آشنایی با مراحل ساخت ویلا

ساخت ویلا | مراحل ساخت ویلا | مدت زمان ساخت ویلا | هزینه ی ساخت ویلا

محتوا :

ساخت ویلا

زندگی شهری بخش مهمی از خوی انسانی ما را گرفته اند. کمتر پیش می آید که به طبیعت برویم یا حتی در فضای شلوغ شهرها، آسمان را ببینیم. سر را که از پنجره بیرون می کنی، تنها چیزی که می بینی ساختمان و بیلبورد است. شاید به همین خاطر باشد که در حال حاضر، نقل مکان به نقاط خارج از شهر این قدر رواج پیداکرده است. آدم ها به دنبال این هستند که ذره ای از طبیعت را به آغوش بکشند و روح خود را جلا دهند.

اما باید بگوییم که برای زندگی در طبیعت، اول ازهمه باید به فکر ساخت ویلایی خوب بود. در هر شهری که زندگی می کنید، کافی است اندکی از مرکز شهر دور شده و به حومه ی آن بروید تا متوجه شوید دقیقاً از چه چیزی صحبت می کنیم. جای جای نقاط روستایی و سرسبز شهر پر از ویلاهای زیبا و لاکچری شده است. اما تابه حال این سؤال را از خودتان کرده اید که ساخت ویلا چه مراحلی دارد؟ می دانید اگر بخواهید ویلای خود یا دیگران را بسازید باید با چه چالش ها و مشکلاتی دست وپنجه نرم کنید؟ خب در این مقاله ی طولانی و جامع تصمیم داریم به همین نکته بپردازیم و بگوییم که ساخت ویلا به همین سادگی که شما فکر می کنید نیست و باید نکات زیادی را مدنظر داشته باشید. می خواهیم از نقطه ی صفر ماجرا شروع کنیم و به تدریج تمام آنچه باید در مورد ساخت ویلا بدانید را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

نقشه ساخت ویلا

همه چیز با طرح و نقشه شروع می شود. شما باید بدانید که می خواهید ویلای خود را چگونه بسازید. در حقیقت یک مهندس معمار یا ناظر بر اساس همین نقشه است که عملیات ساخت ویلا را پیش می برد. شما باید بدانید که در ویلایت آنچه چیزی می خواهید. آشپزخانه کجا باشد، اتاق خواب ها چگونه باشد، ورودی منزل و استخر و حیاط و …را تعیین کرده باشید.

در طول کشیدن نقشه ی ویلاست که متوجه کم وکاستی های پروژه خواهید شد. بهتر است در این مرحله به سراغ یک مهندس نقشه کش بروید. احتمال دارد که مهندس نقشه کش چندین طرح مختلف در اختیار شما قرار دهد و به این ترتیب شما برای انتخاب یکی از آن ها اقدام کنید.

البته هنر نقشه خوانی نیز نیازمند مهارت است. شما باید بدانید که منظور مهندس نقشه کش از علائم و نشانه هایی که در نقشه گذاشته است چه هست.

می توانید به کمک یکدیگر طرح جزئی ویلا را دربیاورید. یادتان باشد که همه چیز باید بر اساس سلیقه شما پیش برود. بنابراین از گفتن چیزهایی که می خواهید در ویلایتان داشته باشید، پرهیز نکنید. اجازه بدهید که مهندس نقشه کش از خواسته های شما باخبر باشد. او خود بهتر می داند که چگونه به بهترین نحو ممکن، نیازهای شمارا روی نقشه پیاده سازی کند. بنابراین مرحله ی نقشه کشی را جدی بگیرید. چراکه بعدازآن دیگر فرصتی برای تغییر نقشه نخواهید داشت چراکه روند ساخت ویلا آغازشده است.

انتخاب زمین ویلا

قبل از هر چیزی باید به سراغ انتخاب زمین ویلا بروید. زمین ویلا می تواند کیفیت ویلا را تضمین کند. اما سؤال اصلی در این مورد، اینجاست که شما اساساً چقدر بودجه دارید؟ چقدر می خواهید برای خرید زمین ویلا هزینه کنید؟ قیمت زمین ها در منطقه ای که تصمیم به ساخت ویلا دارید چقدر است؟

پاسخ به تمام این سؤالات می تواند بسیار راه گشا باشد. اما نکته اینجاست که هر منطقه ای خاک منحصربه فردی دارد. کیفیت خاک می تواند در عملیات گودبرداری و پی ریزی بسیار مؤثر و مفید باشد. یک مهندس معمار باید خاک زمین ویلا را بررسی کنید. آن را ازلحاظ رطوبت و سنگینی چک کند و همه ی نکاتی که در مورد گودبرداری خاک باید موردتوجه قرار بگیرند را در نظر داشته باشد.

گاهی مواقع خاک زمین مرطوب است یا این که میزان فرونشینی خاک زمین زیاد است. در چنین مواقعی باید فونداسیون و پی ریزی ساختمان بر اساس خاک مربوطه انجام شود. بنابراین در انتخاب زمین ویلا به این نکات نیز باید توجه داشته باشید.

هم چنین بسیار حائز اهمیت است که میزان رطوبت خاک آنجا را بسنجید. درصورتی که سفره های زیرزمینی در خاک زمین ویلا وجود داشته باشد، توصیه می کنیم یک بار دیگر همه نکات را بررسی کنید.

متراژ زمین نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. درصورتی که طرح و نقشه ی ویلای خود را آماده دارید باید بررسی کنید که این طرح و نقشه روی زمین ویلا قابل اجرا باشد. برخی از زمین ها، پرتی و اصطلاحاً قناصی دارند. به این ترتیب ممکن خواهد بود که ناچار به تغییر نقشه ی ویلای خود شوید. پس به این نکته حتماً دقت و توجه کافی داشته باشید.

گودبرداری زمین ویلا

بعدازاینکه زمین ویلا انتخاب و خریداری شد، باید به سراغ مرحله ی پی ریزی و گودبرداری رفت. گودبرداری همان طور که می دانید برای اجرای فونداسیون ساختمان انجام می شود. درواقع هرچقدر که گودبرداری عمیق تر باشد، سازه مقاوم تر و مستحکم تر خواهد بود. به همین خاطر است که معمولاً مرحله ی گودبرداری را بسیار جدی می گیرند.

البته این بخش از ساخت ویلا، می تواند بسیار حساس و ظریف نیز باشد. حتماً شما هم دیده یا شنیده اید که در اثر گودبرداری، برخی از ساختمان و واحدهای کناری دچار ترک و ریزش شده اند. بنابراین باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط هر زمینی، باید عمق گودبرداری را مشخص کرد.
بعد از گودبرداری، نوبت به اجرای فونداسیون می رسد. فونداسیون و پی ریزی در حقیقت با ابزار و ادوات خاصی انجام می شود. درواقع هرچقدر که ارتفاع ساختمان یا ویلا بیشتر باشد باید گودبرداری عمیق تر صورت بگیرد. گودبرداری و پی ریزی درست می تواند از ساختمان در برابر فشار یا زلزله محافظت کند.
اما سؤال اصلی اینجاست که عملیات پی ریزی و فونداسیون چگونه انجام می شود؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این مرحله، تحت نظارت مهندس باید اجرا شود. در حقیقت این مهندس ناظر است که محل پی ریزی و فونداسیون را مشخص می کند. بعدازآن از ماشین آلات و دستگاه های بزرگ برای گودبرداری استفاده می شود.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که به هنگام گودبرداری حتماً باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنید. به عنوان مثال باید حتماً حصاربندی به دور زمین انجام شود تا از سقوط نیروهای کار یا اجسام به داخل آن خودداری کرد.

مرحله بتن ریزی و اسکلت بندی ویلا

اما بعد از گودبرداری، نوبت به مرحله ی بتن ریزی و اسکلت بندی ساختمان می رسد. اسکلت بندی مشخص می کند که در حقیقت ویلای شما چگونه پی ریزی شده است. در این مرحله معمولاً از میلگردهایی برای مشخص کردن اسکلت بندی ساختمان استفاده می شود. هم چنین توصیه می کنیم که حتماً از بتن هایی استفاده کنید که مقاومت و دوام خیلی خوبی دارند. به این ترتیب تضمین خواهید کرد که عمر ویلایتان بیشتر خواهد بود و به سادگی دستخوش تغییر و آسیب نخواهد شد.

بتن ریزی و اسکلت بندی ساختمان نیز باید تحت نظارت مهندسین انجام شود. معمولاً این مراحل را بسیار جدی می گیرند. چراکه اساس سازه بر بتن ریزی درست خواهد بود. همان طور که می دانید بتن ها انواع و اقسام مختلفی دارند که طبیعتاً هرچقدر که کیفیت بتن انتخابی شما بالاتر باشد، عمر ویلا نیز بالاتر خواهد بود.

دیوارکشی ساختمان

احتمالاً شما هم تابه حال شنیده اید که صاحبان ویلا یا ساختمان سازها از اصطلاح دیوارچینی استفاده می کنند. دیوارچینی معمولاً مرحله ی مهمی در ساخت ویلا به حساب می آید. گویی با دیوارکشی ویلا خیال صاحب خانه راحت می شود که روند ساخت ویلا آغازشده است.در حقیقت دیوارچینی ساختمان چارچوب کلی سازه را مشخص می کند. شما در هنگام دیوارکشی ویلا باید به مسیرهای ورودی و خروجی و هم چنین مکان قرارگیری تهویه ی هوا نیز دقت داشته باشید.

در این مرحله اساساً پای استاد بنا و کارگران به ساختمان بازخواهد شد و شما روند ساخت ویلایتان را به طور رسمی آغاز کرده اید. دیوارکشی هم چنین پای تمام غریبه ها را از حریم ویلایتان قطع خواهد کرد. دیوارکشی ساختمان این سیگنال را به دیگران خواهد داد که در این مکان، یک سازه در حال ساخت است و بهتر است که نزدیک نشوند.

اما سؤال اصلی اینجاست که دیوارکشی معمولاً با چه ابزاری و مصالحی انجام می شود. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که تقریباً از هر ابزاری می توان برای دیوارکشی استفاده کرد اما عموم مواقع از آجر و سنگ یا بلوک سیمانی یا سفالی برای دیوارکشی ساختمان سازها استفاده می شود.

البته باید عنوان کنیم که در حال حاضر مصالح ساختمانی نوین تری نیز برای دیوارکشی استفاده می شوند اما ممکن است برای ساخت ویلا چندان مقرون به صرفه نباشند. اما یکی از بزرگ ترین مزیت های مصالح نوین ساختمانی این است که سرعت اجرای پروژه را تا چندین برابر بالاتر می برند. به عنوان مثال دیوارهای سه بعدی می توانند گزینه ی خوبی برای دیوارکشی به سبک نوین باشند اما حقیقت اینجاست که دیوارها گران هستند و خرید آن ها از عهده ی هر ساختمان سازی برنمی آید.

 

ساخت ویلا

عموماً بلوک های سفالی برای دیوارچینی استفاده می شود که علاوه بر مقاومت مناسب، قیمت ارزان و به صرفه تری نسبت به آجر دارند. در حال حاضر با نگاهی به ساختم آن های نیمه کاره متوجه خواهید شد که بیشتر آن ها از همین بلوک های سفالی ( با سایز ۱۵ سانتی متر و …) استفاده کرده اند.

اما عیب بزرگ بلوک های سفالی این است که داخل آن ها سوراخ هست و به همین خاطر است که برای ساخت آشپزخانه ( به دلیل نصب کابینت) مناسب نیستند. اما به هرحال با توجه به قیمت و سرعت اجرای بالا، یکی از بهترین انتخاب هایی هستند که به هنگام دیوارچینی می توانید در نظر داشته باشید.
همان طور که گفتیم دیوارکشی به جداسازی بخش خارجی زمین ویلا از داخل آن محدود نمی شود بلکه در مرحله ی دیوارکشی باید مرزبندی های داخل خود ساختمان نیز مشخص شوند. گاهی مواقع برای مشخص نمودن جای جای خانه، از دیوارهای کاذب استفاده می شود. این دیوارها که عموماً از جنس فلز هستند، به صورت پیش ساخته آماده می شوند و فضاهای داخلی ویلا را از هم جدا می سازند. قیمت آن ها به نسبت مصالح سفالی و سیمانی گران تر است اما باید بگوییم که سرعت اجرای پروژه و دیوارکشی را بالاتر می برند.
اما اجازه بدهید به چند سؤال رایج در مورد دیوارکشی ساختمان ویلا پاسخ بدهیم:

قیمت دیوارکشی ویلا چقدر است؟

همه چیز بستگی به مصالحی دارد که در ساخت ویلا از آن استفاده می کنید. در حقیقت هزینه ی مصالح جدای از هزینه ی بنا و کارگران محاسبه می شود. اما به طورکلی باید بگوییم که هزینه ساخت هر مترمربع دیوار با آجر سفالی حدود پنجاه هزار تومان خواهد بود که البته بدون احتساب اجرت و حق الزحمه ی بنا و کارگر است.

برای تیغه داخلی ساختمان کدام نوع آجر سفالی مناسب است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که معمولاً برای تیغه داخلی ساختمان از آجرهای سفالی ۱۰ سانتی متری استفاده می شود.

روند دیوارکشی چند روز طول می کشد؟

همه چیز به سرعت عمل استاد بنا و کارگران دارد. به طور متوسط، یک استاد بنای سریع می تواند روزانه حدود ۳۰ مترمربع دیوارچینی با بلوک سفالی داشته باشد. درصورتی که از آجر برای ساخت دیوار استفاده می شود احتمالاً سرعت کار پایین تر خواهد آمد و به روزی ۱۰ مترمربع خواهد رسید. البته باید در نظر داشته باشید که این اعداد و ارقام تقریبی هستند. به عنوان مثال این اعداد مخصوص دیوارهایی می باشند که راست هستند. درصورتی که دیوار موردنظر اعوجاج یا انحنایی داشته باشد، احتمالاً مدت زمان کار نیز بالاتر خواهد رفت. در کل همه چیز به سرعت دست استاد بنا و البته مصالحی که استفاده می کنید خواهد داشت.

بهترین نوع دیوار برای محوطه بیرون ویلا چیست؟

اگر می خواهید کار شما با سرعت و ارزان پیش برود، توصیه می کنیم از بلوک های سیمانی استفاده کنید اما بهتر است در نظر داشته باشید که بلوک های سیمانی عموماً منظره چندان جالبی برای نمای ساختمان ندارند و بعدها باید به سراغ اجرای نماهای بهتری روی بلوک های سیمانی بروید.

آیا به شناژ بندی نیاز است؟

هنگامی که تصمیم به دیوارکشی ساختمان می کنید، اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که شناژبندی کنید. در حقیقت پای دیوارهای آجری باید شناژ شوند. چراکه استحکام و دوام آن ها مناسب نخواهد بود و با اولین باد و بارانی ممکن است دچار ریزش و فروریختن شوند.
بنابراین قبل از هر چیزی علاج واقعه نمایید و شناژ بندی کنید.

اجرای سقف ویلا

بعد از دیوارکشی نوبت به اجرای سقف می رسد. یادتان باشد که بدون اجرای سقف، سازه ی شما بدون حفاظ خواهد بود و با کوچک ترین باد و بارانی ممکن است دچار خسارت شود. به همین خاطر است که مرحله ی اجرای سقف باید بلافاصله بعد از دیوارچینی انجام گیرد.

اما سقف ها انواع و اقسام زیادی دارند که با توجه به نوعشان، ممکن اجرای آن ها نیز متفاوت باشد. به طورکلی دو نوع سقف رایج داریم: سقف های معمولی و سقف های شیب دار!

احتمالاً سقف منزل کنونی شما هم از نوع سقف معمولی باشد. این نوع سقف به سادگی اجرا می شوند و هم زمان با عملیات دیوارچینی انجام می گیرند اما اگر تصمیم گرفته اید که از سقف های شیب دار برای ویلای خود استفاده کنید، عملیات ممکن است اندکی پیچیده تر و سخت باشد و به این ترتیب کارتان نیز دشوارتر پیش برود.

در ادامه به برخی دیگر از انواع سقف ها پرداخته ایم. یادتان باشد که این مرحله بسیار مهم است بنابراین دقت بیشتری در انتخاب نوع سقف خود داشته باشید.

سقف دال بتنی: عموم مواقع ضخامت این نوع سقف ها حدود ۱۰ الی ۵۰ سانتی متر است. درصورتی که ویلای شما چندطبقه است، انتخاب این نوع سقف برای طبقات آن، انتخابی معقول و مناسب هست. نکته ای که باید در مورد سقف دال بتنی بدانید این است که وزن بالایی دارد و به نسبت دیگر سقف ها هزینه های بیشتری باید برایش انجام شود. اما در عوض مقاومت بی نظیری از خود نشان می دهد و در برابر آسیب های مختلف ( زلزله، باد و باران) بسیار مستحکم خواهد بود. هم چنین می تواند به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل کند و به این ترتیب در مصالح صرفه جویی نماید.

البته برای ساخت پروژه های کوچک و ویلاهای شخصی معمولاً از سقف دال بتنی استفاده نمی شود و موارد کاربرد آن ها در ساختم آن هایی است که اهمیت زیادی دارند. به عنوان مثال ساختم آن های تجاری واداری بزرگ عموماً از این نوع سقف ها استفاده می کنند. جنس این نوع سقف ها عموماً از بتن و آرماتور است و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی دارند.

اما شاید برایتان این سؤال مطرح شده باشد که دال در اینجا به چه معناست؟ دال به معنی بخشی از سازه است که به صورت یکپارچه ساخته می شود و جنسی از بتن و فولاد دارد.

سقف تیرچه بلوک

تیرچه بلوک یکی از رایج ترین مصالح به هنگام ساخت سقف هست. باید بدانید که در ساخت این گونه سقف ها، از بهارخواب ها برای تیر فرعی استفاده می کنند و سپس فاصله ی میان آن ها با بلوک پر می شود. شاید فکر کنید که این روند ساده است اما باید بگوییم که نباید تیرچه بلوک را دست بگیرید. بیشتر مواقع ازاین گونه سقف ها در ساختم آن هایی استفاده می شود که اسکلت فلزی یا بتنی یا آجری دارند. سقف هایی که از جنس تیرچه بلوک ساخته می شوند؛ سبک هستند و به همین دلیل وزن زیادی را روی سازه تحمیل نمی کنند. هم چنین درصورتی که نیرو و فشار افقی به آن ها وارد شود، مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می دهند.

بیشتر بخوانید : تیرچه فندوله و انواع آن

بیشتر ساختمان سازان برای ساخت ویلا از این نوع سقف استفاده می کنند چراکه ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. هم چنین باید بدانید که اسکلت و سقف های تیرچه بلوک به صورت یکپارچه انجام می شوند و نیازی به جک های زیر سقفی ندارند.

سقف عرشه فولادی

در مقالات پیشین وب سایت پرشین سازه در مورد ورق های گالوانیزه صحبت کرده ایم و می دانید که به چه صورتی ساخته می شوند. اما شاید برایتان جالب باشد که سقف عرشه فولادی نیز از ورق های گالوانیزه ساخته می شوند و شکل ذوزنقه ای دارند.

نکته ی دیگری که باید بدانید این است که این نوع سقف ها بسیار سبک می باشند و هزینه های زیادی هم برای ساخت آن ها لازم نیست. به این ترتیب می توانید هم زمان با عملیات بتن ریزی، ساخت سقف و اجرای آن را نیز در دستور کار داشته باشید.

 

ساخت ویلا با عرشه فولادی

در حال حاضر اگر بخواهیم یک گزینه ی جایگزین مناسب برای سقف های تیرچه بلوک نام ببریم می توانیم به سقف های عرشه فولادی اشاره کرد. شاید ندانید اما یکی از اصلی ترین مزیت های ساخت چنین سقف هایی این نکته ی مهم است که ایمنی کار را بالا می برند. سطح ورق های گالوانیزه ساق است و به این ترتیب کارگران بدون این که نگرانی خاصی داشته باشند می توانند روی آن گام برداشته و کارهای خود را انجام دهند.

سقف تیرچه کرومیت

باید عنوان کنیم که سقف تیرچه کرومیت از همان نوع تیرچه بلوک هستند. اما فرقی که دارند این است که با تیرچه فلزی اجر می شوند. هم چنین فاصله ای که میان تیرچه ها وجود دارد را با استفاده از پلی استایرن، بلوک سیمانی، کامپوزیت یا دیگر انواع پرکننده ها، می پوشانند. یکی از اصلی ترین مزیت هایی که در مورد سقف تیرچه بلوک وجود دارد این است که مقاومت و استحکام خوبی دارند. هم چنین نیازی به شمع بندی هم ندارند که همین مسئله سرعت کار کردن آن ها را بالا می برد.

زمانی که بحث سبکی سقف ویلا مطرح باشد، توصیه می کنیم که به جای سقف تیرچه بلوک از تیرچه کرومیت استفاده کنید چراکه سبک تر هستند و به این ترتیب وزن ویلا را پایین تر می آورند.

سقف وافل

در بالای همین مطلب در مورد سقف دال بتنی صحبت کردیم. حال باید بدانید که سقف وافل درواقع یک نوع دال دوطرفه است که با استفاده از سیستم دال قابلمه ای اجرا می گردد. به همین خاطر است که عموماً به این نوع سقف های وافل، سقف مشبک یا قابلمه ای هم می گویند. هزینه ی ساخت این نوع سقف ها نسبت به ساخت سقف عرشه فولادی کمتر است.

بیشتر بخوانید : سقف وافل و مزایای اقتصادی و فنی آن

اما باید بدانید که استفاده از سقف وافل معمولاً در ویلا سازی چندان رواج ندارد. بلکه بیشتر مواقع برای ساخت سقف پارکینگ، بیمارستان و مکان های عمومی به کار می رود. اجرای سقف وافل نیازی به میلگرد تقویتی ندارد و همین مسئله زمان اجرای کار را پایین می آورد. نکته ای که خیلی از ساختمان سازان باید به آن توجه کنند.

سقف متحرک

یکی از ویژگی هایی که خیلی از ویلاسازان تمایل دارند که به ویلای خود اضافه کنند، سقف های متحرک است. این دسته از سقف ها می توانند به زیبایی ویلای شما اضافه کنند. مواد مختلفی در ساخت سقف متحرک استفاده می شود اما همان طور که از نامش هم پیداست این گونه سقف ها قابلیت باز و بسته شدن رادارند. شاید در کافه های روباز و استخرها چنین سقف هایی را دیده باشید. اما استفاده از سقف های متحرک در بخشی از نشیمن ویلاهای لوکس کاملاً رواج پیداکرده است.

این گونه سقف ها می توانند نور طبیعی آفتاب را به خانه بیاورند و مکانی فوق العاده برای مطالعه در اتاق نشیمن ویلا بسازند. کافی است جستجوی کوتاهی در اینترنت داشته باشید تا طرح های مختلفی از سقف های متحرک را مشاهده کنید.

اما خود همین سقف ها نیز طرح و انواع مختلف زیادی دارند.

سقف متحرک پارچه ای: شاید باورپذیر نباشد اما یکی از رایج ترین انواع سقف های متحرک، سقف های پارچه ای هستند. این دسته از سقف ها عموماً از جنس پارچه و آلومینیوم هستند. یک ریموت برقی و موتوردارند که با استفاده از این ریموت، موتور آن ها به کار می افتد و جابه جا می شوند. هرچقدر که از زیبایی این گونه سقف ها بگوییم، کم گفته ایم. بنابراین برای بخشی از ویلای خود، حتماً ساخت سقف پارچه ای متحرک را در نظر داشته باشید.

سقف کاذب

یکی از سبک ترین و به صرفه ترین سقف هایی که می توان برای سازه به کار گرفت، همین سقف های کاذب هستند. بعدازاینکه لوله های تأسیساتی را نصب کردید، می توانید سقف کاذب را نیز اجرا کنید. عموماً مواد تشکیل دهنده ی سقف کاذب شامل الیاف پلیمری، توری، گچ و …هستند. به همین خاطر است که سبک می باشند و به راحتی قابل نصب هستند.

از دیگر نکات مثبت این گونه سقف های کاذب این است که ایمنی کار و سرعت انجامش را بالا می برند. به سادگی می توان سقف کاذب را میان تیرچه ها اجرا نمود و به سقف اصلی متصل کرد. در حال حاضر بیشتر مواقع برای سقف پارکینگ ها و طبقات بالایی ساختمان سازها از سقف کاذب استفاده می شود. به دلیل ارزان بودن در میان مصرف کنندگان نیز بسیار رواج دارند.

سقف کامپوزیت

بیشتر مواقع از این نوع سقف در اسکلت فلزی سازه استفاده می شود. مواد استفاده شده در ساخت سقف کامپوزیت نیز ترکیبی از بتن و فلز است. یکی از نکات مهم در مورد سقف کامپوزیت این است که برای ساخت آن ها از یونولیت استفاده نمی شود. هم چنین جهت نازک کاری سقف کامپوزیت و ساختن سطحی یکپارچه، از سقف کاذب و سقف رابیتس بندی استفاده می کنند.

 

ساخت ویلا با سقف کامپوزیت

درنهایت باید بگوییم که ساخت سقف بخش مهمی از روند ساخت ویلا به حساب می آید بنابراین دقت داشته باشید که متناسب با نوع ویلای خود، بهترین سقف موجود را انتخاب کنید و به سادگی از این مسئله عبور نکنید.

نماکاری ساختمان ویلا

اساساً نمای ویلا از نمای ساختمان سازها و کاشانه های شهری خیلی مهم تر است. به همین خاطر است که همه ی سازندگان تلاش می کنند که بهترین متریال و مصالح موجود را برای ساخت نمای ویلای خود به کار بگیرند. در حقیقت هرچقدر که نمای ویلا بهتر و زیباتر باشد، مشخص است که داخل ساختمان نیز زیبا و باسلیقه چیده شده است.

همان طور که احتمالاً خود نیز می دانید، انواع و اقسام مختلفی از متریال برای ساخت نمای ساختمان وجود دارد. ازجمله سنگ، چوب، کاشی و …

در ادامه می خواهیم به برخی از مهم ترین مصالح ساخت نمای ویلا اشاره کنیم. با ما همراه باشید:

نمای آجری ویلا: یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی، همین آجر است اما نکته ای که باید بدانید این است که از آجرهای نسوز و زیبا برای نمای ساختمان نیز استفاده می شود. این آجرها مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی مختلف دارند و به عنوان عایق نیز می توانند عمل کنند. هم چنین طرح و رنگ های متنوعی دارند و همین مسئله باعث می شود تا دست شما برای انتخاب یکی از آن ها باز باشد.

نکته ی مهم دیگری که باید بدانید این است که نمای آجری ویلا باعث می شود که سرعت اجرای کار بالا برود و البته در برابر تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند. نماهای آجری حسی از نوستالژی بودن را به خانه می دهند. بنابراین درصورتی که دکوراسیون داخلی ویلای شما حسی از سنتی بودن را دارد، توصیه می کنیم از نمای آجری برای بیرون ویلای خود استفاده کنید.

نمای آجری قیمت مناسب و به صرفه ای دارد و اجرای آن نیز ساده خواهد بود. هم چنین برای چیدن آجرها کنار یکدیگر نیازمند ملاط خاصی نخواهید بود و با استفاده از ریل های فلزی آن ها را کنار یکدیگر قرار می دهند.

در حقیقت عدم نیاز به ملات باعث می شود که سرعت اجرای کار بسیار بالا برود. درهرصورت، نمای آجری مزایای بی شماری دارد و علاوه بر این، زیبایی و وقار خاصی می تواند برای ساختمان شما به ارمغان بیاورد.

نمای سنگی ویلا: شاید هیچ مصالحی به اندازه ی سنگ های واقعی و مصنوعی برای ساخت نمای ویلا طرفدار نداشته باشد. در حقیقت گرچه قیمت سنگ بالاتر از دیگر مصالح ساختمانی است اما به خاطر کیفیت فوق العاده و دوام بالا یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی برای ساخت نمای ویلا به حساب می آید.
اما اصلی ترین نوع سنگ هایی که برای نمای ساختمان به کار می رود، عموماً سنگ های آهکی یا آذرین هستند. البته که زیبایی و دوام سنگ های آذرین نسبت به سنگ های آهکی بیشتر است اما قیمت بالاتری نیز دارند.

هم چنین باید بگوییم که سطح خیلی از این سنگ ها دارای سوراخ های ریزی است که برای مقاومت ساختمان بسیار مفید خواهند بود چراکه ملاط ساختمانی به داخل این سوراخ ها نفوذ می کنند و باعث چسبیدن نمای ساختمان به دیوار می شوند.

البته باید بگوییم که هر سنگی برای به کاربردن در نمای ساختمان مفید نیست. سنگی که در نمای ساختمان به کار می رود باید شرایط و ویژگی های زیر را داشته باشید:

اول ازهمه این که در برابر شرایط جوی مقاوم باشد. به این معنی که با باران و برف دچار تغییر رنگ و کیفیت نشود. هم چنین بتوان از این نوع سنگ، سنگ هایی با تنوع رنگ و جنس ساخت. به این ترتیب دست مصرف کننده برای انتخاب یکی از انواع سنگ های نما بازتر خواهد بود.

از مهم ترین ویژگی هایی که یک سنگ نمای ساختمان باید داشته باشد این است که قابلیت برش خوردن و صیقل داشته باشد. به این ترتیب با توجه به شرایط نما می توانید سنگ ها را برش بدهید و سایزهای دلخواهتان را دربیاورید.

بتوان سنگ موردنظر را به راحتی و سادگی نصب و اجرا نمود. درصورتی که سنگ انتخابی، به سختی قابل حمل باشد یا این که با دیگر مصالح ساختمانی تطابق نداشته باشد، کار برایتان سخت و دشوار خواهد شد.

هم چنین یکی دیگر از خصوصیات مهم سنگ ها این است که باید در برابر اشعه ی آفتاب مقاوم باشند و به سادگی رنگ واقعی خود را از دست ندهند.

سرعت اجرای سنگ نمای ساختمان نیز باید بالا باشد. اساساً درصورتی که استفاده از نمای سنگی ویلا باعث کند شدن کار شود، بهتر است به انجام آن فکر نکنید.

بیشتر بخوایند : نمای چوب و HPL و انواع آن

در ضمن علاوه بر سنگ های طبیعی، می توانید از سنگ های مصنوعی برای نمای ویلا نیز استفاده کنید. یکی از اصلی ترین مزایایی که در ارتباط با سنگ های مصنوعی ساختمانی وجود دارد این است که قیمت ارزان تر و به صرفه تری نسبت به سنگ های طبیعی دارند. هم چنین وزن سبک تری نیز دارند و به این ترتیب می توانید با خیالی آسوده از آن ها استفاده کنید.

 

ساخت ویلا

سنگ های مصنوعی نیز تنوع و رنگ بسیار بالایی دارند و می توانید با توجه به دکوراسیون خود، یکی از آن ها را استفاده کنید. البته شاید استفاده از سنگ های مصنوعی برای نمای ساختمان انتخاب چندان عاقلانه ای نباشد چراکه مدام در معرض باد و باران و رطوبت قرار می گیرند و احتمال این نکته وجود دارد که بعد از مدتی تغییر رنگ بدهند.

نمای شیشه ای ویلا

ویلاهایی که نمایی از جنس شیشه دارند، می توانند فضای خانه را غرق نور سازند و حسی از طبیعی بودن و روشن بودن را به تمام اجزای ویلا بدهند. معمولاً در نواحی ای که آب و هوایی خنک در بیشتر مواقع سال دارد، استفاده از شیشه برای نمای ساختمان بیشتر کاربرد دارد.

نمای شیشه ای باعث می شود که فضای داخل خانه عایق گردد.( البته به شرطی که از شیشه های دوجداره در نمای ساختمان استفاده شود) .

هم چنین لازم به ذکر است که شیشه، متریال سبکی به حساب می آید. به همین خاطر است که استفاده از آن می تواند بار ساختمان را کاهش داده و به این ترتیب مقاومت و عمر آن را افزایش بدهد. به همین خاطر است که امروزه در طراحی های مدرن ساختمان از شیشه های مستحکم به کرات استفاده می شود.

اما یکی دیگر از بزرگ ترین مزیت هایی که در مورد نمای شیشه ای وجود دارد این است که تهویه ای مطبوع برای فضای داخل ساختمان ایجاد می کند و هم چنین میزان مصرف انرژی را تا حد خیلی زیادی کاهش می دهد. به دلیل این که نماهای شیشه ای شبیه به عایق حرارت عمل می کنند.
در نظر داشته باشید که نمای شیشه ای باعث می شود که دید گسترده و یکپارچه ای نسبت به فضای بیرون ساختمان داشته باشید و نوعی ویوی ابدی برایتان فراهم خواهد آورد.

هم چنین نباید فراموش کنید که نمای شیشه ای به سرعت قابل انجام است و به این ترتیب درروند ساخت ویلا، نیازی نخواهد بود که زمان زیادی را صرف ساخت نما کنید.

نمای سرامیکی ویلا

سرامیک و کاشی یکی از اصلی ترین مصالحی است که در ساختمان سازی به کار می رود، شاید شما هم بارها با خانه ها و ویلاهایی مواجه شده باشید که از نمای سرامیکی استفاده کرده اند. واقعیت اینجاست که نماهای سرامیکی بیشترین مصالحی است که در نمای ساختمان سازها و ویلاها مشاهده می کنیم. اما سؤال اصلی اینجاست که چرا سرامیک تا به این حد محبوب شده است و همه از آن استفاده می کنند؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که نمای سرامیکی ساختمان می تواند جلوه ای از زیبایی و استحکام را به خانه بدهد. در حقیقت سنگینی و وقار خاصی را برای هیبت ویلا می سازد که به سادگی با دیگر مصالح ساختمانی قابل دریافت نخواهد بود.

هم چنین باید بدانید که رنگ ها و تنوع سرامیک بسیار زیاد است. به همین خاطر شما می توانید تا بی نهایت انتخاب داشته باشید و به سبک خودتان عمل کنید. رنگ های درخشان و زیبای سرامیک باعث شده است که یک ویلا با نمای سرامیکی، هم چون نگینی از دور بدرخشد. به همین خاطر است که تا به این حد سرامیک در نمای ساختمان محبوبیت دارد.

باید بدانید که استفاده از سرامیک تنها به نمای ساختمان محدود نمی شود بلکه می توانید از سرامیک در جای جای منزل استفاده کنید و به این ترتیب حسی از هماهنگی و یکپارچگی را برای ویلایتان به ارمغان بیاورید.
اما صرف نظر از رنگ و تنوع زیاد سرامیک، چه مزیت های دیگری می توان برای این محصول عنوان کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید اشاره کنیم که سرامیک مقاومت خوبی در برابر تغییر شرایط آب و هوایی دارد و به سادگی دچار یخ زدگی نمی شود. به همین دلیل است که رایج ترین مصالح مورداستفاده در نواحی سردسیر هست.

هم چنین سرامیک به نسبت دیگر مصالح ساختمانی قیمت مناسب تری دارد و می توانید با هر بودجه ای را تهیه کنید.

لازم به ذکر است که سرامیک عایق حرارت نیز به حساب می آید بنابراین استفاده از آن در نمای ساختمان این اطمینان را به شما خواهد داد که در روزهای سرد زمستان، فضای داخلی خانه همواره گرم خواهد ماند.

هم چنین سرامیک عایق رطوبت نیز به حساب می آید. به این معنی که می توانید آن را با آب شست وشو دهید بدون این که آسیبی به آن وارد شود.

نمایی که از جنس سرامیک ساخته می شود هم چنین ضد حریق و آتش سوزی نیز خواهد بود و مقاومت خیلی خوبی در برابر این گونه آسیب ها از خود نشان می دهد.

نمای چوبی ساختمان

از هر چه که بگذریم نمی توان از آکسسوری چوبی در ساختمان به سادگی عبور کرد. به خصوص اگر که از چوب در نمای ساختمان استفاده شود. حتماً شما هم تابه حال شنیده اید که خیلی ها آرزو دارند که یک ویلای چوبی داشته باشند. اما به نظرتان چرا خیلی از ما چنین حسی نسبت به چوب داریم؟ بله درست است!

چوب حسی از بودن در طبیعت و جنگل را به ما القاء می کند. چوب ها می توانند ما را به طبیعت نزدیک تر و حسی از آرامش و آسودگی را به همراه بیاورند. شاید دقیقاً به همین خاطر باشد که خیلی از افراد برای نمای ساختمان خود از متریال چوبی استفاده می کنند. واقعیت اینجاست که نمای چوبی علاوه بر زیبایی منحصربه فرد و احساس آسودگی و آرامش، مزایای فوق العاده ی دیگری نیز دارد:

بیشتر بخوانید : تفاوت ترموود و چوب پلاست

یک نمای چوبی می تواند چندین مزیت بزرگ برای ساختمان داشته باشد: اول ازهمه این که وزن چوب به نسبت دیگر مصالح ساختمانی بسیار سبک تر است و همین مزیت بزرگ باعث می شود که حمل ونقل آن راحت تر باشد. بتوان به سادگی و با سرعت آن را نصب کرد و هم چنین وزن کمتری به ساختمان وارد کند. این مزایا به سادگی در دیگر مصالح ساختمانی به دست نمی آیند.

 

ساخت ویلا

هم چنین تنوع رنگ و طرح چوب ها بسیار زیاد است. شما می توانید بسته به سلیقه ی خودتان چوب موردنظر را انتخاب کنید. چوب های طبیعی رنگ های بسیار زیبایی دارند که حسی از بودن در جنگل و طبیعت را به افراد القاء می کنند.

صرف نظر از زیبایی، چوب ها عمر و دوام زیادی هم دارند و به سادگی دچار آسیب و خرابی نمی شوند. به خصوص اگر که از چوب مناسبی در فضای درستی استفاده شود.

در ضمن درصورتی که چوب نما دچار آسیب و خرابی شد، می توانید به سادگی و راحتی آن را تعویض نمایید بدون این که نیاز به خراب کردن کل نمای ساختمان باشد.

و این که درنهایت باید به نوع خاصی از چوب اشاره کنیم که به تازگی طرفداران خیلی زیادی پیداکرده است. ترمووود یا همان چوب مصنوعی که از ترکیب چوب و چند ماده ی مقاوم دیگر به دست می آید، امروزه توانسته که جای چوب طبیعی و واقعی را بگیر

ترمووود مقاومت عجیب و بسیار فوق العاده ای در برابر رطوبت دارد. به این معنی که دیگر نیازی نیست نگران آسیب یا خرابی نمای ساختمان خود شوید. هم چنین طول عمر خیلی مناسبی دارد و می توانید تا سال ها از این نوع چوب استفاده کنید.

تنوع رنگ و طرح چوب های ترموود نیز نیازی به گفتن ندارد. با نگاهی به بازار این گونه محصولات می توانید با دنیایی از طرح و رنگ مواجه شوید که تقریباً هر سلیقه ای را پوشش می دهد و نیازهایتان را برطرف خواهد کرد.

البته باید به سبک بودن این نوع چوب نیز اشاره کنیم. ترمووود حتی در قیاس با چوب های طبیعی هم سبک تر است. بنابراین نصب و حمل ونقل آن ها نیز ساده تر انجام می گیرد و می توانید در عرض چند روز کل نمای ویلایتان را به اتمام برسانید. مزیتی که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نخواهد بود.

نمای ویلا با سنگ مصنوعی

در ابتدای این بخش از مقاله، راجع به نمای سنگی صحبت کردیم و در حال حاضر به خوبی می دانید که نمای سنگی می تواند چه مزیت هایی به همراه داشته باشد. اما تنها عیبی که داشت قیمت گران و وزن بالای آن بود که کار اجرای نمای ساختمان را سخت تر می کرد.
اما در حال حاضر باوجود سنگ های مصنوعی دیگر نیازی نیست که نگران این دو ایراد بزرگ باشید. سنگ های مصنوعی همان نمای سنگ واقعی رادارند بدون این که وزن بالا یا قیمت زیادی داشته باشند.
سنگ های مصنوعی در هر طرح و شکلی که بخواهید قابل خرید هستند. کافی است سری به بازارهای فروش مصالح ساختمانی و نمای ساختمان بزنید تا متوجه شوید از چه چیزی صحبت می کنیم. رنگ های زیبای سنگ های مصنوعی فرق چندان زیادی با سنگ های طبیعی و واقعی ندارد اما بسیار سبک تر است. به خاطر سبکی زیاد، حمل ونقل آن ها ساده تر انجام می گیرد و البته زمان اجرای آن ها نیز بسیار کمتر خواهد بود.

نصب سنگ مصنوعی در نمای ساختمان بسیار ساده است و کثیف کاری خاصی نخواهد داشت.

سنگ مصنوعی می تواند هزینه های شمارا تا حد خیلی زیادی کاهش دهد و درعین حال همان کیفیت سنگ واقعی را به ارمغان بیاورد. در حقیقت یکی از اصلی ترین مزایای مربوط به سنگ های مصنوعی این است که جذب آب در آن ها صفر است. به این معنی که در اثر باران و برف دچار استهلاک و خرابی نخواهند شد.
علاوه بر این، از سنگ های مصنوعی در طراحی داخلی دکوراسیون نیز استفاده می شود. شاید شما هم خانه ها و ویلاهایی را دیده باشید که در بخشی از دیوارهای داخلی خود، از سنگ های مصنوعی استفاده کرده اند. این کار موجب می شود که حسی از طبیعی بودن را برای خانه ایجاد کنید. گرما و صمیمیتی که سنگ های مصنوعی ایجاد می کنند با هیچ مصالح دیگری قابل مقایسه نخواهند بود.
هم چنین باید بگوییم که سنگ های مصنوعی نیز مانند سنگ های طبیعی مقاومت و استحکام خیلی خوبی دارند و تا سال ها سال عمر می کنند و نیازی به تغییر یا تعویض آن ها نخواهید داشت.

تمام این مزایای بی نظیر باعث شده است که امروزه در ساخت ویلا اولین چیزی که به ذهن خطور می کند استفاده از سنگ های مصنوعی در جای جای منزل است.

در انتهای این بخش از مقاله نیز باید عنوان کنیم که می توان از متریال مختلفی برای نمای ویلا استفاده کرد. به عنوان مثال می توانید از ترکیب سنگ و شیشه یا سنگ و چوب برای نمای ویلای خود استفاده کنید. متریال ترکیبی می تواند سبک جدیدی برای خود باشد و زیبایی ویلایتان را چند برابر سازد.
بعدازاینکه ساخت نمای ویلا به اتمام رسید، می توان سراغ دیگر مراحل کار ساختمان سازی رفت. مراحلی مانند گچ کاری، رنگ کاری، تأسیسات و اتصالات ساختمان و هر آنچه برای ساخت یک سازه لازم و ضروری است.

اما برای ساخت یک ویلا، نیازمند چیزهایی بیشتری نسبت به یک ساختمان یا کاشانه هستید. خیلی از افراد ترجیح می دهند که ویلایشان دارای استخر، محوطه سبز، آلاچیق و باربیکیو و …باشد.

بیشتر بخوانید : انواع درب های ساختمانی

در ادامه می خواهیم به توضیح این بخش از ساخت ویلا بپردازیم. با ما همراه باشید.

ساخت استخر در ویلا

احتمالاً اگر بخواهید که اقدام به ساخت ویلا کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد، ساخت یک استخر دل چسب و جذاب در فضای ویلا است. تصور کنید که در فصل گرما یا سرما، یک استخر خنک یا گرم داشته باشید که می توانید خستگی های روز را از تنتان به درببرد. در حقیقت خیلی از افراد، برای ساخت ویلای خود حتماً ساخت استخر در ویلا را نیز در نظر می گیرند.

استخرهای خانگی و ویلایی می توانند شمارا از نیاز رفتن به استخرهای عمومی بی نیاز کند. طبیعت زیبای ویلا در ترکیب با یک آب تنی جذاب و سرگرم کننده، مسئله ای است که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد.

خب حالا که با جذابیت های ساخت استخر در ویلا آشنا شدید، اجازه بدهید در مورد جزئیات این روند بیشتر صحبت کنیم. قبل از هر چیزی باید ببینید که آیا ویلای شما، مقدمات لازم برای ساخت استخر را در اختیار دارد یا خیر! در حقیقت متراژ ویلا باید برای ساخت استخر مناسب باشد. در غیر این صورت بهتر است از خیر ساخت استخر در ویلایتان بگذرید.

البته لازم به ذکر است که استخرها می توانند متراژهای متفاوتی داشته باشند و طرح و شکل آن ها نیز بسیار متنوع خواهد بود.

در قدم بعدی بهتر است که بودجه ساخت استخر در ویلا را نیز در نظر داشته باشید. در حقیقت این مسئله بسیار مهم است چراکه ساخت استخر ( به خصوص اگر مجهز به آب گرم نیز باشد) ارزان نخواهد بود. بنابراین این نکته ی خیلی مهم را نیز در نظر داشته باشید. حال در ادامه تصمیم داریم به انواع استخرها، مقدمات ساختشان و شکل ها و نحوه ی ساخت استخرهای مختلف صحبت کنیم. درصورتی که تصمیم به ساخت استخر در ویلا دارید، توصیه می کنیم ادامه ی این بخش از مقاله را از دست ندهید.

انواع استخر: استخرها به صورت کلی دو نوع هستند. استخرهایی که سرپوشیده می باشند و استخرهایی که در فضاهای روباز ساخته می شوند. استخرهای سرپوشیده هزینه های بالاتری خواهند داشت. چراکه باید محوطه ی جداگانه از ویلا را برای ساخت استخرهای سرپوشیده اختصاص دهید. در حقیقت استخرهای سرپوشیده عموماً در یک اتاقک جداگانه در ویلا یا در زیرزمین ویلا ساخته می شوند.

نوع دیگر استخرها، یعنی استخرهایی که در فضاهای روباز ساخته می شوند، در حقیقت استخرهایی که در حیاط ویلا، پشت بام یا تراس ساختمان ساخته می شوند، اصطلاحاً استخرهای روباز گفته می شوند. این نوع استخرها به خاطر هزینه ی کمتری که برای ساختشان نیاز است، محبوبیت بیشتری دارند.
در ادامه می خواهیم به ساخت این نوع از استخر بیشتر بپردازیم. با ما همراه باشید.

مراحل اولیه ی ساخت استخر:

مثل هر روند دیگری، قبل از این که اقدام به ساخت استخر در ویلا کنید، باید همه ی جوانب را به خوبی بسنجید. باید بدانید که می خواهید استخرتان چگونه باشد. باید بدانید که جنس کف استخر سیمانی است یا سرامیکی یا این که از پیش ساخته باشد؟! چقدر می خواهید برای ساخت استخر هزینه کنید. همه ی این مطالب و نکات مهم را بررسی کرده و به یک برآورد کلی در مورد ساخت استخر برسید و سپس اقدام به ساخت نمایید.

نکته ی مهم دیگری که باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که ساخت استخر فقط محدود به هزینه های اولیه ی ساخت آن نخواهد شد. بلکه باید هزینه های زیادی را نیز سالانه انجام دهید تا استخر را سالم و تمیز نگه دارید. در حقیقت هزینه ی مصرف برق و آب و البته پاک سازی آن را نیز باید در نظر داشته باشید.

بعد از تعیین کردن هزینه های مربوط به ساخت استخر در ویلا، نوبت به تعیین جای دقیق استخر می رسد. باید در وهله ی اول مشخص کنید که ابعاد استخرتان می خواهید چقدر باشد. نکته ی مهم در این روند این است که حتماً نقطه ای را برای ساخت استخر در ویلایتان انتخاب کنید که آفتاب گیر باشد. اما سؤال اینجاست که چرا؟ پاسخ این سؤال بسیار واضح است: باید استخر خود را در محلی بسازید که بیشترین تابش آفتاب را دریافت خواهد کرد تا به این ترتیب از هزینه ی گرم کردن آب استخر جلوگیری نمایید. در حقیقت در فصول سردتر سال هم می توانید از استخر خود استفاده کنید فقط به شرطی که انتخاب جای استخر را به درستی انجام داده باشید.

هم چنین باید دقت کنید که در محل ساخت استخر، درختان زیادی وجود نداشته باشند چراکه ریشه ی این درختان ممکن است درنهایت وارد فضای استخر نوبت. بنابراین به این نکته نیز باید توجه ویژه ای داشته باشید. ریشه هایی درختان می توانند وارد سیستم آب رسانی ولوله کشی استخر شما شوند یا این که کاشی و سرامیک کف آن را دچار خرابی و آسیب کنند. بنابراین استخر خود را خیلی نزدیک درختان باغ یا ویلایتان نسازید.

علاوه بر این، اگر استخر شما خیلی نزدیک به درختان ویلا ساخته شوند به طوری که سایه ی درخت روی استخر بیفتد، ممکن است در فصول برگ ریزان سال حسابی شمارا به دردسر بی اندازد. چراکه برگ های درختان به داخل استخر می ریزند و تمیز کردن آن ها می تواند به شدت کار آزاردهنده و خسته کننده ای باشد. از کثیف کردن استخر هم که بگذریم باید به رسوب صمغ برگ های درخت به کف استخر نیز اشاره کنیم. به این ترتیب ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که کف استخرتان لیز شده است و همه ی این مشکلات به خاطر این بوده که استخر خودتان را نزدیک درخت ساخته اید.

خب حالا نوبت به این می رسد که با شخصی که می خواهد استخر را برایتان بسازد، صحبت کنید و طرح هایی که در ذهن دارید را به او نشان دهید. سعی کنید روی کاغذ طرح موردنظرتان برای ساخت استخر را بکشید و به پیمانکار ویلایتان نشان دهید. مثلاً دلتان می خواهد که استخر مربعی باشد یا دایره ای یا این که شکل به خصوص دیگری داشته باشد. عمق استخر چقدر باشد؟ آیا می خواهید پله های سنگی در کف استخر کار بگذارید یا همان پله ی فلزی ساده برایتان کفایت می کند؟ پوشش گیاهی اطراف استخر می خواهید چگونه باشد؟ به تمام این مسائل دقت کنید و بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید تا به این صورت استخری که می خواهید را به دست بیاورید.

گاهی توصیه می کنیم که به جای این کار، از یک طراح دکوراسیون داخلی کمک بگیرید و یک استخر حرفه ای بسازید تا خیالتان از هر طرف آسوده باشد.

درنهایت باید پیمانکار خود را برای ساخت استخر انتخاب کنید. یادتان باشد که حتماً پیمانکاری را استخدام کنید که در ساخت استخر برای ویلا خبره و حرفه ای باشد. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت. در حقیقت پیمانکار باید در ابتدای کار، مجوز ساخت استخر را از شهرداری و مؤسسات زی ربط دریافت کند. بعد طرح و نقشه را بررسی کرده و سپس اجرایی مواد کرد.

بنابراین بسیار حائز اهمیت است که بهترین پیمانکاری که می توانید را استخدام کنید تا تمام این کارها را بتواند انجام دهد. شما هم بهتر است که با پیمانکار خود با صراحت صحبت کنید و دقیقاً به او بگویید که چه جور استخری را می خواهید.

پیمانکار در قدم بعدی، به شما خواهد گفت که آیا خواسته های شما برای ساخت استخر قابل انجام است یا خیر! سپس برآورد بودجه خواهد کرد. درنهایت با کارشناسان فنی خود مشورت کرده و شروع به نقشه برداری از محل ساخت استخر می کنند.

بعدازآن نوبت به خاک برداری می شود. عمق خاک برداری قبل از انجام این مرحله باید مشخص شده باشد. سپس جنس کف و دیواره ی استخر نیز باید تعیین گردد. هم چنین ضخامت آن نیز باید روشن و واضح باشد. با در اختیار داشتن تمام این اطلاعات می توان یک استخر خوب و استاندارد در فضای ویلا ساخت.

چه زیرساخت هایی برای ساخت استخر در ویلا لازم است؟

نکته ای که باید در مورد این مسئله بدانید این است که حتماً بعدازاینکه مقدمات ساخت ویلا ( مانند گرفتن مجوز و بررسی خاک و ابعاد استخر) باید محل ساخت استخر را با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات حفاری، خاک برداری کنند. کف استخر را باید صاف کنید تا هیچ گونه پستی وبلندی در کف استخر وجود نداشته باشد. البته باید قسمت های عمیق و کم عمق را مشخص کنید تا استخری استاندارد بسازید. در حقیقت نواحی مختلف استخر را با استفاده از یک شیب ملایم می سازند و سپس بتن ریزی انجام می گیرد.

در قدم بعدی باید به سراغ آرماتوربندی کف استخر که با میلگرد انجام می شود برویم. سپس نوبت به قرار دادن تأسیسات استخر می رسد. لایه لوله های ورودی و خروجی آب را تعبیه کرد. این کار معمولاً در نقشه ی اولیه استخر مشخص شده است. سپس باید برق کار سیم کشی نوردهی استخر را کار بگذارد و به این ترتیب این مرحله نیز به اتمام برسد. گاهی مواقع ممکن است نیازمند استخری باشید که آب گرم نیز داشته باشد.

در اینجاست که لزوم استفاده از موتورخانه مطرح می شود.

موتورخانه، بخشی از استخر است که تجهیزات مربوط به استخر مثل پمپ، پالایه تصفیه آب، تنظیم دمای آب و …در آن قرار می گیرد. نکته ی بسیار حائز اهمیتی که در این روند وجود دارد این است که حتماً باید موتورخانه را در سطحی پایین تر از خود استخر ( حدود یک متر) قرار بدهید.
همان طور که گفتیم بعدازاینکه مقدمات ساخت استخر انجام شد، نوبت به مرحله ی بتن ریزی می رسد. شما می توانید از بلوک حیا سیمانی برای کف استخر استفاده کنید. به این ترتیب می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید چراکه بلوک های سیمانی ارزان تر هستند و آسان تر نصب و اجرا می شوند. بعدازاینکه مرحله ی بتن ریزی به اتمام رسید باید ملاتی موردنظر را بریزید تا تمام حفره های بلوک سیمانی را بپوشاند.

به این ترتیب مرحله ی ساخت کف استخر به اتمام می رسد و نوبت به دیواره های استخر خواهد رسید. برای دیواره های استخر نیز می توانید از بلوک های سیمانی استفاده کنید.

دقت داشته باشید که اگر ویلایتان در مناطق سردسیری کشور است، حتماً باید استفاده از موتورخانه را لحاظ کنید. چراکه در مناطق سردسیر بیشتر فصول سال، هوا سردسیر است و استفاده از استخر آب خنک معنای چندانی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : تاسیسات ساختمانی

بنابراین دقت به محل قرارگیری ویلا نیز در ساخت استخر بسیار مهم خواهد بود.

استخر خانگی را چگونه آب بندی کنیم؟

یکی از سؤالات مهم به هنگام ساخت استخر این است که چگونه آن را آب بندی کنیم به نحوی که آب به دیگر مناطق و نواحی ویلا سرایت و نفوذ نکند. برای این کار، باید از ترکیب سیمان سفید و چسب بتن و ..ملاطی تهیه کنیم تا استخر را عایق بندی نماییم. باید دقت داشته باشید که این ملاط به تمام کف و دیواره های استخر زده بشود. درنهایت نوبت به آزمایش کردن ملاط خواهد رسید. برای این که ببینند آیا این ملاط برای آب بندی استخر مناسب بوده است یا خیر، کل استخر را پر از آب می کنند. درنهایت، پس از چند روز دوباره به سراغ استخر می آیند و سطح آب را اندازه گیری می کنند. درصورتی که عدد آن تغییر کرده باشد، به این معنی خواهد بود که آب نشتی دارد. درصورتی که سطح آب به همان اندازه باقی بماند معنی اش این است که آب بندی به درستی عمل کرده است و نشتی ندارد.

البته گاهی مواقع به جای استفاده از ملاط سیمان و چسب، از نوعی ورق های عایق مثل ژئوکامپوزیت استفاده می شود. بعدازاینکه کار آب بندی داخل استخر به اتمام رسید، نوبت به پر کردن پشت استخر می شود. باید این کار با مصالح ساختمانی ای مثل سنگ شفته آهک انجام داد.

مرحله ی نهایی کار نیز به نماسازی استخر می رسد. باید کاشی هایی که انتخاب کرده اید را نصب کنید. سپس می توانید محوطه ی اطراف استخر را طبق نقشه ای که طرح زده اید، بسازید.

 

ساخت ویلا

نکته ی بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که درروند ساخت استخر، باید چندین مرتبه آزمودن نشتی آب انجام شود تا از هرگونه دوباره کاری جلوگیری به عمل آید.

درنهایت هم زمانی که تمام امور مربوط به کار ساخت استخر در ویلا به اتمام رسید، باید موتورها و بمب ها را روشن کرد و از استخر استفاده کنیم تا تمام عیب و ایراداتی که ممکن است در استخر وجود داشته باشد را دریابیم. درنهایت نیز توصیه می کنیم که اولین بار استفاده از استخر را در حضور پیمانکار یا متخصص ساخت استخر انجام دهید تا همه چیز مشخص و واضح باشد.

هزینه ساخت استخر در ویلا

یکی از اصلی ترین نکاتی که باید به آن دقت داشته باشید این است که ساخت استخر ممکن است هزینه های متفاوتی در برداشته باشد. به همین خاطر قبل از این که طرح موردنظر خود را به پیمانکار نشان دهید، اطمینان حاصل کنید که هزینه ی کافی برای ساخت استخر موردنظر را در اختیاردارید.
در حقیقت پیمانکار بعدازاینکه بررسی های لازم را در مورد ابعاد استخر، بررسی زمین منطقه و .. انجام داد، می تواند برآوردی کلی در مورد هزینه ساخت استخر در ویلا به شما ارائه کند. اما در ادامه تصمیم داریم به برخی از مهم ترین هزینه هایی که برای ساخت یک استخر با مساحت ۴۰ مترمربع نیاز دارید اشاره کنیم. با ما همراه باشید:
برای این که خاک برداری را به صورت دستی انجام دهید برای هر مترمربع باید ۸۰ هزار تومان هزینه کنید اما درصورتی که از دستگاه استفاده می کنید برای هر مترمربع باید ۲۰ هزار تومان پرداخت کنید.

برای بتن ریزی نیز باید به ازای هر مترمکعب حدود ۱۸۰ هزار تومان هزینه کنید. درصورتی که مثل نمونه بالا استخر حدود ۴۰ مترمربع مساحت دارد، باید ۲۰ مترمکعب بتن ریزی انجام شود.

آرماتوربندی نیز به ازای هر مترمربع حدود ۴۵ هزار تومان برایتان هزینه در بر خواهد داشت.

برای کف استخر نیز باید هزینه ی سیمان ریزی را محاسبه کنید که تقریباً حدود ۲۰ هزار تومان به ازای مترمربع خواهد بود.

سپس نوبت به هزینه های مربوط به عایق بندی خواهد رسید که هر مترمربع حدود ۲۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.
سرامیک کاری نیز هزینه خواهد داشت و به ازای هر مترمربع حدود ۶۵ الی ۱۳۰ هزار تومان هزینه کنید( این مسئله به قیمت سرامیکی که خریداری می کنید بستگی خواهد داشت)

هزینه های نصب و اجرای سرامیک ها را نیز نباید فراموش کنید که به ازای هر مترمربع حدود ۴۰ الی ۷۰ هزار تومان خواهد بود( این گزینه نیز به دستمزد استاد کاشی کار بستگی دارد)

بعدازاین مرحله؛ نوبت به هزینه های برق کشی، لوله کشی، وسایل مربوط به موتورخانه(درصورتی که آب گرم می خواهید داشته باشید) هزینه ی پله های استخر ویلایی و…خواهد رسید. این گزینه ممکن است بسیار متفاوت باشد و نمی توان رقم مشخصی را برای آن ذکر کرد.
درنهایت نیز نباید هزینه های مربوط به دستمزد پیمانکار و کارگران و کارشناسان فراموش نکنید.

به هرحال باید بدانید که هزینه ی ساخت استخر چیزی حدود ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع خواهد بود. البته این رقم منهای هزینه های مربوط به موتورخانه و البته هزینه های نگه داری استخر است.

انواع مدل های استخر خانگی

همان طور که در ابتدای این متن هم گفتیم استخرها می توانند انواع و اقسام زیادی داشته باشند که اصلی ترین دسته بندی استخرها مربوط به استخرهای سرپوشیده و روباز است. اما به هرحال هر استخری شکل و طرح متفاوتی دارد. توصیه می کنیم برای انتخاب نوع استخر خود حتماً به فضای کلی ویلایتان نگاه کنید و سپس یکی از انواع استخر را انتخاب کنید که متناسب با فضای ویلا باشد.

در ادامه می خواهیم برخی از رایج ترین انواع مدل های استخرهای خانگی را برایتان آورده ایم اما باید بدانید اگر که سلیقه و بودجه اش رادارید می توانید به این طرح محدود نباشید و هر مدلی که می خواهید را به کمک پیمانکار خود پیاده سازی کنید.

استخر مستطیلی: استخر مستطیلی رایج ترین نوع استخر است که بیشتر افراد به عنوان اولین گزینه ی خود به آن فکر می کنند. استخر مستطیلی با بیشتر ویلاها جور درمی آید و فضای زیادی را نیز اشغال نمی کند. درواقع می توان استخر مستطیلی را در هر محیطی پیاده سازی کرد. علاوه بر این هزینه ساخت استخر مستطیلی نسبت به دیگر انواع استخرها ارزان تر خواهد بود و کاملاً به صرفه است. شاید برایتان عجیب باشد اما باید بگوییم که استخر مستطیلی محیط بهتری برای شنا کردن نیز هست. به خصوص برای کسانی که در شنا کردن مبتدی هستند، بهتر است که استخرهای مستطیلی را انتخاب کنند.
هم چنین باید بگوییم که محوطه سازی برای فضای اطراف استخرهای مستطیلی راحت تر است. می توانید چند صندلی در اطراف آن بچینید تا جلوه ی زیباتری داشته باشند. می توانید یک صندلی تختخوابی کنار استخر بگذارید و حمام آفتاب بگیرید. می توانید باغچه های کوچک در اطراف استخر مستطیلی ایجاد کنید و خلاصه این که دستتان برای تزئین کردن محیط اطراف استخر حسابی بازخواهد بود.

استخر دایره ای: ناگفته پیداست که استخرهای دایره ای شکلی دایره مانند دارند اما نباید فکر کنید که این گونه استخرها یک استخر ساده ی گرد هستند. بلکه می توانید با این شکل هندسی ده ها شکل مختلف دربیاورید. استخرهای بیضی شکل یکی دیگر از رایج ترین مدل های استخرها هستند. به طورکلی می توان گفت که استخرهای دایره ای شکل اندکی حالت مدرن تری دارند و می توانند حسابی زیبا و جذاب باشند. در حقیقت استخرهای دایره ای شکل می توانند جذابیت ویلا را چند برابر کنند. اما باید بگوییم که شنا کردن در استخرهای دایره ای شکل ممکن است اندکی سخت تر باشد.

استخرهای توکار: استخرهایی که از پیش ساخته شده باشند و به طور مستقیم در جای از پیش تعیین شده قرار بگیرند استخرهای توکار نام دارند. این نوع استخرها معمولاً در محیط داخل خانه استفاده می شوند و زیبایی فوق العاده ای دارند. البته باید بگوییم که استخرهای توکار بیشتر حالت استراحت گاه دارند تا استخری برای شنا کردن!

به هرحال در ویلاهای کوچکی که محوطه کافی برای ساخت استخر در حیاط ندارند، می توان از استخرهای توکار استفاده کرد.

استخرهایی که روی سطح زمین هستند: بله! درست شنیده اید. برخی از استخرها به جای این که در عمق زمین قرار بگیرند؛ در سطح زمین ساخته می شوند و مانند یک ساختمان یا وان بزرگ از سطح زمین بالاآمده اند. در حقیقت شما قادر خواهید بود که دیواره های استخر را از بیرون نیز ببینید.
استخرهای دیگری نیز وجود دارند که شاید دیده باشید. مانند استخرهای مارپیچی که مسیری طولانی دارند و پیچ وتاب خورده اند. این استخرها برای استفاده ی بهینه از محیط بسیار مناسب هستند.

حتی استخرهای شیشه ای نیز ساخته می شوند که عموماً در بالکن یا پشت بام ساختمان ویلا ساخته می شوند و زیبایی خاصی دارند. خوشبختانه مدل های مختلفی از استخرهای ویلایی و شخصی وجود دارد. کافی است جستجوی کوتاهی در اینترنت داشته باشید تا باده ها طرح و شکل مختلف مواجه شوید. با دیدن عکس های مختلف می توانید ایده های مختلفی برای ساخت استخر خود بگیرید و ایده هایتان را با پیمانکار یا متخصص ساخت استخر در میان بگذارید.

گل کاری محوطه باغ و ویلا

حالا که از بحث ساخت استخر در ویلا، گذشتیم باید به یکی دیگر از مراحل مهم ساخت ویلا اشاره کنیم و آن گل کاری محوطه باغ و ویلاست. در حقیقت بدون کاشت گل و گیاه به اندازه ی کافی، فضای ویلایتان آن طور که می خواهید دل چسب نخواهید شد. منظورمان از گل کاری این است که صرفاً چند گیاه داخل حیاط ویلا بکارید و منتظر رشد آن ها شوید. بلکه منظورمان گل کاری دقیق است که بر اساس طرح و نقشه پیش برود.

 

ساخت ویلا

در ادامه به برخی از مهم ترین نکات مربوط به گل کاری ویلا اشاره کنیم و سپس به سراغ ایده های جذاب و نو در ساخت باغچه و گل کاری خواهیم رفت. با ما همراه باشید:

مهم ترین نکته در گل کاری ویلا این است که فضای باغ یا باغچه خود را بررسی کنید. در حال حاضر بیشتر افراد به هنگام ساخت ویلا، به داشتن باغچه ای کوچک فکر می کنند اما گل کاری ویلا به همین مورد محدود نمی شود.

در حقیقت می توانید در ابتدا یک باغ کوچک در حیاط ویلای خود بسازید. این باغ می تواند بهشت شخصی شما باشد و هر گیاهی که دلتان می خواهد را بکارید. می توانید از نهال های مختلف درختان استفاده کنید و خلاصه این که بهترین ایده ها را در آن به اجرا دربیاورید.

در وهله ی بعد توصیه می کنیم که حتماً نورپردازی این باغ کوچک را فراموش نکنید. نورپردازی می تواند فضای محیط را تا چند برابر بهتر سازد و به این ترتیب جذابیت بی نظیری برای محیط به همراه داشته باشد. هم چنین می توانید از برخی ابزارهای دکوراسیون داخلی در محیط باغ استفاده کنید. مثلاً می توانید نیمکتی در آن قرار دهید و با استفاده از کوسن های رنگی و زیبا، محیط را خواستنی تر و بهتر سازید.

در ادامه به برخی از مهم ترین ایده های گل کاری ویلا اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

یک خانه سبز کوچک بسازید: این خانه های کوچک می توانند محلی برای پرورش و کاشت گیاهان شما باشند. می توانید گیاهانی بارنگ های مختلف در این خانه ی کوچک داشته باشید و به این ترتیب تا چندین برابر بر جذابیت این خانه بیفزایید. جنس این خانه می تواند شیشه ای باشد تا به این ترتیب نور آفتاب به سادگی به گیاهان شما بتابد. یا این که می توانید به سادگی از چند قفسه برای ساخت این خانه سبز کوچک استفاده کنید. انتخاب این مورد با شما خواهد بود اما داشتن آن را از دست ندهید.

از هاموک در باغ خود استفاده کنید: در مطالب قدیمی تر وب سایت پرشین سازه در مورد هاموک صحبت کرده ایم. هاموک یا همان ننو درواقع چیزی است که یک باغ درست وحسابی به آن نیاز دارد. می توانید هاموک خود را به دو درخت یا پایه ببندید و از طراوت محیط باغ خودتان نهایت استفاده را ببرید. هاموک را در سایه ببندید تا نور آفتاب آزارتان ندهد. هیچ چیز بهتر از لم دادن روی هاموک و مطالعه کتاب نخواهد بود.

دیوارهای کوتاهی در محوطه باغ بسازید: شاید برایتان عجیب باشید که این مورد را توصیه می کنیم اما درصورتی که فضای باغچه تان کوچک است، ساخت چند دیوار کوتاه در اطراف باغچه می تواند بسیار مفید و مناسب باشد. چراکه هم فضای باغچه را جدا می کند و هم این که مکانی برای نشستن افراد به دور باغچه پدید می آورد.

می توانید این دیوارهای کوتاه را بسته به سلیقه خودتان تزئین کنید اما استفاده از کوسن های رنگی را فراموش نکنید.

به طورکلی استفاده از المان مایی که هارمونی رنگی با گل های داخل باغچه دارند می تواند فضای باغ شمارا تا چندین برابر زیباتر و جذاب تر کند.

نصب شلف در محوطه باغچه را فراموش نکنید: حتماً شما هم باغچه هایی را دیده اید که در دیوارهای پیرامونی آن، شلف های آجری یا چوبی کار گذاشته اند و روی این شلف ها، گلدان هایی خودنمایی می کنند. گذاشتن شلف های چوبی یا ساخت شلف های آجری می تواند حسی از سنتی بودن را به باغ شما بدهد و زیبایی خاصی را به همراه داشته باشد. اما توصیه می کنیم که در این مورد حتماً با کارشناس مشورت کنید تا شمارا راهنمایی کند. به عنوان مثال درصورتی که باغ شما محوطه ای مدرن دارد، استفاده از این شلف های دیواری چندان مناسب نخواهد بود.

یک دیوار سبز در باغ خود ایجاد کنید: دیوارهای سبز را حتماً شما هم دیده اید که با گیاهان رونده و عشقه پوشانده شده اند. این دیوارهای فوق العاده زیبا بیشتر مواقع برای ویلاهایی به کار می روند که محوطه ی کوچکی دارند و می خواهند نهایت استفاده را از حیاط ویلای خود ببرند. در حال حاضر استفاده از این نوع دیوارهای سبز درجاهای مختلف به شدت رواج پیداکرده است و محبوبیت خاصی دارد. اما بازهم باید بگوییم که دیوارهای سبز بیشتر برای طراحی های سنتی سازگار است.

یادتان باشد که حتماً از گیاهانی استفاده کنید که به صورت عمودی بالا می روند و رشدشان به همین شکل است.

از رنگ های مناسب استفاده کنید: درصورتی که باغ شما کوچک است توصیه می کنیم برای رنگ آمیزی دیوارهای باغ از رنگ های روشن مانند سفید استفاده کنید. چراکه رنگ های روشن باعث می شوند که محوطه ی باغ شما بزرگ تر به نظر برسد. هم چنین رنگ های روشن حس و حال تابستان و تعطیلات را به ذهن متبادر می کنند. بنابراین درصورتی که بیشتر استفاده ی شما از ویلا در روزهای تابستانی است حتماً رنگ آمیزی بارنگ های روشن را در برنامه داشته باشید.

از گیاهان گلدانی استفاده کنید: گلدان ها در هرکجا که باشند می توانند زیبایی خیره کننده ای ایجاد کنند. درصورتی که هزینه ی کافی برای چمن کاری کف باغ را ندارید، می توانید از گلدان ها برای تزئین آنجا استفاده کنید. به عبارت دیگر این گلدان ها همان فضای سبزی که می خواستید را برایتان به ارمغان خواهند آورد. توصیه می کنیم برای کف باغ نیز از سنگ ریزه استفاده کنید که قیمت ارزانی دارند و نیاز چندان خاصی هم به مراقبت نخواهند داشت. صندلی های تابستانی خود را روی این سنگ ریزه ها و در کنار گلدان هایتان بگذارید و هوای تمیز ویلا را به ریه هایتان بکشید.

از نرده های رنگی برای گیاهان بالارونده استفاده کنید: از مهم ترین ایده هایی که برای باغ ویلای خود می توانید پیاده سازی کنید این است که حتماً از نرده های رنگی برای گیاهان بالارونده استفاده کنید. رنگ این نرده ها می تواند در تضاد بارنگ گیاه باشد و به این ترتیب توجه همه را به خود جلب کند.

از مبلمان رنگی استفاده کنید: مهم ترین نکته این است که برای دکوراسیون باغ خود حتماً از رنگ های متضاد گیاهان استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید که صندلی یا مبلمانی در باغ ویلایتان بگذارید حتما به سراغ مبل هایی بروید که در تضاد بارنگ سبز هستند. مثلاً رنگ قرمز کمرنگ و صورتی می تواند ایده ی خیلی خوبی باشد. رنگ آبی کمرنگ و فیروزه ای نیز حسی از روشنی و طراوت را به همراه خواهد آورد.

فضای باغ را تقسیم بندی کنید: درصورتی که فضای باغ شما کوچک است توصیه می کنیم حتماً به سراغ تقسیم بندی فضا بروید. یک مکان را برای نگه داری گلدان ها در نظر بگیرید. یک مکان را برای چیدن مبلمان، یک محل برای نصب هاموک و…! این تقسیم بندی باعث می شود تا نهایت استفاده را از فضای کوچک باغ ویلایتان ببرید. استفاده از آکسسوری های مختلف را نیز نباید فراموش کنید. کوسن های رنگی می توانند معجزه کنند. پس استفاده از آن ها را فراموش نکنید.

متقارن سازی یادتان نرود: یکی از اصلی ترین طراحی های باغ طراحی های متقارن است. این طراحی از زمان های بسیار دور و از باغ های ساسانی تا به کنون اجراشده است. شما می توانید مرکز حیاط ویلا را به چمن کاری یا استخر اختصاص بدهید و سپس دو طرف چمن یا استخر را با طراحی های متقارن جذاب کنید. مثلاً می توانید در هر دو طرف استخر یا چمن، الم آن هایی مانند گلدان های کوچک و بزرگ یا باغچه ها کارکنید.

با استفاده از متقارن سازی فضای باغ، می توانید حسی از سادگی و رسمی بودن را به فضای باغ خودالقا کنید.

از فضاهای پرت باغ استفاده کنید: یادتان نرود که حتی بی استفاده ترین نقاط باغ هم می توانند به مکانی زیبا تبدیل شوند فقط اگر که سلیقه لازم را داشته باشید. مثلاً نیمکت و صندلی در آن قرار دهید. به خصوص اگر که صندلی شما حصیری باشند ریال جذابیت زیادی را ایجاد خواهند کرد. گلدان و گل در هرکجای باغ می توانند استفاده شوند. گاهی مواقع استفاده از یک مجسمه زیبا یا یک فواره هم می تواند به زیبایی نواحی بدون استفاده ی باغ کمک کند.

از ترکیب رنگی غافل نشوید: اگر اندکی شناخت نسبت به کارکرد رنگ ها داشته باشید می توانید بهترین نتیجه ی ممکن را از طراحی باغ ویلای خود بگیرید. همواره سعی کنید که از رنگ های مکمل یا متضاد استفاده کنید. همان طور که گفتیم مکمل رنگ سبز گیاهان باغتان، قرمز کمرنگ یا صورتی خواهد بود. بنابراین می توانید با آکسسوری هایی که چنین رنگی دارند، حسابی توجه ها را به باغتان جلب کنید. این نکات گرچه کوچک به نظر می آیند اما در طراحی کلی باغ اثر به سزایی خواهند داشت.

دیوار باغتان را طراحی کنید: فکر نکنید که دیوار باغ نیز باید به سادگی دیوارهای ساختم آن های شهری باشد. می توانید حسابی خلاقیت به خرج بدهید و دیوارتان را طراحی کنید. می توانید از آجرهای رنگی برای طراحی دیوار استفاده کنید یا این که از سنگ مصنوعی برای تزئین آن استفاده نمایید. ایده هایی مانند دیوار سبز یا قرار دادن شلف نیز می تواند جذاب باشد.

در کل باید بگوییم که هر ایده ای ارزش امتحان کردن را دارد. باغ ویلا متعلق به شماست و هر چیزی که حالتان را خوب می کند می تواند مورداستفاده قرار بگیرد. البته باید بگوییم که در راستای طراحی باغ ویلا بهتر است با یک کارشناس نیز مشورت کنید تا بهترین نتیجه ی ممکن را دریافت نمایید.

باغ را نورپردازی کنید: این نکته بسیار حائز اهمیت است چراکه بدون نورپردازی، باغ شما در شب جلوه ای نخواهد داشت. می توانید از نورهای رنگی در میان درختان و گیاهان استفاده کنید. به این ترتیب منظره باغ شما در شب، چیزی خواهد شد که هرگز از خاطر نمی رود. چراغ های مختلفی را می توان در فضای باغ به کاربرد. می توان از چراغ های پایه کوتاه و پایه بلند فانوسی در جای جای باغ بهره مند شد. علاوه بر این، نورپردازی درست باغ می تواند فضای ویلایتان را بزرگ تر جلوه دهد.

دروازه باغ خود را با دقت انتخاب کنید: در بحث نماسازی ویلا راجع به درب باغ صحبت نکردیم اما استفاده از یک درب زیبا و درعین حال ایمن گزینه ی بسیار مهم خواهد بود. سعی کنید دروازه ای را انتخاب کنید که بیشترین هارمونی را با فضای کلی باغتان دارد. هم چنین استفاده از آلمان های ایمنی در بالای درب (مانند خارهای محافظتی) را نباید فراموش کنید.

از المان فلزی در باغتان استفاده کنید: آلمان های فلزی می توانند هر چیزی باشند، از گلدان های فلزی زیبا گرفته تا نرده های فلزی! باید ببینید که چه چیزی به باغتان بیشتر می آید. بیشتر مواقع ویلاهایی که طراحی مدرن و مینیمال دارند از آکسسوری فلزی بیشتر استفاده می کنند. آلمان های فلزی می توانند حسی از سکون و آرامش را به همراه داشته باشند. البته در این صورت، باید حتماً رنگ آمیزی دیوارهای باغتان نیز بر همین اساس باشد و از رنگ های تیره تر و خنثی تر استفاده کنید یا این که طراحی های هندسی روی دیوار داشته باشید.

از مجسمه استفاده کنید: حتماً شما هم دیده اید که در جاده های منتهی به فضاهای روستایی و ییلاقی، ده ها فروشگاه فروش مجسمه وجود دارد. خب شاید بهتر باشد که بدانید استفاده از مجسمه های مختلف می تواند حسابی به فضای باغتان کمک کند. مثلاً در ورودی ویلا، می توانید از دو مجسمه استفاده کنید و به این ترتیب حالتی از تقارن و خوشامدگویی را به مهمانان خودالقا کنید. یا این که می توانید از مجسمه های مختلف در کنار مبلمان باغ یا…استفاده کنید.

در کنار مجسمه ها می توانید از چارچوب های تزئینی نیز استفاده نمایید. این چارچوب ها را می توانید رنگ آمیزی کرده و گلدان هایی را داخل آن ها قرار دهید. به این ترتیب گویی که این چارچوب ها، گلدان را فریم کرده اند. این طراحی هزینه ی زیادی نخواهد داشت و به زیبایی باغتان می افزاید. بنابراین حتماً آن را در نظر داشته باشید.
نقاشی دیواری را فراموش نکنید: گاهی مواقع ممکن است استفاده از نقاشی برای تزئین دیوارهای باغ جواب بدهد. قبل از این که به این مورد فکر کنید، توصیه می کنیم که فضای کلی باغتان را در نظر داشته باشید. چراکه نقاشی ها بیشتر مواقع برای فضاهای سنتی تر به کار می روند.
از آب نما استفاده کنید: هیچ چیز به اندازه ی شرشر آب نمی تواند فضای ویلایتان را طبیعی و دل نشین جلوه دهد. آب نماهای زیادی در انواع طرح و شکل های مختلف عرضه می شوند. درصورتی که فضای باغتان آن قدری بزرگ نیست که استخر بسازید، استفاده از آب نما به شدت توصیه می شود. معمولاً آب نماهایی که جنس سنگی دارند، خیلی زیباتر هستند و می توانند جذابیتی دوچندان برای باغتان ایجاد کنند.

علاوه بر این، نورپردازی این آب نماها هم ایده ی جذابی است و زیبایی آب نما را بیشتر می کند.

درخت بکارید: اگر فضای باغتان بزرگ است و جایی را برای درخت کاری در اختیاردارید، هرگز از این مسئله غافل نشوید. می توانید تکه ای از جنگل را در ویلای خود داشته باشید. در حال حاضر می توانید هر نوع نهالی را که تمایل دارید، انتخاب کنید( البته اطمینان حاصل کنید که نهال موردنظر برای کاشت در منطقه ی ویلا مناسب است) و اقدام به کاشت آن نمایید. دقت داشته باشید که الگوی کاشت درخت نیز می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال می توانید دورتادور حیاط ویلایتان را درخت بکارید و به این ترتیب زیبایی آنجا را بیشتر کنید. یا این که فقط محدوده ی خاصی از حیاط ویلا را به کاشت درخت اختصاص دهید. همه چیز به نظر شما و کارشناسی که برای طراحی باغ انتخاب کرده اید، بستگی دارد.

 

ساخت ویلا

در کنار درخت کاری، می توانید استفاده از گلدان های سنگی بزرگ را نیز در نظر داشته باشید. این گلدان ها رواج زیادی پیداکرده اند و تقریباً می توانید هر گل یا گیاهی که می خواهید را در آن ها بکارید. به طورکلی هرچقدر که فضای باغ خودتان را سبزتر کنید، جذابیت بیشتری برای آن ایجاد نموده اید.
برای دیوار از پارچه استفاده کنید: استفاده از پارچه های رنگی در جای جای ویلا می تواند بسیار زیبا باشد. اما درصورتی که نمی توانید از سنگ ای مصنوعی یا نقاشی برای دیوار باغ استفاده کنید، استفاده از پارچه های رنگی ایده ی خیلی خوبی است. البته باید دقت داشته باشید که رنگ این پارچه ها با دیگر آلمان های موجود در باغ هارمونی و هماهنگی داشته باشد.
صندلی درستی را انتخاب کنید: حتماً باید دقت داشته باشید که انتخاب صندلی به درستی انجام بگیرد. صندلی در وهله ی اول باید راحت باشد بنابراین انتخاب صندلی های پلاستیکی برای حیاط ویلا، انتخاب چندان عاقلانه ای نیست. رنگ صندلی ها نیز باید شاد و دوست داشتنی باشد تا با دیگر اجزای باغ هماهنگ باشد.
مبلمان باکیفیتی را انتخاب کنید: از دیگر نکات مهم مربوط به طراحی محوطه باغ ویلا، این است که حتماً به سراغ مبلمانی بروید که کیفیت و زیبایی لازم را داشته باشند. در حقیقت این مبلمان قرار است در محوطه ی روباز قرار داده باشند و در معرض باران و آفتاب قرار بگیرند. انتخاب جنس های بی کیفیت باعث می شود که به زودی دوباره نیازمند خرید مبلمان مناسب شوید. بنابراین توصیه می کنیم که حتماً این قسمت را جدی بگیرید و مبل باکیفیتی را خریداری نمایید.
درنهایت این که می توانید برای کاهش هزینه های خود به سراغ استفاده از سنگ ریزه به جای سیمان بروید. کف ویلا را با سنگ ریزه بپوشانید و به این ترتیب برای سیمان هزینه نکنید. یادتان نرود که بر اساس آنچه در بخش ساخت استخر گفتیم، سیمان کاری می تواند هزینه های زیادی در برداشته باشد. اما استفاده از سنگ ریزه برای کف ویلا، علاوه بر کاهش هزینه ها می تواند حسی از طبیعی بودن را به همراه داشته باشد.

ساخت آلاچیق در ویلا

آلاچیق ها یکی از اجزای جدایی ناپذیر هرگونه ویلایی هستند. آلاچیق می تواند اعضای خانواده را دورهم گردآورد و سایبانی در روزهای بارانی باشد. اساساً جلوه ی یک آلاچیق زیبا در حیاط ویلا چیزی است که نمی خواهید از آن به سادگی عبور کنید.

آلاچیق ها می توانند زیبایی خیلی فوق العاده ای به محیط حیاط ویلا ببخشند و درعین حال پناهگاه فوق العاده ای باشند. آلاچیق ها طرح و رنگ های مختلفی دارند که می توانند با هر سلیقه ای جور باشند. بنابراین اگر می خواهید که یک آلاچیق برای ویلایتان بسازید، اطمینان داشته باشید که دستتان برای انتخاب یک طرح آلاچیق حسابی بازخواهد بود.

می توانید آلاچیق های خود را نورپردازی کنید و به این ترتیب زیبایی آن ها را دوچندان کنید. در ادامه می خواهیم به مهم ترین نکات مربوط به ساخت و طراحی آلاچیق ها اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

می توانید آلاچیق ها را حتی در حیاط های بزرگ هم بسازید. متأسفانه در حال حاضر ویلاهای سنتی و زیبا جای خود را به کاشانه های مدرن شهری داده اند و کمتر پیش می آید که در خانه های شهری چنین آلاچیق مایی ببینیم. درواقع بیشتر مواقع، اصلی ترین مکان استفاده از آلاچیق ها، پارک ها و محیط های عمومی شده است.
اما هم چنان در ساخت ویلا، استفاده از آلاچیق ها یکی از انتخاب های اصلی است. می توانید در هر فصلی از آلاچیق ها استفاده کنید. نکته ی مهم دیگری که باید بدانید این است که سایز و اندازه آلاچیق ها باهم تفاوت بسیار زیادی دارد.

حتی مصالحی که در ساخت آلاچیق به کار می رود، بسیار تفاوت دارد. گاهی ممکن است که این آلاچیق ها با چوب یا سنگ یا حتی سیمان ساخته شوند. همه چیز به نظر شما و پیمانکار سازنده بستگی دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد انواع و اقسام آلاچیق ها صحبت کنیم. درصورتی که این بخش از مقاله ساخت ویلا برایتان جذابیت ندارد، این بخش را استرول کنید.

انواع آلاچیق ها

احتمالاً اولین باری که عمارت مایی شبیه به آلاچیق در معماری ایرانی به وجود آمد، عمارت های کلاه فرنگی بود. در حقیقت کلاه فرنگی به سقفی گفته می شود که بر روی برخی عمارت های کلاسیک ایرانی گذاشته می شد و شکلی شبیه به یک کلاه فرنگی داشت.

آلاچیق ها نسخه ی ساده شده و کوچک همان عمارت های فرنگی محسوب می شوند. سقف آلاچیق ها نیز به همان سبک و سیاق کلاه فرنگی ها ساخته می شود.

همان طور که گفتیم طرح آلاچیق ها بسیار متفاوت است. طرح هایی مانند سنتی، مدرن، قابل حمل و… را می توانید در بازار عرضه این محصول، مشاهده کنید.

زمانی که صحبت از نوع سنتی آلاچیق می شود منظور همان آلاچیق های چوبی است که ساختاری ساده و هندسی دارند. معمولاً برای ساخت سقف آلاچیق های چوبی از همان چوب یا سفال و الیاف طبیعی استفاده می شود. سقف این نوع از آلاچیق ها ممکن است به شکل شیروانی باشد و شیب ملایمی نیز داشته باشد.
انتخاب یکی از انواع آلاچیق ها کاملاً به شما و سلیقه تان بستگی دارد. البته در نظر داشته باشید که برای یک ویلای سنتی، نمی توان آلاچیق مدرن طراحی کرد چراکه هارمونی محیط را بر هم خواهد زد. بنابراین بهتر است به این نکات توجه داشته باشد.

برای ساخت آلاچیق باید قبل از هر چیزی سایز و اندازه ی آن را بدانید. در غیر این صورت ممکن است آلاچیق شما بزرگ تر یا کوچک تر از سایز موردنظر نوبت. باید مکان قرارگیری آلاچیق را به درستی بدانید و مشخص کنید که چقدر می خواهید نسبت به حیاط ویلا دید داشته باشید.

هم چنین باید فکری به حال محوطه ی اطراف آلاچیق کنید. آیا می خواهید که از فضای سبز در اطراف آلاچیق استفاده کنید یا خیر! تمام این نکات را باید مدنظر داشته باشید.

اما صرف نظر از آلاچیق های چوبی می توان به آلاچیق سنگی نیز اشاره کرد. این آلاچیق ها حسی بسیار طبیعی و بدوی دارند و مقاومت عجیبی از خود در برابر باد و باران و آفتاب نشان می دهند و به سادگی دچار خرابی نخواهند شد. آلاچیق های سنگی ممکن سات در قیاس با آلاچیق های چوبی اندکی گران تر باشند اما بهترین انتخابی هستند که می توانید داشته باشید.

در کنار این دو نوع آلاچیق باید به آلاچیق های مدرن نیز اشاره کرد که ممکن است در ساخت آن ها از شیشه، فلز یا دیگر متریال استفاده کرد. این آلاچیق ها در حال حاضر طرفداران زیادی دارند چراکه فضایی سنگین و جذاب برای نمای ویلا به همراه می آورند.

طراحی آلاچیق چگونه است؟

خب حالا که با انواع آلاچیق آشنا شدید، می خواهیم اندکی راجع به نکات طراحی آلاچیق اشاره کنیم. اول ازهمه باید بدانید که رسالت ساخت آلاچیق این است که شما در هر آب و هوایی بتوانید از زیبایی های طبیعی ویلایتان استفاده کنید. بنابراین باید قبل از هر چیزی نسبت به استحکام آلاچیق اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که در برابر شرایط جوی مختلف دچار خرابی و آسیب نخواهد شد.

هم چنین سقف آلاچیق باید به نحوی کار شود که شمارا از گزند باد و باران و آفتاب مصون نگه دارد در غیر این صورت وجود آلاچیق چندان فایده ای نخواهد داشت.

اما برای شکل و طرح آلاچیق، هیچ گونه محدودیتی برای خود قائل نشوید. با توجه به این که سلیقه ی هرکسی ممکن است متفاوت باشد، می توانید طرح منحصربه فرد خود را برای ساخت به کارشناس ارائه کنید. در طراحی آلاچیق حتماً به رنگ بندی آلاچیق دقت داشته باشید. حتماً از رنگ های مکمل و متضاد دیگر فضاهای باغ و ویلایتان استفاده کنید. عموماً رنگ بندی شاد می توانند جلوه ای دیگر به آلاچیق شما بدهد.

انواع سقف آلاچیق

برای این که یک سقف مقاوم و استاندارد برای آلاچیق خود بسازید، لازم است که نکات زیادی را در نظر داشته باشید. قبل از هر چیزی به آب وهوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید دقت داشته باشید. مثلاً اگر در مناطق پر بارش زندگی می کنید شاید استفاده از سقف های چوبی برای آلاچیق خود انتخاب چندان عاقلانه ای نباشد. مگر درصورتی که از چوب های مقاوم و ضدآب استفاده کنید.

انتخاب یک سقف چوبی آلاچیق می تواند حسی از طبیعی بودن را در بیننده القاء کند. هم چنین تنوع رنگ و طرح های سقف های چوبی آلاچیق به قدری زیاد است که می تواند هر سلیقه ای را پوشش بدهد. بنابراین نگرانی از این بابت نداشته باشید. دست شما برای انتخاب سقف چوبی دلخواهتان حسابی باز است.
نکته ای که باید بدانید این است که سقف آلاچیق ها باید از مصالح مقاوم و پرقدرتی ساخته شود تا در برابر فشارهای گوناگون استحکام لازم را داشته باشد.

به عنوان مثال یکی از اصلی ترین موادی که برای ساخت سقف آلاچیق به کار می رود، آلومینیوم است. آلومینیوم مقاومت خوبی در برابر گرما و سرما دارد و ضد آب است. بنابراین می توانید با خیال راحت از آن برای ساخت سقف آلاچیق استفاده کنید. هم چنین باید اشاره کنیم که قیمت سقف آلومینیومی نسبت به دیگر سقف های آلاچیق ارزان تر است اما به هرحال زیبایی و وقار سقف های سنگی یا چوبی را نخود داشت.

می توانید علاوه بر سقف های آلومینیومی از سقف هایی که با پوشال ساخته می شوند نیز استفاده کنید. در حقیقت این نوع سقف ها رواج زیادی بین افراد دارند. به خصوص این که با هر آب و هوایی سازگار می شوند. اما واقعیت اینجاست که دوام و مقاومت سقف های چوبی یا آلومینیومی را ندارند. می توانید جهت جلوگیری از ورود آب باران به داخل آلاچیق از پارچه های ضدآب روی سقف استفاده کنید. به این ترتیب زیبایی آن را دوچندان خواهید کرد.

در کنار پوشال ها، نباید از سقف های حصیری نیز غافل شد. این سقف ها بیشتر در نواحی گرمسیری مورداستفاده قرار می گیرد چراکه ویژگی فوق العاده ای دارد: این گونه سقف های حصیری می توانند رطوبت را در خود نگه دارند و به این ترتیب با وزش کوچک ترین بادی می توانند هوایی خنک را در فضای آلاچیق به جریان بی اندازند. هم چنین حس طبیعی این نوع سقف ها مثال زدنی است.

قیمت ساخت آلاچیق

برای ساخت یک آلاچیق در ویلا یا حیاط خانه تان باید قبل از هر چیزی بودجه تان را بررسی کنید. شما می توانید با رقم های بسیار پایین هم یک آلاچیق شیک و زیبا داشته باشید یا این که بودجه ای زیاد خرج کنید و بهترین آلاچیق ممکن را در اختیار داشته باشید.

همه چیز به این بستگی دارد که کدام یک از انواع آلاچیق ها را برای ویلایتان انتخاب می کنید. در حقیقت هرچقدر مصالح استفاده شده در ساخت آلاچیق گران تر باشد، طبیعتاً قیمت و هزینه ی ساخت آلاچیق نیز بالاتر خواهد رفت.

به عنوان مثال آلاچیق مایی که از جنس سنگ یا چوب هستند به نسبت آلاچیق های آلومینیومی یا حصیری و پوشالی گران تر می باشند. در عوض مقاومت و استحکام بیشتری خواهند داشت. در حقیقت با خرید یک آلاچیق خوب و مقاوم نه تنها هزینه ی بیشتری نکرده اید بلکه از صرف پول بیشتر در آینده نیز جلوگیری نموده اید.

علاوه بر متریال ساخت آلاچیق، دستمزد سازنده و کارگران را نیز نباید فراموش کنید. ممکن است هر سازنده ای دستمزد مخصوص به خود را داشته باشد و این نکته به مهارت و سرعت کار او بستگی خواهد داشت.

در آخر باید بگوییم که برای ساخت آلاچیق باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید. درصورتی که همه ی جوانب را به دقت بررسی کنید مطمئن باشید که بهترین نتیجه ی ممکن را خواهید گرفت. آلاچیق ها می توانند محلی برای دورهم های خانوادگی و دوستانه ی شما در محیط ویلا باشند. می توانید با نشستن در آلاچیق علاوه برداشتن یک سرپناه امن، از هوای طبیعی و فضای باز استفاده کنید و به این ترتیب شب مایی به یادماندنی و خاطره انگیز برای خود و خانواده تان بسازید. نورپردازی، گل آرایی و چمن کاری اطراف آلاچیق می تواند بر این احساس زیبا می افزاید. بنابراین این نکات را نیز همواره در ساخت آلاچیق در نظر داشته باشید. یادتان نرود که برای ساخت یک آلاچیق مناسب به سراغ کسانی بروید که بهترین تجربه را درزمینهٔ ی ساخت ویلا و آلاچیق دارند.

انواع سبک های ویلا سازی

تا اینجای کار به صورت جزئی در مورد طرح های ویلا سازی صحبت کرده ایم و شاید بدانید که به طورکلی برای طراحی هرگونه ویلایی به چه ابزارها و متریانی احتیاج دارید. اما در حال حاضر بیش از ده ها سبک و استریل ویلا سازی وجود دارد. شاید شما هم نام فرانک لوید را شنیده باشید که در ساخت ویلاهایی که بیشترین هارمونی و هماهنگی را با طبیعت داشتند؛ مشهور است. سبک فرانک لوید از اولین سبک های ویلا سازی طبیعی بود اما به همین نقطه محدود نشد. امروزه می توانید با هر سلیقه ای که دارید، ویلای موردعلاقه خودتان را بسازید.

قبل از هر چیزی باید طرح کلی ویلایتان را در نظر داشته باشید. به کمک یک مهندس معمار و نقشه کش طرح ویلایتان را مشخص کنید. در طراحی ویلا، حتماً به این نکته دقت داشته باشید که در کدام منطقه اقدام به ویلا سازی می نمایید. این نکته به شما کمک خواهد کرد که ویلایی منطبق با شرایط آب و هوایی محل بسازید.

در حال حاضر مراکز زیادی وجود دارند که با توجه به خواسته های شما می توانند برایتان ویلا سازی کنند. وب سایت پرشین سازه تلاش می کند که بهترین راهنمای شما در انتخاب یک مرکز مناسب باشد.

در ادامه تصمیم داریم به برخی از رایج ترین سبک های ویلا سازی در ایران بپردازیم و بگوییم که هرکدام چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارند. به طورکلی در حال حاضر دو نوع سبک ویلا سازی وجود دارد: سبک مدرن و سبک سنتی!

اما هر یک از این سبک ها، خود زیرمجموعه مایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

سبک مدرن ویلا سازی: سبک مدرن همان طور که از نامش هم پیداست، برگرفته از جنبش مدرنیسم در هنر است. این سبک روی استفاده ی کم اما دقیق از جزئیات تمرکز دارد. اساساً هدف اصلی سبک مدرنیسم سادگی و درعین حال خلاقیت است. بیشتر مواقع از رنگ هایی در ساخت ویلاهای مدرن استفاده می شود که مات و خنثی باشند. رنگ های خنثی باعث می شود که حسی از سنگی و آرامش به بیننده دست بدهد. بیشتر مواقع افرادی که به فلسفه ی شرقی و ذن اعتقاددارند، از سبک مدرن ویلا سازی بیشتر لذت می برند چراکه جزئیات کم در این گونه ویلاها باعث شده است که آرامش ذهنی بیشتری برای ساکنین این گونه ویلاها به همراه داشته باشد.

یکی از اصلی ترین الم آن هایی که در طراحی مدرن ویلا به کار می رود، استفاده از پنجره های بزرگ و نورگیرهای عریض است. به این ترتیب نور کافی به داخل ویلا وارد می شود و حس آرامش را دوچندان می کند.

هم چنین باید بگوییم که سبک مدرن در ساخت حیاط ویلا، محتاط تر از سبک های سنتی عمل می کند و به جای استفاده ی فراوان از گلدان و گیاهان، تلاش می کند که این کار را با دقت بیشتری انجام دهد. به عنوان مثال چمن کاری یکی از اصلی ترین شاخصه های ویلا سازی مدرن است. استفاده از درختانی که قابلیت هرس و طراحی داشته باشند نیز در این گونه ویلاها بیشتر است.

سبک کلاسیک یا سنتی ویلا سازی: همان طور که از نامش هم پیداست در طراحی ویلاهای کلاسیک و سنتی، از آلمان های قدیمی و عتیقه استفاده ی فراوانی می شود. به عنوان مثال نگاهی به برخی از ساختم آن های معروف ایران ( مانند عمارت عالی قاپو، باغ شازده ماهان و…) مشخص می کند که معمولاً در طراحی ویلاهای سنتی از چه الم آن هایی استفاده می شود. ستون های بلند و مرتفع یکی از اصلی ترین شاخصه های معماری سنتی است. استفاده از پنجره های رنگی و درختکاری نیز از دیگر ویژگی های معماری سنتی هست.

در ویلاهای سنتی توجه ویژه ای به حوضچه ها و راه آب ها می شود. صدای شرشر آب و حس طبیعی بودن، جزوی لاینفک از ویلاهای سنتی است. استفاده از گلدان های رنگی و زیبا نیز از دیگر خصوصیات ویلاهای سنتی است.

سبک شهری: این سبک همان طور که مشخص است بیشتر در فضای شهر کاربرد دارد. معمولاً ویلاهای شهری را در شمال کشور می توانید پیدا کنید. این ویلاها به دلیل محدودیت فضا، به شکلی ساده و مینیمال طراحی می شوند.

سبک مدیترانه ای: سبک مدیترانه ای جان می دهد برای ویلاهایی که مشرف به دریا هستند. در شمال و جنوب کشور این سبک طرفداران زیادی دارد. نمای این گونه ویلاها ساده است و زرق وبرق چندانی ندارد. به همین خاطر یکی از زیرشاخه های سبک کلاسیک به حساب می آید. ویلاهایی که به سبک مدیترانه ای ساخته می شوند فضاهای گل کاری شده ی زیادی دارند اما این گل کاری بانظم و ترتیب کلاسیک خاصی در جای خود قرارگرفته اند.

ویلای چوبی: این گونه ویلاها همان طور که از نامش هم پیداست از چوب های مختلفی ساخته می شوند و عموماً در مناطق جنگلی کاربرد دارند. زندگی کردن در ویلاهایی که از جنس چوب هستند حسی از گرما و دل نشین بودن را به ساکنین القاء می کنند. شاید آرزوی خیلی از ما این باشد که در یک ویلای چوبی زندگی کنیم چراکه این گونه ویلاها فضای فوق العاده ای را می سازند. ویلاهای چوبی در برابر هرگونه حرارت و گرما مقاومت از خود نشان می د

سبک رومی : همان طور که از نامش مشخص است، سبک رومی به طریقه ی ساختمان سازی رومی های باستان اشاره دارد. استفاده از ستون های بلند به سبک های اینی و …از ویژگی های بارز سبک رومی است. این سبک حسی از شاهانه بودن را به بیننده القاء می کند. عظمت این ستون ها، و هم چنین سقف های شیب دار این نوع سبک باعث شده است که خیلی ها به ساخت این نوع ویلاها کشیده شوند. حتی سبک رومی جای خود را در معماری شهری نیز بازکرده است و در حال حاضر ساختم آن های زیادی را می توانید در تهران پیدا کنید که از سبک رومی استفاده کرده اند.

هزینه طراحی ویلا

یکی از اصلی ترین نکاتی که به هنگام ساخت ویلا باید به آن توجه داشته باشید این است که چقدر می خواهید برای ساخت ویلا هزینه کنید. در حقیقت این نکته بسیار حائز اهمیت است که بدانید هر نوع سبک معماری برای ساخت ویلا چقدر هزینه بر خواهد بود.

به عنوان مثال در ساخت ویلاهای سنتی ممکن است به مصالح چوبی احتیاج بیشتری داشته باشید. به همین خاطر هزینه های شما تا حدی پایین تر خواهد بود. هم چنین نکته ی مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که متراژ ویلا می تواند در هزینه های تمام شده ی ویلا تأثیر به سزایی داشته باشد.

در حقیقت تمام این نکات و مسائل باعث می شود که از همان ابتدا بدانید که قرار است چقدر هزینه ی ساخت ویلا کنید.

هم چنین هرچقدر که امکانات ویلایتان بیشتر باشد، طبیعتاً بر قیمت تمام شده ی آن خواهد افزود. به عنوان مثال اگر در طراحی ویلای خود به فکر ساخت استخر، آلاچیق یا…باشید طبیعتاً باید هزینه ی بیشتری را کنار بگذارید.
هم چنین استفاده از نهال های درخت برای باغ ویلا نیز می تواند هزینه های مخصوص به خود را داشته باشد. نهال هر درختی ممکن است بیت متفاوتی داشته باشد. بسته به انتخابتان ممکن است هزینه تان هم نیز متفاوت باشد.
درنهایت باید بگوییم که مهم ترین مسئله در ساخت ویلا این نیست که هزینه ی بیشتری کنید، بلکه مهم این است که به جا و درست هزینه کنید. در حقیقت مهم ترین کاری که شما باید انجام دهید این است که حتماً به سراغ افرادی بروید که تخصص کافی در ساخت ویلا دارند. در غیر این صورت تفاوتی نخواهد کرد که چقدر برای ویلایتان هزینه می کنید، درنهایت به نتیجه ای که می خواهید نخواهید رسید.

سعی کنید که ویلایتان را به شکلی اصولی و درست طراحی کنید تا از طرف هزینه های بیشتر در ادامه جلوگیری کرده باشید.

چند نکته ی مهم دیگر در طراحی و ساخت ویلا

مهم ترین کاری که یک طراح ویلا باید انجام دهد این است که حتماً و حتماً فضای داخلی و بیرونی ویلا را به نحوی طراحی کند که بیشترین هماهنگی و هارمونی را باهم داشته باشند. به عنوان مثال شما نخواهید توانست که فضای داخلی ویلا را به شکل مدرن طراحی کنید اما طراحی حیاط ویلا به سبک سنتی باشد.

نکته ی مهم دیگر در رابطه با نمای ویلا است. هرکسی از بیرون و داخل ویلا باید بتواند که نمای ویلا را ببند( البته این نکته به نظر شما نیز بستگی دارد). درصورتی که داخل ویلا نشسته اید باید بتوانید که به درستی حیاط ویلا و عناصر داخل آن را ببینید. درصورتی که در حیاط ویلا هستید نیز باید بتونید نمای کلی ویلا را مشاهده کنید.

استفاده از باغچه های و گلدان های مناسب نیز از دیگر نکات مهم طراحی ویلا است. محل قرارگیری باغچه و درختان باید به گونه ای باشد که جلوی نمای ساختمان را نگیرد. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل نمایید که بهترین انتخاب ممکن را داشته اید.

هم چنین نورپردازی ویلا از نکات مهم دیگر طراحی ویلا است. باید بدانید که کدام یک از نقاط ویلا به نورپردازی احتیاج دارد. هم چنین سبک نورپردازی ویلا نیز بسیار حائز اهمیت است. سیستم نورپردازی ویلا نیز باید از سبک کلی ویلا ( مدرن، سنتی یا کلاسیک) تبعیت کند.

سنگ فرش مناسبی را برای ویلای خود انتخاب کنید. دم دستی ترین انتخابی که می توانید داشته باشید استفاده از سنگ ریزه برای کف حیاط ویلا است. این مورد همان طور که در بالای همین مقاله توضیح دادیم، گرچه ارزان است اما بهترین انتخاب شما نخواهد بود.

درصورتی که می خواهید زمین بازی هم برای ویلای خود طراحی کنید دقت داشته باشید که بهترین جای ممکن را برای ساخت این زمین انتخاب کنید. به عنوان مثال درصورتی که ویلای شما استخر دارد، بهتر است زمین بازی را بافاصله از آن بسازید تا توپ یا دیگر ادوات بازی به داخل استخر سقوط نکنند.

برای طراحی داخل ویلا نیز باید دقت داشته باشید که حتماً از کمک یک کارشناس خبره استفاده کنید. عموماً ترجیح داده می شود که فضای نمین و آشپزخانه در طبقه ی اول ویلا باشد و اتاق خواب ها را به طبقات بالاتر منتقل کرد. البته این مسئله در صورتی است که ویلای شما چندطبقه باشد.

در طراحی آشپزخانه ی ویلا نیز معمولاً توصیه می کنند که از پنجره های زیادی استفاده شود تا به این ترتیب روشنایی بیشتری به آشپزخانه وارد شود. درصورتی که ویلای شما حیاط پشتی دارید، تلاش کنید که موقعیت آشپزخانه را به نحوی طراحی کنید که ویوی پنجره های آن رو به حیاط پشتی و باغچه آنجا باشد.
ورودی ویلا نیز بسیار حائز اهمیت است. درواقع اولین چیزی که به چشم بیننده و مهمانان خواهد رسید ورودی ویلا خواهد بود. می توانید با استفاده از آلمان های مختلف محیط آن را جذاب و زیبا کنید. می توانید از مجسمه یا سنگ فرش های خاص برای ورودی ویلا استفاده کنید. همه چیز به سلیقه و خواست شما بستگی دارد اما جستجوی کوتاهی در اینترنت و دیدن عکس ها و طرح های مختلف، می تواند ایده های زیادی را به ذهنتان خطور دهد.

رعایت تمام این نکات باعث می شود که ویلای شما یک ویلای استاندارد و زیبا باشد. به خصوص اگر باهدف اجاره دادن، دست به ساخت ویلا زده اید، رعایت تک به تک این نکات بسیار حیاتی و مهم است.

یک ویلای استاندارد؛ ویلایی است که ازلحاظ فنی نتوان به آن ایراد گرفت. همان طور که در جای جای این مقاله عنوان کردیم، انتخاب هر عنصری از ویلا در جای مناسب خود، باعث می شود که کمتر به مشکل برخورد کنید. به عنوان مثال درصورتی که می خواهید در ویلای خود استخری بسازید، حتماً باید آن را بافاصله از درختان باغچه بسازید. منظره ی یک استخر کثیف و پر از برگ، چیزی نیست که به سادگی از ذهن بیننده برود.

درنهایت باید بگوییم که ساخت و طراحی ویلا امری اختصاصی و ویژه است و فکر نکنید که خودتان به تنهایی از عهده ی ساخت آن بربیا یدی. بهتر است که ایده های خود را با یک مهندس ساختمان به اشتراک بگذارید و اجازه بدهید که او این کار را برایتان انجام دهد.

ده ها نکته در مورد ساخت ویلا وجود دارد که باید بدانید. با ما همراه باشید.

مراحل ساخت خانه ویلایی در روستا

ساخت خانه های ویلایی در روستاها، بیش از شهرها رواج دارد. اما آیا می دانید که برای ساخت یک ویلا در روستا، باید چه مراحلی را طی کنید؟

قبل از هر چیزی باید شهر مورد نظرتان را انتخاب کنید. مثلا برای خیلی از ساکنان تهران، ساخت یک ویلا در روستاهای شمال، گزینه ی ایده آلی محسوب می شود.

در ادامه، مراحل زیر را باید در نظر داشته باشید:

انتخاب متریال ساخت

وقتی که می خواهید واحد ویلایی خود را بسازید، باید قبل از هر چیزی متریال مورد نظرتان را انتخاب کنید. مثلا اگر قرار است ویلای مذکور در یکی از روستاهای شمال ساخته شود باید سراغ مصالحی بروید که در برابر رطوبت مقاومت کافی از خود نشان می دهند.

مثلا ساخت یک ویلای سنگی در روستاهای شمال می تواند گزینه ی ایده آلی باشد. این در حالیست که استفاده از متریال چوبی برای ساخت ویلا همیشه خوب نیست چرا که در مدت زمان کوتاهی ممکن است دچار تورم و پوسیدگی شوند.

انشعابات آب، برق و گاز

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد ساخت ویلا در روستاها باید به آن توجه داشته باشید، بحث انشعابات آب برق و گاز است. در صورتی که ویلای مورد نظر در زمینی ساخته می شود که درون بافت روستاست یا چسبیده به بافت می باشد، مشکلی از بابت انشعابات نخواهید داشت.
در غیر این صورت، باید فکری به حال انشعابات خود بکنید.

انتخاب سقف مناسب ویلا

از دیگر نکات مهمی که به هنگام ساخت ویلا در روستا باید مدّ نظر باشد، بحث انتخاب سقف مناسب است. باز هم می گوییم که در محیط های پر بارشی مثل شمال کشور باید از سقف های استفاده کنید که شیب دار هستند و آب باران روی آن ها جمع نمی شود.
همچنین جنس ساخت این ویلاها نیز بسیار حائز اهمیت است و باید مقاومت خوبی در برابر باران داشته باشند.

دیگر مراحل ساخت خانه ویلایی در روستا، با مراحل ساخت مسکن فرق خاصی ندارد. کار ساخت ویلا در روستا از فونداسیون شروع شده و تا مراحل نازک کاری و نصب کابینت و درب ها و…پیش می رود.

ساخت ویلا در باغ

گاهی مواقع ممکن است این مسئله پیش بیاید که شما باغی را در حال حاضر در اختیاردارید و می خواهید ویلایی در آن بسازید. در چنین مواقعی شاید اندکی دست شما برای ساخت وساز بسته باشد چراکه نقشه ی باغ مشخص و روشن است و نمی توانید دست کاری چندانی در آن داشته باشید مگر این که تصمیم به تخریب بخشی از باغ گرفته باشید.

 

ساخت ویلا

اما برای این که بهترین ویلایی که می توانید را در باغ خود بسازید باید به چند نکته ی بسیار مهم توجه ویژه ای داشته باشید.

اول از هر چیزی باید ابعاد ویلای خود را محاسبه کنید. این کار با توجه به مساحت کلی باغ در نظر گرفته می شود. طبیعتاً هرچقدر که باغ شما بزرگ تر باشد می توانید ویلای بزرگ تری نیز در آن بسازید.

بعدازاینکه ابعاد ویلا مشخص شد باید به جهت طلوع و غروب خورشید در طراحی ویلا نیز دقت داشته باشید. عموماً بهتر است که ورودی ویلا از سمتی باشد که خورشید طلوع می کند. این مسئله، زیبایی و نورگیر بودن بیشتری را برای ویلایتان به همراه خواهد آورد. هم چنین جهت رشد گیاهان باغ نیز بهتر خواهد بود.

تمام بخش های مختلف ویلایتان را جانمایی کنید. باید دقیقاً بدانید که قرار است استخر باغ در کدام ناحیه ساخته شود، جای زمین بازی و آب نما کجاست! باربیکیو و آلاچیق را در کدام قسمت باغ می خواهید بسازید و …! این نکات باعث می شود که روند ساخت ویلا در باغ شما با دقت بیشتری انجام بگیرد و مشکلی از این بابت پیش نخواهد آمد.

اما در وهله ی بعد باید به سراغ طراحی راه های ارتباطی میان بخش های مختلف ویلا برویم. شما باید مسیر دسترسی خوبی از داخل ویلا به استخر، حیاط باغ و …تعبیه کنید. هم چنین به تزئین و آرایه این مسیرهای ورودی و خروجی نیز باید دقت فراوانی داشته باشید. در بخش نمای ساختمان به طور مفصل راجع به تزئین نمای ساختمان صحبت کردیم.

بعدازاینکه تمام این جوانب را بررسی کردید باید به سراغ پاسخ این سؤال بروید که می خواهید از چه متریالی برای ساخت ویلایتان استفاده کنید: آیا می خواهید ویلایی چوبی داشته باشید که حسی از طبیعی بودن وزندگی را به شما منتقل کند؟ آیا می خواهید که ویلایی مدرن داشته باشید که نورگیری خوبی داشته باشد و محلی برای آرامش و سکون باشد؟

پاسخ به این سؤال خیلی مهم است چراکه مشخص می کند باید از چه متریالی برای ساخت ویلا استفاده کنید. همان طور که در بخش سبک های مختلف معماری ویلا صحبت کردیم، هر سبکی ممکن است به متریال و مصالح خاص خود احتیاج داشته باشد.

بعدازاینکه این نکات را نیز مشخص نمودید، باید به سراغ طراحی داخلی ویلا بروید که یک موضوع کاملاً مهم و اساسی است. در دیگر مقالات وب سایت پرشین سازه به طور کامل راجع به دکوراسیون داخلی ویلا پرداخته ایم.

ساخت ویلا ارزان

یکی از اصلی ترین سوا لاتی که در مورد ساخت ویلا می شود این است که آیا خرید یک ویلای آماده از ساخت ویلا ارزان تر نیست؟ آیا بهتر نیست که از همان اول یک ویلا باغ را خریداری کنیم و دیگر دردسرهای ساخت را نکشیم؟!

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که نباید تصور کنید که خرید یک ویلا ارزان تر از ساخت آن درخواهد آمد. علاوه بر این ساخت ویلا این امکان را به شما خواهد داد که بتوانید بر اساس سلیقه ی خودتان ویلایتان را بسازید. امکانی که در مورد خرید ویلای آماده وجود نخواهد داشت.
در ادامه به برخی از مهم ترین واصلی ترین هزینه هایی که برای ساخت ویلا باید بپردازید اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید:

مهم ترین سؤالی که به هنگام تصمیم به ساخت ویلا برایتان پیش می آید این است که چه کنیم که هزینه ساخت ویلا برایمان ارزان تر دربیاید؟ از چه متریانی استفاده کنیم که به جیبمان فشار بیش ازحد وارد نشود و به طورکلی چه کنیم که برای ساخت ویلا ورشکست نشویم؟!
بهترین توصیه ای که ما برایتان داریم این است: به سراغ کسانی بروید که این کاره هستند! از کسانی کمک بخواهید که سال ها تجربه ی ساخت ویلا دارند و می دانند که چگونه می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. هیچ چیز به اندازه ی این نکته برایتان مهم نخواهد بود که از کارشناسان حرفه ای در امر ساخت ویلا کمک بگیرید.

همان طور که گفتیم اگر می خواهید خیلی زود صاحب یک ویلا شوید، می توانید همین امروز هم یک ویلای آماده و ساخته شده را خریداری کنید! اما آیا این ویلا باسلیقه و خواست شما تطابق دارد؟ آیا می دانید که خرید یک ویلا گران تر از ساخت آن است؟
برای ساخت ویلا، آنچه هزینه می کنید وقت و زمانتان است چراکه طبیعتاً ساخت یک ویلا به زمان بیشتری احتیاج دارد.

نکته ی مهم: گاهی مواقع ممکن است هزینه ی ساخت یک ویلا بیشتر از خرید آن باشد چراکه متریال استفاده شده در هر ویلایی ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال شاید شما تمایل داشته باشید که از مصالح گران تری برای ساخت ویلای خود استفاده کنید که طبیعتاً هزینه ی ساخت ویلا را نیز بالاتر خواهد برد.

به طورکلی چند نکته ی مهم مثل منطقه ای که می خواهید ویلایتان را در آن بسازید، متراژ ویلا، متریال استفاده شده و… می تواند در هزینه ساخت ویلا مؤثر باشد. اما به طورکلی اگر بخواهیم مزیت های اصلی ساخت ویلا را بشوریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

اول ازهمه این که می توانید در مناطق آینده دار و مناسب ویلایی بسازید و بعد از اتمام کار، سود خوبی از فروش ویلا ببرید. مناطق مناسب ویلا سازی می توانند حسابی سودآور باشند.

دومین مزیت ساخت ویلا این است که می توانید بر روی مصالحی که در ساخت ویلا از آن ها استفاده می کنید نظارت کافی و دقیقی داشته باشید. به این ترتیب خیالتان آسوده خواهد بود که هیچ مصالح بی کیفیتی در ساخت ویلا استفاده نشده است.

مزیت بعدی این است که ساخت ویلا مطابق باسلیقه تان پیش خواهد رفت و می توانید طرحی که در ذهن داشته اید را پیاده سازی کنید و ناچار نخواهید بود که باسلیقه ی نفر دیگر در ساخت ویلا، کنار بیایید.

تنها شما هستید که می دانید چه انتظاری از ویلایتان دارید. بنابراین با خیال راحت می توانید بهترین استفاده را از فضای زمین ویلا ببرید. می توانید متراژ ویلا، استخر یا پارکینگ را با میل و سلیقه ی خودتان تغییر دهید.

انتخاب معمار و مهندس ساخت ویلا نیز بر عهده ی خود شما خواهد بود و می توانید به سراغ کسی بروید که از کیفیت کارش اطمینان دارید.
هم چنین نکته ی مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید استفاده از متریال خوب در تأسیسات و اتصالات ویلا است. زمانی که خودتان اقدام به ساخت ویلا می کنید، می توانید از بهترین متریال استفاده کنید تا بعدها هیچ گونه مشکلی برایتان پیش نیاید.

بهترین ابعاد ساخت ویلا

راستش را بخواهید در این مورد نمی توان نظر به خصوص و مشخصی داد. هرچقدر که در توانتان باشد، می توانید ویلایی مناسب بسازید. درواقع هرچقدر که هزینه ی بیشتری برای خرید زمین های با متراژ بالا کنید، می توانید ویلای بزرگ تری نیز بسازید.

اما ابعاد بخش های مختلف ویلایتان را باید با دقت و وسواس انتخاب کنید. نمی توان ویلای کوچکی ساخت اما یک استخر بزرگ و عظیم برقرار کرد. بنابراین حتماً باید دقت داشته باشید که تمام اجزای مختلف ساحتمان باهم هماهنگی دارند.

به طورکلی بهترین متراژ زمین ویلا، متراژی است که حداقل به شما این امکان را بدهد که یک باغ یا باغچه در آن بسازید. طبیعتاً هرچقدر که این متراژ بزرگ تر باشد می توانید به فکر ساخت استخر، آلاچیق و …نیز باشید.

اگر ویلایی که می خواهید بسازید، نقلی و کوچک باشد حداقل متراژ ۳۰۰ الی ۵۰۰ متر خواهد بود. اما طبیعتاً می توانید این متراژ را بزرگ تر نیز بسازید و به این ترتیب ویلای شیک تر و لوکس تری خواهید داشت.

قدم به قدم برای ساخت ویلا و هزینه های آن

اول از هر چیزی همان طور که در بالای همین مقاله اشاره کردیم، زمین ویلای خود را خریداری کنید.

دوم به سراغ یک پیمانکار یا مهندس خبره و ماهر بروید تا با وی قراردادی منعقد کرده و زمین خود را بسازید.

سوم، باید به سراغ دیوارکشی زمینی بروید که خریداری کرده اید و به این ترتیب حصاری امن برای زمین خود ایجاد کنید.

چهارم، طرحی که برای ساخت ویلایتان آماده کرده اید و جانمایی هر یک از اجزای ویلا را به پیمانکار خود نشان دهید تا ایده ای کلی در مورد نقشه و طرح شما داشته باشد.

پنجم، پیمانکار در این مرحله به سراغ اخذ مجوزهای لازم برای ساخت وساز خواهد رفت.

ششم، نوبت به ساخت ویلا می رسد که در بالای همین مقاله به بخش های مختلف آن اشاره کردیم.

هفتم، باید به سراغ محوطه سازی ویلا و ساخت باغ و استخر و جدول کشی باغچه و …رفت.

هشتم، درخت ها و گیاهانی که مدنظر دارید را بکارید.

اما هر یک از این بخش مایی که در بالا ذکر کردیم، ممکن است هزینه های مختلفی داشته باشید که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

بیشتر بخوانید : لوله و اتصالات ساختمانی

مهم ترین نکته، خرید زمین ویلاست. زمین ها می توانند قیمت های مختلفی داشته باشند. همه چیز به این بستگی دارد که زمین موردنظرتان در کدام نقطه قرارگرفته است. شما حتی می توانید زمین هایی را در کشور پیدا کنید که قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان ( به ازای هر مترمربع) دارند. در عین زمین هایی نیز وجود دارند که قیمتی بیش از ۱۵ میلیون تومان برای هر مترمربع خواهند داشت.

همان طور که بارها در طول این مقاله اشاره کردیم، باید برای ساخت ویلا، مجوزهای مختلفی از شهرداری و …بگیرید که هرکدام از این مجوزها هزینه هایی در بر خواهند داشت. البته ممکن است زمینی که خریداری کرده اید مجوز ساخت هم داشته باشد که در این صورت نیاز به هزینه کردن برای این بخش نخواهد بود.

به طورکلی اگر می خواهید مجوز ساخت بگیرید باید برای بخش های زیر هزینه کنید:

اول ازهمه باید بدانید که هر زمینی با توجه به متراژ و …ممکن است هزینه ی متفاوتی برای گرفتن مجوز ساخت بپردازد. اما به طورکلی این گونه حساب می کنند:

درصورتی که ویلای شما تک واحدی باشد: مساحت ناخالص زمین را از تعداد پارکینگ هایی موجود در ۲۰ ضرب می کنند و سپس در قیمت منطقه ی زمین ضرب خواهند کرد.

منظور از مساحت ناخالص زمین نیز مجموع کلیه بناهایی است که در ساختمان وجود دارد ( در اینجا ممکن است شما فقط یک واحد کلی داشته باشید)

بعدازاینکه هزینه های مربوط به مجوز ساخت را پرداخت کردید، باید حواستان به هزینه های مربوط به پیمانکار نیز باشد. پیمانکار و کارگرانش ممکن است هزینه های متفاوتی داشته باشند. به همین خاطر به هیچ وجه نباید این نکته را در نظر نگیرید. توصیه می کنیم قبل از اقدام به ساخت ویلا، حتماً با پیمانکار راجع به این مسائل، به طور شفاف و واضح صحبت کنید.

خب حالا که در مورد هزینه ساخت صحبت می کنیم باید در مورد گودبرداری، گچ کاری، سیمان کاری و دیوارچینی نیز صحبت کنیم. هر یک از این موارد نیازمند مصالح جداگانه و استادکار متفاوتی هستند که طبیعتاً شامل هزینه هایی خواهند شد. به این ترتیب باید در مورد این نکات نیز اطلاعات کافی داشته باشید و بدانید که قرار است برای هر یک از آن ها چقدر هزینه کنید.

نکته ی مهمی که باید بدانید این است که برای هر مترمربع فونداسیون و پی ریزی باید هزینه ای معادل ساخت هر مترمربع سقف را بکنید. به عنوان مثال اگر ویلای شما دوطبقه باشد و هر طبقه ۱۵۰ متر داشته باشد، شما باید هزینه تان را برای ۴۵۰ مترمربع در نظر داشته باشید.

هم چنین مصالح مورداستفاده در ساخت ویلا ممکن است جنس های متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال سازه مایی که بتنی هستند با سازه های فلزی تفاوت قیمت خواهند داشت. بررسی ها این گونه نشان می دهد که برای ساخت هر مترمربع یک ویلا با سازه های بتنی، رقمی معادل ۱۵۰۰ الی ۱۸۰۰ میلیون تومان هزینه کنید که طبیعتاً رقم ثابت و مشخصی نیست و باید همه چیز را در نظر بگیرید.

به طور میانگین برای ساخت سقف و ستون فلزی نیز باید هزینه ای معادل ۱۷۰۰ الی ۲۲۰۰ میلیون را در نظر داشته باشید. حالا ممکن است سقف های شما جنس های متنوع دیگری نیز داشته باشد که ممکن است قیمت دیگری داشته باشند. اما سازه های بتنی و فلزی رایج ترین نوع سازه ها هستند.
بعد از مرحله ی بتن ریزی و گودبرداری، نوبت به مرحله ی سفت کاری می رسد که شامل بخش مایی مانند اسکلت بندی دیوارکشی و…است. بسته به مصالح مورداستفاده و هزینه ی استادکار ممکن است قیمت هر مترمربع سفت کاری متفاوت و متغیر باشد. همه چیز به انتخاب شما و پیمانکارتان بستگی خواهد داشت. اما به صورت میانگین باید هزینه ای حدود ۱۸۰۰ الی ۲۵۰۰ برای هر مترمربع سفت کاری کنار بگذارید.

مرحله نازک کاری تقریباً یکی از آخرین مراحل ساخت ویلا به حساب می آید. در این مرحله از کار، شما باید کاشی و سرامیک، گچ کاری،نقاشی و نمای ساختمان را تکمیل کنید. بازهم باید تکرار کنیم که هر بسته به نوع مصالحی که انتخاب می کنید ممکن است هزینه ی این بخش از کار متفاوت باشد.
به عنوان مثال در مرحله ی کاشی کاری، می توانید از انواع مختلفی از کاشی ها استفاده کنید. طبیعتاً هرچقدر که کاشی شما لوکس تر و زیباتر باشد، قیمتش نیز افزایش پیدا خواهد کرد و درنتیجه بر هزینه ی کلی کار می افزاید.

شاید ساده انگاران به نظر بیاید اما چنین می گویند که هزینه ی ساخت یک سازه به ازای هر مترمربع حدود ۴ میلیون تومان است اما گشتی در بازار به شما نشان خواهد داد که هزینه های واقعی این نیست و برای ساخت هر مترمربع باید خیلی بیشتر از این ارقام هزینه کنید.

البته نکته ی مهم اینجاست که ممکن است هزینه ی ساخت در هر منطقه از کشور متفاوت باشد. قیمت های تهران طبیعتاً خیلی بالاتر خواهد بود اما ممکن است ساخت یک سازه در شهرستان هزینه ی کمتری برایتان در برداشته باشد.

همه چیز به این بستگی دارد که می خواهید ویلای خود را در کدام نقطه از کشور بسازید و این که می خواهید چقدر برای ساخت آن هزینه کنید. البته مصالح مورداستفاده نیز در قیمت نهایی مؤثر خواهد بود.

نکته ی مهم دیگری که باید بدانید این است که نباید امید خود را برای ساخت ویلای ارزان از دست بدهید. قبل از هر چیزی باید بدانید که دقیقاً چه انتظاری از ویلای خوددارید. به عنوان مثال اگر از آن دسته افرادی هستید که دلتان می خواهد مدام در فضای داخلی ویلا بنشینید، چرا باید برای ساخت آلاچیق هزینه ی اضافه کنید؟

توصیه می کنیم تحت تأثیر پیشنهاد هایی که درروند ساخت ویلا به شما می شود قرار نگیرید مگر این که واقعاً آن ها را بخواهید. به عنوان مثال اگر شنا بلد نیستید یا این که ویلای شما در منطقه ای سردسیر واقع شده، ساخت یک استخر بدون آب گرم، به چه درد شما می خورد؟
با تصمیم گیری درست و دقیق در مورد این نکات می توانید تا حد زیادی هزینه های مربوط به ساخت ویلا را کاهش دهید.

توصیه ی دیگری که داریم این است که در خرید زمین ویلا عجله نکنید. همیشه گزینه مایی وجود دارند که احتمالاً از چشم شما دورمانده اند. اگر می خواهید زمینی را برای ساخت ویلا خریداری کنید، زمانی را برای جستجو در نظر بگیرید. به اولین توصیه ای که در این مورد شنیده اید، عمل نکنید و بهترین زمین را با بهترین متراژ و قیمت پیدا کنید.

هم چنین حتماً دقت داشته باشید که به سراغ زمین هایی بروید که مجوز ساخت داشته باشند و برق کشی و گاز کشی به آن نیز مشکلی نداشته باشد. در غیر این صورت ناچار خواهید بود هزینه های بیشتری برای اخذ مجوزهای لازم بپردازید. تازه از دردسرهای گرفتن مجوز ساخت نیز صرف نظر می کنیم و چیزی راجع به آن ها نمی گوییم.

نکته ی مهم دیگر این است که می توانید صفرتا صد ساخت ویلا را به شرکت های مهندسی واگذار کنید اما انتخاب این نوع شرکت ها را سرسری نگیرید. زمانی را به پیدا کردن بهترین شرکت مهندسی ساخت ویلا اختصاص بدهید و سعی کنید جایی را انتخاب کنید که بهترین خدمات را باقیمت های مناسب و به صرفه ارائه می کنند.

البته همواره می توانید به سراغ مهندسینی بروید که به شکل آزاد و فریلنسری کار می کنند و تحت نظر هیچ شرکتی نیستند. به این ترتیب احتمالاً هزینه های شما کاهش پیدا می کند اما طبیعتاً شاید از کیفیت کار کاسته شود.
همه چیز به انتخاب شما بستگی خواهد داشت و این که چگونه می خواهید از عهده ی کار بربیایید.
البته باید بگوییم که همیشه این انتخاب هم برای شما موجود است که مصالح ارزان تر و بی کیفیتی را خریداری کنید یا این که به سراغ افرادی بروید که مهارت کافی در انجام کار ندارند اما نمی توانیم اطمینان بدهیم که نتیجه ی مطلوبی خواهید گرفت. به علاوه استفاده از مصالح بی کیفیت می تواند باعث شود که در آینده به تعویض آن ها احتیاج داشته باشید و به این ترتیب هزینه ی بیشتری بپردازید.
درنهایت این که باید بگوییم که همواره می توانید از ویلاهای پیش ساخته یا همان ساندویچ پانل استفاده کنید. این نوع ویلاها به صورت آماده و از پیش ساخته به مشتریان عرضه می شوند. به طور نسبی می توان گفت که مقاومت خوبی دارند و درعین حال ارزان تر هم هستند. در ادامه توضیحاتی کلی در مورد ساندویچ پانل ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید:
ساندویچ هیئت رئیسه همان طور که در مقالات پیشین صحبتش را کرده ایم، نوعی ساختار مکعب شکل است که توسط دولایه محدودشده و لایه ای که در وسط آن قرار می گیرد، عایق است. ویلا ساندویچ پانل هم نوعی سازه ی مسکونی است که از همین ورق ها ساخته شده است.
اگر تصمیم داشته باشید که ویلای خود را در کوتاه ترین زمان ممکن بسازید و هزینه ی کمتری برای ساخت ویلا بپردازید، استفاده از ساندویچ پانل می تواند بهترین گزینه ی شما باشد. خود این ساندویچ های پانل نیز به دودسته ی سقفی و دیوار تقسیم می شوند. به این ترتیب می توانید کل سازه را با همین ساندویچ های پانل بسازید.
ناگفته نماند که برای ساخت سالن های عمومی و بیمارستان ها نیز از این ساندویچ های پانل استفاده می شود. به خصوص اگر به کانکس ها و کانتینر ها دقت کنید متوجه خواهید شد که از جنس ساندویچ پانل هستند.
اما به طورکلی باید بگوییم که هزینه کردن برای ویلا به خود شما بستگی دارد. به عنوان مثال هرچقدر که آپشن های موجود در ویلای شما بیشتر باشد، احتمالاً هزینه ای که می کنید هم بیشتر خواهد شد. اما درهرصورت باید بدانید که اگر می خواهید ویلای لوکس و شیکی داشته باشید، بخشی از این هزینه ها اجتناب ناپذیر است.

به عنوان مثال گل کاری و کاشت درخت در هر ویلایی لازم و ضروری است. اگر فکر می کنید که بدون درخت کاری و گل کاری می توانید فضای آرام و زیبایی برای ویلای خود بسازید باید بگوییم که کاملاً در اشتباه هستید. بدون داشتن گل و درخت ویلای شما لخت و خالی به نظر می رسد. بنابراین از هر هزینه ای که می گذرید، از این یکی نگذرید! سعی کنید که درختان و گیاهانی بکارید که جذابیت بیشتری به باغ ویلای شما می دهند وگرنه کاشتن درخت کاج که جذابیت و خلاقیت خاصی نیاز ندارد.

اما بخش دیگری از هزینه ها نیز کاملاً تجملی و غیرضروری به حساب می آیند اما می توانند به زیبایی و جذابیت ویلای شما اضافه کنند. به عنوان مثال خرید تاب و باربیکیو و…برای ویلا لازم و ضروری نیست اما تصور کنید که لم دادن روی تاب و دیدن منظره ی زیبای باغ می تواند چه لذتی برایتان به همراه داشته باشد! بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند از این مسائل به سادگی عبور کنند، باید این هزینه ها را هم در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از لوازم غیرضروری باغ ویلا، استفاده از دستگاه های مجهز آبیاری به درختان باغ است. طبیعتاً شما می توانید با یک شلنگ آب یا حتی آبپاش به درختان و گیاهان باغ خود آب بدهید اما استفاده از این دستگاه های آبیاری طبیعتاً هم مصرف آب را کاهش می دهد و هم این که فضایی مدرن را برای باغ شما به همراه خواهد داشت.

دقت کنید که اگر می خواهید باغی زیبا در ویلای خود داشته باشید، حتماً به یک سری از نکات مهم و ضروری دقت داشته باشید:

به عنوان مثال جانمایی درختان و گیاهان خود را به نحوی انجام دهید که به طور کامل از نور آفتاب تغذیه شوند و آبیاری به آن ها نیز ساده تر و راحت تر باشد.

خوشبختانه هزینه ی خرید نهال های مختلف چندان بالا نیست و شما می توانید با توجه به منطقه ای که ویلا در آن قرارگرفته است، اقدام به خرید نهال کنید. حواستان باشد که این نهال ها نیازمند مراقبت و نگه داری هستند. بنابراین هزینه ی نگهداری آن ها را نیز در نظر داشته باشید. با داشتن چند نهال و گلدان زیبا در حیاط ویلایتان، می توانید روح طبیعت را در جای جای خانه احساس کنید.

به طورکلی برای ساخت یک باغچه که متراژی برابر با ۵ در ۲۰ متر دارد و حدود ۳۵ درخت داشته باشید، هزینه ای حدود ۸ الی ۱۰ میلیون بپردازید.

مدت زمان ساخت ویلا

ساخت ویلا پروسه ای زمان بر است و باید تک به تک مراحل آن با دقت و وسواس خاصی انجام بگیرد در غیر این صورت ممکن است از نتیجه ی کار چندان راضی نباشید. هر مرحله از ساخت ویلا ممکن است زمان زیادی را به خود اختصاص بدهد. البته طبیعتاً باید این نکته را در نظر داشته باشید که هرچقدر میزان هزینه ای که برای ساخت ویلا صرف می کنید، بیشتر باشد، کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

درواقع خیلی مواقع ویلاهایی را دیده ایم که به خاطر روند عدم تزریق پول به آن ها، با کُندی زیادی پیش می روند.

اما گاهی هم ممکن است که طرح و نقشه ی خود ویلا روند ساخت را کُندتر کرده باشد. به عنوان مثال هرچقدر که آپشن های ویلای شما بیشتر باشد، مدت زمان ساخت ویلا نیز طولانی تر خواهد شد.

یا این که درصورتی که از مصالحی استفاده کنید که سرعت اجرای پایینی داشته باشند، طبیعتاً ممکن است کار ساخت ویلا دیرتر به اتمام برسد. باید تمام این نکات را مدنظر داشته باشید و سپس با توجه به تمام این نکات، بازه ای زمانی برای ساخت ویلایتان در نظر داشته باشید.

متأسفانه برخی از شرکت های مهندسی ساختمان، مدت زمان های خیلی عجیبی را برای ساخت ویلا تبلیغ می کنند که دور از ذهن است. به عنوان مثال تبلیغ می کنند که ساخت ویلا تنها در ۳ ماه!

چنین کاری گرچه ممکن است انجام بگیرد اما مطمئن باشید که ویلای شمارا نصفه و نیمه به شما تحویل خواهند داد و خیلی از کارهای اصلی روی آن انجام نشده است. به طور میانگین اگر سرعت اجرای کار بالا باشد و به دلیل کسری بودجه، کار به تأخیر نیفتد، می توانید بازه ای حدود ۶ ماه الی یک سال را برای ساخت ویلا در نظر داشته باشید.

البته بازهم می گوییم که برگ خریدهای مختلف مانند متراژ ویلا را نیز نباید از یاد ببرید.

درنهایت امیدواریم که مقاله ساخت ویلا برایتان مفید بوده باشد. وب سایت پرشین سازه تلاش کرده است تا هر اطلاعاتی که برای ساخت یک ویلا نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهد اما باید بدانید که ساخت ویلا پروسه ای است که تا آن را آغاز نکنید، از چندوچون آن باخبر نخواهید شد. درهرصورت کارشناسان آماده پاسخ گویی به تمام سؤالات شما در این زمینه هستند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است