واحدهای نهضت ملی اصفهان، پروانه ساخت گرفتند

20 هزار واحد نهضت ملی در اصفهان، پروانه ساخت گرفتند!

هر یک از استان های کشور، سهم مشخصی از ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن دارند. در برخی از این استان ها به دلیل کمبود زمین، وضعیت پروژه ها جالب توجه نیست.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد که برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی از این طرح، پروانه ساختمانی صادر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، این طرح در کل کشور در دست اجراست و برخی از استان ها، پیشرفت خوبی در راستای ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن داشته اند.

استان اصفهان نیز یکی دیگر از همان استان هایی است که دچار کمبود زمین می باشد.

حمیدرضا فلاح، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی این استان می گوید که در سامانه ی نهضت ملی مسکن استان، ساخت بیشتر از ۴۵ هزار واحد مسکونی را تعریف کرده اند. همچنین برای ساخت ۲۶ هزار واحد نیز با سازندگان، قرارداد بسته شده است.

فلاح خاطرنشان ساخت که از این میان، ساخت و ساز بیش از ۲۰ هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان آغاز شده و مجوز ساختمانی دریافت کرده اند.

البته هر یک از این پروژه ها در مراحل مختلفی از ساخت هستند. برخی در مرحله ی فونداسیون می باشند و برخی دیگر نیز عملیات سفت کاری را نیز آغاز کرده اند.

به نظر می آید که پیشرفت فیزیکی این پروژه ها در سطح قابل قبولی می باشد.

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد:

بیشتر از ۱۱ هزار واحد مسکونی را نیز به شکل انفرادی یا گروهی واگذار کرده ایم.

وی تاکید کرد که مراحل ساخت و ساز این ۱۱ هزار واحد، توسط خود متقاضیان دنبال می شود اما دولت نیز با بسته های حمایتی، به این متقاضیان کمک خواهد کرد. بسیاری از این واحدها در مراحل مختلف ساخت هستند. برخی در حال گرفتن پروانه ی ساختمانی می باشند و برخی دیگر، عملیات ساخت را شروع کرده اند.

استان اصفهان یکی از استان هایی بود که میزان استقبال از این طرح در آن بسیار بالا بود. به نحوی که حدود ۴۳۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند. از میان این تعداد، حدود ۱۴۴ هزار متقاضی واجد شرایط اعلام شدند.

حمیدرضا فلاح اعلام کرد که در خصوص تامین زمین برای این افراد، هنوز مشکلاتی وجود دارد. تا به امروز برای ساخت ۹۱ هزار واحد مسکونی، زمین لازم شناسایی و تامین شده است.

این اراضی در حال حاضر، برای الحاق و تغییر کاربری در دست بررسی می باشند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد که برای ۲۹ هزار متقاضی، پروژه تخصیص پیدا کرده است.

طرح جوانی جمعیت در اصفهان

یکی از طرح هایی که از سوی دولت پیگیری می شود، طرح جوانی جمعیت است. یکی از بسته های حمایتی برای اجرای این طرح، تخصیص واحد مسکونی به خانواده هایی است که دارای ۳ فرزند به بالا هستند و فرزند سومشان بعد از سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده است.

در استان اصفهان نیز استقبال خوبی از این طرح صورت گرفت. بنا بر گفته های حمیدرضا فلاح، تا به امروز حدود ۴ هزار نفر در طرح جوانی جمعیت استان اصفهان ثبت نام کرده اند.

فلاح می گوید:

برای تمام کسانی که متقاضی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هستند، سامانه ی مزبور باز است و می توانند ثبت نام کنند. در صورتی که زمین اضافه باقی ماند، متقاضیان می توانند دوباره ثبت نام کنند. البته این امر باید با هماهنگی وزارت متبوع صورت بگیرد.

وی در ادامه موضوع واریز آورده ی متقاضیان را مطرح کرد. در واقع اصلی ترین معضلی که بیشتر متقاضیان دارند، آورده های بسیار سنگین برای این پروژه هاست.

این مقام مسئول اعلام کرد که متقاضیان این طرح می توانند تا ۱۵ روز بعد از افتتاح حساب، آورده ی خود را واریز کنند. در غیر این صورت، تا سه مرتبه پیامک واریز برایشان ارسال خواهد شد. در صورتی که واریز صورت نگیرد، چاره ای جز جایگزین کردن متقاضی وجود ندارد.

وی خاطرنشان ساخت که تعلل در واگذاری زمین و تاخیرهایی که در این خصوص به وجود آمد، به دلیل این است که سیاست های دولت و پیگیری مردم و مسئولین شهرهای شرق اصفهان بر این بوده است که واگذاری زمین به صورت انفرادی باشد. از آن جایی که پروسه ی الحاق کمی طول می کشد، این روند با تاخیر همراه شده است.

در حال حاضر، واگذاری زمین به شکل ویلایی آغاز شده است و افراد می توانند به سراغ دریافت پروانه ی ساختمانی و آغاز روند ساخت و ساز باشند.

بافت فرسوده ی استان اصفهان

بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن به بازآفرینی و بازسازی بافت فرسوده ی شهری و روستایی اختصاص دارد.

بر اساس گفته های معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، بر اساس ابلاغیه ای که دریافت شده، قرار است حدود ۳۵ هزار واحد در بافت فرسوده ساخته شود.

البته بیشتر این واحدها توسط مالکین خصوصی بازسازی می شوند و دولت نقش حمایتگر را دارد. مالکان خصوصی می توانند از بسته های تشویقی و حمایتی دولت در راستای بازآفرینی شهری بهره مند شود.

تا به امروز، حدود سه هزار متقاضی احیاء بافت فرسوده در سامانه ی مورد نظر ثبت نام کرده اند. از این میان، ۲ هزار نفر به بانک ها معرفی شده اند تا تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن یا بازآفرینی شهری را دریافت کنند.

به نظر می آید که با روند کنونی، احتمال سرعت گرفتن روند ساخت و ساز در استان اصفهان بیشتر می شود.

برخی از پروژه های نهضت ملی مسکن به دلیل کارشکنی و عدم همکاری برخی از نهادها، با تاخیر مواجه شده است. شهرداری ها، مجوز ساختمانی را به موقع صادر نمی کنند و به جز بانک مسکن، بانک های دیگر هم همکاری لازم را در جهت اعطای تسهیلات ندارند.

تمام این دلایل باعث شده که بعد از گذشت دو سال، هنوز هم تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ساخته نشود. این در حالیست که تا به امروز باید ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته می شد.

دیدگاه ها غیرفعال است