افزایش فروشندگان مسکن در منطقه ۵ تهران

افزایش فروشندگان مسکن در منطقه 5 تهران

گفته می شود که از آغاز سال ۱۴۰۲، بازار مسکن در کل تهران دچار رکود شده است اما واسطه های ملکی فعال در منطقه ۵ تهران، حرف دیگری می زنند. در واقع به نظر می رسد که تعداد فروشنده هایی که واحدشان در منطقه ۵ واقع شده بیش از دیگر نقاط تهران است.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که خریداری در بازار مسکن پیدا نمی شود و بیشتر مردم، قدرت خرید خود را از دست داده اند. اما از سمت عرضه، همه چیز فرق دارد. فروشندگان زیادی در بازار مسکن حضور دارند که به دنبال مشتری برای ملک هایشان می گردند. در این میان وضعیت مالکان منطقه ۵، بغرنج تر است.

بررسی آگهی های منتشر شده در پلتفرم های آنلاین مسکن نشان می دهد که بیشترین فایل های فروش مربوط به منطقه ۵ است. در واقع بررسی این آگهی ها مشخص می سازد که وضعیت بازار به چه صورت است و صف فروش در کدام یک از مناطق تهران طولانی تر شده است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته و بررسی صدها فایل فروش در پلتفرم های آگهی مسکن، مشخص شده که فروشندگان منطقه ۵ بیشتر هستند. البته منطقه ۵ همواره یکی از پر رونق ترین مناطق تهران از لحاظ خرید و فروش مسکن بوده است. اما در روزهایی که کمتر کسی قدرت خرید مسکن دارد، به نظر می آید که وضعیت مالکان این منطقه نیز بغرنج شده و نمی توانند واحدهای خود را به فروش برسانند.

اما دانستن این نکات چه اهمیتی دارد؟ چه فرقی دارد که تعداد فروشندگان یک منطقه چقدر است؟ این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که سیستم عرضه و تقاضا را به درستی درک کرده باشیم. زمانی که فروشندگان یک منطقه بیشتر می شوند و تعداد فایل های فروش افزایش پیدا می کند، می توان واحدهایی با قیمت مناسب تر خریداری کرد. حتی در صورتی که قیمت ها همچنان بالا باشد، خریدار قدرت چانه زنی بیشتری دارد و می تواند قیمت نهایی مسکن را پایین تر بیاورد.

در واقع آن چیزی که امروزه توسط مسئولین به عنوان کاهش قیمت مسکن نام برده می شود، همان تخفیف هایی است که از سوی فروشندگان لحاظ شده است. خیلی از فروشندگان ناچار شده اند که ملک خود را با قیمت پایین تر از بازار بفروشند. چرا که مشتری خاصی در بازار وجود ندارد.

لازم به ذکر است که در روزهای اخیر، صف فروشندگان منطقه ۵ از دیگر نقاط متوسط شهر مثل منطقه۴، ۷ و۸ پیشی گرفته است.

البته نمی توان آمار مشخص و دقیقی در خصوص این موضوع عنوان کرد اما نگاهی کلی به آگهی های منتشر شده در یک هفته ی اخیر نشان می دهد که بیشترین فروشندگان در منطقه ۵ بوده اند. این موضوع نشان می دهد که حداقل در هفته های اخیر، دست بالای معامله را سمت خریدار داشته است.

اما سوال دیگری که در این میان مطرح می شود این است که افزایش فروشندگان مسکن در این منطقه، چه اثری روی قیمت ها گذاشته است؟!

بررسی کوتاهی در این خصوص انجام داده ایم:

یک واحد ۷۵ متر در محله ی پونک که بیش از ۲۰ سال عمر دارد با قیمت متری ۱۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

واحد دیگری در بلوار صبا و واقع در محله ی ستاری که ۹۵ متر دارد و کاملا نوساز است، قیمتی برابر با متری ۱۲۰ میلیون دارد.

محله های دیگر غرب و منطقه ۵ مثل شهر زیبا، قیمت مناسب تری دارند. یک واحد ۱۶۳ متری که ۱۸ سال از عمرش می گذرد با قیمت متری ۸۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان عرضه شده است!

وضعیت مسکن در محله های دیگر غرب مثل مرزداران نیز، فرق چندانی ندارد. یک واحد ۱۱۲ متری ۹ ساله، با قیمت متری ۱۳۸ میلیون تومان عرضه شده است.

البته با توجه به قیمت های پیشنهادی مالکان، می توان گفت که هنوز هم قیمت مسکن کمتر نشده و بسیار گران است. اما به نظر می آید که قدرت چانه زنی مشتریان با توجه به کثرت فایل های فروش، بیشتر است.

وضعیت بازار مسکن در مناطق دیگر تهران مثل منطقه ۴، اندکی بهتر است. یک واحد ۱۰۲ متری ۲۲ ساله در نارمک با قیمت متری ۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

قیمت یک واحد دیگر در گلبرگ شرقی که کاملا نوساز می باشد، متری ۱۰۵ میلیون تومان است.

دیدگاه ها غیرفعال است