کف‌پوش‌های پلی یورتان و انواع آن

کف‌پوش‌های پلی یورتان و انواع آن

سیستم کف پوش پلی یورتان یا کف پوش پلی یورتان ازجمله مواردی است که چه ازنظر مسائل اقتصادی و قیمت کف پوش و چه از دیدگاه محافظتی و زیبایی در بین افراد و صاحبان سالن های مختلف محبوب شده است. درواقع یکی از کاربردهای اساسی رزین های پلی یورتان، مربوط به ساخت کف پوش ها است که این کف پوش ها به کف پوش صنعتی پلی یورتان معروف است. حال در این قسمت از پرشین سازه با ما همراه باشید تا آشنایی بیشتری با این محصول پیداکرده و اطلاعات معتبری درباره کف پوش پلی یورتان به دست آورید.

کف پوش پلی یورتان چیست؟

کف پوش پلی یورتان یا کف پوش پلی یورتان ها دسته ای از پلیمرهای مهندسی هستند که کاربرد عمده آن ها در صنایع تولید فوم و پوشش های صنعتی است. ویژگی های منحصربه فرد پلی یورتان سبب کاربرد گسترده آن ها در حوزه پوشش نیز گردیده است. کف پوش پلی یورتان، کف پوشی دوجزئی است که نسبت به سایر انواع پوشش ها دارای خواص متفاوت می باشد و این نوع از پوشش پلی یورتان بدون حلال بوده است. جالب است بدانید که پوشش های پلی یورتان به دلیل اینکه دارای چسبندگی خوب به سطوح مختلف بتنی، فلزی و چوبی می باشند جایگاهی مناسب در حوزه کف پوش پیداکرده اند.

انواع کف پوش پلی یورتان

۱. کف پوش پلی یورتان ورزشی

یکی از مهم ترین کاربردهای کف پوش پلی یورتان، در سالن های ورزشی است. با توجه به اینکه کف پوش پلی یورتان، انعطاف پذیری خوبی دارد و همچنین در مقابل ضربه نیز مقاومت خوبی دارد، به عنوان کف پوش سالن ورزشی گزینه خوبی است، چراکه به مرورزمان کیفیت خود را از دست نمی دهد.

۲. کف پوش پلی یورتان صنعتی

کف پوش های پلی یورتان برای محیط های صنعتی نیز بسیار گزینه مناسبی هستند؛ زیرا این کف پوش ها مقاومت خوبی نسبت به مواد خطرناک صنعتی و مواد شیمیایی دارند. ازجمله کاربردهای این نوع پوشش، در سطوح لوله است. مقاومت خوب و اجرای آسان باعث استفاده از این محصول در سطوح لوله است.

۳. کف پوش پلی یورتان ضد جرقه

جالب است بدانید که به طورکلی کف پوش پلی یورتان ضد جرقه قابلیت رسانایی دارد. این نوع پلی یورتان با عبور جریان الکتریسیته ساکن از درون خود، مانع ایجاد جرقه می شود؛ بنابراین در مکان هایی که جرقه ممکن است صدمات جبران ناپذیری را داشته باشد (مانند انبار مهمات و انبار نگهداری مواد منفجره) می توان از این نوع پلی یورتان استفاده نمود.

۴. کف پوش پلی یورتان ضد خش

این نوع پلی یورتان ها را می توان در مواردی به کار برد که خش شدگی سطح برای کاربری مهم باشد. لازم به ذکر است که کف پوش های پلی یورتان دارای آیین نامه ها و استانداردهای مخصوص می باشد و این محصولات باید تست های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی خاص خود را گذرانده باشند.

بیشتر بخوانید: انواع مختلف کف سازی

۵. کف پوش پلی یورتان ضد باکتری

کف پوش ضد باکتری که کف پوش بهداشتی یا کف پوش بیمارستانی نیز نامیده می شود، یکپارچه، بدون درز و کاملاً صاف است تا به محل رشد باکتری و میکروب تبدیل نشود. قابل شستشو و مقاوم به مواد شیمیایی می باشد. امکان خط کشی و طراحی روی کف پوش بهداشتی وجود دارد و در رنگ های مختلف قابل اجرا است. به دلیل مقاومت مکانیکی بالا بهترین گزینه برای مکان های با ترافیک بالا است. کف پوش آنتی باکتریال معمولاً به عنوان کف پوش بیمارستان بخصوص کف پوش اتاق عمل، کف پوش صنایع غذایی، کف پوش صنایع دارویی، کف پوش کشتارگاه و کف پوش صنایع بهداشتی مورداستفاده قرار می گیرد.

۶. کف پوش پارکینگ پلی یورتان

کف پوش پارکینگ و رمپ پلی یورتان روی تمام سطوح اعم از بتن، فلز، موزاییک، آسفالت، چوب، سنگ و … قابل اجرا است و به دلیل وزن کم، وزن سازه را به نسبت سایر کف پوش ها کاهش داده و هزینه های دیگر نیز کاهش می یابد. کف پوش پارکینگ پلی یورتان مناسب ترین گزینه برای پوشش کف پارکینگ منازل، پارکینگ عمومی و طبقاتی، کف پوش رمپ و ترمیم سطح پارکینگ های قدیمی است. شستشوی آسان، نگهداری و ترمیم ساده و ارزان و حداقل ۲۰ سال عمر مفید، از سایر امتیازات کف پوش پارکینگ پلی یورتان می باشد.

۷. کف پوش سه بعدی

به طورکلی کف پوش سه بعدی می تواند فضا و نمای داخلی را متنوع جلوه دهد و بیننده را برای لحظاتی غافلگیر کند. کف پوش سه بعدی از تصاویر زاویه دار (پرسپکتیو) در کنار لایه های نیمه شفاف متعدد برای ایجاد حس سه بعدی بودن تصاویر بهره می گیرد. مقاوم به سایش، خراش و ضد لغزندگی. قابل شستشو و مقاوم به شوینده ها. کف پوش سه بعدی بهترین کف پوش برای پوشش کف حمام، کف سرویس بهداشتی و کف آشپزخانه است البته با خلاقیت بیشتر می توان در سایر محیط ها و حتی دیوار استفاده کرد. طول عمر بالا و هزینه نگهداری و تعمیرات پایینی دارد. همچنین عایق حرارتی و عایق صوتی و مانع از نفوذ آب است.

کف پوش پلی یورتان

مزایای کف پوش پلی یورتان

۱. مقاومت نوری و عدم تخریب کف پوش پلی یورتان

وقتی از مقاومت نوری در کف پوش پلی یورتان بحث می گردد باید دو مقوله را از هم جدا کنیم. منظور از مقاومت نوری کف پوش پلی یورتان عدم تخریب آن در زیر تابش اشعه خورشید است. همان طور که می دانیم ساختار اپوکسی در برابر اشعه خورشید دچار تخریب شده و این فرآیند به صورت گچی شدن بروز می کند. پلی یورتان از این عیب مستثنا است.

۲. مقاومت سایشی کف پوش پلی یورتان

کف پوش پلی یورتان به علت داشتن ساختار یورتانی از مقاومت بالای سایشی برخوردار است که البته این امر به مقدار زیادی به سختی کف پوش بستگی دارد. این بدان معنا است که درصورتی که با تغییر در ساختار پلی ال کف پوش پلی یورتان، کف پوش نرم داشته باشیم که عموماً استفاده ورزشی دارد، در آن صورت مقاومت سایشی خیلی بالا نبوده ولی با توجه به نوع کاربرد ورزشی مقاومت های بالای سایشی هم مورد انتظار نمی باشد.

۳. انعطاف پذیری و عدم شکنندگی کف پوش پلی یورتان

همان طور که در بالا هم ذکر شد عموماً کف پوش پلی یورتان به تردی و شکنندگی کف پوش اپوکسی نیست. همچنین ذکر این نکته بسیار ضروری و حائز اهمیت است که در کف پوش پلی یورتان صنعتی می بایست سختی خیلی پایین نباشد چراکه در آن صورت مقاومت سایشی کاهش می یابد. لازم به ذکر است که در یک سالن صنعتی و یا پارکینگ این نوع کف پوش پلی یورتان مطلوب نیست.

۴. قیمت مناسب در کنار اعمال قوانین محیط زیستی

یکی از ویژگی های بارز کف پوش پلی یورتان، تأمین سلامت حین نصب و در مرحله بهره برداری و نیز تأمین قوانین سفت وسخت سازمان های محیط زیست مختلف در جهان است. کف پوش پلی یورتان ازنقطه نظر تأمین قوانین محیط زیست، مناسب ترین، کم هزینه ترین و کم قیمت ترین کف پوش در پاسخ به نیازهای صنایع مختلف هست. در دهه های اخیر، استفاده از کف پوش های پلی یورتان به دلیل کاهش قیمت آن نسبت به قبل افزایش فراوانی یافته است.

به طور خلاصه تمام مزایای این نوع از کف پوش ها را می توانید در بخش زیر مطالعه کنید که شامل:

  • براق بودن سطح کف پوش های پلی یورتان
  • مقاومت سایشی بسیار بالای کف پوش پلی یورتان
  • اجرای آسان کف پوش پلی یورتان
  • چسبندگی عالی کف پوش پلی یورتان به سطوح بتنی
  • مقاومت بسیار بالای کف پوش های پلی یورتان در برابر اسیدها و قلیاها
  • انعطاف پذیری بسیار مناسب کف پوش پلی یورتان
  • مقاومت بالای کف پوش های پلی یورتان در برابر ضربه
  • یکپارچه بودن کف پوش پلی یورتان
  • خواص آنتی باکتریال کف پوش پلی یورتان
  • تنوع رنگ و طرح بالا
  • خاصیت آکوستیک کف پوش های پلی یورتان

 

کفپوش پلی یورتان

تفاوت های کف پوش پلی یورتان با کف پوش اپوکسی

به طورکلی کف پوش پلی یورتان و اپوکسی از پرکاربردترین مواد پوششی مصرفی در ایران و حتی جهان هستند؛ اما تفاوت هایی میان این دو نوع از کف پوش باعث شده که گاهی کاربردهایی بسیار متفاوت از یکدیگر داشته باشند. در مقام مقایسه کلی بین خواص دو کف پوش باید گفت که کف پوش پلی یورتان مقاومت نوری و سایشی بهتری دارد ولی سختی آن کمتر است. البته همین موضوع سبب پیدایش باوری اشتباه در این صنعت شده و آن هم اینکه کف پوش پلی یورتان را به دلیل نرمی می توان روی ترک ها اعمال کرد، درصورتی که سختی این کف پوش مناسب نمی باشد.

مقاومت سایشی بهتر کف پوش پلی یورتان نیز درواقع به الاستیسیته بیشتر آن برمی گردد که باعث می شود مقداری از نیروی وارده را به خود جذب کند. از طرفی دیگر ازآنجایی که این کف پوش مقاومت نوری بیشتر داشته، انتخاب بهتری در مصارف بیرونی است و برخلاف کف پوش اپوکسی با مشکل و پدیده گچی شدن مواجه نیست.

تفاوت های دیگر میان کف پوش پلی یورتان و اپوکسی به مقاومت و رفتار آن ها در برابر مواد شیمیایی بازمی گردد. برای مثال کف پوش پلی یورتان مقاومت بسیار خوبی در برابر لاکتیک اسید داشته و همین موضوع باعث می شود که انتخاب بسیار بهتری در صنایع غذایی مانند لبنیات باشد، درصورتی که اپوکسی با قرار گرفتن در معرض لاکتیک اسید دچار خوردگی و زرد شدگی می شود. از طرفی دیگر مقاومت کف پوش اپوکسی در برابر سولفوریک اسید بسیار بهتر از پلی یورتان است و به همین دلیل توصیه می شود در مراکز و صنایعی چون باطری سازی از اپوکسی برای پوشش کف استفاده شود.

درنهایت نیز باید گفت که کف پوش پلی یورتان حساسیت بسیار بیشتری به حضور رطوبت دارد زیرا ایزو سیالات به سرعت با کوچک ترین مقداری از رطوبت وارد واکنش می شوند و فرایند را تحت شعاع قرار می دهد.

 کاربرد کف پوش پلی یورتان

  • مناسب برای پوشش کارگاه ها و کارخانه ها می باشد.
  • گزینه عالی برای پوشش های سطوحی می باشد که در معرض ضربه زیاد قرار می گیرند.
  • مناسب برای کف پوش سالن ورزشی است.
  • مناسب برای کف پوش انبارها
  • قابلیت استفاده در کف پوش های بیمارستان و درمانگاه
  • قابلیت استفاده در سازه هایی که تحت تنش قرار دارند را دارا می باشد.
  • مناسب برای کف پوش مراکز تجاری و فروشگاهی
  • مناسب جهت کف پوش پارکینگ عمومی و منازل

به طورکلی کف پوش پلی یورتان یا کف پوش پلی یورتان به سادگی قابل تمیز شدن هست و هزینه نگهداری آن باقیمت بسیار پایین صورت می گیرد. سیستم کف پوش پلی یورتان شبیه کف پوش های صنعتی اپوکسی از سه لایه اصلی شامل پرایمر، لایه میانی و لایه نهایی یا روکش پلی  یورتان تشکیل می گردد.

اثر رطوبت بر رزین کف پوش پلی یورتان در حال اجرا

همان طور که در طول مقاله نیز اشاره شد، رزین های اپوکسی نیز به رطوبت حساس هستند، اما آسیب های ناشی از رطوبت در مقایسه با پلی یورتان به مراتب کمتر می باشند؛ بنابراین هنگام کار در محیط هایی که رطوبت می تواند یک مسئله همیشگی باشد، استفاده از کف پوش اپوکسی انتخاب بهتری است.

درواقع کف پوش پلی یورتان را می توان به راحتی اصلاح کرد تا دوره کیورینگ آن را افزایش یا کاهش داد. این انعطاف پذیری، پیمانکاران را قادر می سازد تا کف اتاق هایی با کف پوش پلی یوتان را درزمانی بسیار کوتاه تر بسازند. به طورکلی کف پوش اپوکسی در مقایسه با پلی یورتان انعطاف پذیری کمتری دارد به این معنی که دوره کیورینگ آن مشخص است و معمولاً اجرای آن به طور کامل به ۷ روز نیاز دارند.

لازم به ذکر است که اجرای کف پوش پلی یورتان نیز کار سخت تری است، چراکه کف پوش پلی یورتان با دوره کیورینگ محدود و حساسیت بالا نسبت به رطوبت نیاز به پرسنل اجرایی باتجربه و آموزش دیده دارد.

درنهایت اگر شما بخواهید بدانید که کدام یک از رزین ها ارزان تر است پاسخ قطعی و صریحی وجود ندارد چراکه انواع مختلفی از محصولات کف پوش اپوکسی و کف پوش پلی یورتان در بازار امروز وجود دارد. مقایسه کف پوش اپوکسی با کف پوش پلی یورتان چندان منطقی نیست چراکه درنهایت انتخاب کف پوش مناسب برای شما نباید بر اساس قیمت و اینکه کدام یک از دو ارزان تر است باشد، بلکه کدام یک از دو کف پوش نیاز شما را تأمین می کند باید ملاک کار قرار گیرد.

تجهیزات موردنیاز جهت نصب کف پوش پلی یورتان

  • ماسک، دستکش، کفش و دیگر وسایل ایمنی
  • غلتک هواگیری
  • کاردک شانه ای و صاف
  • وسایل آماده سازی سطح
  • همزن مکانیکی
  • اسپری
  • غلتک اجرا راحل نصب کف پوش

 

کفپوش پلی یورتان

چگونگی نصب کف پوش پلی یورتان

اجرای کف پوش پلی یورتان از حیث مراحل اجرا مشابه کف پوش اپوکسی است اما تفاوت اصلی به حساسیت بالای این کف پوش به وجود رطوبت در محیط برمی گردد. همین حساسیت باعث می شود تا نتوان کف پوش پلی یورتان را روی سطوحی مانند بتن اعمال کرد، زیرا رطوبت موجود در بتن باعث فوم شدن پلی یورتان می شود.

بنابراین در بیشتر کاربردها پیش از اعمال پلی یورتان، لایه ابتدایی (پرایمر) و میانی اپوکسی اعمال شده و تنها به عنوان آخرین لایه از کف پوش پلی یورتان استفاده می شود. در چنین حالتی، مراحل اجرای کف پوش را می توان به صورت زیر بیان کرد:

۱. آماده سازی سطح

سطح موردنظر باید سخت و صاف باشد، با انجام فرآیند آماده سازی سطح، ترک ها و نقص سطح باز می شوند.

۲. اجرای پرایمر اپوکسی

همان طور که در توضیحات کف پوش اپوکسی گفته شد، رزین اپوکسی بدون هیچ گونه ماده افزودنی و به صورت رقیق شده با حلال روی سطح به صورت یک لایه یکنواخت اعمال می شود.

۳. اجرای لایه میانی

وظیفه اصلی این لایه ایجاد کردن مقاومت مکانیکی و چسبندگی برای اعمال لایه های بعدی است، به همین دلیل کف پوش اپوکسی با سیلیس مخلوط شده و اعمال می شود. پلی یورتان چسبندگی شیمیایی خوبی با اپوکسی دارد ولی بااین وجود سیلیس پاشی به چسبندگی مکانیکی بهتر نیز کمک می کند.

۴. بتونه کاری

پس از اعمال لایه میانی، عملیات بتونه کاری اجرا می شود تا از اشکالات ظاهری کف پوش ازجمله ترک خوردگی ها و منافذ، برطرف شوند.

۵. اعمال لایه نهایی پلی یورتان

پس ازآنکه برای اعمال پرایمر و لایه میانی از کف پوش اپوکسی استفاده و لایه میانی سیلیس پاشی شد، لایه نهایی یا تاپ کوت کف پوش پلی یورتان خواهد بود که به سطح نهایی مقاومت سایشی و انعطاف پذیری بالاتری می دهد.

البته استفاده از این روش دو شرط مهم دارد که حتماً باید موردتوجه قرار بگیرند:

کف پوش پلی یورتان باید نهایت ۲۴ الی ۷۲ ساعت پس از اعمال کف پوش اپوکسی اعمال شود و نباید از این بازه زمانی حدودی عبور کند. همان طور که اشاره شد لایه میانی حتماً باید سیلیس پاشی شود تا علاوه بر چسبندگی شیمیایی، چسبندگی مکانیکی نیز فراهم آید.

همچنین مشاهده کنید: بانک اطلاعات ساختمان 

سخن پایانی

همان طور که تا به اینجای مقاله با ما همراه بودید، هدف ما در این نوشتار از وبلاگ پرشین سازه آشنایی کامل و جامع شما عزیزان با کف پوش پلی یورتان و مزایای استفاده از آن بود. همچنین در کنار ارائه اطلاعات لازم درباره این نوع از کف پوش ها بحث چگونگی نصب آن ها را نیز خدمتتان ارائه دادیم که امیدواریم مفید واقع گردد. در پایان نیز از همراهی شما با وبلاگ پرشین سازه بزرگ ترین بانک اطلاعات ساختمان های در حال ساخت کشور سپاسگزاریم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است