واحدهای ویلایی، نیمه تمام تحویل داده می شوند

واحدهای ویلایی، نیمه تمام تحویل داده می شوند

مدت هاست که صحبت از ساخت خانه های ویلایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن می شود. هدف از اجرای چنین خانه هایی، بازگشت به سبک زندگی ایرانی اسلامی و توجه به معماری اصیل است. حالا یکی از مسئولین ستاد اجرایی فرمان امام می گوید که قرار است واحدهای ویلایی مزبور به شکل نیمه تمام به متقاضیان خود تحویل داده شوند.

به گزارش پرشین سازه ، محمدجواد اسماعیلی اعلام کرد که هدف این است که مردم با آورده ی ۴۰۰ میلیون تومانی صاحب خانه شوند. در خصوص نیمه تمام تحویل دادن واحدهای ویلایی، نظر وزارت راه و شهرسازی چنین بوده است.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود اعلام کرد ستاد اجرایی فرمان امام حدود ۱۲۷۸ واحد از طرح نهضت ملی مسکن را افتتاح کرده و به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد که در اردیبهشت همین امسال هم حدود ۲ هزار واحد مسکونی در شهر جدید پرند افتتاح شد، این در حالی بود که بخشی از متقاضیان، آورده های خود را هنوز تکمیل نکرده اند.

در این میان، پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن نیز گلایه های فراوانی از نحوه ی پرداخت دستمزدها و طلب های خود دارند. اسماعیلی تصریح کرد که هنوز حدود ۲ هزار میلیارد تومان از طلب این پیمانکاران و سازندگان وصول نشده و از این بابت، گلایه هایی وجود دارد.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام، ساخت ۱۰۰ هزار واحد از نهضت ملی مسکن را در دو فاز آغاز کرده که در این میان، وزارت راه و شهرسازی نیز با ما همکاری دارد.

یکی از اصلی ترین معضلاتی که طرح نهضت ملی مسکن را با تاخیر همراه ساخته، بحث تامین منابع مالی است. این مقام مسئول در ستاد اجرایی فرمان امام نیز ضمن اشاره به این موضوع تاکید کرد که برای ساخت فاز اول، به حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. در فاز اول باید حدود ۵۰ هزار واحد ساخته شود.

طبیعی است که در شرایط عدم همکاری بانک ها، نمی توان انتظار داشت که تمام منابع مالی مورد نیاز را از متقاضیان به دست آورد. به خصوص با توجه به این موضوع که قرار است خانه های مسکونی با آورده ی ۴۰۰ میلیون تومانی متقاضیان، تحویل داده شود.

محمدجواد اسماعیلی اعلام کرد که قیمت تمام شده ی واحدهای مسکونی که امسال تحویل داده می شوند، ۹۵۰ میلیون تومان الی ۱ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت توسعه گران عمران ستاد اجرایی فرمان امام همچنین یادآور شد که واحدهای مزبور به همراه امکات زیربنایی و زیرساختی تحویل داده می شوند. به این معنی که برخی از تجهیزات و زیرساخت های مسکونی از جمله پکیج، رادیاتور، شیرآلات و …نصب خواهند شد.

تنها کاری که خود متقاضیان باید انجام بدهند، نصب کابینت خواهد بود. از آن جایی که نصب کابینت هزینه های زیادی خواهد داشت، بهتر است متقاضیان مسکن این مورد را نیز مد نظر داشته باشند.

اسماعیلی همچنین به طرح اقدام ملی و تعهداتی که ستاد اجرایی فرمان امام برای ساخت و ساز در آن داشت نیز اشاره کرد و یادآور شد که حدود ۳۵ هزار واحدی که حالا تحت عنوان طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت است، در واقع بخشی از اقدام ملی بوده اند. در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰، اتفاق خاصی برای این واحدها نیفتاد و دولت وقت نتوانست آن ها را تکمیل کند. حالا تکمیل این واحدها به دولت سیزدهم رسیده و به همین دلیل در قالب طرح نهضت ملی مسکن پیگیری می شوند. البته همین موضوع در نهایت منجر به تاخیر و جا ماندن از برنامه ریزی ساخت واحدها شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد که در حال حاضر، واحدهایی که ستاد باید بسازد، در مرحله ی پیشرفت فیزیکی ۴۴.۵ درصدی هستند.

وی در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که واحدهای ویلایی طرح نهضت ملی مسکن به شکل نیمه تمام به متقاضیان تحویل داده می شوند. چرا که اصرار مردم بر این بوده که نازک کاری واحدها را به سلیقه ی خود انجام دهند. در پروژه های ویلایی نهضت ملی مسکن در استان یزد، شاهد چنین درخواستی بوده ایم. به همین دلیل تصمیم بر آن شد که واحدهای مزبور به شکل نیمه تمام تحویل متقاضیان شود.

گرچه طرح نهضت ملی مسکن ابهامات زیادی دارد اما مهم ترین ابهام در خصوص هزینه های ساخت این واحدهاست. البته محمدجواد اسماعیلی می گوید که هزینه ی ساخت هر متر مربع از واحدهای مزبور، ۸.۵ میلیون تومان است.

وی تاکید کرد که با احتساب تسهیلات پرداختی از سوی بانک، کل آورده ی متقاضیان ۹۵۰ میلیون تومان خواهد بود اما در سال آتی، قطعا این رقم افزایش پیدا می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است