۳ مزیت پنل های فلزی نسبت به سنگ کاری در نمای ساختمان

3 مزیت پنل های فلزی نسبت به سنگ کاری در نمای ساختمان

بتن، گچ، آجر، بلوک و سایر نماهای ساختمان ظاهر خوبی دارد و بسیار مقاوم و پایدار است اما هزینه و وزن زیادی دارد و نصب آن ها طاقت فرساست. اگر بخواهیم از سنگ کاری برای نمای ساختمان استفاده کنیم، باید ساختمان را آن قدر محکم بسازیم تا وزن مصالح را تحمل کند و نصب این مصالح اغلب به کندی پیش می رود (به خصوص اگر خراب شدن آب وهوا کار را به تعویق بیندازد). طراحی نمای سنگی محدودیت هایی دارد و اگر به درستی ساخته نشود، ساختمان نهایی ازنظر ذخیره سازی انرژی کارآمد نخواهد بود.

مزیت های پنل فلزی

در ادامه به بعضی از مزیت های پنل فلزی نسبت به نمای سنگی اشاره می کنیم:

۱. نصب سریع

کار آماده سازی نمای سنگی قبل از نصب بسیار زمان بر است و شامل آماده کردن ساختمان، ترکیب بتن، گچ یا ملات و تعبیه ی مصالح می شود. سپس، فرایند شکل دهی و به کار بستن بتن، گچ کاری یا چیدن آجر یا بلوک روزها یا هفته ها طول می کشد. به علاوه، زحمت زیادی دارد و تیم کارگران ماهر و تجهیزاتی مانند میکسر سیمان و داربست را می طلبد. درنهایت باید گفت اگر هوا خراب شود به ناچار باید کار را به تعویق انداخت چون این محصولات در برابر رطوبت بالا دوام نمی آورد.

فرایند نصب پنل فلزی بسیار ساده و سریع تر است، به خصوص اگر از پنل های بزرگ استفاده کنید. می توان پنل های یک-جانبه، یا پنل های مواج را زیر سطح موجود نصب و مستقیماً به پی وصل کرد یا اگر می خواهید ظاهر آراسته تری داشته باشد، می توانید آن را در کانال نصب کنید.

سایر سیستم های پنل، مثل پنل های قالب بندی، کامپوزیت یا عایق، سیستم تعبیه ی مخصوص به خود را همراه با کانال، درزبند، تراشه و هر نوع وسیله ی جانبی موردنیاز دیگر دارند. این امر باعث می شود فرایند نصب (به خصوص در مورد پنل های بزرگ) به سرعت انجام شود و نسبت به نمای سنگی کار و زحمت کم تری می طلبد. به علاوه، پنل فلزی در هر نوع آب وهوا قابل استفاده است و مشکل به تعویق افتادن و هزینه های مربوط به آن را پایین می آورد.

پنل فلزی

۲. هزینه ی کم تر

نصب نمای سنگی با توجه به زحمت فراوان و هزینه ی مصالح، گران تر است. به علاوه، این نوع مصالح مرتباً به تمیزکاری نیاز دارد تا خاک و آلودگی محیطی از روی سطوح زدوده شود. ازآنجایی که این مصالح منافذ زیادی دارد، باید مرتباً مهروموم شود تا زنگ نزند. درنتیجه، مجموع هزینه ی نمای سنگی در طول زمان بالاست.

بسته به این که چه نوع پنلی را انتخاب می کنید، هزینه ی پنل فلزی می تواند با هزینه ی نمای سنگی رقابت کند یا حتی کم تر از آن باشد. هزینه ی نصب پنل فلزی به خاطر کاهش پیچیدگی نصب و نیاز کم تر به کار و زحمت، پایین تر است و به لطف دوامی که دارد، هزینه ی نگهداری آن بسیار کاهش می یابد و درواقع حذف می شود. درمجموع، هزینه ی بلندمدت، شامل نصب، در پنل های فلزی نسبت به نمای سنگی در اندازه ی کوچک تر به طرز قابل توجهی کم تر است.

۳. تنوع طرح

اگرچه نمای سنگی طیف رنگ گسترده ای دارد اما پالت آن هنوز در مقایسه با پنل فلزی تااندازه ای محدود است. به علاوه، اگرچه انواع مختلفی از آجر و بلوک وجود دارد، ایجاد طرح دلخواه با انحنا، تراشه و سایر جزئیات پیچیده دشوار و هزینه بردار است. درنتیجه، نمای سنگی معمولاً ساده است و تنوع و جزئیات قابل توجه کم تری دارد.

پنل فلزی در انواع آلومینیوم، روی، فولاد ضدزنگ، فولاد آبکاری شده یا فولاد کربن قابل دسترس است. این مصالح می تواند ظاهر نهایی خود را حفظ کند یا با صدها مدل رنگ مختلف به طرح دلخواه شما درآید. دوام تمام این طرح ها بالاست و طی مدت طول عمر پنل به مراقبت کمی نیاز دارد.

ازآنجایی که خط تولید پنل های فلزی بالاست، در شکل، اندازه و بافت مختلف قابل دسترسی است و می توان با ترکیب چند طرح از پنل در یک ساختمان به هر مدل موردنظر دست یافت. حتی بعضی از خط های تولید با یک سیستم نصب مشترک طراحی شده اند تا چند مدل پنل در یک ساختمان ترکیب شود و الگوی منحصربه فرد و متفاوتی در شکل، عمق و ظاهر آن ایجاد کند.

مورد آخر این که می توان بسیاری از پنل های فلزی را به راحتی خم کرد و به آن حالت داد تا با ساختمان های مدور تطبیق پیدا کند یا ویژگی سه بعدی خاصی به وجود آورد. پنل فلزی، به خصوص در مقایسه با گزینه های محدود نمای سنگی ساختمان، با در اختیار گذاشتن گزینه های مختلف پیش روی طراح یا معمار به او آزادی عمل می دهد تا روی طراحی نهایی ساختمان کنترل داشته باشد.

مزایای دیگر

اگر پنل کامپوزیت یا عایق را انتخاب کنید یا در کنار سیستم عایق بندی مناسب از آن استفاده کنید، علاوه بر وزن کم تر نسبت به نمای سنگی، در برابر حرارت مقاوم تر نیز هست. بدین ترتیب، مصرف انرژی و هزینه ی گرمایش و سرمایش کاهش پیدا می کند. پنل فلزی دوستدار محیط زیست هم هست چون در ساختار آن از فلز قابل بازیافت و در صورت امکان، عایق کم-تاثیر استفاده می شود. نکته ی آخر این که بسیاری از پنل های فلزی لوازم جانبی متنوع مانند حائل، پنجره و سایر محصولات دارند که پکیج کاملی است و کار نصب را بسیار آسان می کند. پنل فلزی برای ساختمان های مختلف، نظیر تجاری، صنعتی، مسکونی یا شهری، جایگزینی مقرون به صرفه، تطبیق پذیر، زیبا و مقاوم در برابر حرارت برای نمای سنگی است.

در صورتی که در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می نمایید، پیشنهاد می شود جهت دریافت اطلاعات ساختمان های در حال ساخت تهران، کرج، لواسان، اسلامشهر، دماوند، فیروزکوه و … از صفحه بانک اطلاعات ساختمان پرشین سازه دیدن فرمایید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است