پروژه های نهضت ملی مسکن گیلان خرداد ۱۴۰۲

وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن گیلان

سود بنگاه داران مسکن به قدری بالا رفته که خیلی از افراد در کنار کار اصلی خود، ترجیح می دهند که به امور مشاوره املاک نیز بپردازند. این موضوع به حدی وسعت پیدا کرده که حتی استاندار گیلان نیز به این موضوع اشاره کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول عنوان کرده که برخی از دهیاران در محل سکونت خود، خرید و فروش مسکن را هم انجام می دهند. به عبارت دیگر، این دهیاران در کنار شغل دهیاری، به بنگاه داری هم مشغول هستند.

اسدلله عباسی، استاندارد گیلان تاکید کرد که این افراد باید میان شغل دهیاری و بنگاه داری، یکی را انتخاب کنند.

این موضوع در حاشیه ی جلسه ای با شورای عالی مسکن مطرح شد. این جلسه به جهت بررسی پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن برگزار شده بود. در طی این نشست، استاندار گیلان به اهمیت ساخت مسکن اشاره کرد و تاکید نمود که در بحث جوانی جمعیت، هیچ چیز مهم تر از تولید مسکن نیست. چرا که هر زوجی بعد از ازدواج به خانه نیاز دارند.

به نظر می آید که استان گیلان نیز مانند بخش بزرگی از کشور درگیر مشکلات مربوط به اجاره مسکن باشد. اسدلله عباسی خاطرنشان ساخت که دستورات لازم در خصوص نظارت بر کار بنگاه ها داده شده و انتظار می رود که نکات مربوطه، توسط مشاوران املاک جدی گرفته شود.

این مقام مسئول در ادامه به جنبه های دیگر طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و اصلی ترین چالش پیش رو را، تامین زمین دانست.

وی گفت: مشخصا در استان گیلان، کمبود زمین مناسب برای خانه سازی وجود دارد اما اقداماتی که برای این حوزه انجام شده، مثبت بوده است. به خصوص در مناطقی که متقاضیان زیادی دارد. البته خیلی از متقاضیان، آورده ی خود را به موقع واریز نمی کنند که همین مسئله، ساخت و ساز را با مشکل و تاخیر همراه می سازد.

این مقام مسئول تاکید کرد که در برخی از نقاط استان، حتی زمین مورد نیاز هم تامین شده اما به دلیل عدم واریز توسط متقاضیان، پروژه ها پیش نمی روند و باید دلیل عدم پرداخت روشن شود.

اسدلله عباسی در بخش دیگری از سخنان خود از وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن درخواست کرد که به این موضوع رسیدگی کنند و در صورتی که افراد برای پرداخت آورده ی خود دچار مشکل هستند، از آن ها حمایت کنند.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که باید زمین هایی که کاربری مسکونی دارند و متراژشان بالاست، شناسایی شده و در راستای طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار بگیرند. در غیر این صورت، چنین زمین هایی باید در خدمات عمومی و…به کار بیایند.

تاکید دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود، مسکن سازی و طرح نهضت ملی مسکن بوده است. عملکرد استان گیلان در این حوزه مناسب بوده و نباید اجازه داد که روند ساخت و ساز و عملکرد جهادی مسئولین با مشکل رو به رو شود.

یکی دیگر از محورهای این نشست، مسکن مهر استان گیلان بود که مدت هاست در انتظار تعیین تکلیف از سوی مسئولین باقی مانده! استاندار گیلان تاکید کرد که چنین وضعیتی مناسب نیست و تکلیف این واحدهای مسکونی باید هر چه سریع تر روشن شود.

استان گیلان از نظر بازآفرینی شهری رتبه ی پنجم را در کل کشور به خود اختصاص داده است. بافت فرسوده استان گیلان با سرعت قابل قبولی در حال نوسازی هستند. عباسی تصریح کرد که توجه به مناطق فرسوده به دلیل ظرفیت بسیار بالایی که دارند، بسیار لازم است.

وی خاطرنشان ساخت که می توان با استفاده از اعطای تسهیلات به این بخش، روند ساخت و ساز را افزایش داد.

در انتهای جلسه نیز صحبت های فراوانی در خصوص جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها صورت گرفت. بر اساس نظرات نماینده عالی دولت در استان گیلان، در صورتی که بتوان زمین کافی برای ساخت مسکن در روستاها به دست آورد، می توان از این مهاجرت ها جلوگیری به عمل آورد.

اسدلله عباسی در آخر تاکید کرد که باید تسهیلات لازم برای خرید و ساخت مسکن به روستاییان اعطا شود و نباید موانع جدیدی در این مسیر به وجود آورد.

به نظر می آید که اصلی ترین مشکل استان گیلان در تامین زمین، کاربری آن ها باشد. بخش زیادی از این زمین ها در بافت جنگلی یا کشاورزی قرار گرفته اند و نمی توان از آن ها برای ساخت مسکن استفاده کرد.

استفاده از اراضی بخش خصوصی نیز می تواند بستر مناسبی را برای خانه سازی دولتی فراهم آورد.

دیدگاه ها غیرفعال است