تورم نهاده های ساختمانی در بهار سال ۱۴۰۱

چه خبر از تورم نهاده های ساختمانی در بهار سال 1401؟

یکی از اصلی ترین دلایل گرانی مسکن و کاهش تولید آن، گران شدن سرسام آور نهاده های ساختمانی است. قیمت سیمان و میلگرد رشد عجیبی داشته است و باعث شده که تمایل خیلی از ساختمان سازان نسبت به تولید مسکن کاهش پیدا کند. از طرفی برخی از تولیدکنندگان و کارخانه های سیمان، قطع برق را علت اصلی گرانی آن می دانند.

به گزارش پرشین سازه، بررسی تازه ترین آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که در بهار امسال، تورم نقطه به نقطه نهاده های ساختمانی برابر با ۴۳.۴ درصد بوده است. این در حالیست که تورم نقطه به نقطه فصل قبل، ۷.۹ درصد افزایش داشته است.

بررسی همین آمارهای ساده نیز نشان می دهد که چرا با این حجم از کاهش تولید مسکن رو به رو بوده ایم. این آمار که متوسط قیمت نهاده های ساختمانی در بهار ۱۴۰۱ را نشان می دهد، اعلام کرده که قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۵۴۴.۲ رسیده است که در قیاس با فصل گذشته، ۲۶.۳ درصد افزایش داشته است.

بررسی دقیق تر این آمارها نشان می دهد که تورم سالانه در بهار سال ۱۴۰۱ معادل ۴۴.۸ درصد بوده است که البته در قیاس با زمستان سال ۱۴۰۰، ۱۰.۵ درصد کاهش داشته است. اما بررسی نقطه به نقطه قیمت نهاده های ساختمانی خبر از افزایش تورم می دهد. در واقع این نهاده های ساختمانی در بهار ۱۴۰۱، به ۴۳.۴ درصد رسیده اند. این مسئله بدان معنیست که ساختمان سازان تهرانی، ۴۳.۴ درصد بیشتر از بهار سال گذشته برای تولید خانه، هزینه کرده اند.

خبرها و آمارها حاکی از این است که در میان تمام مصالح ساختمانی و گروه های اجرایی، بیشترین تورم سالانه مربوط به گروه اجرایی شیشه بوده است که ۸۶.۳ درصد رشد قیمت داشته است. در این میان کمترین تورم نیز متعلق به گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده ها بوده است که حدود ۲۸.۱ درصد تورم داشته است.

در موضوع تورم نقطه به نقطه نیز شرایط به همین صورت است و گروه اجرایی شیشه، با ۹۲.۱ درصد تورم نقطه به نقطه، بیشترین رشد و گروه اجرایی میلگرد، آهن آلات، پروفیل درب و پنجره و نرده نیز با ۱۸.۲ درصد، کمترین میزان تورم نقطه به نقطه را داشته است.

بررسی گزارش تورم فصلی نهاده های ساختمانی شهر تهران نشان می دهد که قیمت این نهاده ها در این فصل، ۲۳.۳ درصد نسبت به تورم فصلی زمستان، افزایش داشته است. بیشترین تورم فصلی نیز مربوط به گروه اجرایی سیمان، بتن، شن و ماسه بوده است که به ۵۵.۸ درصد رسیده است. در میان تمام نهاده های ساختمانی، تورم فصلی گروه اجرایی سنگ از همه کمتر بوده است که برابر با ۱۰.۹ درصد می باشد.

اوضاع وخیم تورم نهاده های ساختمانی به خصوص در شهر تهران، نشان می دهد که در سال های آینده نیز با مشکل مسکن دست و پنجه نرم خواهیم کرد و این موضوع به سادگی و با مصوبات دستوری حل و فصل نخواهد شد.

 

دیدگاه ها غیرفعال است