منتقدان این طرح، مسکن ۲۵ متری را در تضاد با فرهنگ و شأن ایرانیان دانسته و با آن مخالفت کردند. همین مخالفت ها باعث شد که طرح مزبور مدت ها خاک بخورد و شکل اجرایی به خود نگیرد اما در همین روزهای گذشته، اخباری مبنی بر کلنگ زنی آن به گوش رسید.

در ماه های گذشته، با تشدید فشار انتقادات روی اتحادیه تعاونی های تهران که مجری این طرح می باشد، ناچاراً این اتحادیه مسکن اقتصادی را گسترش داده و متراژ خانه ها را از ۲۵ الی ۸۰ متر در نظر گرفتند. حتی گفته می شود که برخی از واحدهای این طرح دارای ۱۲۰ متر هستند. از آن جایی که بنا بر طرح تفصیلی شهر تهران، مجوز ساخت خانه های زیر ۳۵ متر داده نمی شود، اتحادیه صحبت از ساخت این واحدها را در قالب هتل آپارتمان ادامه داد اما به نظر می آید که در نهایت، به این جمع بندی رسیده اند که به جای تهران، محل ساخت را به استان البرز برده و در نهایت، همان مسکن ۲۵ متری را دنبال کنند.

صابری، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز اعلام کرد که در هیچ برهه ای مجوز ساخت مسکن ۲۵ متری صادر نشده و از این به بعد نیز صادر نخواهد شد. بنابراین افرادی که به دنبال ساخت چنین خانه هایی هستند، باید قبل از هر چیز به فکر مسئله مجوزهای خود باشند.

این مقام مسئول تاکید کرد که پروژه ی مزبور که در ماهدشت کرج کلنگ زنی شده، خارج از ضوابط و چارچوب های قانونی وزارتخانه است. متاسفانه در موضوع مزبور، شأن مردم عزیز ایران و کرامت انسانی ایشان در نظر گرفته نشده و تحت هیچ شرایطی، وزارتخانه از رویکرد خود در خصوص این مسئله عقب نشینی نخواهد کرد.

وی تاکید کرد که تمام پروژه هایی که مجوز دریافت می کنند، باید بر اساس ضوابط و استانداردهای وزارت راه و شهرسازی تعریف شده باشند که یکی از مهم ترین ضوابط کنونی وزارتخانه، حفظ شأن انسان هاست. به همین جهت مجوز ساخت خانه های ۲۵ متری صادر نخواهد شد.

الگوی ساخت خانه های ۲۵ متری از کشورهای صنعتی شرق آسیا مانند چین و ژاپن به کشور ما وارد شد و از همان روز نخست، مخالفان خود را داشت. طبیعی است ایرانیانی که تمام عمر خود را در خانه های ویلایی بزرگ سپری کرده اند، روی خوش به خانه ۲۵ متری نشان ندهند. البته لازم به ذکر است که این خانه های کوچک متراژ، توجیه اقتصادی دارد؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از نیازمندان و متقاضیان مسکن توان خرید خانه های بزرگ متراژ را ندارند و حتی برای خرید مسکن ۲۵ متری هم دچار مشکل و مسئله می شوند.

توجه به این نیاز کشور باعث شد که اتحادیه تعاونی های تهران طرح مسکن اقتصادی را به جریان انداخته و تصمیم دارد با مبالغ پایین(زیر ۱ میلیارد تومان) مسکن اقتصادی برای متقاضیان بسازد اما در همان روزهای ابتدایی انتشار خبر، مخالفانی سفت و سخت پیدا کرد که علاوه بر کرامت انسانی شهروندان، موضوع طرح تفصیلی شهر تهران را نیز به عنوان دلایل مخالفت خود اعلام می کردند.

حالا باید منتظر ماند و دید که وضعیت طرح مسکن اقتصادی چه خواهد شد و آیا به نتیجه می رسد یا خیر؟ در حال حاضر، واکنشی از سوی متولیان امر منتشر نشده اما به احتمال زیاد، طرح مزبور به دلیل مغایرت های جدی با سیاست های وزارت راه و شهرسازی، فعلاً متوقف شود.

دیدگاه ها غیرفعال است