۳۶۰ میلیون وام نوسازی مسکن، مخصوص تهرانی ها

360 میلیون وام نوسازی مسکن، مخصوص تهرانی ها

اخبار مربوط به ریزش و فروریختن ساختمان های غیرپایدار و ناایمن، بسیار زیاد شده است و مسئولین هم، تمرکز مضاعفی روی نوسازی بخش فرسوده و مقاوم سازی ساختمان های آن دارند. حالا معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که تهرانی ها می توانند تا سقف ۳۶۰ میلیون تومان، وام نوسازی و مرمت واحدهای مسکونی واقع در بافت تاریخی، دریافت کنند.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که برای شهرهای دیگر هم این قانون تصویب شده است. فقط قیمت و رقم این تسهیلات ممکن است متفاوت باشد.

محمد آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که تعریف تسهیلاتی خاص برای مرمت و نوسازی واحدهای فرسوده ی بافت تاریخی، به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با موافقت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: در جلسه ی ۱۶ خرداد، این موضوع مطرح شد و سپس به تصویب شورای پول و اعتبار رسید که تسهیلاتی خاص برای مرمت و بازسازی این واحدها، تعریف شود.

وی تاکید کرد که این اولین بار است که چنین تسهیلاتی برای بافت تاریخی تعریف می شود و تا پیش از این، در سیستم بانکی کشور چنین تسهیلاتی وجود نداشت.

محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که این مصوبه در تاریخ ۲۴ خرداد ماه به تمام بانک های کشور ابلاغ شده است.

بر اساس این مصوبه، تهرانی ها برای مرمت واحدهای خود در بافت تاریخی می توانند از مبلغ تسهیلات ۳۶۰ میلیون تومانی بهره مند شوند. بعد از آن، شهرهایی که بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت دارند، تسهیلات ۳۲۰ میلیونی دریافت می کنند. دیگر شهرها و روستاها نیز به ترتیب، مبلغ ۲۸۰ و ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات می گیرند.

لازم به ذکر است که دوره ی بازپرداخت این وام ها، ۵ ساله خواهد بود.

محمد آئینی خاطرنشان ساخت که دریافت وام نوسازی واحدهای مسکونی واقع در بافت تاریخی، منجر به حذف متقاضیان از وام ودیعه ی مسکن نمی شود. متقاضیان می توانند برای اسکان خود به هنگام مرمت و بازسازی واحدهای مزبور، از وام ودیعه ی مسکن استفاده کنند که مبلغ آن برای تهرانی ها ۱۰۰ میلیون تومان است. شهرهای بزرگ و کلانشهرها نیز می توانند مبلغ ۷۰ میلیونی وام ودیعه ی مسکن را دریافت کنند.

مبلغ این تسهیلات برای شهرهای دیگر کشور نیز ۴۰ میلیون تومان است. دوره ی بازپرداخت این وام ها نیز ۵ ساله می باشد.

در واقع به نظر می رسد که اصلی ترین دلیل دولت برای پرداخت چنین تسهیلاتی، تشویق مردم به نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری است. بخش زیادی از سطح شهر را همین بافت های فرسوده و تاریخی تشکیل می دهند و جمعیت زیادی از مردم در این بافت ساکن هستند.

هرگونه حادثه ای در این بافت، ممکن است به وقوع فجایع مختلفی منجر شود. در نتیجه، راه دیگری به جز نوسازی و مقاوم سازی آن ها باقی نمی ماند. دولت امیدوار است که با ارائه ی این تسهیلات، روند نوسازی در کشور، سرعت بیشتری پیدا کند.

در حال حاضر، بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند که این عدد، ۳۰ درصد جمعیت کل کشور را شامل می شود. در نتیجه، باید هر چه سریع تر، راهکاری برای مقاوم سازی آن ها در پیش گرفته شود.

مسئله ای که روند نوسازی این واحدهای مسکونی را دچار تاخیر می کند، این است که بیشتر ساکنان این بافت فرسوده، اقشار فرودست و کم درآمد جامعه هستند که توان بازسازی و ساخت و ساز ندارند. به همین دلیل است که مشوق های دولتی می تواند علاوه بر ایجاد امکان برای مالکان، پای سرمایه گذاران خصوصی را نیز به بافت فرسوده باز کند و باعث رونق تولید و بازسازی در این محلات شود.

پرداخت تسهیلات مسکن و نوسازی، بخشی از روندی است که دولت در پیش گرفته تا مردم را به ساخت و ساز در این بافت تشویق کند. البته مبالغی که دولت در نظر گرفته است، به زحمت برای نوسازی کفایت می کند و واقعیت های بازار، ارقام دیگری را مطرح می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است