اراده ای برای اجرای قوانین تولید مسکن وجود ندارد

اراده ای برای اجرای قوانین تولید مسکن وجود ندارد

بحران مسکن، یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که در طول چند سال اخیر، دولت های مختلف را درگیر کرده است.

به گزارش پرشین سازه، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز اخیرا در مورد بحران مسکن سخنانی ایراد نموده و چنین گفته است: در دولت دوازدهم، هشدار داده بودیم که با این وضع و مسیر تعریف شده؛ به زودی با بحران در حوزه ی مسکن مواجه خواهیم شد و قیمت ها سرسام آور خواهند شد. اما وزیر راه و شهرسازی اعتقاد داشت که در کشور، کمبود مسکن نداریم. بلکه فقط توزیع مسکن نامناسب است.

محمدرضا رضایی کوچی به موضع وزیر راه و شهرسازی اسبق اشار کرد و گفت: ایشان اعتقاد داشتند که در تهران ۱ میلیون واحد مسکونی خالی داریم اما در شهرستان، خانه ی خالی وجود ندارد. این در حالیست که هم در تهران و هم شهرستان، واحدهای مسکونی خالی زیادی وجود دارد اما این واحدها، لوکس هستند و به درد اقشار ضعیف جامعه نمی خورند. به نظر می آید که وزیر وقت راه و شهرسازی، زمان این را نداشت که تشخیص دهد این واحدهای خالی، جامعه ی هدف را پوشش نمی دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، در ادامه به این موضوع اشاره کرد که بعد از ۸ ماهی که از ابلاغ قانون جهش تولید و عرضه مسکن گذشته، هنوز هم این طرح با مشکلات زیادی رو به رو است، گفت: اجرای این طرح برای دوستان مشکل ساز شده است. به هرحال ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی، یک مگاپروژه است. از بابت قیاس هم که نگاه کنیم، ما در مسکن مهر حدود ۲ میلیون واحد مسکونی ساختیم. ساخت این پروژه ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی هزینه گرفت. حالا امروز می خواهیم ۴ میلیون واحد بسازیم.

رضایی کوچی تاکید کرد: منابع مالی تامین شده باید متناسب با ساخت سالیانه ۱ میلیون واحد مسکونی باشد. همچنین با استفاده از ابزار قانون، باید زمین های مورد نیاز جهت ساخت این واحدها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد.

وی در ادامه اشاره کرد که وزیر راه و شهرسازی به ظرفیت های قانونی توجهی نداشته و از آن ها استفاده نکرده است. رضایی کوچی بیان کرد: چند روز پیش، وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه را دیدم. از آن ها در مورد تامین زمین این طرح، جویا شدم. پاسخ دادند که رئیس جمهور به وزیر اقتصاد گفته تمام زمین های دولتی را به وزارت راه و شهرسازی بدهند تا برای ساخت واحدهای مسکونی استفاده کنند. گفتم که لازم نیست منتظر دستور رئیس جمهور بمانید چرا که قانونش را داریم. دستگاه قضایی مسئول نظارت بر اجرای قانون است. اگر یکی از دستگاه ها، قانون را اجرا نمی کند باید با رئیس قوه قضایی مکاتبه کنید.

وی در ادامه افزود: وقتی که زمین های دولتی به وزارت راه واگذار نمی شود، این وزارت خانه هم زمین های حاشیه ای را به شهر الحاق می کند. زمین هایی که نه آب دارند و نه برق. حتی جاده ای برای دسترسی به آن ها نیز وجود ندارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس به وجود قوانین مترقی در تولید مسکن اشاره کرد و مشکل اصلی را در عدم اجرای این قوانین دانست و گفت: متاسفانه، اراده ای برای اجرای این قوانین وجود ندارد. وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه عوض شده اند. رئیس بانک مرکزی هم همین طور! در وزارت راه و شهرسازی هم یک معاون داریم که در آستانه ی تغییر است. بارها به وزیر راه و شهرسازی گفته ام که این بخش را سر و سامان بدهد.

 

دیدگاه ها غیرفعال است