وضعیت بازار خرید و فروش کد رهگیری مسکن

بازار خرید و فروش کد رهگیری مسکن داغ داغ است!

یکی از اصلی ترین شروط دریافت وام ودیعه ی مسکن، در اختیار داشتن کد رهگیری املاک است. البته خیلی از افراد به هنگام عقد قرارداد اجاره ی مسکن، هیچگونه اطلاعی از اهمیت کُد رهگیری ندارند و املاکی ها هم معمولا این کد را به افراد نمی دهند. در برخی مواقع که مستاجر تقاضای دریافت این کُد را می کند، بنگاه ها تقاضای دریافت هزینه ی اضافه می کنند. در چنین شرایطی یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور گفته است: بازار خرید و فروش کد رهگیری در حال حاضر در خیلی از شهرستان ها حسابی داغ شده است. این موضوع هم به دلیل مشکلات موجود در حوزه ی ودیعه مسکن است.

به گزارش پرشین سازه ، عبدالله اوتادی که یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور است ضمن اعلام این موضوع و تشریح روند فروش کد رهگیری در خیلی از شهرها چنین گفت: در خیلی از شهرستان ها اجاره بها افزایش پیدا کرده است و مردم با مشکل رو به رو شده اند. به همین دلیل است که بازار فروش کد رهگیری در خیلی از شهرستان ها داغ شده است.

اوتادی در ادامه اشاره کرد: بازار مسکن و به خصوص بازار اجاره بها این روزها با معضلات و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند. همین مسئله باعث شده است که مردم برای دریافت وام ودیعه ی مسکن به سراغ خرید و فروش غیرقانونی وام ودیعه ی مسکن بروند.

وی در ادامه تاکید کرد که این اقدام در تهران که ساز و کارهای نظارتی و بازرسی جدی تر است، وجود ندارد اما در برخی از شهرستان ها، این کار را به راحتی انجام می دهند و بعد از خرید و فروش، اقدام به ارائه و تغییر آن در تهران می کنند.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور چنین گفت: یک رانت خیلی قوی در تسهیلات ودیعه ی مسکن وجود دارد که باید این موضوع را بررسی کرده و کنترل های بیشتری در این حوزه انجام شود.

عبدالله اوتادی خاطرنشان ساخت: اگر نظارت های دقیق تری بر حوزه ی خرید و فروش تسهیلات ودیعه ی مسکن صورت می گرفت و سخت گیری بانک ها در این مورد کمتر می شد، اصلا شاهد این مشکلات در این بخش نبودیم و امروزه، خیلی از متقاضیان واقعی مسکن می توانستند با آسودگی و راحتی بیشتری به این موضوع وارد شوند.

وی در انتها گفت: باید بخش نظارتی و کنترلی در این حوزه تقویت شود تا دیگر شاهد چنین تخلفاتی در رابطه با خرید و فروش کد رهگیری در بازارهای مسکن نباشیم.

چند سالی هست که دولت برای کمک به اقشار کم درآمد و با توجه به افزایش ناگهانی قیمت مسکن، اقدام به پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه ی مسکن در تهران کرده است. این مبلغ برای شهرستان ها متفاوت می باشد. البته بانک ها نیز مانند همیشه، سنگ اندازی ها و موانع زیادی بر سر راه دریافت این تسهیلات قرار داده اند که طبیعتاً خیلی از متقاضیان واجد شرایط نخواهند شد. به همین دلیل است که به نظر، این راهکار دولت نیز چندان موفقیت آمیز نبوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است